alltid krispåfyllning? och rapar?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

amningste! :D att jag inte provade det förut. trodde effekten bara var att öka mängden bröstmjölk. men läste nån tråd här och förstod att den hjälper mot onda magar. och det verkar hjälpa! hon är så mycket lugnare och gladare!
nu fick jag höra att man inte ska ge anis till bebisar... nån sjuksköterska hade uttalat sig om att det var som alvedon för bebisarna och det skulle man inte ge dem hela tiden. nån som hört nått om detta? jag är iaf fantastiskt glad över min lugna bebis. nu kan jag se framför mig dem där 5 minutrarnas skrik vid 2 månadersgränsen som aw skriver om.
visst hon växer ju till sig också men teet har effekt. så är det bara! alla ni med "kolikbarn" prova!!!
jag upplever att jag har mindre mjölk sedan jag börjde med teet. är det någon bieffekt? det räcker men brösten är inte alls lika fyllda inför måltiderna. men dem kanske helt enkelt har vant sig vid vårat schema nu och hur mycket hon äter under dygnet.
nätterna går två steg fram och ett bak, hon har sovit två nätter utan uppvak i sträck och sen kommer en natt då det krävs lite vagning igen. men vardagen är så mycket lättare! tack alla snälla som peppar!

kram
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Lovely! Vad härligt att läsa att det går så bra på alla fronet :D

Ni har jobbat kanon!
Tror inte du fått mindre mjölk utan som du själv skrev att de har anpassat sig efter förfårgan :wink:

STOR karm!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

HÄRLIGT att det går bra! :D :heart:

Tror inte du får mindre mjölk av amningste -tvärtom! Det är nog snarare en balans som infunnit sig.

Blir inte klok på BVC/sjuksköterskor... tror inte alla har koll! Skulle kunna sätta pengar på att det INTE är nått problem att inta en massa anis när man ammar! :!: Så pass mycket medicinsk utbildning har jag att jag definitivt kan säga att några likheter med alvedon finns INTE! Min underbara BVC-sköterska (som jag litar på) rekommenderade mig att göra eget amningste (0,5 liter vatten, 1 tsk anisfrön, 1 tsk fänkålsfrön och en påse kamomillte -koka upp och låt dra 10 min). Hon sa att man tom kan ge lite direkt till bebisen (för magen). Tror det är fänkål som hjälper bebismagen. Jag dricker egengjort amningste och "Himalaya" från Yogitea. Weledas amningste tycker jag är så äckligt -om det är det du dricker så kan du gärna få mitt paket! :D Har bara använt 2 påsar! =P~

Fortsatt lycka till!

PS: min tjej är fortfarande en riktig tröttis -vissa dagar blir det så lite som 6 vakentimmar och hon är 3 månader nu! :D Jag "låtsas" att jag har ett schema med lagom antal sovtimmar men jag överutnyttjar marginalkvartar (ibland marginalhalvtimmar :oops: ) för att få det att funka för tröttisen! :lol: :!: Nu har hon också varit förkyld i 2 hela månader, så det påverkar väl sömnbehovet!? Hur går det för din tröttis och schemat? Får du ta till mer sömn än schemat ger? KRAM KRAM
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

nu råkar det vara så att jag själv är sjuksköterska.... 8) hihi. och jag förstår ju också att anis och alvedon inte är samma sak. men personen som sa detta menade på att anis "bedövar" barnets mage/tarm. och det skulle kanske inte vara bra då??? inte vet jag.
jag dricker weledes te. svindyrt men jag tycker det smakar helt ok och jag orkar inte mecka med eget te.
sovtiderna fungerar med marginalkvartarna som vi utnyttjar både före och efter sovpassen. dvs hon får nästan alltid 30 minuter längre sovpass än schemat.
det som fortfarande strular rejält är att få till insomningen kl 20. då har vi tagit upp 17.45. (enl schemat 17.30) efter en timme är hon trött. då får hon ofta en 5 minutare och somnar då väldigt snabbt, alltså runt 19. men sen när hon ska sövas vid 20 så tar det minst 15 minuter ofta upp till en timme. det är lite drygt faktist. har provat ha henne vaken hela passet, låta sova 20 minuter också, eller börja söva vid 19.30. vi har fortfarande inget standardsätt utan vi tar beslut från kväll till kväll beroende på hur hon verkar. :?

