Hungrig på natten?! -Kura 5 mån prinsessa dag 2

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Hur går det för er?

Angelcare har jag inte hört något om tyvärr, kanske någon annan som vet?

Min stora kille fick hjälp av Anna och co :wink: när han var 3,5 månader. Lillen är inte kurad utan vi har kört standardmodellen från början med resultatet att han sovit 12 h natt med ett nattmål sen han var 2 månader gammal. Heja SM :heart:.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Annapanna4

Inlägg av Annapanna4 »

Halloj!

Jo då, det går framåt till viss del... Dagarna går kanon! Min lilla "köttbulle", som hon numera kärleksfullt kallas i familjen, har upptäckt glädjen med GRÖT!!! Får tre halv portioner/dag tillsammans med katrinplommon, och ÄLSKAR det!!! Problemet är att hon i.o.m detta börjat TOTALVÄGRA nappflaskan, ens för att drick vatten till maten. Hon tuggar bara på den :?

Det går jätte bra att lägga henne, både dagtid och kvällstid. Ligger och pratar för sig själv i sängen2-5 min innan hon somnar själv. Hon vaknar ibland till vid 22-23 tiden, men då räcker det med att vi ramsar utifrån så somnar hon om direkt. Första nätterna vaknade hon vi 1-2 tiden och var hungrig (snuttade på ALLT!) så numera tar jag upp henne när jag går och lägger mig (vid 23-24 tiden) och ammar. PROBLEMEN uppstår i vargtimmen, kl.3-4. Då vaknar hon och GALLSKRIKER!!!! Har låtit henne ligga, ramsar, buffar, solfjädrar, etc men detta hjälper bara tillfälligt. Har låtit henne "Hållas" i 1 1/2 tim/ natt, men till slut har jag varit tvungen att kapitulera och ge henne bröstet, för jag varken jag eller min man klarar av detta (trodde jag var rätt tålig mot sömnbrist (har ju inte sovit ordentligt de senaste 6 åren :wink: ), men har iom detta upptäckt att om jag inte får sova just runt 3-5 så blir jag ett VRAK dagen efter). VI har försökt med att min make ger henne flaskan men hon TOTAL VÄGRAR!!! Spelar ingen roll hur hungrig hon är, det går inte!

VAD SKA VI GÖRA?! Både jag och min man går på knäna!! Har försökt med att verkligen proppa i henne mat innan läggning (och under dagen!), gröt, katrinplommonpuré, blöjbyte, bröstet och sedan skrattet-till-gonattet, men det verkar inte räcka?! Vill så gärna att hon ska ta välling innan hon går och lägger sig men hon VÄGRAR ju ta flaskan!!!

ALLA tips och råd tages TACKSAMMT emot för jag vet inte hur mycket längre jag/vi klara detta!!! Men jag vet inte vad alternativet är?! Vill ju inte gå tillbaka till att ha henne snuttandes på mig hela "vargtimmen"!!!! HJÄLP!!!!!! :cry:

Tack för att ni finns!

Kram
Anna
Anna, mamma till Adam 020527, Erik 050620 (kurad 081227) och Klara 080730
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag får lite tankar när jag läser ditt inlägg :) . För det första - mota bort matvargen en gång för alla. Ge henne så mycket det bara går i under dagarna och vill hon inte ha välling så går det bra ändå! Vi hade svårt att få Emil att ta flaska med välling så i flera månader ammade han som nattslurk men hade ett grötmål som middag. Så det går utan välling :wink: ! Han sov 12 h på det.

För det andra. Bestäm er och genomför! Nu ger ni många olika besked och det är inte konstigt att hon vaknar och frågar med stora bokstäver. Följ kuren och ge henne de svar hon ber om. Prova inte en massa olika saker utan tänk innan hur ni ska göra vid uppvak. Nu när hon får gröt på dagarna så kan hon stå sig under natten utan amning. Så om ni vill få bort uppvak och nattamningar så genomför en SHN-kur så som den finns beskriven i boken.

Inte meningen att låta kort, men sängen kallar!
Kram Emma
Annapanna4

Inlägg av Annapanna4 »

Hej igen och TACK EMMA!!!

