Snart snart är det dags...några frågor innan bara

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
cissilito

Inlägg av cissilito »

Tack för ditt snabba svar!
Emma80 skrev: Behöver inte bekräfta separat nu. Om du ramsar så baka in den i ramsan. Ramsar du inte behöver du inte bekräfta.
Ja vi försöker göra det så mycket det går. Men problemet är att även om hon tystnar under ramsan gnäller hon ofta till lite kort efter det, som ett svar nästan. Men det är ju vi och bekräftelsen som ska ha sista ordet, eller hur?

Kram
Cisilito
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106
Nancy

Inlägg av Nancy »

cissilito skrev:Tack för ditt snabba svar!
Emma80 skrev: Behöver inte bekräfta separat nu. Om du ramsar så baka in den i ramsan. Ramsar du inte behöver du inte bekräfta.
Ja vi försöker göra det så mycket det går. Men problemet är att även om hon tystnar under ramsan gnäller hon ofta till lite kort efter det, som ett svar nästan. Men det är ju vi och bekräftelsen som ska ha sista ordet, eller hur?

Kram
Cisilito
Upplever du att hon lyssnar på ramsan och lugnas av den behöver du inte bekymra dig om ev småprat efteråt.

Nancy
bellisandgren

Inlägg av bellisandgren »

Grattis till er!!!

Det går ju jättebra. För inte sålänge sedan behövde ju er flicka nattamma och ha dig för att somna, vilka framsteg. Känner mig både lite avundsjuk och mkt imponerad av ert arbete.
Sen ska det ju vara 2 steg fram och ett bakåt, så ett bakslag då och då kan man ju orka när man fått känna att det verkligen kan fungera att hon sover en hel natt.

Lycka till ifortsättningen!
kram
Mamma till gobiten Tora född 080701
cissilito

Inlägg av cissilito »

Tack för uppmuntran. :D
Det känns helt klart värt allt "slit", inte minst för vår älskade dotter som förr ryktes upp ur sin säng åtminstone sex gånger/kvällen för att sedan läggas i vår säng när jag till slut gick och la mig.

Tack Nancy och Emma80, då blir det ramsa och bekräftelse ihop i fortsättningen. :)
Jo, jag undrar också hur länge man bör smyga ut ur rummet och pangramsa i vargtimmen? Hon sover ju i vårt rum i ett intäkt hörn.

Kramar
Cissilito
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag skulle pangramsa från sängen, men det är jag det. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hej alla

Vet att jag läste i SHN boken att man kunde bli utkastad ur sovrummet av sitt barn men trodde det nog inte riktigt förrän ikväll då jag faktiskt blev det! :lol:

Vi hade den bästa läggningen hittills med mycket skratt och inte tillstymmelse till protest (innan har det alltid kommit någon liten en vid nedläggnngen i sängen eller precis när jag släpper trycket över ryggen).
Men så fastnade gardinen runt sängen när jag skulle ut och jag blev kvar under tre ramsor utanför fixandes och trixandes istället för att hinna ut under den första. Då blir lilltjejen arg och "skäller" på mig tills jag kommit ut ur rummet, då tystnar hon genast.
En väldigt häftig känsla faktiskt, att veta att hon är så trygg i sin säng och längtar så efter att få sova i den! Tack underbara kur!

Det enda som inte känns helt bra just nu är faktiskt morgonen.
Inte det att hon vaknar i vargtimmen, vilket hon gör ibland men det brukar inte vara något större problem, utan när vi ska väcka henne och göra glad morgon. Den blir nästan aldrig glad från hennes sida. Hon känns nästan lite chockad och blir ledsen väldigt lätt. Det spelar liksom ingen roll om vi är mjukare och inte stormar in eller hur hennes natt varit med uppvak eller inte. Det är ingen glad och nöjd bebbe vi får väcka.
Någon som känner igen sig och vad gjorde ni i så fall åt det?
Det kanske försvinner med tiden, jag vill bara inte att det ska påverka hennes positiva känsla för natten.