kram!
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

ElinN

Inlägg av ElinN »

lilla mia skrev: nu råkar det vara så att jag själv är sjuksköterska.... 8) hihi. och jag förstår ju också att anis och alvedon inte är samma sak. men personen som sa detta menade på att anis "bedövar" barnets mage/tarm. och det skulle kanske inte vara bra då??? inte vet jag.

Aha! :D :oops: Inte meningen att trampa på nån tå eller så! :wink: O:)

jag dricker weledes te. svindyrt men jag tycker det smakar helt ok och jag orkar inte mecka med eget te.

Du får gärna mitt! Slöseri att slänga!

det som fortfarande strular rejält är att få till insomningen kl 20. då har vi tagit upp 17.45. (enl schemat 17.30) efter en timme är hon trött. då får hon ofta en 5 minutare och somnar då väldigt snabbt, alltså runt 19. men sen när hon ska sövas vid 20 så tar det minst 15 minuter ofta upp till en timme. det är lite drygt faktist. har provat ha henne vaken hela passet, låta sova 20 minuter också, eller börja söva vid 19.30. vi har fortfarande inget standardsätt utan vi tar beslut från kväll till kväll beroende på hur hon verkar. :?

Jag skulle prova att lägga tidigare, dvs 19 eller 19.30 om hon vaknat 17.45 (kanske låta sova till 18?). Eller på nått sätt stuva om i schemat så kvällspasset blir kortare.

kram!

KRAM!
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

jag la kl 19.15 igår och det gick mycket bättre! natten funkade också. mat vid 03.40.

några funderingar.

är det ok att dra ihop sista målet med nattslurken? det blir ju så nu när jag lägger tidigare. mat mellan 18-19 och sen har jag henne uppe ett tag för att få upp rapar och kräks innan läggdax. men det borde väl funka?

har också tänkt på att det blir ju inte 4 timmar mellan måltiderna med det schema vi har nu. men hon äter ju iaf på alla pass så det går ju bra- än så länge :roll: . försöker ha henne lite vaken innan jag serverar mat så drar jag ju ut på det lite iaf... och när hon blir mer vaken kan man ju skjuta på det ännu mer. som det är nu blir det kanske en kvart innan hon får mat från väckning.

07.00 gomorgon, mål 1
08.30 sova 1,5 h
10.00 mål 2
12.00 sova 2 h
14.00 mål 3
16.00 sova 1,5
17.30 mål 4 inklusive nattslurk
19.15 sova natt
03.30-04.00 nattmål har inte en bestämd tid men ställer klockan på 04.

det här är alltså det schema vi utgår ifrån men med marginalkvartar både före och efter sovlurarna. det är ju framförallt mellan mål 1 och 2 det är lite tajt. men jag upplever att hon äter bättre på 10 målet än 07 målet så det verkar ju funka.

kram!

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, visst kan du gära så här ett tag till. När sen måltiderna skall ner i 45 min så kommer du hinna med mat och slurk inom 1 timme på det så det kommer nog att falla på plats skall du se. Det finns faktiskt ett fåtal barn som inte har kvällsslurk för de äter så fantastiskt bra de andra måltiderna, men de är FÅ. :wink: Jag hade mellan 3,5 tim på måltiderna det funkar bra för oss. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

ett nytt långt inlägg.... :)

min lilla prinsessa sover fortfarande inte ordentligt på natten. inatt vagnade jag till och från mellan 23-00.30. sen amning 03.30- då hon vaknade själv och sen uppvak och vagning x flera från 06 och 45 minuter frammåt tills jag tröttnade och gjorde morgon. borde det inte har satt sig nu att på natten sover man. vi har ju ändå hållt på i drygt 3 veckor. eller är jag för otålig?
vi har bara haft 2 nätter utan uppvak då jag fick väcka både för nattmål och morgon. (kring nyåret). då trodde jag poletten trillat ner johanna! :roll:

selma sväljer mycket luft och därav också mycket rapar. ibland när hon vaknar upplever jag att det är en skrik pga rap som behöver komma upp. ska jag fortsätta vagna då och ignorera eller är det bättre att ta upp och testa rapa även om det var flera timmar sen hon åt?

