ska jag kura min 4,5 månaders lilla kille?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

ska följa råden! :D
vi är väldugt noga med att avleda osv..men ibland blir det lite kaos :o

såg en sak i schemat nu...när han blir 5 mån vill säga..luren på 1,5 timme (12-13.30) sen mellis vid 13.30 går inte för det är under just den timmen jag hämtar storebror...hur ska jag göra då? mellis ska han nästan ha innan 13.30 för vi åker vid 13.40.. :)
Neo 070928
William 080901 kurstart 23 jan-09
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tänkte att melliset kunde blir 14.00 när ni kom hem, men ni kanske kan skjuta lunchluren till 11.45 - 13.15 och mellis direkt på det då. Men då skulle jag nä'stan vilja att första luren kom redan 9.00 så det blir iaf 2 h vakentid inför långluren. Nåja du får väl se hur det blir det där.

7.00 God morgon, amma
9.00 - 9.45 sova 45 min
10.30 amma, smakis
11.45 - 13.15 sova 1,5 h
13.15 mellis
15.30- 16.15 sova 45 min
16.30 Middag
18.15 Nattslurk
19.00 sova

Tankar på det då? :wink:

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

Det schemat ser jättebra ut :) tack! då kan han somna i bilen hem från dagis på morgonen..måste nästan bli så.. :wink:
Men jag försöker mig på att hålla schemat till att börja med innan jag läst boken! det jag tycker känns lite jobbigt är att han har inget eget rum, det är väldigt litet här och storebror har det lilla rum som finns, och vill ju inte störa hans nattsömn...så hans säng står ju i vårat rum nu. hoppas inte det kan störa detta! :?:
Neo 070928
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Finns det ingen möjlighet till eget krypin så finns det ju inte, inget att göra åt saken, men jag kan rekomenadera dig till att hänga upp en skena i taket med mörkläggningstyg runt hans säng så han ändå bli avskild från er, eller någon annan form av avskärmning. Fast i dagsläggen räcker det säkert att det är beckmörkt men när han bli lite äldre så kommer det nog att behövas en avskärmning.

//Malin
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

hej igen!!! :D

nu har biblan fått in boken, ska dit och hämta den nu på eftermiddagen! ska lusläsa i helgen :lol: har under denna tid tränat att sova och äta :lol: sova dagtid- längre lurar och äta med längre mellanrum! har gjort precis som jag blev tipsad om- äta under 45 min- 1 timme ammar, pausar. smakis, ammar b2 osv osv...och det verkar ta sig :D somnar rätt bra på kvällarna vid 19 efter bad, en flaska ers/välling (blandar) ...men vid 22 börjar det...ger upp vid 1 tiden och sen sparkars, snuttar, pratar(sover i omgångar) han fram till dess att jag inte okar ligga kvar..ca mellan 5-6-30 stiger vi upp..och dett aär inte hållbart längre! därför ska jag läsa och hoppas på att mitt mod och ork stiger så jag kan genomföra detta!

har dock lite funderingar..storebror ligger 2 meter ifrån Williams säng..i eget rum men väldigt nära...har ingen annanstans att vara på heller! lika lyhört hela huset med endast dörr till toan och storebrors rum :roll: :? och med W´s ljuva stämma kommer det INTE bli mkt sömn för ngn den veckan :cry: iom att det är så lyhört här så är man ju lite för snabb helt enkelt att ta upp, trösta även om W kanske fixar det själv känns det som att han inte får chansen, jag blir stressad!
nu till mina frågor;

:?: hur många nätter är det som värst??
:?: är det bättre att pappa och storebror sover någon annanstans under ett par nätter? (går dock inte längre än 2 nätter) iom att Storebror aldrig sovit borta måste nog pappa vara med :wink:
:?: det enda rum som går (hmm det enda rum som finns :wink: ) att mörklägga helt är Neos rum, ska jag flytta in W där under kurens gång?
:?: finns det någon chans att dom kan dela rum sen när (om, förhoppningsvis) W sover hela nätter? är det vanligt att syskon störs av varandra som har samma rum(som är så pass små)? hittils har Neo inte vaknat specifikt av W´s gråt och han är ju ändå över 4,5 månad nu..men det är kanske också för att han har eget rum.. :roll:

åh så mycket funderingar!
tack på förhand!!!
Neo 070928
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Att pappa och storebror sover borta under kurens 2 första nätter tycker jag låter jätte bra.