För övrigt är vi så fantastiskt glada! Livet är verkligen tusen gånger enklare och roligare nu när vi har en pigg bebis på dagarna som vi vet får tillräckligt med sömn. :D

Kramar
Cissilito
Beckabus

Inlägg av Beckabus »

Härligt att höra att det går så bra för er oxå!! Den här kuren är verkligen fantastisk!! Känns som att den inte kan misslyckas :wink:
Hoppas att ni kan få något bra svar på frågan om hur man ska få en glad morgon-bebis för vi "lider" av samma bekymmer här.. men det kanske rättar till sig? Vi har ganska precis kommit in i uppföljningsveckan här..
*kram*
Beckabus 080630, en vecka för tidigt, med planerat snitt pga sätesbjudning! Kurstart 090115!
Nancy

Inlägg av Nancy »

cissilito skrev:Vi hade den bästa läggningen hittills med mycket skratt och inte tillstymmelse till protest (innan har det alltid kommit någon liten en vid nedläggnngen i sängen eller precis när jag släpper trycket över ryggen).
Men så fastnade gardinen runt sängen när jag skulle ut och jag blev kvar under tre ramsor utanför fixandes och trixandes istället för att hinna ut under den första. Då blir lilltjejen arg och "skäller" på mig tills jag kommit ut ur rummet, då tystnar hon genast.
Underbar läsning :wink: 8) :lol:

Om morgonen: Gissar att folk är olika. Själv studsar jag upp pigg på en sekund men min man är väldigt morgontrött. Spelar ingen roll ifall han lägger sig tidigt eller sovit gott under natten.

Gällande er lilla tös skulle jag envist köra på samma linje tills dess att hon vänjer sig. Ta det lite försiktigt i början, precis som du beskrev, och sen då hon vaknat till sätter ni in det tokglada :wink: Kanske inleda med att sjunga en liten morgontruddelutt på väg in i rummet :?:

Nancy
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hmm
Allt har hittills gått väldigt bra med kuren men nu har vi plötsligt stött på lite patrull...
Läggningarna går bra, oftast inte ett ljud efter att vi lämnat rummet med ramsan. Men tre kvällar i rad nu har Maya vaknat efter ganska precis en halvtimme och gnölat/skrikit i omgångar. Detta pågår sedan i ca en halvtimme ganska så oavsett vad vi gör. Vi har försökt avvakta så länge vi kan, husljuda och sedan ramsa. Hon lyssnar på ramsan men sätter sedan igång igen. Då har vi gått in och lagt tillrätta, solfjädrat kort och sedan ramsat ut. Solfjädern gör henne lugn men så fort den släpps börjar hon igen. Till slut somnar hon och resten av natten är lugn.

Två dagar i rad har hon också vaknat efter exakt 45 min på långa luren ute och vad vi än gjort har hon inte somnat om. Går man med vagnen kan hon ligga därinne och jollra men somnar om gör hon inte.

Nu undrar vi så klart, hur tacklar vi det här bäst? Känns som att vi kanske har öververktygat en anings, mest för att vi blev så förvånade när de här problemen dök upp så plötsligt. Vi har funderat lite på om hon möjligtvis har för mycket sömn på sitt schema, just eftersom hon nu plötsligt insisterar på att hon har sovit färdigt efter 45 min och den luren har suttit som en smäck förut (utomhus på rygg i vagnen) men det borde väl inte vara så? Hon blir nio månader om en vecka och hennes schema ser ut som följer;

7.00 Vakna
7.00 Frukost (Amma och välling)
9.00-9.45 Sova ute i vagn
10.30 Lunch (puré och efterätt, amma om hon vill)
12.30-14.00 Sova ute i vagn
14.00 Mellanmål (gröt eller välling, amma om hon vill)
17.00 Middag (puré eller gröt, amma om hon vill)
18.10-19.00 Bada, skoj och nattslurk (välling och amma)
19.00 Sova natt
Total mängd sömn; 14 h 15 min

Vi la medvetet inte in någon 20-minutare på em eftersom hon alltid har varit något av en piggis och vi inte ville behöva ändra schemat så snart efter vi genomfört kuren. Vi började den 7/1 och är inne på 15;e dygnet.

Till saken hör att hon precis har lärt sig krypa ordentligt och jag kan tänka mig att det påverkar nattsömnen (hittar henne ofta uppe i hörnet på spjälsängen med rumpan i vädret :) ) men luren i vagnen borde väl inte störas?

