Snart snart är det dags...några frågor innan bara

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hi, hi härligt.
Säger ju att detta forum är bra till så mycket mer än sömn.. :lol:

Men apropå sömnen, så har det gått så fantastiskt bra idag!
Båda lurarna sovna utan ett knyst och den där halvtimmen jag skrev om lyser idag än så länge med sin frånvaro. :D

Vi har varit ute nästan hela dan utom morgonen som ägnades åt lek och krypövningar och skrattat mycket, så det är mycket möjligt att det har gjort susen.
Tack igen Duggan för tips och råd!

Kramar Cissilito m familj
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106
duggan

Inlägg av duggan »

Vilken härlig rapport! :lol:

Fortsätt i samma anda! :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
cissilito

Inlägg av cissilito »

Nu går det upp och ner här :?
Har börjat bli svårare och svårare att få till skrattet till godnattet både dag och kvällstid och ikväll när vi fånade oss som mest började hon gråta :cry:
Vi fick lite hjärnsläpp och för att det inte skulle bli värre gick vi och la henne så fort hon visade minsta tecken på att vara glad igen (inte direkt något kiknande av skratt precis... :oops: ) Det resulterade i att det tog tio minuter av gnöl och gnäll för henne att somna och sedan vaknade hon vid den (numera) klassiska halvtimmen och det gick inte att få henne att somna om. Tillslut buffade jag (har inte gjort det sedan andra dygnet!) tills hon blev lugn, men så fort jag gick ut med ramsan skrek hon upp sig igen. Tog till dammsugaren och så småningom (en halvtimme efter att hon vaknat) somnade hon om. Sedan dess sover hon i alla fall. Usch inte så rolig kväll för någon. :(

Nu undrar jag en gång för alla, hur är det med bekräftelsen så här långt fram i processen? Har läst lite olika och blir förvirrad. För det allra mesta skriker hon ju inte när vi har gått ut med ramsan, möjligtvis gnälls det en aning. Då vävs ju bekräftelsen enkelt ihop med ramsan. MEN, när det blir som ikväll och vi är på gränsen till en påminnelse innan hon blir tyst ska det bekräftas då?
Och om man ramsar vid uppvak och hon kanske egentligen var arg och inte tar ramsan, eller vid solfjäder/buffning då hon inte tar ramsan vid utgång ska man bekräfta vid tystnad då? Vi velar och vill ju känna oss helt trygga med det vi gör.
En annan undran. Kan man hantera de här uppvaken efter en halvtimme med en pangramsa, som för att säga "nu bryter vi det här, nu får du sova så skönt!" eller ska vi fortsätta avvakta och hoppas hon fixar det själv så småningom?

Imorgon ska det i alla fall skrattas så vi dör (nästan) :wink:

Kramar Cissilito
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Bra jobbat med kuren! Bekräftelsen brukar jag tänka att man ger separat tills den "tar", alltså tills barnet lyssnar på ramsan och kan lugna sig av den. Så baka ihop den ni, annars kommer den störa mer än göra nytta.

Pangramsa brukar man ge för uppvak i vargtimmen, alltså mellan 4-6 eller så.

Så avvakta så mycket som möjligt och låt henne fixa sina uppvak själv så är de snart ett minne blott :) .
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
cissilito

Inlägg av cissilito »

Tack Emma för snabbt svar och goda råd!

Otroligt hur snabbt man vänjer sig vid det nya underbara att vår dotter sover på nätterna och vad lätt det är att glömma det gamla eländet. Behöver liksom påminna sig ibland om hur det var förut för att ännu tydligare ha målet för ögonen, särskilt en jobbig kväll som ikväll.

Kramar
Cissilito
cissilito

Inlägg av cissilito »

Nej, nej, nej vad hände nu? :(

Lilltjejen somnade ganska kvickt på fem minuter, beklagade sig lite men skrek inte. Sen vaknade hon inte efter den där första halvtimmen och det brukar betyda att hon fixar resten av natten själv (ev. någon ramsa i vargtimmen) MEN ikväll var inget sig likt.

Vid 22.00 vaknar hon, gnölar lite och somnar om, men vaknar igen och ropar högre. Får en ramsa x4, gnyr lite till svar sedan lugn i några minuter. Fortsätter så, gnölar och tystnar om vartannat till kl 22.43 då hon börjar ropa högre igen. Ramsa x 4, lugnar sig lite men börjar på ny kula. Vi husljudar men det hjälper föga, hon blir ledsnare och ledsnare.
SF vid 22.52 och ramsar ut = ännu mer skrik. In och buffar och ramsar ut; ledsen/arg när jag går ut.
Lugnar sig och gnölar och ynkar i omgångar till kl 23.49 (möjligt att hon somnade till emellanåt men vet inte säkert) då hon börjar jobba upp sig igen, får en ramsa x 6 som hon lugnas av.
23.55 skriker hon upp sig ordentligt igen. Jag går in och buffar länge och solfjädrar henne riktigt sömntung för att bryta. När jag går ut blir hon ledsen men lugnas av ramsan.
Börjar dock igen ca fem min senare :cry:
Går in igen 00.20, buffar länge igen och solfjädrar och andas högt och tungt tills hon faktiskt somnar och smyger sedan ut, utan ramsa... :oops:

Sedan dess har hon gnytt till några gånger men inget mer riktigt uppvak.

