Nattslurken?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ni är en god bit påväg! :D Hanna frågar dock lite fortfarande om det verkligen verkligen gäller det här nya??? Och ni förmedlar JA genom att hålla er på banan och köra på i riktning mot målet. :wink:

Fallgrop: Tänk inte att "hon är pappig så det är bättre att pappa får lägga". Vad ger det för signaler? Ok pappa får fixa det för det gör inte jag eller du börjar ställa frågor som "om pappa gör det då, blir det bra då?". Visst kan pappa lägga om han gör det med den självklara attityd som du så tydligt visade i ditt förra inlägg. Men mamma ska kunna det med. :)

Fallgrop: Du drar ut på läggningen genom att försöka busa upp henne igen efter att pappa gått. När pappa gått är det godnatt, oavsett vad man tycker om det. Visst kan du busa och låta glad ändå, medan du lägger. Låtsas som att hon är lika glad själv och lägg henne så fort som möjligt.

Fallgrop: Du behöver inte vara själv och busa med henne. Återigen, då ställer du själv frågor "blir det bättre om jag gör det själv med dig?".

Ni jobbar på så bra, snart är ni där jag är. Jag vet att det är jobbigt och man tänker "hur länge ska det vara såhär?" Men det bästa är att tänka att det finns ett mål och dit ska ni om ni så ska hålla på i ett år med att ta er dit. Då kommer Hanna att verkligen lita på det också. Det är säkert, tryggt och skönt att sova. :sleep:

Kram Bea :heart:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tänkte lite till... 8)

Hur har ni det med sovtimmar, hon har väl rätt antal så att hon inte har för mycket?

Hur har ni det med utevistelse på marken?

Hur har ni det med social delaktighet?

Mycket av detta ger en tröttare och nöjdare liten skrutt. :wink:
cecgus

Inlägg av cecgus »

Du är så klok Bea!
Självklart skall jag inte tveka utan förmedla samma säkerhet oavsett vem som lägger... :oops: det är så lätt att leta efter förklaringar och hitta på frågeställningar...

Ja, det är väl lite si sådär med utevistelsen. Jag vill att Hanna skall sova minst 1 av tupplurarna utomhus, men har ännu inte hittat något riktigt bra sätt för det. Jag borde verkligen bli bättre på att gå ut med henne. Vissa dagar är vi inne hela tiden. :oops: :oops: Jag skäms när jag skriver det, men ibland "orkar" jag inte gå ut. Idag var en sådan dag!!!

Den sociala delaktigheten tycker jag fungerar ganska bra. Hon är med och diskar, hänger tvätt, fikar med kompisar och allt annat kul som jag gör på dagarna. :wink:

Hanna sover idag 15 timmar! 12 timmar på natten och sedan 45 min, 1,5 tim och 45min. Hon bli 7 månader den 22:a. Kanske skall jag minska lite på det? Skall jag ta upp tidigare eller lägga senare i så fall. Jag förmodar att det är eftermiddagsluren som skall bli kortare?!

Vi skall börja med mer "schemalagd" ensamlek nästa vecka. Än så länge har det fallit sig ganska naturligt att hon leker ensam när jag äter frukost. Då sitter hon i två "mittemotvända" fåtöljer, i vardagsrummet, och leker för sig själv, men jag skall from. måndag låta henne vara ensam i resesängen en våning ner!

Tack för att du är ett så fantastiskt stöd för mig. Jag känner mig verkligen speciell och det känns mycket lyxigt att ha en egen SHN-rådgivare till hands. Som alltid ger mig svar på mina funderingar :D
Cilla, mamma till Hanna född 080522
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tack :heart: , jag vill gärna ge så god hjälp som jag själv fick en gång i tiden. Har nästan glömt hur det var. Tänk vad bortskämd man blir... :roll: :wink:

Kan verkligen rekommendera att komma ut åtminstone ca 1 timme per dag. Ni behöver inte gå iväg någonstans om du inte vill, det räcker med att vara utanför er, det finns massor av spännande att undersöka för Hanna. Jag gillade att gå promenader med vagnen men eftersom hon inte får vara på marken då så planerade jag in utevistelse på marken i rutinerna. Vi går ut någon timme innan lunch, då sover hon gott på middagen sen. Promenaden tar vi nu på eftermiddagen, så får både hon och jag ut det bästa av att vara ute. :) Tillslut blir det en vana och jag vill själv verkligen komma ut nu varje dag.

