Efter fjärde natten - fortfarande flera nattuppvaknanden

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
patriksobocki

Inlägg av patriksobocki »

hej igen, tack för svar och stöd!
ni har helt rätt, men det är jobbigt att man måste jobba en hel del med sig själv under den här kuren ;-)

nu strulade förmiddagsläggningen (hon började gasta redan på väg ned i sängen) och den här funkat bra nästan alla kurdagar. jag tänkte på en gång "jaha, nu är allt förstört" och var inte särskilt övertygande. sen gick jag ut därifrån och tog mig samman. nu har det varit tyst i fem min efter bekräftelsen, jag vet inte om hon sover men så länge hon är tyst och lugn så får hon vara.

fortsättning följer!
5-månaders och kur startad 1/1 09.
duggan

Inlägg av duggan »

Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
patriksobocki

en snabb frågan om nån hinner se den:
nu somnade hon 17 min efter läggningen på sin 45 min lur. min strategi annars skulle ha varit att ta upp henne efter 20 min så hon vaknar nära sin egentliga uppvakningstid. Men med tanke på att hon var vaken en sån lång stund på natten, ska jag låta henne sova trekvart och ta upp henne en kvart efter schemats uppvakningstid?
duggan

Inlägg av duggan »

Jag tycker nog att sjutton minuter är typ 1 kvart, så jo nog kan hon sova 45 min. Enligt mig iaf, någon som invänder?
patriksobocki

en snabb frågan om nån hinner se den:
nu somnade hon 17 min efter läggningen på sin 45 min lur. min strategi annars skulle ha varit att ta upp henne efter 20 min så hon vaknar nära sin egentliga uppvakningstid. Men med tanke på att hon var vaken en sån lång stund på natten, ska jag låta henne sova trekvart och ta upp henne en kvart efter schemats uppvakningstid?
duggan

Inlägg av duggan »

Tror jag svarade på den..
patriksobocki

tack för svaret, hon fick nu sova i trekvart som föreslagits.

två andra frågor: femminutrarna- hur många är lämpligt att ta en trött dag (och hur många ska man "stimulera bort")?. och är det viktigt att hon somnar in på egen hand på de oxå, typ på en filt eller funkar det att låta henne sova ifall hon somnar i bärselen?

i en annan tråd fattade jag det som att AW föreslog att man kunde lägga barnet en halvtimme innan om det verkade väldigt trött utan att det inkräktade på schemat- fattade jag rätt då? vår dottern brukar vara riktigt trött i minst trekvart innan läggningstiden, oavsett hur mkt hon har sovit natten innan.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Sömn föder sömn, alltså nu när hon sover mer om nätterna så blir hon också paradoxalt tröttare under dagen, men det ger sig och snart är hon super pigg, glad och alert!

5 minutare kan hanteras olika, antinger lägger man marnet som för en lur med ramsa och så, eller så låter man barnet ta en 5 minutare om den somnar, jag har ofta bjudit på 5 min och min son somnat i vagnen, eller bilen, jag har personligen aldrig lagt för en 5 minutare utan försökt underhålla bort tröttheten, och somnar liten så har jag sonica klockat och väckte efter 5 min.

30 minuter tidigare kan du lägga inför natten om det är väldigt tröttsamt, utan att inkräkta på schemat. Dagslurarna hanteras med marginal kvarten.

//Malin
patriksobocki

en glad morronrapport från oss kommer här!

Jag bestämde mig igår för att jag nog behövde tagga ned lite och låta henne grymta/protestera mer än jag gjort hittills. och att bästa medlet för det var att försöka sova mer själv eller hålla mig sysselsatt med nåt. Och för första natten stängde jag dörren som hittills har varit öppen mellan vårt sovrum och korridoren där dottern har en avskärmad del.

Hon vaknade som vanligt vid midnatt och grymtade till, men jag stoppade en kudde över huvudet för att inte ligga och lyssna efter minsta lilla ljud- och vi somnade båda om.

Mellan 4 och 5 låg Jag vaken och inväntade hennes sedvanliga uppvak... som inte kom då men tjugo i sex. Pangramsa och tv på. Funkade inte, så då gick jag in och gjorde solfjäder en stund och hon blev lite tystare under ramsan ut. Drog igång igen- jag kontrade med dammsugarn ;-) andra bekräftelsen accepterades och halv åtta väcktes hon med väckarklocka!

nu följer ju iof sig det här vårat mönster: varannat dygn framåt, varannat dygn nästan bakåt. men ingen natt har varit så bra som den här! Nu gäller det bara att peppa för imorrn bitti, ifall hon vaknar riktigt tidigt, å hoppas att jag kan känna mig lika lugn å säker då som jag gjorde imorse :-)
duggan

Inlägg av duggan »

Men alltså vad bra de går för er! Två steg fram, ett steg bak, en vanlig process men faktum är att man kommer fram om man håller blicken slickad mot målet! :lol:

Efter vargtimmen så ger du ingen bekreftelse på pangramsan.

Ser fram emot ny rapport!

//Malin
patriksobocki

vargen tillbaka?

Hej igen,
vår tjej sover mer än innan kuren och på natten vaknar hon bara en sväng vid sex å då oftast för att hon behöver en ny blöja.

Men samtidigt som nätterna blev längre och längre (det vände natten mot torsdag förra veckan) har alla läggningarna i hennes säng blivit längre och längre. Så fort vi lägger ned henne börjar hon protestera och det kan jag bara tolka som att sängen har blivit en otrygg plats- eller? kanske kan det här bero på att vi har väntat längre och längre med att reagera på hennes protester (eftersom vi har tolkat det som att hon är arg och inte ledsen). Fast å andra sidan, varför klarar hon då av att somna om själv under natten när hon vaknar (för det hör vi att hon gör ibland).

Idag och igår har vi gått in och buffat efter en stunds protester, men snabb buffning går inte- hon lugnar sig men så fort man gör solfjädern blir hon upprörd. Längre buffningar (fem min yp) funkar dock. Eller så är det för att de längre buffningarna kommer en stund senare, efter att vi har testat snabba.

Några förslag på hur vi gör för att få tillbaka de korta läggningarna (som förra veckan var ett par minuter- igår kväll 55...)
Lou

Inlägg av Lou »

Hej!

Vi hade samma mönster. Dag fem tex var läggningen på bara tre minuter, medan den längre fram kunde vara 45-55 min. Men hon slutade bli upprörd på natten, somnade om själv. Nu är läggningen snabb igen, om det inte är något särskilt som nya tänder på gång och hon blir oftast inte upprörd alls. Så kämpa på!

/lou
Lou, en dotter född 080224 :heart:
( Kurad nov -08 )
duggan

Inlägg av duggan »

Jag skulle sluta testa en massa saker, som jag ser det har ni hunnit testa korta buffningar, långa buffningar osv. När kuren är över är buffning krisverktyg, och det handlar om att våga backa för att hon ska kunna ta framsteg. Överkoncentration skulle jag nästan vilja påstå, busa och skratta och flygned i singen, lägg tillrätta och ev solfjäder och ut med ramsan...och sedan går du till dom andra 8 ungarna och 18 korna, diska slamringt, rensa linneskåpet, damsuga, skura tolaten, håll dig upptagen, du vet att hon har det bra, i handling visar du att du vaktar för vargen, hon hör ju att du är där ute och hon är trygg. Så våga backa så kommer läggningarna att bli kortare.

//Malin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"