Har startat om idag och behöver stöd..

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
AnnaXX

Har startat om idag och behöver stöd..

Inlägg av AnnaXX »

Som sagt, startade om kuren idag på dagtid, kanske fel, första natten blir inatt alltså för vår 5-månaders flicka (som kurats första gången vid 2 månader, se tidigare inlägg).

Schema:

6.45 Vakna, mat
8.30 Extraslurk
8.45 Sova 1,5 h
10.15 Vaken
11.15 Mat
12.30 Sova 2 h
14.30 Vaken
15.15 Mat
16.45 Sova 45 min
17.30 Vaken
18.30 Mat
19.45 Extraslurk
20.00 Sova 10,45 h

Totalt 15 h sömn

3 dagslurar idag; första tog 25 min att somna, andra 8 min och tredje luren 16.45 tog 45 min (utnyttjade 5 min på marginalkvarten). Som jag skrivit tidigare så har hon under en period vagnats/vaggats till sömns dagtid och under vargtimmen och hon älskar det såklart. Inför natten har hon dock somnat själv (i spjälsäng) utan undantag i snart tre månader! Oftast när hon skriker/frågar dagtid/vargtid så tolkar jag det som argskrik ("kom och vagga mig nu då - som jag är van vid - för sjutton!!"). Hon KAN ju somna själv, skriken är protester och inte rädsla för vargen? Ska jag då vagna/buffa eller bara ramsa? Eller låta henne ligga och argskrika av sig? Idag har jag både vagnat och ramsat ut (och bekräftelseramsat); hon ligger snabbt still med kroppen, ibland direkt vid läggning, vagnar kanske 10 hårda tag, oftast tystnar hon direkt när jag bara tar i handtaget, någon gång har jag vagnat 1-1,5 min för att hon ska bli riktigt tyst innan jag ramsar. Känns inte som att ramsan tar alls, den retar henne som sjutton, så fort jag bara säger första bokstaven på ramsan så vrålar hon. Ibland har hon tystnat efter en stund, ibland fortsatt vråla så jag fått vagna igen. Och igen.. Senaste luren (som blev en kvart förskjuten):

17.00 - 17.32 Vagning i kombination med ramsning (x4) 8 omgångar, bara ramsning 2 omgångar samt bekräftelseramsa. Kort skrik, gladskrik någon minut, småskrik, småprat, tyst, gnäll.. Sedan arga vrål som jag alltså vagnar o ramsar till enligt ovan. Somnar 17.32
17.34 4 korta skrikattacker som lämnas utan åtgärd, blundar emellan, verkar somna kort stund efter någon minut
17.36 Ett vrål, vagning o ramsning en omgång, tystnar
17.38 Ett skrik, ingen åtgärd
17.39 Ett vrål, vagning o ramsning en omgång, tystnar
17.40 Börjar skrika mer ledset, vagning o ramsning i flera omgångar, kanske 5, somnar 17.52 och får sova 5 min innan jag väcker henne. Glad.

Har sagt ramsan högt o bestämt, sjungit den, tjoat den, på slutet sade jag den tyst för att inte reta henne i onödan, kanske helt fel tänkt (jag viskade den inte alltså), hon vrålar så fort jag säger första bokstaven - förutom när jag sa ramsan tystare - och när jag sedan ramsar vidare x 4, x 6 eller x 8 någon gång så reagerar hon inte på något minsta lilla sätt i sitt vrålande.

Ska jag vagna (funderar på buffning istället) mindre, ramsa mer eller fortsätta med både och inatt??? Vagna/buffa direkt?? När hon vrålar argt och inte ledset??

Jättetacksam för respons!
Tinnys

Inlägg av Tinnys »

Hej!
Är väldigt ny på detta, ska om ett par minuter lägga inför natt fem. Mitt råd till dig i allt detta är att första natten så ska man in och buffa på en gång, ramsan kommer att ta över mer de andra dygnen. Så buffa den lilla till söms sen lusläser du verktygen typ 17 gånger i kväll, gärna hela boken, det är a och o.