Vet inte vad vi hållt på med de senaste nätterna?! Du har SÅ rätt! Var ju total laddad inför kurstart och STENHÅRD första nätterna, men sen kom hungervargarna smygande..... vet inte om det berodde på att maken flyttade tillbaka in i sovrummet och skulle upp och jobba eller på att vardagen med dagis och skollämningar väntade i gryningen.... NÅGONTING var det iallafall som "kollrade" bort mig (tänk vad fort det går att bara spinna iväg på HELT fel spår och låta oron och hungervargar ta över!) och min stackars lilla skrutta har fått betala priset på natten :oops:

Men det ska det bli ändring på! Nu ska ALLA hungervargar BORT!!!! Hon fick en rejäl portion gröt innan läggningen, som idag blev lite senare än vanligt, dvs 19.54 samt nattslurk (amning) tills jag inte vågade trycka i henne mer (var rädd att allt skulle komma upp och jag trugade mer :o ) och somnade glad i hågen på några minuter. Har vaknat till och frågat 3 ggr sen dess, men har somnat så fort jag ramsat utifrån. Tänker nu gå på din linje och skippa kompletteringsslurk vid 1-2 tiden och satsa på en helnattare :lol:

Håll tummarna!!! och som sagt, ännu en gång TACK FÖR ATT DU /NI FINNS!!!!
Kram
Anna (peppad till tänderna, här ska sovas!!!! :sleep: )
Nancy

Inlägg av Nancy »

Kanonbra peptalk från emma80 :wink: :D

Ser ju att tösen din är snart ett halvår, riktigt gammal och vis med andra ord, och då klarar hon sig utmärkt utan mat på natten bara hon äter rejält under dagen.

Nancy
Emma80

Inlägg av Emma80 »

\:D/ =D> Heja!
Annapanna4

Inlägg av Annapanna4 »

Tack för all peppning!!

Natten var... en upplevelse :wink: Allt går bra fram till fyra fem tiden då
hon börjar fråga. Jag ramsar till svar, hon blir lugn några minuter, frågar igen (varierar om det är argt, ledsamt, upprört etc), jag ramsar svar och så höll vi på från kl.05.50 till kl.07.15 då jag bytte på henne i sängen och sen "gjorde morgon" (hon hade slutat skrika då så det var ok att ta upp). Jag var fortfarande ett VRAK , men HON FICK INTE NÅGON MAT!!! Åt kväll, gröt och bröst kl.19.30 och fick frukostbröst kl.07.30.

Hur länge brukar detta hålla i sig?! Brukar det ge med sig?! Vet inte hur många nätter jag orkar med :oops: , men jag kämpar på!!

Får se hur det går i natt för precis när jag tryckt i henne en hel MASSA gröt och mangopuré och skulle ge nattslurk så råkade jag pressa på hennes mage när jag lyfte upp henne och då kräktes hon upp en hel del av maten. Ammade henne efter det, men vet ej hur mycket hon fick i sig.... :?

Några bra tips hur man kan få henne att ta flaskan igen? Är ju fortfarande rätt sugen på att kunna ge henne den där lilla kvällsvällingen :wink:

Tack för alla hjälp!
Kram
Anna :D
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hur gick natten för er?

Det brukar inte ta många nätter innan poletten faller ner. Så ha målet för ögonen och agera som det mest självklara här i världen är att på natten sover man och inget annat å kommer allt falla på plats.

Angående flaska så har jag inte läst hela din tråd och sett vilka andra tips du fått. Men jag har lärt mina att ta välling på flaska genom att erbjuda den på morgonen när de vaknar. Då har det efter några dagar tagit den. Den välling som gått hem bäst till en början är risvällingen.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
cissilito

Inlägg av cissilito »

Hej

Är kurnybörjare precis som du men min lilla tjej har också vägrat flaskan hela sitt lilla liv, så där har jag lite erfarenhet :wink:

Svaret för oss blev NUK pipmugg med mjuk pip och handtag så hon kan hålla själv (måste hjälpa henne tippa den lite så klart). När hon väl hade accepterat den har det gått bättre med flaska också även om muggen fortfarande är favoriten. Så testa olika nappar och ge er inte, en dag tar hon flaskan, men få inte panik när hon inte gör det heller. Gröt har samma näringsvärde så äter hon det är det ju jättebra.
Håll ut och kämpa på, ni fixar det här tillsammans alla tre!