hon har även börjat vakna i 45 minutersskarven på sömnpasset på morgonen och det sista empasset. jag har börjat dra ner på marginalkvartarna för att se om det hjälper. upplever att hon sover bättre i "utevagnen" då hon ligger på sidan och sittandes i bilstolen. hmm, :?

ang natten tänker jag att hon kanske inte får i sig tillräckligt under dagen. så nu måste jag höra med er andra hur en matningstimme går till hos er?

jag börjar mata från bröst 1 i ca 5 minuter då hon släpper och behöver komma upp för att rapa och bajsa.
lägger till igen. suger kanske ett par minuter till. upp igen. lite kräks.
byter blöja. mer kräks. umgås en stund upp till 20 minuter. provar att lägga till bröstet igen. ibland tar hon det och tuttar ett par minuter ibland skrik och vänder bort huvudet. då hittar vi på nått annat. typ slänger in en ny tvätt i maskinen och så försöker jag igen efter det. ofta tar hon då bröst 2 i 5-10 minuter också.

så i princip så matar jag bröst 1 i början på mattimmen och bröst 2 i slutet på mattimmen. erbjuder bröst 1 däremellan men hon vill oftast inte. ett eller ett par sug och sen börjar hon protestera och behöver upp och kräkas.

enl sm i barnaboken så är det ju förrätt, huvudrätt, efterrätt och kaffe med kaka. och dem 4 omgångarna finns ju även om de är korta.

men i många svar här på sos så rekomenderas ju mata, rapa, mata, rapa under hela timmen! det funkar inte här! bör jag försöka truga i henne mer fast hon inte vill? hon verkar ju överfull också med tanke på att hon kräks efter varje omgång vid bröstet.

men hon är en liten sol. svarar med ett stort leende och gurglande ljud när vi pratar med henne!

kram

ElinN

Inlägg av ElinN »

Jag svarar men hoppas du får fler och bättre svar från erfarnare forumister! :D

Standardmodellen är ju just en modell -man följer modellen men gör den till sin egen, så den passar just det lilla liv man själv begåvats med. 4-rätters innebär ju att man ska mata tills bebisen är mättare än mättast helt enkelt och hur det går till och hur många bröst det blir kan nog se lite annorlunda ut. Vi gör ungefär som du. Min tjej behöver oftast en ordentlig paus mellan B1 och B2 för att äta sig riktigt mätt, så jag matar som du i början och slutet på mat-timmen. Jag har slutat truga däremellan, bara jobbigt för båda... I stället fyller vi den tiden med umgänge och passiv socialdelaktighet. Det finns säkert någon som tycker att det är "fel" att göra så eftersom det blir 2 mål ist för 1, men det passar oss. Elvira blir nöjd och mätt, får inte ont i magen och sover (oftast :wink: ) gott.

Det där med natten får nån annan svara på! :D

Kram och fortsatt lycka till.

PS. amningste är postat! :D
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Lilla Mia :D

Jag tror absolut att maten spökar här.
Dvs hon äter inte tillräckligt under dagen och tar igen det på natten ( eller vill det iaf)
Men sen är det ju så, för att hon ska kunna göra framsteg måste mamma och pappa göra baksteg. Dvs backa. Vakna gör ju alla på nätterna mer eller mindre. Ibland bara för att byta sida el liknande, ni är ju vana vid det här laget att svara vid minsta pip och därför vaknar ni själva så lätt.
Så backa nu vid uppvak om hon inte ber om hjälp får hon ingen :D