Bra att hon får vara med i allt ni gör! :D

Jag tycker att du kan avvakta med att skära ner sista luren till 20 min än så länge. Sovschemat ser bra ut om hon ännu inte är 7 månader. 8)

Lycka till med ensamleken. :D

Kram Bea
cecgus

Inlägg av cecgus »

Tack för goda råd och tips. Jag skall absolut införa en timmes lek ute innan lunch. :wink:

Hur lång tid tog det för dig/er innan allt fungerade och era små kottar somnade utan frågor/"skrik".
Jag ÄR verkligen självklar i min attityd, jag lägger tillrätta, ger besked, ramsar ut och ägnar mig åt allt utom Hanna, men ändå håller hon på och ställer 1000 frågor.

När allt fungerar, när det nu blir... Kan jag då förvänta mig att Hanna somnar av sig själv, utan frågor och skrik, och att vem som helst kan lägga henne? Jag behöver nog få lite positiv input nu :roll: Jag har lyssnat på Hanna som i drygt 30 minuter bara legat och gapat och vägrade att coola ner sig för sova. :x

Hon vaknade dessutom 04:30 i morse och bara vägrade att somna om. :o Hon låg och pratade med sovkaninen, gnölade och sparkade ända tills jag gjorde morgon 07:00 :!: :!: Hon frågade inget, bara låg därinne och höll på. :-s :heart:

//C
Lou

Inlägg av Lou »

Hej du, jag har det precis likadant med läggningarna. Och jag upplever precis som du att jag har positiv attityd och sysslar med annat. Och jag vill också bara höra: stå ut lite till, de behöver vänja sig, sedan blir de trygga i sin säng. Men jag funderar över om jag ändå gör något fel... :( :roll:
Nätterna har blivit jättebra, men hur förmedlar man att det är skönt att gå och lägga sig? Jag undrar om det finns något trick... Ja, ja: vi ska klara det här, inte sant? Kämpa på du, så kämpar jag på här :D

kram
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Jag kommer inte ihåg riktigt hur lång tid det tog innan allt satte sig ordentligt. Vi hade mest problem med den långa luren på dagen. Kanske att det tog ung en månad.

Mina bästa tips är:

Attityd
Husljud
Ramsa när det behövs, inte om hon är arg, vänta då tills hon lugnar ner sig och ramsa hurtigt sen.

Ligger hon och filosoferar och gnölar på morgonen så är det inte mycket du kan göra. Hon väljer själv om hon vill sova eller fundera på sin sovtid. Elsa hade en lång period där hon vaknade och pratade varje morgon. Men den gick över och nu sover hon på morgonen igen.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

När allt fungerar, när det nu blir... Kan jag då förvänta mig att Hanna somnar av sig själv, utan frågor och skrik, och att vem som helst kan lägga henne?
Ja. Du kommer att kunna lägga henne, nästan för enkelt. :wink: Och någon annan kan lägga men det är då bra om de håller sig till ditt "läggningssätt".