Vad har hänt??? :shock:
Det mesta har ändå gått bra med kuren hittills. Den senaste veckan har vi haft lite problem med långa dagsluren och att hon har vaknat efter en halvtimme på kvällen och haft svårt att somna om men vi har tillskrivit det åttamånadersångesten och det har inte varit något vi inte har kunnat hantera men det här var något helt annat.
Över två och en halv timme av skrik, gnöl och gnyende om vartannat! Lilla grynet kommer vara riktigt vansinnestrött imorgon :(
Någon som känner igen detta och har en aning om vad det kan vara?
Hoppas i alla fall på lite sömn nu för oss alla!

Kramar
Cissilito
cissilito

Inlägg av cissilito »

Ja natten gick fortsättningsvis bra i alla fall.
Vaknade halv sju, fick en aldrig så käck pangramsa och somnade om och vi fick väcka en trött bebbe kl sju. :wink:

Idag har gått helt ok och vi hoppas innerligt att inatt inte blir som förra! Någon som vet vad det kan ha varit? Inga tänder på väg som vi kan se och bakslaget är det väl lite sent för? Åttamånadersångest?
Kan vi göra något nnorlunda om det händer igen inatt?

Kramar
Cissilito
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Svårt att veta vad det var. Kan ha varit vad som helst så tänk inte mer på det. Blicka framåt istället och se det som att ni svarade henne tryggt eftersom hon sov resten av natten. Kan ha varit ett lite sent backslag är mitt heta tips. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
cissilito

Inlägg av cissilito »

Tack Ida för ditt svar!
Kanske var ditt tips om sent bakslag alldeles på pricken för igår natt var helt lugn utan en enda liten ramsning :D
Det som trots allt kändes skönt i förrgår var att verktygen verkligen funkade! Vi hade medlen att lugna henne men man kan ju som sagt inte tvinga någon att sova. Den här kuren är fantastisk!!!
:D :D :D

Kramar
Cissilito
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Hej igen!!
Gott att se att det löste sig med sömnen av sig själv (eller nu blev det fel, "Gott att ni löste hennes problem så att hon kunde sova" :wink: )

Vi kämpar på här oxå och hoppas att en liten justering i Beckas sov-tider kan göra susen för hennes nätter!!

Fortsätt och ha det gott *kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hej

Nu var det ett tag sedan jag skrev här och det beror ju helt enkelt på att nätterna har varit helt fantastiska med som mest en ramsning/natt som också tagit direkt. :D
Så pris och beröm alla ni som hjälpt oss att komma hit! :D =D> Det är så vansinnigt skönt att få sova!

Men än så länge är vi inte helt i hamn...
Långluren strular fortfarande mer eller mindre. Den funkade ju först jättebra men sedan började sötnosen vakna efter 45 min (för det mesta, ibland är det efter 70 min, ibland 80) och då är det helt omöjligt att få henne att somna om. Vi har kört alla knep i boken, gjort ljud, ramsat när hon behövt det, gått promenader. Idag försökte jag till och med vagna henne till sömns för att bryta mönstret men icke. Efter en halvtimmes (!) vagning var hon fortfarande storögt klarvaken när jag kikade in. Oftast är hon inte ledsen, i alla fall inte om vi gör något (ljudar, går etc) utan ligger och pratar eller är tyst men hon sover inte. Som resultat är hon ju så klart jättetrött på kvällen och det kan vara svårt att få henne att skratta.

Vad tror ni som vet :wink: ska vi korta första luren till 20 min trots att hon ju inte är så gammal än (nio månader och en vecka)? Hennes schema finns i ett tidigare inlägg men hon sover just nu 12 + 45 + 90. Hon har tänder på väg men det här började ju för ett bra tag sedan och korta luren och natten funkar ju som en dröm.
Eller ska vi fortsätta envisas ett tag till?

Om det inte blir någon förändring av att korta kan man ändra tillbaka då eller blir det förvirrat för lilla Maya då om vi grejar för mycket med hennes tider?

Kramar Cissilito m fam
duggan

Inlägg av duggan »

En del barn är mer pigga än andra och visst kan det vara så att det kan behövas kapas lite sömn mängd, hon sover ju då 13 h 50 min, 10 minför lite enlig rek och det brukar passa dom pigga bäbisarna :lol:

//Malin
cissilito

Inlägg av cissilito »

Tack Duggan!

Då drar vi ner på första luren imorgon och ser hur det går. :)

Kramar Cissilito
duggan

Inlägg av duggan »

:lol:
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hej igen

Nu har första luren kortats till 20 minuter och lilltjejen sover nu hela sin långa lur så det verkar helt enkelt ha varit för mycket sömn förut.
:)

Det svåra är att på korta luren somnar hon inte förrän efter ca 15-20 min och hittills har vi då gett henne 20 min från det att hon somnade eftersom det har varit en liten övergångsperiod men hur hanterar vi det i fortsättningen? Ska hon bara få fem minuter om hon somnar 9.20 då hon ju egentligen ska vakna? men 20 minuter om hon somnar inom marginalkvarten?

Annars har nätterna varit fortsatt underbara. Oftast behöver hon ingen hjälp alls och gör hon det lyssnar hon jättebra på ramsan. Sååå skönt, vi är fortfarande helt förundrade. :D

Kramar
Cissilito
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"