Skulle behöva hjälp med mat och schemafrågor...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
080612

Skulle behöva hjälp med mat och schemafrågor...

Inlägg av 080612 »

Hallå! :D
Nu är det 1 månad sedan vi drog igång kuren, och min lilla skrutt är så otroligt duktig! Vi har haft 3 eller 4 riktigt jobbiga nätter, men annars har det flutit på otroligt bra! Dom senaste dagarna tycker jag också att läggningarna börjar gå lite snabbare, så man kan konstatera att jag är nöjd iaf :wink:

Men - till saken!
Jag ammar endast morgon nu, och vet inte riktigt hur mycke och av vad jag ska fylla ut hennes matbehov med. Hon har fått gröt 2ggr om dagen och sedan trugar vi med "vanlig" mat, men det är inte så poppis.
Skulle väll vilja dra ner så det blir gröt 1ggn om dagen istället, känns liksom som att det tjatas ut, men å andra sidan gillar hon det...
Välling är bara BLÄ!

Såhär är schemat!
07:00 Vakna... ammar.
08:45-10:15 Sova
11:00 (ca) Gröt
12:00-14:00 Sova
14:00-15:00 Nångång där emellan så försöker jag med mat...
17:00-17:45 Sova
18:00 (ca) Gröt
20:00 Sova

Sen är det en sak till jag tänkt på. Jag skulle gärna vilja ha natt 20:00-08:00 men eftersom vi sover i samma rum och sambon går upp ca 6:50 så kommer hon ju förmodligen störas av hans väckarklocka som ringer...
Men om jag ända skulle kunna ha natt mellan dom tiderna.. hur skulle då hennes schema se ut tycker ni?? Det är ju ändå en hel timme som ska tas bort från dagen. Och 20min's lur är jag inte så förtjust i då det kan ta en kvart bara att somna...

Ska väll tillägga att hon är 7 månader
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Kan bara säga hur jag hade gjort. Jag hade givit gröt med lite extra fett i eftersom hon gillar gröten. Sedan testat välling med jämna mellanrum, helt plötsligt kanske hon gillar det.Och sen gjort smakisar med smör, palsternacka, jordärtskoka och morotspur+e har varit poppis här hemma. Potatis har varit blä.

20-08 känns vanskligt. Någon som fått till det? Svårt att få dem att sova så länge. Någon som lyckats kanske kan tipsa dig, jag tycker (särskilt sommartid) att 07 varit alldeles lagom.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
_lill

Inlägg av _lill »

hej
har hon inte alldeles för mkt sömn på schemat? en sjumånaders ska ha 14,5 h och ni har 15 h på ert nuvarande schema... kan vara därför hon har svårt att somna.

vid sju månader hade vi:
19.30-7.30 12h natt
45 min fm
1,5 min mitt på dagen
20 min em

tar man 20-minutaren i vagn somnar min dotter som en lite klocka... ett tips bara :) annars kan ni ju dra ner långluren till 1,5 och behålla 45-minutarna.

vi har kört med gröt 2ggr om dagen tills hon började gilla vanlig mat. var ung vid 8 mån.

lycka till!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
Viggoliten
Kontakt:

Inlägg av Viggoliten »

Lite tips om maten.. Ja eller gröten då. Jag har alltid gjort mat själv till Viggo. Han var/är en kräkunge och han kräkte ganska rejält av "köpegröten" därför började jag laga själv. Risgrynsgröt, havregrynsgröt, grahamsgröt och mannagrynsgröt varierar jag mellan. Jag kokar med mindre mjölk än rek mängd, byter bara ut med vatten. Viggo är helt tokig i gröt, men glöm inte lite smör i, det blir ännu bättre då!

/M
Mamma till Viggo 080625
Kurad januari -09
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"