Nattliga uppvaknanden samt för tidiga morgnar!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma mia

Nattliga uppvaknanden samt för tidiga morgnar!

Inlägg av Mamma mia »

:D Hej! :D :D

Har nu stött på lite ytterligare krokar på vägen som jag skulle behöva hjälp att räta ut! :) :wink: :cry:

:arrow: Nätterna:
De 3 senaste nätterna har Agnes vaknat och gnällt/gråtit i mellan 1/2-drygt1 timme. Första natten försökte jag att göra ingenting men fick till slut både ramsa, gå in och lägga tillrätta samt till slut sätta på musiken på hög nivå. Natt 2 klarade jag mig med ramsa och natten som gick blev mer lik första natten med drygt 1 timmes uppvak. Hon gnäller/gråter och åmar sig som en orm i sängen, kan inte riktigt komma till ro. Jag har kört enligt principen en gång=ingen gång, nu känns det dock som att det börjar bli en vana och jag är rädd att "fastna" i att vara inne hos henne och solfjädra samt stryka på huvudet eller i musiken som jag spela "halva nätterna" :shock: Känner mig samtidigt lite orolig för att hon har ont någonstans eftersom hon låter så klagande och inte kan ligga still utan bara drar upp benen under sig och rör sig från sida till sida.

:arrow: Morgnarna:
Ungefär vid samma tid (några dagar tidigare) började hon även vakna 45 minuter innan morgon och sitter i sängen och pratar/leker till ca 5 minuter innan när jag jar tagit upp henne, har valt att endast ge en kort pangramsa när hon börjar och sedan ingenting men hon "ignorerar" mig och fortsätter prata och "leka" i sängen :wink: :D . Nu idag kör jag samma princip som på natten, pangramsa och sedan hög musik. Har nu spelat musiken i 20 minuter och hon har fortfarande inte lagt sig ner för att sova utan sitter upp och pratar :shock:

Tja frågan är nu hur jag agerar för att säkra Agnes sömn?

Kan tillägga att hon sover på dagen:
10.00-11.30
15.15-16.00
När hon nu varit vaken på natten samt tidiga morgnar har jag gett henne 1/2 timme extra på förmiddagsluren eftersom hon varit tiktigt trött. Hon sover hela sina dagslurar men skriker fortfarande (se tidigare trådar i ämnet :wink: ) vid alla läggningar, börjar innan man ens hinner lägga ner henne i sängen och börjar bli svårare och svårare att få henne att skratta innan hon skall lägga sig, som om hon känner på sig att det är läggning på gång.
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Man ska inte reparera en trasig natt på dagen har jag hört sägas här. Men du rör dig ju inom marginalkvartarna och då måste det väl vara okej.
Hur många timmar sover hon totalt?
Om hon vaknar vid 4.30 eller vad det nu kan vara. Somnar hon verkligen inte om då (om än det tar lång stund) fram till morgon (som är när?)?

Jag skulle pang-ramsa och sedan ingenting alls göra. Låta det vara tyst och mörkt som ett budskap att det verkligen inte händer något alls på natten. Musik är ju ändå någon slags aktivitet tänker jag. :roll:
Vår kille är jättekänslig för när vi stiger upp på morgonen. Det är enda gången på dagen som vi smyger lite. Ofta ställer han en fråga "är det morgon nu?" men somnar för det mesta om även om det kan ta 20 min.

Anna rekommenderade oss en solfjäderkur vid läggningarna när vi hade problem med skrik. Det funkade jättebra! Solfjädra sömntung några dagar och se. :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Hej Mindy!

Tack för ditt svar! :D :D
När hon vaknat på natten är det:
natt 1: 11.00-01.00
natt 2:11.30-12.00
natt 3 (inatt): 02.30-03.30

På morgonen vaknar hon vid 06.30 och vi har morgon 07.15. Hon får ihop ca 13 timmar/ dygn när jag kompenserat med marginalkvartar på morgonen (om hon somnar om) och förmiddagsluren.

I morse somnade hon om till musiken vid strax före 7 och fick sova marginalkvart så jag väckte henne 7.30.

Skall försöka mig på en solfjäderkur, även om jag tidigare förmodligen hade motsatt problem, att jag var kvar inne för länge istället.
Agnes har ïnte somnat en enda gång, sedan vi började kuren för 3 månader sedan, utan att skrika mer eller mindre. :cry: Just nu går det ändå ganska "fort". Hon är jätte ledsen precis när man lägger ner henne men jag lägger bara tillrätta och går sedan ut, ramsar och sätter på hög musik. Hon lugnar ner sig på en gång och hojtar sedan argt i ca 3-8 minuter innan hon somnar. Tror du att jag skall köra solfjäderkur i alla fall? Vet inte vad jag skall göra med detta just nu! :cry: Har nog tänkt som så att, ja det är så här det "skall vara" och bara försökt hitta attityden 8) och kört på.

Vad tror du om nätterna? Har försökt att göra ingenting efter en pangramsa men det verkar som om hon kan fortsätta i evighet och gnälla/skrika om jag inte gör något ytterligare. Första natten när jag provade taktiken pangramsa sedan inget så var hon ju vaken i 2 timmar och somnade snabbt efter det att jag till slut satte på musiken. :?: :!: :?:
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Mindy

Inlägg av Mindy »

När du beskriver det så där så skulle jag inte köra någon solfjäderkur. Då löser hon ju i alla fall problemen själv. :D Lite arg kan man få vara men jag håller med om att det inte är kul för oss.

Musik verkar ju lösa saken i ert fall, så kör på det då. Vår kille skulle nog fundera vad det var frågan om. :lol:

Få se om någon annan kan komma med något smart... :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"