Sen kan jag meddela att i går natt så tog det ungefär 10 minuter att somna och sen sa jag ramsan endast 3 gånger under natten (vargtimmen).

Hoppas du får en bra natt.

Hälsningar
Tina
Mamma till tre härliga ungar.
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Tack för att du är med och stöttar, Tinnys, det är härligt!

Ett litet förtydligande bara: Inte buffa till söms utan bara till lugn och sömntung. Ok? :wink: :D
Tinnys

Inlägg av Tinnys »

Hej igen!
Självklart, jag menade det, skrev jag till söms :roll: ..inte till söms, barnet ska somna själv.

Hälsningar Tina
Mamma till tre härliga ungar.
Thilde -00
Isak -06
Måns -08
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol: :thumbsup:
AnnaXX

Inlägg av AnnaXX »

Godmorgon.. Lilla ungen somnade som vanligt av sig själv, låg o småpratade för sig själv ca 10 min efter läggning 19.45, somnade sedan o sov till 6.10 utan pip (iaf inget som vi hörde). Låg o pratade glatt för sig själv en kvart, sedan pyttegnäll, ingen åtgärd, glad igen o så glad "väckning" så fort marginalkvarten tillät.. Allt toppen alltså, buffningen blir väl inatt då. Hon har ju sovit såhär bra kanske en natt av tre o de andra nätterna har vi vaggat henne till omsomning när hon vaknat i vargtimmen. Blir väl inatt då istället.

I morgon kväll ska jag jobba, innebär att jag inte kommer kunna övervaka hennes 45-minuters lur 16.45 o känner mig osäker på pappas förmåga (men han har börjat läsa boken!!) så jag tänkte föreslå att han går ut på promenad då eftersom hon alltid somnar då. Lite fusk kanske men måste väl vara bättre än att riskera nåt här hemma..? Eller ska jag avboka jobb?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag hade inte gjort det krångligare än det behöver vara. Lasset stjälper inte av det. :wink:
AnnaXX

Inlägg av AnnaXX »

Godmorgon! Inatt sov min lilla kärlek igen hela natten, 19.59 - 6.55 (väckning!). Ett uppvak vid 5.30, joller, antydan till skrik, ramsade åt henne en gång (x1), joller igen och omsomning. Glömde bekräftelse. Tveksamt dock om hon lyssnade på ramsan, hade nog somnat om ändå. Igår tog första dagsluren 30 min för henne att somna, de andra två inföll utomhus, nr 2 ca 20 tag m vagnen o bekräftelse, ingen ramsning eftersom hon skriker upp sig på den, nr 3 under promenad.

Nu börjar jag bli tjatig men skulle bli jättetacksam över råd o respons om ramsningen. Hon blir tyst på en sekund bara jag nuddar vagnen, är alltid lugn i kroppen, sällan ledsen utan mer arg när jag lägger henne (trött o glad innan), illvrålar upp sig av ilska på en sekund när hon hör ramsan. Har hållt på två dagar nu, nattsömnen har funkat några nätter nu så jag har ej kunnat testa ramsan nattetid, somnar undantagslöst av sig själv varje natt så det gäller bara dagslurarna.. Känns som jag vill hoppa över ramsningen, bara köra bekräftelse, principen är ju densamma..? Eller om jag ska fortsätta försöka få henne att lyssna på ramsan, ska jag låta bli att ramsa när hon argskriker? Och bara vagna/ramsa vid ledsengråt? Det viktigaste är ju att själva insomnandet sker av henne själv och inte under vagning.. Snälla rara ni erfarna kurare, ge mig råd..
NlNA

Inlägg av NlNA »

Hej :!:
Hon blir tyst på en sekund bara jag nuddar vagnen, är alltid lugn i kroppen, sällan ledsen utan mer arg när jag lägger henne (trött o glad innan), illvrålar upp sig av ilska på en sekund när hon hör ramsan.
Blir hon tyst direkt när du använder verktygen, så behövs dom inte längre :!:
För det är nu risken att fastna i "träsket" kan uppstå :( .
Använd bara ramsan nu och ta till verktygen endast om det är kris.