Oj nu blev detta väldigt långt :oops: vill bara komma tillrätta med det så snart som möjligt. :wink:

Kramar Cissilito
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hmm
Allt har hittills gått väldigt bra med kuren men nu har vi plötsligt stött på lite patrull...
Läggningarna går bra, oftast inte ett ljud efter att vi lämnat rummet med ramsan. Men tre kvällar i rad nu har Maya vaknat efter ganska precis en halvtimme och gnölat/skrikit i omgångar. Detta pågår sedan i ca en halvtimme ganska så oavsett vad vi gör. Vi har försökt avvakta så länge vi kan, husljuda och sedan ramsa. Hon lyssnar på ramsan men sätter sedan igång igen. Då har vi gått in och lagt tillrätta, solfjädrat kort och sedan ramsat ut. Solfjädern gör henne lugn men så fort den släpps börjar hon igen. Till slut somnar hon och resten av natten är lugn.

Två dagar i rad har hon också vaknat efter exakt 45 min på långa luren ute och vad vi än gjort har hon inte somnat om. Går man med vagnen kan hon ligga därinne och jollra men somnar om gör hon inte.

Nu undrar vi så klart, hur tacklar vi det här bäst? Känns som att vi kanske har öververktygat en anings, mest för att vi blev så förvånade när de här problemen dök upp så plötsligt. Vi har funderat lite på om hon möjligtvis har för mycket sömn på sitt schema, just eftersom hon nu plötsligt insisterar på att hon har sovit färdigt efter 45 min och den luren har suttit som en smäck förut (utomhus på rygg i vagnen) men det borde väl inte vara så? Hon blir nio månader om en vecka och hennes schema ser ut som följer;

7.00 Vakna
7.00 Frukost (Amma och välling)
9.00-9.45 Sova ute i vagn
10.30 Lunch (puré och efterätt, amma om hon vill)
12.30-14.00 Sova ute i vagn
14.00 Mellanmål (gröt eller välling, amma om hon vill)
17.00 Middag (puré eller gröt, amma om hon vill)
18.10-19.00 Bada, skoj och nattslurk (välling och amma)
19.00 Sova natt
Total mängd sömn; 14 h 15 min

Vi la medvetet inte in någon 20-minutare på em eftersom hon alltid har varit något av en piggis och vi inte ville behöva ändra schemat så snart efter vi genomfört kuren. Vi började den 7/1 och är inne på 15;e dygnet.

Till saken hör att hon precis har lärt sig krypa ordentligt och jag kan tänka mig att det påverkar nattsömnen (hittar henne ofta uppe i hörnet på spjälsängen med rumpan i vädret :) ) men luren i vagnen borde väl inte störas?

Oj nu blev detta väldigt långt :oops: vill bara komma tillrätta med det så snart som möjligt. :wink:

Kramar Cissilito
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Vid 9 månader är sömnrekomendationerna 14 h, så erat schamt ligger 15 min plus och är det så att hon är en tröttis passar det ju bra, men är hon en piggis kanske det är läge att kort fm luren till 20, du avgör, du känner ju juveln bäst.

Men min största tanke är att det är 8 månaders ångesten som spökar, har du BB, isåfall så läs gärna på lite om ångesten, du kan även använda sökfunktionen här på forumet.

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
cissilito

Inlägg av cissilito »

Tack Duggan för ditt snabba svar! :D
Har läst en del här på forumet om åttamånadersångesten nu (är mkt sugen på att köpa BB men har den inte än) och kanske är det den som spökar.
Är inte säker dock eftersom jag inte märker någon markant skillnad i hennes humör dagtid men det kanske är en lightvariant.
Vi fortsätter i alla fall med sovpassen som de är så länge och ser om det fortsätter på samma sätt.
Tack igen för svar och stöd! Det känns så skönt att kunna fråga här och få tips och råd, inte bara om sömn!

Kramar
Cissilito
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tror du gör rätt i alla avvakta med schema ändringar, 8 mån ångesten brukar ha en kulmen på ca 1 vecka och då brukar nätterna märkas av lite och dagarna likaså, så fortsätt som vanligt, skratta mycket under dagarna, troll sprinker i solslen du vet :wink: , mycket utevistelse och ägna mycket tid tillsammans på golven, gärna sysslor som att vika tvätt, skala potatis, läs tidningen osv.

//Malin
cissilito

Inlägg av cissilito »

Uppfattat :D
Kan absolut vara ute mer än vi är nu. Önskar att vädret var roligare bara... :wink:
duggan

Inlägg av duggan »

Roligare väder är beställt! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"