Ska förklara min busenkla läggning:

Jag håller i Elsa och pappa går med till rummet. Då säger vi godnatt till pappa och han vinkar överdrivet glatt "godnatt Elsa vi ses i morgon!". Sen går han och vi säger godnatt till noshörningen på tavlan och sen till lilla lampan bredvid sängen. Sen släcker jag lampan och säger "Å NU blev det NATT, Å vad skönt med NATT! Då får Elsa flyyyyga ner i sängen". Lägger ner henne och går ut med ramsan. Diskar lite och hon är bara helt tyst. Sen sover hon hela natten. Lika på dagen, bara att lägga ner. Vi har varit till olika ställen där hon fått sovit i olika sängar, inga problem. Visst har vi fått någon liten fnurra ibland men med rätt attityd så är den över på några dagar. :wink: Nu har hon varit magsjuk och schemat har fått bli lite si och så. En dag sov hon mest hela dagen, trodde det skulle vara problem med att lägga henne när hon var sjuk och ynklig, icke. Trodde det skulle vara problem att komma in i schemat igen, icke. Målet är sååå mycket värt när man väl sitter här och har en SS. Snart är ni där. :D
cecgus

Inlägg av cecgus »

Det börjar kännas som en dålig följetång nu. :cry: :( Jag börjar känna mig tjatig och korkad. Helt klart är att jag gör något fel eftersom det inte blir bättre med läggnigarna.

Framförallt är det dagarna som strular, det märkliga är ju bara att hon inte tidigare ifrågasatt att gå och lägga sig på dagarna. Det har börjat de senaste 4 dagarna!!! Jag gör inget annorlunda idag jämfört med tidigare dagar.

Som jag nämt tidigare är det inte helt enkelt för mig att göra "naturliga" husljud utan jag måste hitta på små "ljudprojekt". (Vi bor i en etagelägenhet och Hannas "rum" är en stooor Gå-in garderob som ligger innanför vårt sovrum). Man hör alltså inte ljud från köket, badrum, övervåning eller så. Eftersom jag INTE skall hålla till precis utanför hennes dörr måste jag alltså hitta på ljud utanför vårt sovrum. Dammsugning är en klassiker, men det känns som om hon nu håller på att vänja sig vid att somna till det ljudet istället för av ramsan. Hon håller på och ställer frågor, sparkar, gnölar, gråter, skriker tills dess att jag sätter igång dammsugaren... Det måste väl ändå vara fel!?

Inatt vaknade hon 03:20 och låg länge bara tyst och filosoferade, sen kom en försiktig fråga. Efter drygt 15 minuter kom jag att tänka på att jag läst i nåns tråd att jag skall avpersonifiera mig från ramsan dvs. kanske bara sätta på musik, göra husljud utan att ramsa. Sagt och gjort jag gick upp och satte på skivan och började vika tvätt! :? :wink: Efter ytterligare 15 minuter höll hon forfarande på och sparka och småskrika. Jag inser ju att hon inte kan somna pga. något. Kanske har hon hamnat på rygg, blöt blöja vad vet jag. :( Jag bestämmer mig för att snabbt gå in och kolla läget och ev. vända rätt. (Utan att ramsa som jag också läst att man skall göra. Vända snabbt och sedan ut, utan att hon i princip fattar att jag var inne). Jag går in, vänder rätt och går ut. Tyst och effektiv. Vad händer, jo hon ställer 1000 nya frågor. :x :cry: :roll: Hur skulle jag agerat istället :?: :?: :?:

Jag stod och vek tvätt, dammsög, strök den redan ihopvikta tvätten, spelade musik i över 1½ timme tills hon tillslut somnade igen. In emellan gav jag en ramsa. Sedan sov hon ända till kl. ringde 07:00. :sleep: :heart: [-o<

Hon sov endast 20 minuter av sin morgonlur eftersom det tog 25 miuter innan hon somnade :( . Då efter att jag satt igång dammsugaren! :roll:
Vi har idag på fm. varit ute i ½ timme och lekt. Nu har hon precis ätit och snart skall jag lägga henne för långluren.

Ikväll kommer de andra två barnen för sin 14 dagars period hos oss och då kan jag omöjligt stå med dammsugarnen på natten. De skall upp i skolan. :? Jag kommer absolut inte ge upp, jag är bara fundersam över vad jag gör för fel. Min attityd är precis lika självklar som tidigare. Hon skall sova, hon mår bra av att sova, det händer inget farligt, jag vaktar.

