Fråga ang metoden inför första natten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
baby2005

Fråga ang metoden inför första natten

Inlägg av baby2005 »

Hej, vi har nu börjat använda standardmodellen på dagtid sedan 2 dagar med vår lille son på 6 veckor. Vi ville se till att vi förstod och kunde använda oss av verktygen ordentligt innan vi försökte med kuren att slopa hans första nattmål som brukar inträffa mellan 01 och 02.
Det har gått över all förväntan, han har haft lite svårt att sova riktigt djupt på dagslurerna med vi har kunnat vagna honom till sömns igen. Och vi tycker oss märka att det blir djupare och djupare sömn för varje gång. Fantastiskt!!

Vi är jättemotiverade och i morgon tänkte vi slopa nattmålet, men nu har frågorna hopat sig. Vi har läst barnaboken fram och tillbaka och jag har läst massor här på forumet men nu verkar jag röra ihop allt.

1) Jag undrar när man kör kuren med en liten kille på 6 veckor, i vårat fall vagnar på natten då han vaknat och frågar efter mat ska man avstå från att säga något? Och ska man ha det helt mörklagt?
Dvs ska man vara helt tyst och bara vagna så fort han börjar skrika? Inte röra honom eller prata alls? På större barn har jag förstått att man ska säga sin ramsa, men med en sådan liten hjälper inte det.

2) Visst har jag tolkat det rätt i att man ska vagna fram till nästa mål oavsett hur ihärdigt han frågar efter mat? Dvs till kl 04 I vårt fall. Alltså om det inte fungerar att få honom lugn på 2 minuter.

Tacksam för all hjälp!! :D
baby2005

Inlägg av baby2005 »

:D justa ja, jag undrar också vad "ömma järngreppet" går ut på. Jag har lite problem med att truga honom med mat ibland. Det blir bättre och bättre men jag kan märka att han borde äta mer ibland trots att han "vägrar".
Den lille tycker det är roligare att sova ibland :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Här är ett bra savr på en liknande fråga som Mammut Maria har svarat på.
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=2457

Så här skriver Anna W om ömma järngreppet under Verktygslådan: basbegrepp och förutsättningar
För små ätkrånglare

Sitt upp skönt med barnet liggande i knät, till vänster (säger vi). Lägg då barnets högra lilla arm under din, mot din rygg. Håll den vänstra lilla handen med din egen, så att barnet griper om ett finger medan du håller resten av din hand omkring barnets. Tratta in bröst/flaska utan frågetecken i ord/handling. Titta sedan genast bort, på TV eller prata med någon, så att du (tillsynes ) släpper all koncentration på barnet. Låt den lilla äta i fred, ostörd av din visserligen underbara närvaro men som måste anstå tills måltiden är över. Bryter lilla ungen samman, låtsas som om DU bestämt att det är dags för rap just nu, och hiva upp barnet över axeln. Banka milt men effektivt i lilla rumpan, nerifrån och upp (ingen får somna här). Återgå strax, snabbt och tveklöst, till ömma järngreppet för påfyllning, så många gånger som behövs, tills lilla barnet är proppmätt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
baby2005

Inlägg av baby2005 »

Tack lotta för svaret och länken, jättebra!!
Inser att jag nog är lite för otålig. Vi har nu bestämt att vänta med "kurning" tills standardmodellen verkligen sitter, vem vet då kanske nattmålet försvunnit automatiskt :wink:
I natt så hoppade han själv över mål nr 2 som skulle skett vid 4.30 tiden. Och åt frukost vid 6.30 tiden istället så det är tydligt att han kan vara "utan" mat en längre tid.
Jag hade kanske önskat att det var det första målet han struntade i :wink: men det kommer nog :D

Idag är han dock svår somnad, lur nr 2 som pågår nu sover han oroligt. Sov 1 h men vaknar nu med ca 5 min mellanrum. Men vi vagnar och fortsätter i samma anda. Mer mat och ännu mer mat, ömma järngreppet var jättebra!
Tack för beskrivningen!!