Har du provat att ge utpumpad BM till kvällen?
Jag har ju också en liten tröttis och ang. skarvarna så "är" det snart dax att dra ner på sömn, så börja med att minska m- kvartarna och ge 5 minutare vid behov ist. Så gör jag precis som du själv tänkte :wink:

Såhär ser våra dagar ut:
19-07 natt
Matar direkt, helst medan hon fort. sover då morgon aptiten inte är den bästa :roll:
08.30 Sova 1.5 ( ända tills igår var det 2h)
10 Vaken - ligga på mage
10.30 mat
11.30 vara med oss när vi äter lunch
12 sova 2h
14 Vakna - ligga på mage
14.30 mat
15.30 passiv social delaktighet
16 sova 45 min ( jag har minskat detta pass igår, tidigare 1.5h)
16.45 vakna 17.30 mat

Sista passet matar jag på precis som vanligt MEN gör ett uppehåll för bad och massage sen kommer nattslurk som även den matas i omgångar.
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Fick lite hjälp och han inte skriva klart :roll:

Jag tycker ni är jätte duktiga och ni har gjort STORA framsteg, glöm inte dom.

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej snälla elin och johanna! :D

känns skönt att höra att det är fler bebisar som behöver paus för att få i sig mer. och det är verkligen inte roligt att truga, jag håller med elin! men samtidigt tror ju jag också att det är för lite mat som spökar i vårat fall. det var därför jag undrade? jag har provat pumpa ur ett par gånger när jag hade sprängfylda tuttar men hon var inte överförtjust i flaskan och vi har inte fortsatt truga. nu har tuttarna anpassat sig efter dottern. men blir det övrflöd nån gång igen så kankse vi ska göra ett nytt försök. men vi kan ju snart börja införa lite fast föda. vågar man gröt vid 3 månader? tycker hon känns lite liten. hade tänkt vänta till 4 månader egentligen men har förstått att många börjar redan vid 3 månader och i vårt fall skulle det kanske vara bra.

johanna, vi har ju i det närmsta precis samma schema. jag tar bort marginalkvartarna nu vart efter och kommer även dra ner på morgonluren och sena emluren framöver. känns bra. vi börjar hitta varandra mer och mer selma och jag, för var dag som går.

kram och pussa på era gobitar!!

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

inatt var sämre natt än vi haft sen vi började med schemat och "kuren". :cry:
somnade så fint igår efter en låång stunds tuttande. har faktist börjat få till det ibland (ofta vid bröst 2) att hon ligger och blundar (sover?) men tuttar hela tiden. så kan hon ligga i 15 minuter! det är väl bra?

23.45 satte hon igång. kl 03.00 tog jag upp och matade! då hade hon haft uppvak i tre timmar med 15-30 minuters intervaller. stackars maken som dessutom har 30-årsdag idag! sen kunde jag inte somna om på ett tag utan låg och funderade på vad jag ska skriva här. hon vaknade åter igen kl 06 och höll på till 07 då jag gjorde morgon.

hon är alltså inte mätt. det var det jag låg och tänkte alla gånger maken var upp och lugnade (vagnade) henne.

så idag blir det truga truga alla mattimmar hela dagen. fortsätter det så här är det kanske bättre att servara en nattslurk till kl 24 och så plocka bort det när hon kommit igång med kvällsgröt. eller????

Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Har du funderat på att ge tillägg?

Har ni sempers magdroppar?

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
ElinN

Inlägg av ElinN »

hej,
ja då är hon nog hungrig! Jag skulle ta upp och mata om jag misstänkte att så var fallet (vågar man skriva det? :oops: )

Men framför allt skulle jag försöka kompettera kosten. Har du fått tips om TorsMammas nattmacka? www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12225 Flaskan får du "öva" på -det finns en hel del tips om man letar runt i trådarna! Vi började med gröt när min äldsta dotter var drygt 3 månader. HiPPs risgröt, som är helt slät i konsistensen, till skillnad från tex Sempers. http://www.hippbarnmat.se/subpage.aspx?id=249 Jag blandade med ersättning i början. Jag tror verkligen på mer och mer mättande mat!!!

KRAM KRAM :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"