Ny lag gynnar morgontrötta???!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Lingontuva

Ny lag gynnar morgontrötta???!

Inlägg av Lingontuva »

Har funderat på detta länge och väl nu (i ungefär 34 år...) Vi borde instifta en ny lag som säger att morgnar inte FÅR börja förrän tidigast klockan 08.00. Inga arbetsplatser, skolor förskolor, affärer eller vad d nu kan tänkas vara får ha någon som helst verksamhet före klockan 8 på morgonen! För då ska folk soooooova!

Vadan detta undrar ni? Jag är, tyvärr, en gräsligt morgontrött typ :?: :sleep: Det är som en ond mardröm :evil: varje morgon när klockan ringer! Ändå har jag sån tur så min man gärna stiger upp kl 6 med storebror (som uppenbarligen inte ärvt mammas dygnsrytm) och jag får sova vidare till 6.30 då lillebrors morgon börjar. Jag skulle sälja min själ, eller tom min mamma, bara jag fick sova åtminstone 1 timme längre!!! Och detta oavsett hur länge jag sovit, 4 - 6 - 8 eller tom 10 timmar, jag är lika trött ändå!!!! Jag är helt enkelt inte skapt för att vara vaken så tidigt!

Alla pratar om att man vänjer sig, kliver man upp samma tid varje morgon så ställer kroppen in sig på det. Bull---- (ursäkta språket) Man har gått skola, jobbat och nu har man barnen - förr sov man väl längre på helgerna åtminstone - men i övrigt har man ju klivit upp så där okristligt tidigt. Inte 17 har min kropp ställt in sig på DET! Den är 100% inställd på att SOVA till åtminstone klockan 8!!!

Så vad säger ni? Namninsamling? :lol: :thumbsup: :wink:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag förstår helt, även om jag är rätt pigg på morgonen. Men kaffe är nästan ett måste om jag ska vakna helt. För mig är det nog mörkret som spökar, min kropp vägrar att inse att det är morgon om det är mörkt. "På natten sover man" tycks den säga och jag får masa mig upp och påminna mig själv om att det visst är morgon. :roll:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
blomman

Inlägg av blomman »

Jag är med!
Varför tror du jag har jobbat natt det senaste?? Jag pallar inte heller att gå upp klockan 6. Överhuvudtaget pallar jag inte samma schema hela tiden. Men det har nog mer med min rastlöshet att göra, tror jag.

Jag KAN gå upp 7 med barnen om jag få "morna" mig i två timmar sen, med kaffe och dator. Sen är jag igång. Men inte innan dess.
Min kropp har inte heller lärt sig, ändå har jag haft hästar i massor av år och därför alltid gått upp tidigt, även helger och långt innan barnen. Men min dygnsrytm ser inte ut så!

Min teori är att när vi levde mer "naturligt" så behövdes det människor med olika dygnsrytm i alla flockar. För att alla inte skulle däcka kl 22 och sova hela natten, nån måste ju vara vaken och kolla rovdjuren! (Iaf alla vuxna)
Kan det vara en trolig teori? För folk har ju uppenbarligen olika dygnsrytm, en del kan ju inte hålla ögonen öppna på kvällen istället.

Jag röstar på att man ska få ett schema efter sin egen dygnsrytm!
miniz

Inlägg av miniz »

Hear, hear!

Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jag röstar för jag också... Då skulle jag och storesonen få sova några timmar längre på morgonen och sambon och lillkillen skulle kunna ta de första timmarna. Vi är två sorter i vår familj! :D

Jag tycker iallafall att jag med stigande ålder upplever att det är LITET lättare att komma upp på morgonen. När klockan ringer så tar det ungefär 20 minuters snoozande innan jag är uppe. Dessutom måste jag ha 15-20 minuter med tidning och kaffe innan nån får prata med mig. Väckarklockan måste alltså ringa 5.45 för att vi ska hinna på morgonen! Det där har folk svårt att förstå. De morgonpigga verkar skutta upp på första pipet och står påklädda och leende i tamburen en halvtimme senare!!!!!! :?: :shock: :!:

Det värsta bekymret är att jag trots att jag är jättetrött ÄNDÅ är pigg på kvällarna! Alltså lever jag med ett stort MINUS på sovkontot förutom när jag har semester... :twisted:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D I vår familj är vi också två morgonpigga (och kvällströtta): jag och Lilla s, och två morgontrötta (och kvällspigga): mannen och Stora S.
Men. Det lustiga med mannen är, att när det då är dags att ställa om klockan till vintertid. Då. Alltså. Kolla här:

Han lägger sig typ 23 eller 23.30 och skulle helst sova till 8 eller mer om han fick lov alltså. Så ställer man då om klockan till vintertid. Ställer tillbaka den en timme. Då är klockan plötsligt 22 eller 22.30 när han är van att lägga sig, respektive 7 eller så när han då borde ha sovit färdigt. Men vips har han förskjutit alltihop så att han ÄNDÅ gnölar om att måsta stiga upp på morgonen. Istället för att bara fortsätta att gå och lägga sig som man är van, alltså 23 sommartid = 22 vintertid.

