Help! 2år & 8mån(stbror t 8mån) vaknar vid 5-tiden o skr

liv

Inlägg av liv »

Hej igen!

Tack för all peppning - det behövs :!:

Tack för tipsen om Skrattet till Godnatt, Kajsa :!:

Hur skall jag göra med ramsningen :?:
Han springer ju upp innan ramsan kommit till rad två. Sen föser jag tillbaka till sängen och säger som jag sagt tidigare. Skall jag ramsa varje gång jag går ur rummet nu med :?:

Han har ropat endast vid första gången(läggningen) vid lkvällsläggning och kliver upp i samma stund. Sedan ropar han ej utan kliver upp och ställer sig i dörren. På natten/ innan morgon tassar han mot vårt sovrum. Ropar ej från sängen.

Hälsningar Liv
Mamma till en underbar gosse :heart: född 060516
och en underbar tös :heart: född 080605.
liv

Inlägg av liv »

HEMSK NATT :!: :!:

Den värsta natt jag haft på länge :!:

Läggningarna gick som förut, men när vi gick och la oss i sovrummet hade jag svårt för att somna.
Gubben min började snarka men till slut somnade jag.
När klockan blivit 01.30 hade jag ramsat och solfjädrat fem gånger på tösen.
Då ramsade jag mig ut på soffan.

10min senare rusar grabben ropandes upp och hittar inte ut ur rummet. Jag börjar ramsa men han blir mer och mer skräckslagen och börjar försöka ta sig ut där gångjärnen på dörren sitter. Jag går in, var på han stoppar fingrarna i den dörrspringan och klämmer sig när jag skall försöka få fram honom :cry: . Satt med honom i famnen ett tag tills han slutat gråta och bad om ursäkt.
Sedan info om lampan etc etc måste vila etc. Men han ville inte gå och lägga sig. Gjorde det till slut. JAg ramsade mig från dörren. Men eftr ca 1min var han upp igen. Samma visa igen men utan klämning. Ramsade mig bort. Detta upprepar sig ett 10-tal ggr under en 30min. Då vakanr tösen av ramsan.

De ytterligare ggr:na han kliver upp innehåller att han vill snyta sig - jag säger att han kan ta papper på sitt bord och snyta sig själv; han vill kissa på toaletten - jag erbjuder att ta in pottan om han vill kissa själv (det vil han inte). Jag ramsar mig ej bort från dörren, utan förklarar att det är dax at sova tills lampan tänds. Till slut vid 4-tiden föer jag honom tillbaka till sängen stoppar om honom och talar om att nu kommer jag inte upp någon mer gång, vi ses när lampan tänds. Då sover/vilar han till 6.40 - just när pappa skall gå.

Pappa talar om att, ja nu vet.
Han rusar upp igen och igen och då pratar jag med honom vid tröskeln. Andra gången stannar han tills lampan tänds 6.55.

HU,HU,Hu jag är helt väck i huvudet idag. Det kan jag säga att så många sådana här nätter klarar vi inte, ialla fall inte jag. Magen ballade ur på morgonen och jag är ganska trött sedan innan. Så fortsätter det så här kommer jag inte att kunna orka hålla stången......tyvärr för oss alla.
Ett par ggr på natten ville han hålla i mig och sökte närhet - jag spelade cool och pratade på som vanligt om lampan etc, men det gör om i hjärtat när jag förstår att han är rädd och vill "skyddas".

Kan ej skriva mer nu, skall till dagis sedan på ett möte på jobbet (frisk och pigg i knoppen :wink: :!:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej liv!

Har skumläst din tråd om din underbare trotskille, och jag kan berätta att jag hade en tös för ett år sen som natt-trotsade nåt enormt!

Jag märkte att det var oftast 3 lugna - 3 trotsiga nätter, hårt draget.
Det bästa var att göra så lite som möjligt. ALLT du gör blir underhållning...

