Tack Susanne tack för äkta engagemang i lilla mig och feedback!
Vi har haft två riktigt bra dagar. Skola och fritids och alla fasta rutiner runt det passar herrn bra. Här hemma har saker och ting varit röriga pga. sjukdom i veckor... Du vet: Mamma orkar inte för hon har feber... Lillebror får vara hemma med pappa när han är sjuk, men själv måste nioåringen iväg till skolan osv. Nu när vardagen rullat igång märker jag redan en förbättring på humöret.
Vilket fick mig att tänka:
Vi är dåliga på
fasta uppgifter här hemma. Vi hjälps åt med mycket men det händer när det händer så att säga...

NU behöver sonen ha sina rutiner här hemma också - det är tydligt. Jag får verkligen ta tag i det här! Fast jag tror inte på mig själv ens när jag skriver det...
Däremot undrar jag om det verkligen funkar med att låta allt förfalla... Tycker att det nästan alltid är precis så rörigt hemma och framför allt i hans eget rum. Jag har inga problem med att backa ut genom dörren och strunta i städningen (det har i och för sig pappa svårare för...) men det hjälper INTE. Han sorterar i högar - på golvet!!! Och HOPPAR över dem!
Ska snacka med pappa J om att han inte heller ska tjata. Låt det gro igen!!! :thumbsup:
Humor - det är en punkt som vi är jäkla bra på om jag får skryta!!!

Här bryts det av med totalt sjuka små sketcher, fräcka ordvitsar och bajshumor + kittlingar och pruttljud!

Och jag vet verkligen hur effektivt det är. Däremot - hade jag glömt "skrattet till natten"... Du vet. Han lägger sig själv och jag påminner bara när det är dags att släcka lampan efter hans lilla lässtund. Ibland sitter jag på sängkanten och snackar - men inte lika länge som förr och som sagt skrattet hade försvunnit!!!

Har återinförts med framgång de senaste tre kvällarna!
Verkliga möten! Idag bestämde Axel och jag att vi ska planera för att göra något på tu man hand varje lördag eller söndag. Han är litet sur på lillebror som har en ensameftermiddag tillsammans med mig och vill ha det samma. Sa han... Visste han att han behövde... Kunde han sätta ord på... Underbara unge!!! Han visar och leder mamma!
Äkta intresse... Jag rannsakar mig och inser att jag faktiskt inte alltid orkar/hinner lyssna på riktigt - och det märker sonen.

Bara det att hans timing är så HIMLA dålig ibland och att han har svårt att vänta tills det passar. Han blir arg för han tror att jag inte intresserar mig... Det GÖR jag ju men jag kan inte ALLTID lyssna på honom när HAN vill... Vad ska man göra då? Konflikten är ett faktum innan jag ens hunnit be honom att vänta ett ögonblick. Från glädje och entusiasm till total ILSKA och "du lyssnar ju aldrig" på typ sju röda!

Och så står man där som ett frågetecken och undrar varför det blev fel! Nu igen...
Det där är svårt...

Kan kanske lösa sig när han känner att han får mer egenensamtid med mamma?!?
All for now! Jag är taggad och laddad! Jag föredrar ju egentligen ungar i skolåldern och tycker att det ska bli underbart att se honom mogna mer! Han är verkligen en stor liten människa och jag älskar det!
Tack igen!!!
Stor KRAM!