Nä jag fattar inte det där med morgontrötthet. Det måste ju handla om psykologi, om att tänka om klocktiden, om att gå och lägga sig en bestämd tid.

Hävdar jag alltså. KVÄLLStrötthet, däremot, det är en helt annan sak. :wink: :wink: :wink: :lol:

Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Jag skulle vilja införa lag på siesta :shock: :lol: Jag deppar alltid ihop mellan kl 13-16 på em och vill ingenting annat än soooova :sleep: Sen piggnar jag till igen och kan hålla igång till kl 22 ungefär, då jag måste gå och sova.

Jag sover normalt sett 9 timmar per natt och gärna 12 timmar per natt när jag är gravid :wink:
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

YIPPIE!!! Jag var inte ensam :D Mycket bra idéer här! Siesta tycker jag oxå låter som en mycket bra idé!

Jag är oxå ganska pigg på kvällarna och har ofta svårt att somna då :shock: även om jag är i säng i tid. Sen har jag en tendens att vakna femtielva gånger varje natt oxå, vet inte varför?? Maken har funderat på om det går att kura mig :lol: Om jag sov bättre skulle jag förstås säkert vara piggare på morgonen oxå....

Är inte fullt lika klok som K-ina som kliver upp i god tid för att få vakna "i fred". Jag sover i stället in i det sista tills lillens väckarklocka ringer vilket betyder att jag rusar rätt in i blöjbyten, vällingflaskor och annat barnastök! Jag skulle nog egentligen behöva vakna till lite jag oxå innan barnen vaknar!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

*frieda* skrev:Jag skulle vilja införa lag på siesta
I vårt hus är det nästan lag på siesta :wink:

Alla hemmavarande vilar/sover mellan lunch och mellis.

:sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep:

Supermys! :heart:
/Fjällmor
Mia79

Inlägg av Mia79 »

Jag tror absolut på detta med att det finns människor som föds morgontrötta eller kvällströtta och håller helt klart med om att 8.00 borde vara gränsen. Men jag är däremot av den andra sorten, jag är HELT förstörd om jag sover lääänge på morgonen...typ 10, hela helgen är jag seg som sirap. Däremot sover jag gärna mitt på dagen en stund, det går bra. :wink:
Storeman Harald 050813, Lilleman Sixten 070401 Lillgumman Anny 090429

Bilder på oss: http://www.familjeliv.se/hem/haraldsmamma/galleri.php
K-ina

Inlägg av K-ina »

Jag VET att det finns morgonmänniskor och kvällsmänniskor! Det är inte alls fråga om nån inställning! [-X [-X [-X

Jag har till och med sett ett tv-program om en man som man forskar på. Man gjort massor med tester på honom och hans dygnsrytm är 25 timmar istället för 24... Gissa om det blir fel hela tiden för honom när dygnet hela tiden förskjuts! Stackars krake!
Jag tror faktiskt det handlar en hel del om biologi... I min släkt är det MASSOR av morgontrötta människor och vilar middag det gör vi gärna! :sleep: :sleep: :sleep:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Krisse

Inlägg av Krisse »

Hej!

Oj jag fick mig nästan en liten funderare när jag läste detta :-k

Min man är jättemorgon trött och jag är jättepigg. Det spelar ingen roll när han lägger sig så har han jättesvårt att komma upp. Men inte har jag haft mkt sympati för det inte :oops: utan tycker det är väl bara att stiga upp och sätta fart :wink:

Jag skall nog ge honom sovmorgon oftare :D
Emmy 080212
Rasmus 091223
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Fjällfolket skrev:
*frieda* skrev:Jag skulle vilja införa lag på siesta
I vårt hus är det nästan lag på siesta :wink:

Alla hemmavarande vilar/sover mellan lunch och mellis.

:sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep: :sleep:

Supermys! :heart:
/Fjällmor
Aha vad smartigt :!: Jag sover middag med Engla men har lärt mig att dra ur telefonjacket för folk har en ovana att ringa när man precis har slutit ögonen :roll: Sen så låter de konstiga när de hör att de ringer och väcker mig... "Ligger du och SOVER nu :shock: :?: "... Tyvärr kan jag märka av att det inte är riktigt OK att vara en tröttmössa, man blir liksom tagen för att vara "bekväm" eller till och med lat. Jag tror att morgontrötta kan känna igen sig i det resonemanget. Eller :?:
Lingontuva

Inlägg av Lingontuva »

Tyvärr kan jag märka av att det inte är riktigt OK att vara en tröttmössa, man blir liksom tagen för att vara "bekväm" eller till och med lat. Jag tror att morgontrötta kan känna igen sig i det resonemanget. Eller

Det skriver jag under på. Det är liksom inte ok att vara en tröttmössa, och är man det så ska man absolut inte visa det.
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Det är inte ok att vara en tröttmössa på kvällen heller. Jag är verkligen supertrött på kvällarna och ofta inte alls upplagd för att vara social då. När man förväntas vara det i olika sammanhang. Det är helt enkelt inte inne att sova! Men jag undrar om det inte börjar bli det, i utbrändhetens tidevarv?
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"