Har startat om idag och behöver stöd..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Hur är det med skrattet till go natten? Roliga kvarten ända ned i sängen du vet...

Det stämmer att man inte ramsar ett argt barn, men dom slutar ju vara arg och bli mottagliga och det är då du ska jobba med ramsan.

Du lägger och ramsar ut x4 och till svar får du vilda protester

:arrow: Då lyssnar du av, när hon slutar skälla och svära så ramsar du:
:!: Sov så gott lilla gumman! (ramsan)
:?: Men kan jag verkligen sova tryggt? (skrik)
:!: Ja, mamma vaktar för vargen (ramsa)
:?: Är det riktig säkert? (skrik)
:!: Absolut, sov du tryggt! (ramsa)
:!: HÖGA HUSLJUD
:!: Sov så gott älskling! (bekräftelse ramsan)

Förstår du hur jag menar, jobba upp en dialog och kom ihååg att hennes skrik är frågor och frågor hon 100 gånger ska hon ha 101 svar, sedan kan man backa men första ska hon förstå vad du vill förmedla med ramsan.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
AnnaXX

Inlägg av AnnaXX »

Tack för svar Duggan! När hon vrålat av sig och blir tyst så bekräftar jag alltid lugnt m ramsan. Får fortsätta så bara så att hon tar in den den vägen.. Upplever dock att hon inte skriker upp sig på bekräftelsen lika mycket som i början, vilket väl är en början till att börja ta in ramsan?

Hon har blivit lite tröttare/gnälligare mot slutet av sina vakenpass, vet ej varför för hon sover ju oftast ändå sina 15 h, så det har blivit lite svårare med skratt till godnatt. Funderar på att ändra i schema och lägga till mer sömn. Förslag?

kram Anna
Anna
Mamma till liten mysunge 2008-06
AnnaXX

Inlägg av AnnaXX »

Jo och så blir jag fortfarande ändå osäker ibland när hon skriker; tror ju att hon är arg men hennes pappa tror oftare att hon är ledsen och eftersom ramsan ännu ej tar så blir det att man buffar litegrann och så är risken att hon sedan skriker för hon vill blir buffad.. Svårt också att avgöra om och när argskriken övergår till ledsenskrik.. Känns fantastiskt dumt att inte kunna tolka sitt barns skrik. Försöker tänka på de 99 %-en som någon skrev om.. Hjälp på traven?

Hennes fm-lur nyss slutade med katastrof; vaknade efter 30 min och skrek upp sig, ramsa och några buffar hjälpte ej, inte heller hög musik och husljud, hon blev hysterisk, vagnade t.o.m. 20 tag men hjälpte ej. Efter 45 min bad jag pappa om avlösning, behövde gå på toa, när jag kom ner så hade han tagit upp henne i famnen. När hon lugnat sig lade han ner henne igen och stod där och pratade mjukt med henne, hon blev lugn men somnade tack och lov inte av detta utan låg vaken lugn (utmattad) en stund och tittade innan hon somnade av sig själv för några minuter sedan..
Anna
AnnaXX

Inlägg av AnnaXX »

Tror det är det som är mitt stora problem, att jag blir osäker om hon ändå inte är/blir ledsen och inte arg, blir inkonsekvent (?) och börjar buffa (eftersom ramsan ej sitter) när jag borde låte henne ligga och svära av sig. Eller så kanske jag låter henne ligga och ledsengråta (fråga) för jag tror att hon är arg.. Känns ju hemskt att fatta så dåligt. Förstår också att det är svårt för någon annan att beskriva ledsenskrik/argskrik, men har någon tips om hur jag kan tänka??
Anna
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag förstår ditt dilemma, det gör jag verkligen men du hjälper ingen med din osäkerhet, du vet ju vad matsattsen till trygghet är..?!

Så börja med att skjuta den vargen, tänk inte i sånna banor, gör upp en strategi i huvudet hur du ska göra. Oftast är dom små "bara" arga men börjar dom få dubbla budskap och tvetydigheter, en lite buff här och en liten buff där, ja då börjar världen kännas otygg och då kan man bli rädd och därmed ledsen, men visas det klara besked och en förälder som tar ledningen, ja då är det ilska eller frågor som kommer och får man nöjdaktiga svar - ja då blir man lugn.

