Snart tre månader/ramsa?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Snart tre månader/ramsa?

Inlägg av Gäst »

God kväll åt alla!

Jag har en fråga som jag har jagat svar på i både Boken och här på Annas sida. Vill se nu om jag har fattat det hela rätt:

Hugo fyller snart tre månader. Han föddes 050523. Så här har jag uppfattat ramsandets vara/icke vara:
I "SHN" - boken står det, att barn under 3,5/4 månader är för unga för att kunna "ta" ramsandet, de söker ansiktet till rösten. Dock kan man ge dem en ramsa från andra sidan dörren - när barnet håller på att somna/sover. Då smiter den in bakvägen, om jag har förstått det hela rätt.
Så har jag alltså gjort. En ramsa för dagen, en för natten. Båda levereras antingen från dörren, eller på väg bort från vagnen, ifall han sover ute. En ramsa, inte alltså fyrfaldigt-leve. Eftersom det är mörkt i hans rum på kvällen, och jag står vid en dörr som står på halvglänt, är det svårt för mig att säga om han sover eller inte: han blir alltid - numera - genast tyst när jag lägger honom. :) Det är bara att lägga, stoppa om, gå. Vid dörren vänder jag mig om och ger en ramsa.

Så nu till frågan:
1)Hur gör jag nu när han närmar sig åldern då han kan "ta" ramsan? Skall jag - om han vaknar till - då bara leverera ramsan och inget annat - eller skall det vara en gradvis övergång? Hitintills har jag bara vagnat kort om han vaknat, eller skakat i handtaget.

2) När mera exakt skall jag börja med att låta ramsan ta över?

Det är dessa saker jag funderar på. Har läst i boken om Ludvig, 3,5 månader, som skall "gå kuren". Men Hugo - ja, han skall väl inte direkt gå kuren om ramsan har smitit in bakvägen? Och jag har ju inte - som Ludvigs föräldrar - vagnat honom till sömns, utan vagnat tills han är lugn och därefter verkligen låtit honom somna själv. Vagningen/skaket i handtaget har jag använt som påminnelse, efter uppföljningsveckan.

Så om någon har svar på dessa mina frågor blir jag så glad så glad...

Nu till den egna sängen! :D

Päivi, mor till Baby Billing snart tolv veckor :!:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Du är så duktig och har varit så duktig och ska verkligen inte bekymra dig om någonting som möjligen kan hända eller inte hända framöver. Han får sin ramsa lite fint och är redan van vid den. Om och när du (senare :!: ) behöver dra igång den lite högre och x4 kommer du att veta det och bara känna att nu är det dags, nu ska han lyssna, nu ska han sova, basta :D Men där är du inte än. Oroa dig inte. Njut av både din välförtjänta självkänsla och gossen själv :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:oops: Så mycket beröm.. :) :oops: Jag blir väldigt glad över att jag nu kan tydligen börja lita allt mer på att detta är "färdigt" när det gäller grovjobbet i allafall... Sonen sover, är pigg och glad, jag har hittat en vettig plats åt vaggvisor och annat, och nu ikväll plockat två liter hallon! :lol:

En sak till måste jag få berätta till er alla:

Vi hängde upp tvätt tidigare idag, sonen och jag. Han satt i sin babysitter framför tvättmaskinen, jag småpratade med honom och förklarade vad jag gjorde. Han tittade så uppmärksamt på mig och följde verkligen med med blicken. Jag skakade om varje klädesplagg innan jag hängde upp dem, och förklarade för honom varför det är så viktigt. När jag tar fram den femtielfte bodyn och skakar om den, tittat han på mig, och viftar sedan med båda händerna, rytmiskt, precis likadant... :lol: Sedan fortsatte han att göra detta tillsammans med mig, varje gång jag tog upp nya kläder ur maskinen. Inte annars. Inbillning från min sida, eller..?
Vilket som. Gulligt i allafall! :)

Päivi, mor till Baby Billing, 11 veckor
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Social delaktighet, kallas det :lol:

Och så en portion härmning :idea: Man lär av att titta på och härma :lol: Snart har du en förnämlig tvätthängare :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"