Hej,
vi har fått lite mat/schemastrul med lilla älsklingen som nu är 6 mån. Schema enligt följande:
6.45 ME 250 ml
(7.45-8.30 sova 45 min)
10.00 Puré (smakis) o ME 200 ml
(11-13 sova 2 h)
14.00 ME 200 ml
(15.30-16.15 sova 45 min)
17.00 Gröt (smakis, ca 1 dl) o fruktpuré + ME 100 ml
19.00 Nattslurk ME 200 ml
(19.30 Sova natt 11 h 15 min)
De senaste kvällarna har hon ätit mer o mer gröt, vilket får till följd att hon knappt vill ha ME till gröten o knappt någon nattslurk heller 19.00. Just nu är hon ett par nätter hos sin mormor (har alltid fungerat utmärkt tidigare, både med mat o nattsömn). Mormor öste på med gröten igår, hon hade ätit massor, åt sedan inget alls 19.00 och vaknade klockan 2 på natten.. (har inte hänt en enda gång på flera månader). När hon dagarna innan ätit dåligt även här hemma 19.00 har hon oxå vaknat tidigare än 6.45, antagligen för hon är hungrig?
Behöver alltså justera något kring maten så hon kan äta närmare inpå nattsömnen. Hon äter överlag mindre ME vid målen än tidigare (går upp i vikt med råge), varför det känns som en dålig idé att korta tiden mellan målen. Funderar på bara 4 mål om dagen inkl. nattslurk, kanske ge gröten vid ett annat mål samt införa välling till nattslurk. Blir jätteglad för synpunkter o tips; måste berätta för mormor hur hon ska göra ikväll.. (Behöver jag säga att hon fick mat klockan 2 i natt, vaknade ändå 6 i morse o fick mer mat, trött o helt i ofas sen på fm..).
kiki
Dipl. SHN-kurare
Registreringsdatum: 11 november 2006
Postat: sön dec 21, 2008 18:09 Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Hej AnnaXX
Jag tycker du ska göra ett schema med frukost, lunch, mellis, middag och nattslurk.
Det är den sammanhängande maten under dagen som håller henne mätt under natten.
T.ex
frukost flaska
kanske lite plockmat till extra frukost, några små brödbitar med smör t.ex
lunch, Puré, + efterrätt, så mycket det går ner, sleva in bara, om du slutar fylla på med flaska kommer hon snart att äta sig mätt på maten.
mellis, flaska
middag, gröt full portion med tillhörande fruktpuré
nattslurk, ur flaska
(jag gissar att du menar ersättning när du skriver ME)
Hon är också stor nog att byta till någon vällingssort.
Alla förändringar tar 3 dagar
Vad tror du om det?
Kristina
Till överst på sidan
AnnaXX
Registreringsdatum: 30 oktober 2008
Postat: sön dec 21, 2008 19:24 Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Hej o tack för svar! Vad är det för bröd som gäller; har hört på bvc att man inte ska ge fullkorn? Hur stora bitar ska man börja med? Behöver inte vara rädd att hon ska sätta i halsen då..?
Behöver man ge annan dryck vid de måltider ME-n utgår? Eller ska jag ge ME även vid matmåltiderna, fast mindre? Typ 100 ml vid purémålet och grötmålet?
Anna
kiki
Dipl. SHN-kurare
Registreringsdatum: 11 november 2006
Postat: sön dec 21, 2008 19:53 Rubrik:
Vanligt vitt formbröd går bra i sockerbits stora bitar. Sannolikheten att hon sätter i halsen är väldigt liten, att sätta i halsen betyder att en batbit fastnar i luftstrupen, när små barn håller på att erövra konsten att äta så låter det ibland lite hostigt men det är inget att oroa sig för. Ta det lungt bara.
Du behöver inte servera något att dricka.