Förstår du hur jag tänker här?
AnnaXX

Inlägg av AnnaXX »

Hej Duggan o supertack för svar! Jo jag förstår hur du tänker, håller absolut med. E så skönt att få höra bara, vet att jag inte borde men BLIR osäker ibland när det är första barnet o ingen att prata med förutom här på forumet. På bvc/föräldragrupp verkar de tycka att man är rätt konstig som överhuvudtaget bestämmer fasta mat- o sovtider för sitt barn och dessutom inte tar upp barnet direkt vid minsta pip...

Igår på andra luren skrek hon 25 min innan hon blev lugn o somnade. Hade en äldre, erfaren o klok mamma på besök just då som tyckte att det där skrikandet var väl inget, lät inte som hon var ledsen/rädd eller så (vilket inte jag heller tyckte). Så jag lät henne ligga o skrika av sig utan vare sig ramsa eller buff, förutom bekräftelseramsa vid insomning då förstås, husljud o bakgrundsprat. Ska verkligen försöka nu att inte vackla alls; fattar ju att det gör henne osäker (om jag kommer o buffar när hon argskriker så undrar hon väl om det kanske finns något att vara ledsen eller rädd över ändå). Skulle jag misstolka skrik o hon någon gång är ledsen/rädd fast jag tror hon är arg så är det kanske ingen katastrof då. Hon får ju iaf svar genom husljuden o musiken, istället för att jag riskerar att ingripa i onödan o göra henne osäker, eller hur? Så ramsar jag när jag är säker på att hon är ledsen, även om hon ännu ej lyssnar på den, buffar bara vid absolut kris. Jag tänker att det faktum att hon somnat inför natten av sig själv sedan hon var två månader bekräftar att hon HAR fattat soveriet, eller vad tror du? Hon somnar även av sig själv inför natten oavsett var vi är, om hon sover i vagn på natten (när vi är hos farmor), sover i annan vagn, om mormor eller farmor nattar. Igår nattade en annan släkting för första gången eftersom vi var bortbjudna - helt utan problem.

Är det såhär jag ska tänka? Tack igen för respons o bekräftelse, stor kram!
Anna
duggan

Inlägg av duggan »

Jag kan bara säga: nu är du inne på rätt bana!! :lol:

Härifrån och framåt kommer det bara att bli bättre, och allt sitter i attityden, den berömda du vet?! :wink:

En liten länk i den andan:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

//Malin
AnnaXX

Inlägg av AnnaXX »

Tack för länken i senaste svaret. Mycket fin läsning. Känns helt bra nu till slut, med rätt attityd o eget tänkande (istället för strikt "manual"följande, som man kan få för sig att SHN är om man inte läser ordentligt..).

Har gjort små ändringar i schema o lagt till mer sömn; 15,5 h eftersom hon verkar behöva det fortfarande. Utnyttjar marginaler på en kvart eller mer om jag så bedömer, funkar mkt bra. Älsklingen sov inatt 19.30-6.35 utan pip. De gånger hon fortfarande vaknar en stund vid 5-6 ligger hon allt oftare o bara småjollrar, tidigare gnäll ibland, innan hon somnar om av sig själv. Kortare morgonmål o somnade första dagsluren nu utan pip. Vi skrattar oxå mer nu när hon sover lite mer. Men efter lek o stoj myser vi lugnt o stilla till klassisk musik ett par minuter innan läggning, passar henne bättre.

Tack igen alla som hjälpt till, tror jag kommer klara mig på egen hand nu. Varma kramar!
Anna
AnnaXX

Inlägg av AnnaXX »

Hej,

vi har fått lite mat/schemastrul med lilla älsklingen som nu är 6 mån. Schema enligt följande:

6.45 ME 250 ml
(7.45-8.30 sova 45 min)
10.00 Puré (smakis) o ME 200 ml
(11-13 sova 2 h)
14.00 ME 200 ml
17.00 Gröt (smakis, ca 1 dl) o fruktpuré + ME 100 ml
19.00 Nattslurk ME 200 ml
(19.30 Sova natt 11 h 15 min)

De senaste kvällarna har hon ätit mer o mer gröt, vilket får till följd att hon knappt vill ha ME till gröten o knappt någon nattslurk heller 19.00. Just nu är hon ett par nätter hos sin mormor (har alltid fungerat utmärkt tidigare, både med mat o nattsömn). Mormor öste på med gröten igår, hon hade ätit massor, åt sedan inget alls 19.00 och vaknade klockan 2 på natten.. (har inte hänt en enda gång på flera månader). När hon dagarna innan ätit dåligt även här hemma 19.00 har hon oxå vaknat tidigare än 6.45, antagligen för hon är hungrig.

