Nu ska Sixten (8 manader) sova hela natten!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Stickalove

Nu ska Sixten (8 manader) sova hela natten!

Inlägg av Stickalove »

Hej!

Sa fantastiskt hjalpsamma ni ar har pa Anna Wahlgrens forum! Att lasa tradarna ger mig jattemycket inspiration!

Jag har last boken och nu ar vi redo for att lara var 8 manader lilla kille att sova battre. Jag har provat att kura en gang forut, med gott resultat, men pga sjukdom och tva veckors semester i andras hus har det mesta av det vi da byggde upp raserats.

Sahar ser en typisk natt ut nu (och innan forra kurningen):
20.00 somnar (efter 10-20 minuters klagande eller krypande)
ett eller tva uppvak dar vi kan pangramsa fran sangen
03.00 vaknar och blir arg. Har tar jag numera upp och ammar, sover, ammar och sover.
07.30-tiden vaknar med en bebis ihopkopplat med mitt brost.

Efter forra kurningen hade vi anda svart att fa honom att sova 12 timmar pa natten. Hoppas vi lyckas battre den har gangen! Han lyssnar hyfsat bra pa ramsor men blir tyvarr riktigt arg under vargtimmen nu. Tycker ni att jag ska kura om helt och hallet, och alltsa ga in for minsta lilla pip inatt?

Jag har inte boken sjalv sa det kan handa att jag framover staller vissa fragor vars svar latt hade hittats dar.

Sa, nar han inatt vaknar, vad tror ni om att forst prova med pangramsa och kanske en till. Om det inte funkar, utan han bir arg, sa gar jag in och solfjadrar eller buffar. Problemet ar ju att han vrider och vander pa sig sa kollosalt numera, sa att bada dessa verktygen verkar mera locka honom till att vanda sig om an att bli somntung. Ska solfjadern "trycka ner" honom och liksom halla honom pa plats?

Om jag satter pa Mozart pa hog volym, blir han inte van att somna om till det da?

Jag behover nog coachning den har gangen sa jag haller tummarna for att det finns nagon som har tid. :D
Mamma till Sixten fodd 270408
Lua

Inlägg av Lua »

Hej!

Varmt välkomna och tack för fina ord!

Jag tycker att ni kör en regelrätt kur från början. Det betyder buff vid minsta pip och sedan backa från det. Om ni gör tvärtom; ramsar först och buffar sen, är risken att ni desarmerar ramsan och att han skriker er till sig. Förstår du hur jag tänker?

Mozart är ett verktyg som man också ska backa ifrån. Husljud däremot är lugnande och det gör ju ingenting om han vänjer sig vid det - eller hur?

Klart vi ska hjälpa! Jag tycker däremot att ni ska skriva ut lathunden:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... /lathunden

och ha den nära till hands under natten, när många av oss här sover :sleep:

Kram Lua. :heart:
Stickalove

Inlägg av Stickalove »

Tack Lua for bra tips!

Nattningen gick stralande pga att han somnade ammandes... Kanske ar det inte den mest langsiktiga metoden men den ar svar att undvika. Jag har en lampa tand i hans rum innan jag gar ut och han vaknar nog till nar jag lyfter upp honom och ner i sangen. Jaja, inte ett pip vid nattningen i a f :D :lol:

Ja det var ju logiskt att inte ramsa forst och sedan ga in. Sa blir det tyvarr nar det inte har rackt. Inatt ska jag vara redo minsann. Ut med oronpropparna for den har gangen, och i sang med mig nu! Heja heja :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Stickalove

Inlägg av Stickalove »

Godmorgon!

Forsta natten avklarad med jattegott resultat fram till 05.30. Han blev sa arg och ville bara vanda sig. Jag buffade forst i en kvart tills jag fick honom somntung, men nar jag ramsade ut blev han arg igen. Jag buffade aldrig sa lange igen men varje gang jag fatt honom somntung blev han arg nar jag gick ut. Vi holl pa i over en timme och sedan slumrade han en kvart. Han blev arg igen och kl 07.00 gjorde jag god morgon, efter bara 11 timmars natt.

Jag behover nog bli overtygad om att just var bebis ocksa kan sova 12 timmar, inte knappa 10. Jag ar lite sugen pa att lata hans natter vara just over 11 timmar och ge honom 2x1,5h lurar pa dagen istallet. MEN, det ar bara for att jag inte tror att jag ska fa till 12 timmars natt.

Nar han vaknade kl 03.30 inatt gick jag upp direkt och lade mina hander pa. Han somnade direkt! Skillnaden mot forut ar nog att han inte hade hunnit bli arg. Ska jag gora detsamma inatt eller ge en pangramsa istallet?
Stickalove

Inlägg av Stickalove »

Ah vad jag gar och grubblar pa de svara morgnarna. Om jag inte kurar kan vi ju samsova nagra timmar och fa i a f lite somn, men det ar inte optimalt pa langa vagar. Hur brukar det se ut for bebisar efter 9 timmars natt? Sover de flesta garna 12 timmar? Jag skulle sa garna vilja veta att jag inte later honom ligga och vara arg forgaves, utan att han snart vill sova i alla fall 11 timmar.

Inatt ar det andra natten. Da ska jag ramsa lite mer och buffa/solfjadra lite mindre om jag har forstatt ratt.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag kan säga att i princip alla barn som kuras får ihop MINST 11 timmars natt, inte ovanligt med 12 heller. Du är inte först med dessa tankar och förmodligen inte sist. :D 8)

Det hela hänger på attityden och tålamodet att vara målmedveten. Få till ett omsomnande är det aboslut bästa. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Stickalove

Inlägg av Stickalove »

Ah, tack Torsmamma! Det var precis vad jag behover hora :P

Min man tror ocksa stenhart pa att minst 11 timmar kommer att funka. Heja heja oss nu inatt :!: :lol: :thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"