nytt schema= för lite sömn?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma mia

nytt schema= för lite sömn?

Inlägg av Mamma mia »

Ja så har vi då ändrat till vårt nya schema enligt Annas förslag:
natt 19.15-07.15
sova 10.00-11.30
sova 15.15-16.00

Efter 3 dagar fungerar dagslurarna bra (samma ilska vid läggningarna dock :? ) "problemet" är bara att hon vaknar tidigare och tidigare på morgonen samt verkar väldigt trött mest hela tiden. I morse vaknade hon redan 06.30. Körde en pangramsa och lät henne sedan vara, tog upp henne 07.10 då hon hade pratat och grejat i 40 minuter, hon var inte ledsen alls (lite irriterad på slutet) utan pratade och grejade i sin säng.

Nu till mina funderingar:
:?: Kan det vara så att hon får för lite sömn enligt det nya schemat och detta gör att hon vaknar tidigare? (har fått för mig att för lite sömn kan ha den effekten ?!?!?)vad göra vid dessa tidigare uppvaknanden, som jag gjort eller skall jag gå in och lägga tillrätta också?
:?: Skall jag använda mig av marginalkvartar under den första veckan med nya schemat, innan det satt sig eller är det bättre att enbart utnyttja tidigare läggning på kvällen, eller försämrar det morgonen? eller skall jag göra båda dera?

Tja ytterligare lite funderingar från en inte fullt så velig mamma som det verkar :roll: :lol: :lol:
Mamma till en liten underbart go tjej, Agnes f?dd p? julafton 04!
SHN kur startad 20/5

Bild
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Ja i dag hade vi "rekord" i tidigt uppvaknande :shock: Hon vaknade kl. 06.10 och satte sig upp i sängen och pratade för fullt, körde en pangramsa, det blev inte alls tyst och jag hörde att hon fortfarande satt upp, gick då in och lade henne tillrätta, ramsa x2 på väg ut och sedan gick jag ner och lämnade henne att själv ta hand om saken. Nu ligger hon däruppe och pratar med jämna mellanrum och hojtar till ibland.

I går gav jag henne två marginalkvartar extra på fömiddagen eftersom hon var så trött p.g.a tidigt uppvaknande även igår.

:?: Skall jag låta henne hålla sig strikt till dagschemat (1,5 tim f.m och 45 min e.m) utan marginalkvartar för att se hur det fungerar? (första veckan ut?) Blir ju då väldigt lite sömn med tanke på de tidiga uppvaknandena. :?
:?: Bör jag agera på annat sätt på morgonen om hon vaknar innan God morgon?

Det har nu gått 30 minuter och hon börjar protestera mer högljutt (skriker till emellanåt), går nu upp kör ytterligare en ramsa och sätter på hög musik få se vad som händer....

Tacksam för tankar på vad jag kan göra :!: :D :D
SHN kur startad 20/5

Bild
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

Många meddelanden blev det :lol: :lol:

Har nu satt på musiken och kört en ramsa och det har gjort henne jätte arg, skriker nu för fullt men jag vill inte göra något mer just nu, vill ju inte ha någon underhållning på morgonen :wink:
Om hon skriker upp sig igen är frågan vad jag bör göra, :? gå in igen och lägga tillrätta känns som för mycket spring samtidigt som hon kanske har svårt att komma till ro om jag inte gör det, tror hon fortfarande sitter upp. :?: :!:
Ja fundersam känner jag mig :shock: och samtidigt lite orolig över för lite sömn... känns som det börjar bli en ond cirkel, för lite sömn på nätter (vaknade i natt till och var vaken 10-15 minuter vilket inte hänt på evigheter) och morgnar som behöver kompenseras på dagen.. inte bra. :roll:
SHN kur startad 20/5

Bild
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du är duktig :lol: Vingla inte nu :!: Saker har förändrats och hon måste få reagera på det; du ska bara framhärda (åtminstone en vecka innan du kan utvärdera det minsta). Tänk så här: har hon fått allt hon behöver - vilket hon ju har - får hon lov att svära bäst hon vill MEN du behöver inte höra på det. Musiken gör henne arg, tror jag det :wink: Nyttig lektion: sin ilska får man ta hand om själv. I enrum :shock:

Men hon känner att du vinglar när du oroar dig för bortfallen sömn. Gör inte det. Det viktiga är inte att hon sover varje minut hon "ska". Det viktiga är att hon har förutsättningarna. Så ge henne dem, och överlåt med förtroende åt henne själv att hantera dem så som hon finner bäst :idea: Och det gör hon, omsider, tro mig :wink:

Ja, du kan lägga henne en hel halvtimme tidigare på kvällen om så skulle vara, utan att hon märker det och utan att det påverkar morgonen, som jag tycker du sköter alldeles utmärkt och resonerar rätt omkring - minimalt med trafik eller ingen alls, alltså (se Tips på vägen om morgnarna) :!:

Däremot, tänk inte i kompensationstermer under dagarna; det här går förbi. Du kan ge henne en marginalkvart (före eller efter) på 1,5 tim-kuren men knappast på 45 min-luren - då får du ingen rolig unge... :roll:

Och kom ihåg: inget ingripande alls om hon inte låter verkligt, verkligt ledsen, ja, förtvivlad. Då "lyssnar" hon också, för då ber hon om hjälp.

Pris och beröm på dig :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma mia

Inlägg av Mamma mia »

:D Tack Anna! :D :D

Tänk vad "löjligt" skönt det är med bekräftelse :wink: :lol:

Kände nog på mig att jag tänkte rätt men måste passa på och bekänna en synd :oops: har ändrat tillbaks förmiddagsluren till att vara 2 timmar, känner i hela kroppen att det är mer rätt än 1,5 timme som blir för lite, däremot eftermiddagen förblir 45 minuter, vet inte vad jag tänkte med den där timmen :roll: :D vet ju att det inte direkt är ett naturligt sömnpass.
Hon får nu 14,45 tim/dygn 15 minuter mer än hon "skall" och det känns mycket bra.

Tror du, Anna, att mitt "velande" med förmiddagsluren kommer bli ett problem? Har ju egentligen bara kört 1 dag med 1,5 tim eftersom jag använt marginalkvart/kvartar på den luren resten av dagarna.

Tack ännu en gång för att du kloka människa finns!! :D (och alla ni andra "klokingar" härinne :D :D )
SHN kur startad 20/5

Bild
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"