Har du läst den här klistrade tråden:

:arrow: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miniz

Inlägg av miniz »

Bakslag! Sant händer och kommer nog hända flera ganger. Och da är det sa viktigt att ha verktyg. Ramsan. Med attityd. Jag tror du har bada sorterna! Läs traden du fick av mia.

Det du beskriver är precis sa vi hade det hemma. Jag vet hur tungt det är. Man vill ju inte ha nagot svammel om natten, man vill ju bara sova. Hade precis samma scenario med min, ga vilse i natten... In pa toa och hittade inte ut därifran. Da far man ju hjälpa till. Men annars är det ramsan som gäller med attityden i magen och ryggen! En trad till inspiration.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet

Natt-trotsare vill ju allt möjligt pa natten. Snyta, mysa, pinka stiga upp... Men du maste med ramsan ge svar pa att det gör vi i morgon. Jag tyckte ocksa "synd" om henne, min lilla nattfjant, att hon ville bara gosa lite, kanske hon var rädd osvosvosv. Men de kan själva. Vi övade pa kvällen pa hur hon skulle ta pa sig täcket själv pa natten och hur hon bara skulle vända sig om och stänga ögonen...

Se till att han har fullt upp pa dagen och känner sig behövd! Ni klarar er sämre hemma utan honom. Social delaktighet är alltid viktigt och speciellt under trotsen. Försök hitta uppgifter han tycker om.

Fa honom att tok skratta minst en gang om dagen. pluss skrattet till godnattet.

Det är bra om han far vara ute och hoppa och springa varje dag.

Detta är ett bakslag, inte slutet pa goda nätter. OK?

Kram Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
liv

Inlägg av liv »

Hej!

Ni skriver att jag skall odla ramsan med attityd. Hur och när exakt menar ni då? Han rusar upp utan ett knyst och ställer sig i dörren och kikar eller säger att han vilat färdigt. Ramsar jag lyssnar han inte för fem öre. Han fortsätter att ropa högre och börjar skrika. Han väcker då alla oss inkl tösen som vi har kämpat med att INTE vakna x-antal ggr per natt.
Jag kan inte stå och titta honom i ögonen och ramsa då går han inte och lägger sig.

Går inte jag till honom - kommer han till mig. Enda ggn det funkar att han lägger sig själv är när jag säger det till honom är när jag talat om, gången innan, att jag inte kommer att stoppa om honom några fler ggr. Men sedan är han uppe lika fort igen.

Ska jag göra så här, som det stog i tråden jag fick?:
"Du ska inte jobba med någon ramsa i en timme - no way. Du ska bara säga godnatt åt henne när du går, och du ska gå direkt, stänga dörren om hennes gapande och inte göra ett dugg mer, utom andra ljud i huset."

Då undrar jag vad det är för ljud i huset jag skall göra på natten som gör att inte tösen vaknar???

Eller skall jag fortsätta med ramsan fast han blir otroligt olycklig, fösa tillbaka honom till sängen gång på gång, utan några andra ord, när han då blir utom sig av "frågor" då han ej får kontakt med mig? Men då, kan jag säga, är det ingen i detta bostadshus som sover nästa natt detta inträffar. Så som det stog i tråden (citat):
"Skriker hon och slår ifrån sig och blir 'helt ohanterbar' - så hantera henne inte. Sluta försöka kramas. Bär henne raskt och målmedvetet utåtvänd, så att hon inte kommer åt att slåss, och lägg henne i sängen utan kommentarer. Skriket 'hör' ni inte. Överlåt det åt henne själv.

