hej!
ett nytt långt inlägg....
min lilla prinsessa sover fortfarande inte ordentligt på natten. inatt vagnade jag till och från mellan 23-00.30. sen amning 03.30- då hon vaknade själv och sen uppvak och vagning x flera från 06 och 45 minuter frammåt tills jag tröttnade och gjorde morgon. borde det inte har satt sig nu att på natten sover man. vi har ju ändå hållt på i drygt 3 veckor. eller är jag för otålig?
vi har bara haft 2 nätter utan uppvak då jag fick väcka både för nattmål och morgon. (kring nyåret). då trodde jag poletten trillat ner johanna!
selma sväljer mycket luft och därav också mycket rapar. ibland när hon vaknar upplever jag att det är en skrik pga rap som behöver komma upp. ska jag fortsätta vagna då och ignorera eller är det bättre att ta upp och testa rapa även om det var flera timmar sen hon åt?
hon har även börjat vakna i 45 minutersskarven på sömnpasset på morgonen och det sista empasset. jag har börjat dra ner på marginalkvartarna för att se om det hjälper. upplever att hon sover bättre i "utevagnen" då hon ligger på sidan och sittandes i bilstolen. hmm,
ang natten tänker jag att hon kanske inte får i sig tillräckligt under dagen. så nu måste jag höra med er andra hur en matningstimme går till hos er?
jag börjar mata från bröst 1 i ca 5 minuter då hon släpper och behöver komma upp för att rapa och bajsa.
lägger till igen. suger kanske ett par minuter till. upp igen. lite kräks.
byter blöja. mer kräks. umgås en stund upp till 20 minuter. provar att lägga till bröstet igen. ibland tar hon det och tuttar ett par minuter ibland skrik och vänder bort huvudet. då hittar vi på nått annat. typ slänger in en ny tvätt i maskinen och så försöker jag igen efter det. ofta tar hon då bröst 2 i 5-10 minuter också.
så i princip så matar jag bröst 1 i början på mattimmen och bröst 2 i slutet på mattimmen. erbjuder bröst 1 däremellan men hon vill oftast inte. ett eller ett par sug och sen börjar hon protestera och behöver upp och kräkas.
enl sm i barnaboken så är det ju förrätt, huvudrätt, efterrätt och kaffe med kaka. och dem 4 omgångarna finns ju även om de är korta.
men i många svar här på sos så rekomenderas ju mata, rapa, mata, rapa under hela timmen! det funkar inte här! bör jag försöka truga i henne mer fast hon inte vill? hon verkar ju överfull också med tanke på att hon kräks efter varje omgång vid bröstet.
men hon är en liten sol. svarar med ett stort leende och gurglande ljud när vi pratar med henne!
kram
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!
- Efter regn kommer solsken! -