Arg har alla rätt att vara :evil: och ska givetvis få vara det. Inget du kan göra något åt.
Här gäller det att ha öronen med sig för att skilja på arghet och frågor :!:
Själv hade jag jätteproblem med det men fick ett underbart tips från en kurare som berättade att 99% av barn som ratar ramsan är arga.
Då får man släppa på överkoncentrationen och börja backa.
Ett argt barn kan man bara låta vara men ta till en hel del "husljud" för att på så sätt "berätta" att du finns där i närheten och vaktar samtidigt som du sköter ditt. Ge henne en ramsa i förbifarten som en påminnelse när du tycker att det räcker :!:
Känns som jag vill hoppa över ramsningen, bara köra bekräftelse, principen är ju densamma..?
Baka in bekräftelsen i ramsan direkt om det känns som att läget redan är där, bara du får sista ordet förstås :wink:

Detta är mina tips. Hoppas det löser sig :D
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och glöm inte att i ett sovliv där ramsan sitter som berget är helt ovärdeligt. Jag tackar min lyckliga stjärna för vårat trassel så den fick chans att fastna. Och jag funderar fortfranade om det inte är magi ibland.
Gör ramsan till det glimrande verktyg det är! :D :thumbsup:
AnnaXX

Inlägg av AnnaXX »

Tack snälla rara för respons, det verkar helt vettigt, behövde bara höra det! Lustigt; nu när vi (jag!) bestämde för några dagar sedan att starta om kuren eftersom inte bara lillungens dagslurar varit knepiga utan att hon flera gånger vaknat till i vargtimmen senaste veckorna så har nätterna suttit som en smäck av sig själv; har inte behövt gå upp en enda gång sedan start för tre nätter sedan! Inatt sov hon utan ett knyst från 20-6.45! Så kanske har det mer med attityd än teknik att göra.. Fm-lurarna de första två dagarna har tagit 25 och 30 min att få henne att somna, vagning och ramsning, idag illvrål vid läggning för en stund sedan men istället för vagning så drog jag bara ramsan, hon somnade på mindre än en minut. Glömde dra ihop med bekräftelse, ska göra så i fortsättningen..

Skönt också att höra om de 99 %-en.. Blir ju osäker ibland såhär med första barnet vad det är för slags skrik.. Första 6-8 veckorna var jättejobbiga för både henne och oss, hon skrek mer än hon var tyst, hade oerhörda gaser och ont i magen, det enda som hjälpte då var att bära runt på henne så man har liksom vant sig vid att bara göra nåt vid minsta skrik och inte lyssna av vilken sorts skrik det är.

Och apropå vikten av attityd kontra teknik (menar inte att förringa tekniken!); den kära pappan påstår sig nu ha läst boken (jag har sett den ligga uppslagen vid hans säng!) och sa till min glada förvåning att han buffat henne häromdagen och det hade fungerat utmärkt (själv har jag bara använt vagningstekniken; har dragit mig för buffningen för jag inbillat mig att det skulle störa henne om jag kom så nära). Hur gjorde du då, frågade jag, och han svarade att han buffat henne en gång på armen när hon skrek varpå hon lugnade sig direkt, övergick till joller när han ramsade ut och somnade på ett par minuter.. Han missade visst buffningsavsnittet men det verkar ju ha funkat ändå med rätt inställning.. =)