Varför litar hon inte på mig??? :cry:
cecgus

Inlägg av cecgus »

Tänkte bara meddela att jag precis haft en toppenläggning. :D :D :D
I vagnen ute på balkongen. Hon somnade utan att säga ett pip.
Lilla duktiga Hanna. Nu är jag lite gladare igen. :wink: :sleep: :heart:
Lou

Inlägg av Lou »

Grattis till toppenläggningen!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

=D> Lite tålamod från mamma bara så är ni snart i mål. :wink:
cecgus

Inlägg av cecgus »

Tjo ho! :D
Kvällens läggning satt som en smäck. :wink:
Pappa var inte hemma så vi hade bus och skratt själva. Självklart berodde det inte på hans frånvaro, men hon somnade i alla fall med en gång.

Kan det vara tack vare utevistelsen tro! (Tack Bea! :D )
½ timmes lek på förmiddagen, ½ timmes promenad på eftermiddagen och sista luren i vagnen ute.

Hannas pappa tycker jag är tjatig med mitt attitydsnack och säger att han skall "göra så gott han kan" under nästa vecka när han skall ta över läggningarna. Jag vill att han skall göra mer än så gott han kan, jag vill att han skall ha en självklar attityd. Då svarar han att han inte kan ha det eftersom han inte tycker som jag beträffande SHN-kuren. Han anser inte att man ska vara så "statisk", man måste kunna vara flexibel när det gäller barn, hon är ingen robot som man kan programmera.
Frågan är om han kommer att förstöra mer än han hjälper till :?: :?
Jag känner mig som en fånge i mitt eget hus pga. att han inte är delaktig i Hannas vardag. Jag blir tokig och :evil: :evil: :evil: ! Nog om honom!

Jag skall arbeta mer med mitt tålamod precis som du säger Bea. :oops: :roll:
Nu skall jag fira med en stor kopp thé och hålla tummarna för att jag skall få slippa vika kläder i natt. :wink:

Tack snälla ni för stöd och peppning. Håll ut Lou, snart är det du som firar. :wink:

Kramis

P.S Något som är jättepositivt med att Hanna strular lite är att det har aldrig varit så renstädat här hemma. Passar ju bra inför julhelgen :santa: :thumbsup:
duggan

Inlägg av duggan »

P.S Något som är jättepositivt med att Hanna strular lite är att det har aldrig varit så renstädat här hemma. Passar ju bra inför julhelgen
Tack för kvällens skratt! :D :lol: :idea:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Lou

Inlägg av Lou »

Haha! :D Jag har det likadant här. Disken blir alltid gjord i tid osv... Och inte är det fel att lyssna på så mycket klassisk musik heller.

GRATTIS GRATTIS GRATTIS till att det går så bra!

Du frågade hur det gick här :roll: ... Nja... Nätterna går super (peppar peppar), men läggningen är riktigt plågsam. Och jag tycker att jag har en bra attityd, är glad och hurtig, ramsar glatt när det måste till. Men hon är ledsnare än någonsin... Mycket skumt. Ramsan tar inte på kvällen men om hon råkar vakna i vargtimmen hjälper den direkt.

Tack så hemskt mkt för ditt stöd!

Min kille är fortfarande skeptisk han med, eller, han är ju glad för ostörda nätter, men läggningarna tycker han vi måste ändra, ta upp henne eller något. Och jag tänker att vi bara förvirrar henne ännu mer om vi byter strategi. Försöker verktyga lite mer för att sedan trappa ner igen och etablera ramsan ännu bättre. Det är så jobbigt att hon ropar mamma mamma... Tänker också att hon inte har något övergångsobjekt. Hon är ointresserad av mjukdjur.. Hur gjorde du kaninen till en älskling?

KRAM och GRATTIS igen!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"