Kramar
Cissilito m familj
Underbaraste Kasper 120522 SM från start och mest fantastiska Maya 080429 Kurstart 090106
Annapanna4

Inlägg av Annapanna4 »

Hej igen!

Har varit några intressanta "utan-nattmål-nätter"... Natt 1 skrek hon ju i ca 1 1/2 tim i vargtimmen, natt 2 endast 20 min och natt 3 och 4 SOV HON HELA NATTEN UTAN ATT VAKNA ALLS :lol: :lol: Vi var alldeles chockerade och lyckliga, sömnen (och sängen :wink: )var vår igen... trodde vi....

Inatt har hon haft något slags "återfall". Somnade fint som vanligt igår kväll kl.19.30, men vaknade till och var orolig efter någon timme men somnade om. Höll på så någon gång i timmen fram till ca 23. Från 23-05.30 vaknade hon, jag ramsade, buffade, solfjädrade, hon somnade, vaknade, ramsning, etc. Hon sov lite av och till men vaknade hela tiden till och "frågade". Bytte blöja på henne i sängen vid 5.30 och sen somnade hon efter ett tag (hon fick inte någon mat!!!) och sov till 8 då jag väckte henne. Hoppas på att det bara var ett tillfälligt återfall och att allt återgår till det "normala" lyxliv med sömn som vi nästan hann vänja oss vid efter två lyckliga nätter :wink:

Tack för alla tips!! Hade ALDRIG orkat kämpa vidare utan ert stöd!!!
Kram
Anna :)
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Återfall är vanligt när dom sovit igen sig lite och då måste man bara kolla av läget så dom ömma verkligen hade koll! Du har ju verktygen, du kan ge henne dom rätta svaren, det här fixar du! :lol:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Åh vad bra! Härligt! Se det som en sista djupdykning ner i eländet, snart kommer stabila nätter som inte rubbas i första teget. Vad duktiga ni är!

Kram Emma
Annapanna4

Inlägg av Annapanna4 »

Halloj igen!

Natten gick lite bättre, hon var vaken en stund runt 3, men somnade sedan om :)

Har ikväll provat att ta med henne bort och hon somnade lika bra i sin babysitter/bilstol som i sin säng hemma, fällde bara ner suffletten. Vaknade till lite och frågade och då ramsade jag bara lite mjuk och hon somnade om. Både jag och de som var med på tjemiddagen var lika chockade över att det funkade även där :wink: Var lite orolig för hur det skulle gå när vi kom hem, men det gick som en dans, la bara ner henne i sängen och ramsade ut :lol:

Detta är verkligen HELT FANTASTISKT!!! Kan inte fatta hur mycket våra liv förändrats, och till det BÄTTRE på så kort tid!! Gör reklam för denna kur till ALLA jag känner!!! Och framför allt för detta FORUM!!! Är helt överraskad över hur trevliga och hjälpsamma alla har varit, NI ÄR UNDERBARA!!!!! Utan er och detta formum hade jag fortsatt i mitt konstanta sömnbristtillstånd och trott att det är så livet som småbarnsförälder måste vara, men så är det inte TACK VARE ER OCH DENNA FANTASTISKA KUR!!!! :lol:

TACK IGEN!!!!
Kram
Anna :)
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

åh vad peppad man blir av att läsa detta! :D grattis! hoppas jag kommer vara lika duktig! ska börja kura ikväll.... :)
Neo 070928
William 080901 kurstart 23 jan-09
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag vet känslan du pratar om, jag var i exakt samma extas för 2 år sedan då jag hittade hit, och fast blev man :wink:

Jag kände att jag fick så otoligt mycket och jag förstod verkligen inte varför inte bvc pratar om shn, så jag ville också hjälpa andra och här hänger man! :lol: :wink:

Ta hand om er och vårda det ni uppnått ömt! :D

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"