Överlycklig för att detta forum finns! Saknar helt andra att diskutera detta med; i föräldragruppen finns INGEN som har denna attityd; de har både 5 och 6 månaders gamla bebisar som de ammar var tredje timme, ibland oftare, dygnet runt. Med trötthet (och hunger) som följd antar jag, eftersom de gråter och skriker.. Och så ammar de eller lägger.. Istället för att förekomma detta och i förväg veta när barnet är hungrigt eller trött så att det inte behöver börja fråga.. Roligare med en glad bebis, framför allt för bebisen själv!
AnnaXX

Lyssnar fortfarande inte på ramsan efter 4 dygn

Inlägg av AnnaXX »

Hej igen, startade om kuren i måndags och bebis (5 mån) lyssnar fortfarande inte på ramsan - skriker upp sig - även till påminnelse och bekräftelse. Somnar av sig själv till natten, har vaknat upp ett par gånger men oftast sovit som hon ska, de gånger hon vaknat har jag ramsat och hon har somnat om efter en stund men jag upplever att det har inget med ramsan att göra. Dagtid har hon nu flera gånger somnat direkt jag lägger henne men blir förbannad när jag ramsar och skriker upp sig. Jag tror hon vet vad som gäller, hon skriker inte för att hon är ledsen eller undrar, bara ilsken som ett litet bi..

Har ju förstått att ramsning inte funkar när de är arga - bara låta ligga och svära av sig - (har ändå använt den för jag vill hon ska lära sig men lika ofta avstått eftersom hon bara varit arg. Men hur ska jag få henne att någonsin lyssna på ramsan om jag inte utövar den? Skulle ju ändå vilja få det verktyget att funka för att förekomma sömnstrul framöver) - vad jag undrar nu är; ska jag helt konsekvent nu inte använda ramsan när hon argskriker, låta henne lugna sig själv och bara köra en kort, tyst ramsa med inbakad bekräftelse strax innan hon somnar? Snälla hjälp..
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej igen, startade om kuren i måndags och bebis (5 mån) lyssnar fortfarande inte på ramsan - skriker upp sig - även till påminnelse och bekräftelse. Somnar av sig själv till natten, har vaknat upp ett par gånger men oftast sovit som hon ska, de gånger hon vaknat har jag ramsat och hon har somnat om efter en stund men jag upplever att det har inget med ramsan att göra. Dagtid har hon nu flera gånger somnat direkt jag lägger henne men blir förbannad när jag ramsar och skriker upp sig. Jag tror hon vet vad som gäller, hon skriker inte för att hon är ledsen eller undrar, bara ilsken som ett litet bi..

Har ju förstått att ramsning inte funkar när de är arga - bara låta ligga och svära av sig - (har ändå använt den för jag vill hon ska lära sig men lika ofta avstått eftersom hon bara varit arg. Men hur ska jag få henne att någonsin lyssna på ramsan om jag inte utövar den? Skulle ju ändå vilja få det verktyget att funka för att förekomma sömnstrul framöver) - vad jag undrar nu är; ska jag helt konsekvent nu inte använda ramsan när hon argskriker, låta henne lugna sig själv och bara köra en kort, tyst ramsa med inbakad bekräftelse strax innan hon somnar? Snälla hjälp..
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

De allra flesta barn blir arga av ramsan ibörjan men man får inte ge sig. När hon går ner och blir tyst. Bekräftar du, inte allt för tyst. Hon ska kunna höra den ordentligt. Hon kommmer antagligen protestera. Avakat tills hon tystnar och bekräfta. Såhär kan man få hålla på en bra stund men ge dig inte du ska ha sista ordet. Det är så ramsan sätter sig.

hälsningar :heart:
Ida

www.sovgott.net
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

AnnaXX skrev:Jag tänker såhär, eftersom jag inte kört vagning/buffning vid minsta pip första natten/nätterna, med påföljande ramsa, eftersom hon knappt gett något pip ifrån sig, så har hon inte haft möjlighet att lära sig koppla ihop ramsan med sömn, vilket hon ju kopplar ihop vagning och buffning med..

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"