Och jo, du kan visst gå ut och låta henne skrika. Hon är ingen bebis längre. Stäng som sagt dörren och sluta stå till pass. Det är så du i handling kan tala om för henne det du säger här och nu: Du står inte UUUT. Genom att framhärda i saklighet och cool förvisning lär du henne - inte på en enda gång men på 3-4 - att det inte är HENNE du inte står ut med, utan just hennes mindre trevliga beteende, och där får du se dig som en saklig respresentant för samhället. 'Så där kan man inte bära sig åt.' Man kan göra det för sig själv, men inte med andra. "

Förklara gärna hur och när ni menar att jag skall ramsa - förstår inte detta :?:
liv

Inlägg av liv »

Tillägg:
De gånger jag har försök att vara cool och bestämt bara föst tillbaka och ramsat mig ut - har han ropat mamma varför svarar du inte? Säg något mamma! MAMMA SVARA!!!
Ska jag bara negligera detta? Visar jag verrkligen då att det bara är beteendet jag icke accepterar. Det känns mer som om att det är honom jag avvisar.
miniz

Inlägg av miniz »

Ja, det är nog en natt-trotsare, tror jag nog. Det är som att läsa om var tjej. I vart tillfälle var svaret att göra minst möjligt. När "inget " funkade, sa hade vi henne pa skrikrum mitt i natten ocksa, stackarn... Vi läste i trots-kapitlet om att neka det hon inte vill. Sa pa natten fick hon inte sova... Da kom skrikrummet fram. Hon ville ligga i soffan, men det fick hon inte. Om hon inte ville ligga i sin säng fick hon sitta pa vardagsbordet (som inte är högt...) hon ville inte sitta pa bordet, nehej, da är det sängen som gäller. Nej, det ville hon inte heller. Sa da fick hon sitta där till hon var klar, och da började hon skrika, men ville inte lägga sig i sängen. Efter en sadan runda var det lugnt ett tag, till hon kom pa att fraga igen...

De första gangerna väntade jag ut henne, men sedan när jag fattade att hon tyckte det var mysigt eller bra med mamma som hade ett öga med henne i hallen, fick hon sköta det själv. Hon fick besked att när hon var klar kunne hon ga och lägga sig själv. Ah, vad det gjorde ont i mammahjärtat... Jag ville bara halla runt henne och vara god, men det gick bara inte med henne. Sa gjorde vi...

Han känner kanske av dina vargar för flickan och grannarna. Varan natt-tant märkte direkt var oro när vi hade besök, da ville vi inte att hon skulle böka pa natten, sa da gick vi in för att hjälpa henne, men det gick inte :!: Inte med henne.

När han ropar MAMMA SVARA sa kan du ju svara. Att nu är det natt, nu ska vi sova och sedan ramsan lungt och bestämd.

Kanske väckarklocka fungerar bättre pa honom, för da är det ju klockan som bestämmernär det är morgon och inte du när du kommer in för att tända lampan (för det är väl du?) Hos oss kör vi pa lampa med timer, sa lampan tänds automatiskt, sa det är inte upp till oss, sa att säga.

Maria
fem älsklingar
liv

Inlägg av liv »

Tack för tipsen och råden :!:

Jag förstår ändå inte hur jag skall göra med ramsan då han inte tar den??? som jag beskrev tidigare.

Vi har timer på lampan, har missat att tala om detta. Bävar för nästa besvärliga natt - känner mig inte trygg i vad/hur jag skall hantera honom.

Men jag är inne på att jag får nog sova på soffan tills vi har flyttat,eftersom tösen strulade som hon gjorde i natt. Håller det på så här så håller jag inte ihop. Jag kan inte vara en "BB-mamma" dagtid heller om jag inte får sova på nätterna. Då orkar jag inte tänka på hur jag skall hantera olika situationer på ett bra sätt.
//Liv
miniz

Inlägg av miniz »

Hoppas natten blir bra!

Jag tror lillsyster-vargarna stör dig. Det är klart att du inte vill att hon ocksa ska vakna.
Enda ggn det funkar att han lägger sig själv är när jag säger det till honom är när jag talat om, gången innan, att jag inte kommer att stoppa om honom några fler ggr. Men sedan är han uppe lika fort igen.
Gör sa, säg att du inte stoppar om honom, fös honom in i rummet och snabbt ut med ramsan, upprepa procedyren sa manga ganger det behövs. Pa natten sover man, är beskedet.

