5 månader gammal bebis som behöver sova

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Dina funderingar:

1. Jag har alltid kört ca 5 min bus innan läggning på dagen också. Ni kan ju busa och sen avsluta med en liten sång? Huvudsaken han är glad och nöjd när han läggs. 8)

2. Jag har kortat ner när jag märker att hon inte sover en lur som hon ska, eller vaknar för tidigt på morgonen i minst en veckas tid. Då brukar de signalera att det är dags. Annars kan du kika på de klistrade trådarna där det finns mycket bra schemainspiration. :)

3. Visst kan han sova i vagnen om du vill. Kanske behöver du vagna honom i början som en liten minikur så att han lär sig att sova i stillastående vagn om det är det du vill. 8)

4. Mörklägg rummet och häng gärna upp ett skynke för att avskärma. Jag brukar hänga ett svart lakan på ena sidan av sängen så hon inte ser mig. Det brukar inte vara några som helst problem. Jag har aldrig vant henne vid resesäng utan bara låtit henne få vara i rummet lite innan så hon känner igen det och sen lagt i sängen som världens självklaraste sak, hon har köpt det direkt. :wink:

5. Är han 7 månader nu? Då gav jag:

Frukost: gröt
lunch: mat + frukt
mellis: gröt
middag: mat + frukt
nattslurk: gröt

Men jag slutade amma vid 6 månader. Och hon gillade inte välling. Visst kan du ge banan på kvällen, det är väl jättebra. Du kan ju ge banan först och fylla på med amning. :wink:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Alma Ciric
Kontakt:

några frågor till

Inlägg av Alma Ciric »

Hej

nu har jag hållit på ett tag och jag vill inleda med att det är skönt att få sova på nätterna :sleep: :sleep:

Men det är fortfarande några detaljer kvar att fixa. Jag har försökt själv men tyvärr så utan framsteg...

1. När jag lägger Isak så blir det gnäll direkt. Visst han sover alla sina pass :D :D men det är jobbigt att han måste gnälla varje gång och även skrika upp sig. När han gör det så går jag in och buffar, han blir lugn snabbt men börjar gråta direkt när jag går ut. Varje läggning tar ca 15 minuter. Så var det inte i början av kuren så jag är rädd att jag gjort ngt fel. Är det för att jag gått in och buffat? Jag brukar lyssna och försöka med ramsan först även om jag inte vill missbruka den heller så ibland väntar jag 5 min ibland ramsar ja lite mer. Dock har jag inte hittat ett sätt som fungerar.

Jag är noga med att bekräfta varje gång. Ibland tycker jag att det blir ännu mer frågor (eller rop) när han hör min röst. Måste jag bekräfta?

2. Isak vaknar ca 1.5h för tidigt på morgonen. Jag låter han gnälla, går in och buffar, ramsar och han somnar om men vaknar återigen efter ca 20 min och så håller det på tills jag tar upp honom ofta 15 min för tidigt. Då är han vrålhungrig...

Som vanligt tacksam för alla tips, kommentarer etc.

Kram alla
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
http://www.123minsida.se/isak_08
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Låter som du hamnat i buffningsträsket. Han gormar efter buffning tror jag, "kom och buffa mig nuuuuuuuuuuu" :roll: :wink: .

1. Satsa mer på ramsan tycker jag. Ramsa hurtigt och gå till ditt, ha musik på och/eller skramla med något viktigt som att du är väldigt upptagen. När du hör att han frågar, hurtig ramsa! Gå till ditt. Bekräfta vid tyst. Jobbar han upp sig så att du känner att ramsan inte alls tar så gå in och solfjädra/buffa, men var sparsam med det, bara vid kris! 8)

2. Om han vaknar under vargtimmen: En pangramsa och sedan inget mer, eller en pangramsa och musik, eller en pangramsa och husljud. Välj något utav det som passar er och håll det benhårt. Ingen bekräftelse här, du ska bara upplysa om att det fortfarande är natt. Skulle han verkligen behöva hjälp så gå in och solfjädra och ut med hurtig ramsa.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Alma Ciric
Kontakt:

Halloj

Inlägg av Alma Ciric »

Bea du hade så rätt så. Jag hamnade i buffningsträsket utan att veta om det :? Lite kul att du vet vad min lilla kille frågar på sitt bebisspråk :)

I alla fall så slutade jag buffa, var tufft en dag och nu e vi på spår igen. Inget skrik :!: Ingra frågor :!: Lite gnäll och frågor men det är tillåtet och sedan god sömn :D

Läggningen ikväll tog 5min :!: Nu sover jag med hela nätterna :sleep:

Tack :heart:
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
Alma Ciric
Kontakt:

Rättelse

Inlägg av Alma Ciric »

Inga frågor ang buffningen :!: Men han ställer andra frågor...
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

tycker du fått sådanna bra svar av Bluna.
Ställer han andra frågor är det att svara med samma lugn som med buffningsfrågorna.Är han mätt i magen,inte har ont och behöver sova så måste han lära sig att ta hand om resten själv.Ni visar att ni finns där och att han kan känna sig trygg genom ramsorna.På natten händer inget,på natten sover man....
Kan det vara som du skriver när han vaknar tidigare att det skulle behöva in mer mat i magen?Blir du osäker,märker han av det.Därför är det bra att veta innerst inne att han inte vaknar av hunger utav av vargtimmen som kan vara lite långdragen.Var bara lugn så kommer den att förvinna såsmåningom.
/ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Alma Ciric
Kontakt:

mera mat

Inlägg av Alma Ciric »

Hej Ulrika!

Jag märker att sen jag slutat buffa så får jag bättre respons på ramsan och han skriker inte upp sig nu när jag inte går in och ut från rummet. Skönt!

Tänkte också att han kanske får för lite mat under dagen så jag har provat att ge han youghurt med banan och päron efter amningen på kvällen. Tyvärr så åt han mycket och spydde upp. Så jag slutade med det.
Igår kväll provade jag igen, han åt en halv banan efter amningen. Det gick bättre den här gången, vaknade 7.25 imorse 20 min för tidigt men jag lät klockan ringa tidigare och tog upp honom.

Hoppas alla SHN älvor har det bra :D

Kram Alma

ps Livet är underbart när man får sova.
Isaks mamma
Vår stjärna ISAK 080513
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Skönt att det känns bättre för er och lille Isak är jätteduktig tycker jag :D Att hamna i träska av olika slag är inget roligt.Vad bra att ni nu kommit ur det.
Att ge banan på kvällen är bra.Skönt och mättande för magen.

Ha det nu så bra och njut av eran kille.

Kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"