Det börjar kännas som en dålig följetång nu.

Jag börjar känna mig tjatig och korkad. Helt klart är att jag gör något fel eftersom det inte blir bättre med läggnigarna.
Framförallt är det dagarna som strular, det märkliga är ju bara att hon inte tidigare ifrågasatt att gå och lägga sig på dagarna. Det har börjat de senaste 4 dagarna!!! Jag gör inget annorlunda idag jämfört med tidigare dagar.
Som jag nämt tidigare är det inte helt enkelt för mig att göra "naturliga" husljud utan jag måste hitta på små "ljudprojekt". (Vi bor i en etagelägenhet och Hannas "rum" är en stooor Gå-in garderob som ligger innanför vårt sovrum). Man hör alltså inte ljud från köket, badrum, övervåning eller så. Eftersom jag INTE skall hålla till precis utanför hennes dörr måste jag alltså hitta på ljud utanför vårt sovrum. Dammsugning är en klassiker, men det känns som om hon nu håller på att vänja sig vid att somna till det ljudet istället för av ramsan. Hon håller på och ställer frågor, sparkar, gnölar, gråter, skriker tills dess att jag sätter igång dammsugaren... Det måste väl ändå vara fel!?
Inatt vaknade hon 03:20 och låg länge bara tyst och filosoferade, sen kom en försiktig fråga. Efter drygt 15 minuter kom jag att tänka på att jag läst i nåns tråd att jag skall avpersonifiera mig från ramsan dvs. kanske bara sätta på musik, göra husljud utan att ramsa. Sagt och gjort jag gick upp och satte på skivan och började vika tvätt!

Efter ytterligare 15 minuter höll hon forfarande på och sparka och småskrika. Jag inser ju att hon inte kan somna pga. något. Kanske har hon hamnat på rygg, blöt blöja vad vet jag.

Jag bestämmer mig för att snabbt gå in och kolla läget och ev. vända rätt. (Utan att ramsa som jag också läst att man skall göra. Vända snabbt och sedan ut, utan att hon i princip fattar att jag var inne). Jag går in, vänder rätt och går ut. Tyst och effektiv. Vad händer, jo hon ställer 1000 nya frågor.

Hur skulle jag agerat istället
Jag stod och vek tvätt, dammsög, strök den redan ihopvikta tvätten, spelade musik i över 1½ timme tills hon tillslut somnade igen. In emellan gav jag en ramsa. Sedan sov hon ända till kl. ringde 07:00.

[-o<
Hon sov endast 20 minuter av sin morgonlur eftersom det tog 25 miuter innan hon somnade

. Då efter att jag satt igång dammsugaren!
Vi har idag på fm. varit ute i ½ timme och lekt. Nu har hon precis ätit och snart skall jag lägga henne för långluren.
Ikväll kommer de andra två barnen för sin 14 dagars period hos oss och då kan jag omöjligt stå med dammsugarnen på natten. De skall upp i skolan.

Jag kommer absolut inte ge upp, jag är bara fundersam över vad jag gör för fel. Min attityd är precis lika självklar som tidigare. Hon skall sova, hon mår bra av att sova, det händer inget farligt, jag vaktar.
Varför litar hon inte på mig???