Behöver alltså justera något kring maten så hon kan äta närmare inpå nattsömnen. Hon äter överlag mindre ME vid målen än tidigare (går upp i vikt med råge), varför det känns som en dålig idé att korta tiden mellan målen. Funderar på bara 4 mål om dagen inkl. nattslurk, kanske ge gröten vid ett annat mål samt införa välling till nattslurk. Blir jätteglad för synpunkter o tips; måste berätta för mormor hur hon ska göra ikväll.. (Behöver jag säga att hon fick mat klockan 2 i natt, vaknade ändå 6 i morse o fick mer mat, trött o helt i ofas sen på fm..).
Anna
AnnaXX

Inlägg av AnnaXX »

Ang. schemat så sover hon naturligtvis en em-lur oxå 15.30-16.15..
Anna
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej,

vi har fått lite mat/schemastrul med lilla älsklingen som nu är 6 mån. Schema enligt följande:

6.45 ME 250 ml
(7.45-8.30 sova 45 min)
10.00 Puré (smakis) o ME 200 ml
(11-13 sova 2 h)
14.00 ME 200 ml
(15.30-16.15 sova 45 min)
17.00 Gröt (smakis, ca 1 dl) o fruktpuré + ME 100 ml
19.00 Nattslurk ME 200 ml
(19.30 Sova natt 11 h 15 min)

De senaste kvällarna har hon ätit mer o mer gröt, vilket får till följd att hon knappt vill ha ME till gröten o knappt någon nattslurk heller 19.00. Just nu är hon ett par nätter hos sin mormor (har alltid fungerat utmärkt tidigare, både med mat o nattsömn). Mormor öste på med gröten igår, hon hade ätit massor, åt sedan inget alls 19.00 och vaknade klockan 2 på natten.. (har inte hänt en enda gång på flera månader). När hon dagarna innan ätit dåligt även här hemma 19.00 har hon oxå vaknat tidigare än 6.45, antagligen för hon är hungrig?

Behöver alltså justera något kring maten så hon kan äta närmare inpå nattsömnen. Hon äter överlag mindre ME vid målen än tidigare (går upp i vikt med råge), varför det känns som en dålig idé att korta tiden mellan målen. Funderar på bara 4 mål om dagen inkl. nattslurk, kanske ge gröten vid ett annat mål samt införa välling till nattslurk. Blir jätteglad för synpunkter o tips; måste berätta för mormor hur hon ska göra ikväll.. (Behöver jag säga att hon fick mat klockan 2 i natt, vaknade ändå 6 i morse o fick mer mat, trött o helt i ofas sen på fm..).

Till överst på sidan

kiki
Dipl. SHN-kurare

Registreringsdatum: 11 november 2006
Postat: sön dec 21, 2008 18:09 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Hej AnnaXX

Jag tycker du ska göra ett schema med frukost, lunch, mellis, middag och nattslurk.
Det är den sammanhängande maten under dagen som håller henne mätt under natten.

T.ex
frukost flaska
kanske lite plockmat till extra frukost, några små brödbitar med smör t.ex

lunch, Puré, + efterrätt, så mycket det går ner, sleva in bara, om du slutar fylla på med flaska kommer hon snart att äta sig mätt på maten.

mellis, flaska

middag, gröt full portion med tillhörande fruktpuré

nattslurk, ur flaska

(jag gissar att du menar ersättning när du skriver ME)

Hon är också stor nog att byta till någon vällingssort.

Alla förändringar tar 3 dagar

Vad tror du om det?

Kristina

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067

Till överst på sidan

AnnaXX

Registreringsdatum: 30 oktober 2008

Postat: sön dec 21, 2008 19:24 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Hej o tack för svar! Vad är det för bröd som gäller; har hört på bvc att man inte ska ge fullkorn? Hur stora bitar ska man börja med? Behöver inte vara rädd att hon ska sätta i halsen då..?

Behöver man ge annan dryck vid de måltider ME-n utgår? Eller ska jag ge ME även vid matmåltiderna, fast mindre? Typ 100 ml vid purémålet och grötmålet?

Anna

Till överst på sidan

kiki
Dipl. SHN-kurare

Registreringsdatum: 11 november 2006
Postat: sön dec 21, 2008 19:53 Rubrik:

Vanligt vitt formbröd går bra i sockerbits stora bitar. Sannolikheten att hon sätter i halsen är väldigt liten, att sätta i halsen betyder att en batbit fastnar i luftstrupen, när små barn håller på att erövra konsten att äta så låter det ibland lite hostigt men det är inget att oroa sig för. Ta det lungt bara.

Du behöver inte servera något att dricka.

Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"