Vi är helt tysta under vagningen, jag hoppas det är rätt? Fortfarande lite osäker på det.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, det är alldeles rätt. Jag tycker du är jätteduktig och det tycker tydligen lille sonen också :lol:

Om trenätterskuren står att läsa i Barnaboken (2004) på sid 149 ff (för månadsgamla barn). Sedan har du också "Bekymmer? Sömn" i femte och sista delen.

Du behöver inte "kura" honom alls, om du lugnt och fint inför Standardmodellen med dag- och nattrutiner som står beskrivna och låter det ta några dygn! Vid tvåmånadersgränsen, om inte förr, får du belöning för dina ansträngningar. Då blir han sin egen lilla trygga klocka.

Tålamod, alltså :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
baby2005

Inlägg av baby2005 »

Hej, å tack för ditt svar Anna!!! Jag blir verkligen peppad av dig och alla här inne på forumet!!
Jag är fast i min övertygelse att detta ska gå.

Vi började som sagt att följa standardmodellen helt ut I måndags (men vi tjuvstartade redan I lördags =) och det gick bra de första dagarna. Men tyvärr har det blivit sämre och sämre med sömn på dagarna för den lille. Han sover typ 30 min, vagnas otaliga 5 minpass innan han somar de sista 30-40 min av ett 2.5 h pass.
Jag vet att svaret på det är mat, mera mat pch annu mera mat.
Attityden och motivationen är det inget fel på :D

Problemen började med att han inte ville ha några påfyllningar ur brösten, jag trugade och trugade och lyckades de första dagarna. Har även använt mig av det i början så effektiva “ömma järngreppet” , men vår lille son är lika envis som sin mor. Så nu har det utvecklat till att bli en kamp vid bröstet. Han skriker mer och mer för varje gång och tar i sin höjd bröstvårtan i munnen men suger inte…som sagt lite klurig är han.
Alltså han suger friskt från bröst1 1a omgången men vill INTE ha påfyllning och heller inget bröst nr 2 lite senare innan tuppluren. Jag har massor med mjölk I båda brösten så det beror inte på det och han har heller inget favoritbröst, samma på båda.

Men igår kväll sov han 4h på att bara suga 1 gång, så jag tror han suger rätt bra (ca 15 min).
Jag erkänner att vi förtvivlat vi några sovpass men skam den som ger sig, Eftersom han nu fyllt 7 veckor tänkte jag att ett 2h/2h pass kanske passar honom bättre så idag har vi börjat med att testa det.
Vi får se hur det går….

Alla tips om att ta bröstet fler gånger är verkligen välkomna!!! Han använder inte tutte, han har aldrig gillat det.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Det är inte roligt när matningen krånglar men tänk på att fem minuter kan göra all skillnad. Man kan behöva göra en liten paus alltså, och så försöka igen, och försöka igen. Man kan behöva gå undan till stillhet. Omvänt kan man behöva distrahera med TV och allt möjligt. Man måste pröva sig fram - målet är fortfarande att få i lilla älsklingen så mycket mat som möjligt och syftet med det är välbefinnandet (=lindrad överlevnadsångest). Men blir sammanbrotten för stora och för svåra får man naturligtvis väga det mot samma välbefinnande. Du hittar gradvis dina knep och metoder, men allt kan inte alltid gå som på räls. Han är fortfarande så liten, man måste ta dag för dag och verkligen lyssna av och söka sig fram - inom ramen för tiderna. (Så detta 4 tim sovpass du berättar om antar jag inte betydde att du plötsligt gav honom mat då, dvs bröt schemat :?: )

Se också mitt svar till Tessan!

Och förtvivla inte :!: Lätt att säga, jag vet - men vi talar inte kamp här, det får det aldrig bli med en så liten människa. Vi talar njutning :!: och hjälp att få ordning på saker och ting som är sprillans nya och okända :lol:
baby2005

Inlägg av baby2005 »

Hej Anna, å Tack igen!!! :D
Jag har även läst Tessan’s tråd.

