Fortfarande orolig sömn på dagarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Fortfarande orolig sömn på dagarna

Inlägg av Tessan »

Hej på er
Emma vaknar ofta till under lurarna fortfarande på dagarna. Jag kan ofta vagna henne eller egentligen bara skaka till vagnen så somnar hon om. Jag tror i och för sig att jag redan vet varför, det är när hon tappar nappen och inte sover tillräckligt djupt som hon vaknar. Men samtidigt känner jag att hon sover oroligt. Är det jag som är boven? Kan jag vara för "på" när hon låter? Hur vanligt är det att dom små ljuvliga vaknar under sina lurar?

Är det fortfarande en natt som gäller utan napp tro eller kan det ta längre tid om jag ska slopa den?
Vill vara redo med attityden :lol: :lol: när dagen D kommer vilket den lär göra snart känner jag.

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Mamma L

Inlägg av Mamma L »

Hej Tessan,

Jag skulle nog prova med att låta bli vagnen och se vad som händer, skriker hon upp sig? eller kanske hon rent av somnar om? (du kanske redan har provat)
Jag har haft precis samma problem och för mig hjälpte det att inte vara där och störa för mycket utan låta bebisen åtminståne få en chans att somna om själv.
Nu gör jag som så att jag går och ruskar på vagnen direkt när lillen vaknar till första gången, fortsätter han att "knöla" avvaktar jag en bra stund tills jag går och ruskar på vagnen igen (givetvis får han inte bli ledsen) och jag märker att det händer mer och mer sällan att han vaknar under lurarna.
Jag tror att man får vara ganska envis med tiderna när det gäller dagslurarna, det verkar ta ett tag innan tiderna sätter sig.
Det är drygt 2 veckor sedan jag körde kuren och började med ett schema och under första veckan var det si och så med både dagslurar och vargtimmen men nu kan jag säga att han är som en klocka, gäspar alltid ca 5 minuter innan det är dags för en lur :D
Jag tror också, som du säger, att nappen kan vara en bov i dramat, somnar hon med den i munnen och sedan vaknar till utan den har ju förutsättningarna ändrats och hon kan inte somna om förrän hon får tillbaka den.
Hon är ju så liten att det borde gå jättesmidigt att ta bort den :wink:
Våran kille hade också napp ett tag men vi la bara undan den rakt av och han har inte saknat den ett dugg utan snuttar lite på handen om han är lite extra "tuttig".
Jag tror helt säkert att strulet med dagslurarna kommer att lösa sig om ni slopar nappen, håller tiderna för dagslurarna och litar lite mer på att lillan kan somna om själv :P (kanske blir det ännu lite mera uppvaknanden om ni slopar nappen och kanske behövs det vagnas lite mer under ett par dagar men sen tror jag att hon kommer att sova bättre)

Lycka till!!
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, mamma L :D Här gjorde du jobbet åt mig :D Exakt :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"