Kram Maria
fem älsklingar
liv

Inlägg av liv »

Hej!

Läste ditt svar nu i morse först.

Natten gick bättre nu. Placerade hans tripp trapp stol utanför rummet.
När han kom upp andra gången vid lägning och inte ville gå och lägga sig sa jag åt honom att då får du sitta still på stolen och får inte sova.

Efter ett tag var det inte roligt. Han kasade sig ner och kom vankandes, jag mötte honom. Frågade om han ville lägga sig och sova, vilket han ville :!:

Vid 24-tiden rusade han upp till tröskeln igen och jag sa till honom sittandes på huk framför, att nu är det natt osv,du får gå och lägga dig själv, nu går jag och lägger mig. Han gick till sängen och la sig men efter ngn minut var vi där igen och då sa jag att då får du sitta still på stolen tills du är färdig och då kan du gå och lägga dig. Nu lägger sig mamma god natt. Samma som förut upprepar sig med att han kasar av och vill lägga sig.

Vid 5.45 rusar han till tröskeln och ut. Vi möts och jag upprepar att det är natt osv. Efter lite protester läggar han sig själv då jag frågar om jag skall hjälpa honom till sängen eller om han skall gå själv.
Vid 6.50 samma igen.
Vid 6.55 (då lampan tänds) kommer en glad och stolt kille ut och viskar "lampan är tänd - nu är det morgon". Stort GODMORGON och han skall visa mig lampan :D

Jag har kanske gjort fel, men jag har inte ramsat alls sedan den hemska nattens början då han bara skrek. Endast vid första läggningen till kvällen. Skall jag införa detta nu igen :?: :?: Gjorde det inte eftersom han blev stortokig.

Kanske det har vänt - hoppas verkligen det. Verkade fungera bra med stolen utanför rummet. Höll på att tappa modet alldeles.
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Fint jobbat :D Vilken bra idé med stolen :idea: ! Fortsätt så tycker jag. Här är en tråd som behandlar nästan exakt samma problem som ni har, med ett kanonsvar av Anna W:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=18324
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
miniz

Inlägg av miniz »

Det är ju inte roligt att sitta pa en stol mitt i natten, hoppas att han ocksa förstar det!

Kram Maria
fem älsklingar
liv

Inlägg av liv »

Hej igen!

Det har gått bättre :!: :D

Ja, jag läste den tråden i förrgår och såg att det är väldigt lik problematik! Tog till mig AnnaW´s svar. Tack för tipset!

Igår kväll gjorde vi som förut. Odlade coola attityden o ett kort läggande och ramsa. Han GÅR upp igen och vill ej sova. Pappa meddelar att det är nu natt och då sover man annars får man vila. Ska jag hjälpa dig till sängen eller vill du gå själv? Han går själv till sängen och kommer ej upp mer förrän stax före 06.

Då har han vilat färdigt. Möter honom på vägen till vårat sovrum (sover numer på soffan). vi går tillbaka och jag förklarar att det är natt och då sover/vilar man tills lampan tänds. Vill inte lägga sig. Frågar om jag skall hjälpa honom i säng eller om han skall lägga sig själv? Då går han o lägger sig. Jag ramsar x4 dämpat, för att inte väcka tösen. Han sover då lampan tänds o jag får väcka honom o göra GODMORGON. :D :D :D

Tösen däremot vaknar strax efter min ramsning vid 6-tiden och pappa pangramsar vilket hon tar i ca 15min sedan börjar hon prata igen och fortsätter trots ramsa. Pappa solfjädrar men det hjälper inte. tillslut vid 6.50 buffar han henne tyst. 7.00 GODMORGON.

Jag tänkte att pappa i morgon skulle buffa henne direkt (till sömns och ramsa mjukt)då han inser att hon inte tar ramsan, för att bryta mönstret med att hon ständigt vaknar en timme innan väckning.