Nej, nej shemat är intakt jag skulle skrivit natt inte kväll :oops:

Amningen har blivit bättre, jag utgår helt från lillen…inom ramarna för modellen förstås. D vs. jag har märkt att han gärna ligger kvar i vagnen och gonar sig lite innan han vill ha mat. Så då skrattar vi tillsammans innan det blir mat, sedan umgås vi lite mer innan bytet och sedan har han fått amma innan tuppluren om han velat, vilket han nu gör vid varje tillfälle. Känns jättebra!!
Jag tror det släppte när jag blev mer avlsappnad och som du säger prövar vi oss fram för att se vilket schema/tider som passar honom.

Tyvärr blir tupplurerna på dagarna väldigt fragmenterade fortfarande. Han har fortfarande aldrig sovit 2.5h i sträck förutom på natten. Men jag fortsätter ge så mycket mat jag kan “få i” den lille och hoppas på att han får sin sömn som jag vet är så nödvändig. Jag blir lite orolig för att han sover för lite, vi är inte på långa vägar uppe i 16 timmar RIKTIG sömn ännu. Han sover max hälften på 2.5h passen, resten ägnar vi fortfarande åt att vagna typ var 5e minut.
Men jag är övertygad om att vi någon dag kommer fram till ett bra schema som den lille trivs med och där han kan få tillräckligt med sömn (mat).

Lite orolig för att han knapt kommer ut dock, om vi ska följa modellen kräver det att vi är hemma hela dagarna eftersom han inte gillar vagnen ännu. Vi testade ett sovpass men han kunde inte somna utan var bara olycklig vilket också satte schemat ur spel resten av dagen.

Suck, det blir mest gnäll/oro när jag skriver :(

:D :D Men jag måste också passa på att säga att vi verkligen märker att vår lille kille mår så bra av dessa rutiner!!! Det är jättestor skillnad på innan vi införde standardmodellen, då han sov ÄNNU mindre. Han är så glad och söt och han växer och utvecklas jättemycket. Det är en fröjd att få följa honom :heart: :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter bra :D Pris och beröm :D Det här går finfint :D

Men du får inte bestämma dig för att "han inte gillar vagnen ännu" :evil: så att han "knappt kommer ut" :evil:, för "om vi ska följa modellen kräver det att vi är hemma hela dagarna" :evil: Så får det inte vara och så är det inte :!:

Han ska läggas skönare (på mage, får jag hoppas, och larm har du väl :?: Även om vagnens rörelser så att säga motarbetar larmet funkar det ju så fort man stannar, och han ska kunna sova så gott ute också :idea: ), 1. läggas tillrätta, distinkt och fint (se Verktygslådan), 2. vagnas effektivare - högst 2 min åt gången, helst mindre - 3. och han ska vara mätt.

Du skriver: "Vi testade ett sovpass men han kunde inte somna utan var bara olycklig vilket också satte schemat ur spel resten av dagen" - det duger inte :shock: Här ska inte testas :evil: Här ska hjälpas med att talas om hur saker och ting gör till här i världen, och försäkras - med Attityden av tveklös självklarhet - att ni bevakar lilla barnets intressen, inte bombarderar honom med osäkra frågor själva :roll:

Så ut med oron, in med glädjen du ju redan känner och ser :lol: :lol: :lol:
baby2005

Inlägg av baby2005 »

Anna du är toppen!! Du sätter fingret rakt på den springande punkten :oops:
Speciellt nyttigt när det är attityden som sviktar (svårt att se det själv ibland :oops: )
Jag blir verkligen peppad och du har rätt i att min attityd ang. vagnen måste förbättras!!!

Jodå han sover på mage och vi har larm så inga undanflykter, lillen måste ut i friska luften mer så hädanefter får jag se upp med sviktande attityd och stötta den lille istället!! Tänkvärt när modet sviker :!:
:D :D
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :lol: Och tack, tack :oops: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"