Jag har en fråga som jag har jagat svar på i både Boken och här på Annas sida. Vill se nu om jag har fattat det hela rätt:
Hugo fyller snart tre månader. Han föddes 050523. Så här har jag uppfattat ramsandets vara/icke vara:
I "SHN" - boken står det, att barn under 3,5/4 månader är för unga för att kunna "ta" ramsandet, de söker ansiktet till rösten. Dock kan man ge dem en ramsa från andra sidan dörren - när barnet håller på att somna/sover. Då smiter den in bakvägen, om jag har förstått det hela rätt.
Så har jag alltså gjort. En ramsa för dagen, en för natten. Båda levereras antingen från dörren, eller på väg bort från vagnen, ifall han sover ute. En ramsa, inte alltså fyrfaldigt-leve. Eftersom det är mörkt i hans rum på kvällen, och jag står vid en dörr som står på halvglänt, är det svårt för mig att säga om han sover eller inte: han blir alltid - numera - genast tyst när jag lägger honom.
Så nu till frågan:
1)Hur gör jag nu när han närmar sig åldern då han kan "ta" ramsan? Skall jag - om han vaknar till - då bara leverera ramsan och inget annat - eller skall det vara en gradvis övergång? Hitintills har jag bara vagnat kort om han vaknat, eller skakat i handtaget.
2) När mera exakt skall jag börja med att låta ramsan ta över?
Det är dessa saker jag funderar på. Har läst i boken om Ludvig, 3,5 månader, som skall "gå kuren". Men Hugo - ja, han skall väl inte direkt gå kuren om ramsan har smitit in bakvägen? Och jag har ju inte - som Ludvigs föräldrar - vagnat honom till sömns, utan vagnat tills han är lugn och därefter verkligen låtit honom somna själv. Vagningen/skaket i handtaget har jag använt som påminnelse, efter uppföljningsveckan.
Så om någon har svar på dessa mina frågor blir jag så glad så glad...
Nu till den egna sängen!
Päivi, mor till Baby Billing snart tolv veckor