På vardagarna får jag ta detta tills han går till jobbet vid 6.40 sedan får jag klara dem båda till kl.7.00.

Kan detta vara en idé :?:
miniz

Inlägg av miniz »

Hej liv!

Det är en bra ide, en slags minkur och som du säger att bryta mönstret. Buffa sömntung, men inte sa att hon somnar. Sedan ramsa och sova gott vidare...

Bra jobbat med lillkillen! :D

Maria
fem älsklingar
liv

Inlägg av liv »

Hu Hu Hu.... :cry:

I natt var det ruskigt frågande från grabben.
Läggningen var som tidigare.
Sedan började han rusa upp vid 23.30. Då var han så orolig så han stog och stampade på stället o skakade i hela kroppen. :( Vi möttes en bit utanför rummet och stannade vid tröskeln där jag förklarade som tidigare att det är natt osv, vi sover till lampan tänds. Detta tog han ej, utan stog kvar och skakade. Jag föste honom till sängen och han blir ledsen/arg o vill gå själv, men jag säger att du gör ju inte det. Föser honom i säng varpå han fortsätter skrika och rusar upp på en gång till tröskeln, mitt i min ramsa. Sätter mig på huk och säger bestämt att nu går du o lägger dig, men icke. All info upprepas men han går ej själv. Jag föser och han börjar skrika igen o kastar sig på golvet. Jag lyfter upp och släpar till sängen och själper i, under våldsamma protester. Försöker överrösta med ramsa, men han ökar på volymen och kommer rusande igen till tröskeln o ropar att han skall lägga sig själv, vilket han inte gör osv osv.
Sätter mig på huk o pratar lugnt/irriterat o bestämt med honom igen att nu får du gå o lägga dig, det är morgon när lampan tänds. Efter övervägande går han o lägger sig själv.

Efter ca 30min upprepar sig ALLT!
Jag tar fram stolen igen, men det fungerar inte. Ramsan är värdelös - han blir bara mer upprörd över denna, så jag slutar med den. [-(

Detta fortsätter en gng/timme till tre tiden. Jag tappar räkningen på gångerna då han passerat 18tillfällen. Sedan drygas det ut så det går 1,5 timme mellan tillfällena.

Innan nattningen hade jag tänkt att låta honom vara om han skulle komma upp, alltså ligga kvar på soffan o ej springa upp o möta honom, för att inte underhålla och att han skulle se att jag sover på natten o att han skulle tröttna o gå o lägga sig själv. Gjorde detta en gång då jag var vaken o en gång då jag lotsades sova, men han stog länge vid soffan och sedan körde han in händerna under min kudde då jag "vaknade" o ledde honom tillbaka skrek han o resten var som ovan beskrivet.

Någon innan skrev att det ofta är tre lugna nätter och sedan en hemsk osv. Då undrar jag hur länge ungefär håller detta på. Är det lika länge som trotsen ca 1 år :?: för då vet jag inte om det är värt detta. Man skall kunna fungera resten av dygnet också.

Tösen har svarat bra på minikuren vi gör nu - hoppas att DET håller i sig :!:

Hur skall jag göra på natten då vi fastnar vid tröskeln med info om vad som gäller, ramsan fungerar bara inte eftersom han rusar upp varje gång o föser jag honom tillbaka skriker han sig blå. Hur skall jag göra då han absolut skall gå o lägga sig själv, men inte gör det :?: Går jag därifrån går han efter mig.
Att han skakar av oro/ångest är väldigt jobbigt att stå emot känns inte rätt att kallt/irriterat säga att nu går du o lägger dig - du kan snyta dig själv - du kan lägga på dig täcket själv osv.

:arrow: Vad/hur skall jag göra :?: :?: :?: :?:
](*,) [-o< HJÄLP :!: Jag orkar snart inte med detta, då jag bara fumlar på - känns det som. :?
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"