Självklart kan bröderna sova ihop, mysigt värre! Jag vet jätte många som har samsovande syskon!

Om dom ska flytta ihop, ja då kan du ju kura lillebror i deras nya gemensamma rum och när pappa och bror kommer hem, kanske storebror kan sova ett par nätter i erat sovrum på en madrass eller ta in sin säng i erat sovrum så nätterna får sätta sig lite innan ihop flytten.

Antal nätter går inte att sia om, en del köper 12 h rakt av nästan andra natten medans andra är mer frågsamma. Högst individuellt.

//Malin
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

åh nu är det helt kaotiskt! blir bara värre och värre!! w har feber till och från (haft i ett dygn nu) men har senaste veckan vaknat efter 20-40 min, tar 30-60 min att söva om DYGNET RUNT...orkar inte....har läst nästan hela boken nu men är helt ärligt skräckslagen inför kurandet...han är ju hysterisk när han vaknar, vill ha mat hela natten...buffning är det enda som lugnar honom för stunden..(buffat sen han föddes till och från) alltså jag måste göra ngt nu innnan jag kollapsar! 2-3 timmars sömn per dygn i ett år har tagit rätt hårt (storebrors sömnproblem innan) kommerdet gå? kan det verkligen fungera? storebror ligger så nära och jag e rädd att han vaknar och det är ju stress i sig..pappa och han ska åka iväg i helgen så jag skulle börja ¨då men jag vet inte om jag pallar att vänta hela veckan! trött e man ju hur som haver....men samtidigt e han lite sjuker, då e det väl inte heller bra att kura!
vet inte ad jag ska ta mig till!!!
Neo 070928
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag förstår att du är mycket trött. Det är svårt att läsa om kuren och ta till sig vad man gör när man är så utmattad som du är nu. Men tänk efter, vad är ditt alternativ? Om du vill genomföra SHN-kuren så måste du vara påläst så börja inte innan du känner dig helt säker. Inte läge att börja vackla när ni startat kuren. Jag kan förstå att det verkar krångligt, men egentligen är det inte så svårt. Det handlar om att lugna handgripligen till en början och sedan med ramsan mer och mer. Att lyssna på sitt barn på ett nytt sätt. Vad är det han säger? Känna känslan av att nå fram, att lyckas. Det är obeskrivligt skönt. Målet finns där framför dig. Vi finns här att stötta på vägen.

Jag skulle inte börja kura om han är sjuk, onödiga vargar som smyger sig in. Se till att han är frisk och mätt är mitt tips, ladda med Attityden och sen kommer era sömnlösa nätter vara ett minne blott.

Lycka till!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

åh tack för svar!

nu har han varit feberfri hela dagen, alltid nåt :D men nattningen tog 2 timar(!) och inget verkar fungera ( jag har ju inte börjat kúra än utan ska ladda mentalt och få en POSITIV inställning...) jag är bara rädd för att han blir sådär hysterisk...när inte ens buffa hjälper nu...!! men i helgen ska storebror och pappa åka bort så vi får två nätter och två heldagar här hemma..(blir ju så stressad av att neo sover så nära) han är mätt och nöjd när han ska sova (ers+majsvälling) jag måste sätta igång då! kan han ha en utvecklingsfas just nu som gör att han är så här? ska jag starta ändå på fredag kväll? stackarn är helt röd runt ögonen och som sin mamma har han fått påsar under ögonen! :cry: jag måste göra ett schema men då jag får strutta omkring på honom hela dagarna och försöka sova när han gör det så förstår jag inte hur jag ska hinna..och det blir ju inte bättre! jag går sönder innuti när han är ledsen! han kommer ju skrika så öronen trillar av! visst ska jag buffa hela första natten om det krävs? det negativa är att jag har ont i ryggen oxå :cry: usch förlåt ser hur negativ jag låter men nör jag genomför detta så viker jag inte en tum!(och jag ska kämpa på mig en positiv anda tills dess) jag har bara lite sömnlöshetsdeppression nu...och sambon jobbar natt...
Neo 070928
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du KAN ju kontakta en diplomerad som kommer och assisterar dig den första kvällen. Det kostar lite, men skjuter en hel flock vargar, kan jag lova! :D
filliefillie

Inlägg av filliefillie »

är det sant? :shock: :D det hade jag ingen aning om....vad kostar det om man får fråga? kanske ett bra sätt när man är så pass utmattad....
Neo 070928
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Skicka ett PM till någon på listan så kan ni diskutera! http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=27
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"