laddar inför kurning på måndag
-
mammaMalin
Tack för hjälpen och snabbt svar.
Oj, då måste jag vara riktigt snabb. Svårt med en liten kille som älskar att vakna tyst och bara lyfta på överkroppen för att nyfiket kolla läget.
Läggningen nu på förmiddagen gick ganska bra. Jag vagnade ingenting la bara till rätta, ramsade och började med påminnelserna. Efter 4 minuter fick han bekräftelsen. Vaknade dock redan efter 35 minuters sömn så jag gick in och la till rätta, vagnade (vilket var ganska meningslöst visade det sig- skönt för stunden bara...) och började att påminna. Det kändes väldigt hopplöst där ett tag men efter ett antal påminnelser i olika röstlägen tysnade han och jag gav honom 5 minuter för att sen gå in och "väcka honom". Vet inte om det blev rätt men ville att han skulle vara lugn när jag tog upp honom. Hoppas på som det står i forumet att dagslurarna kommer att trilla på plats de också.
kram, Malin
Oj, då måste jag vara riktigt snabb. Svårt med en liten kille som älskar att vakna tyst och bara lyfta på överkroppen för att nyfiket kolla läget.
Läggningen nu på förmiddagen gick ganska bra. Jag vagnade ingenting la bara till rätta, ramsade och började med påminnelserna. Efter 4 minuter fick han bekräftelsen. Vaknade dock redan efter 35 minuters sömn så jag gick in och la till rätta, vagnade (vilket var ganska meningslöst visade det sig- skönt för stunden bara...) och började att påminna. Det kändes väldigt hopplöst där ett tag men efter ett antal påminnelser i olika röstlägen tysnade han och jag gav honom 5 minuter för att sen gå in och "väcka honom". Vet inte om det blev rätt men ville att han skulle vara lugn när jag tog upp honom. Hoppas på som det står i forumet att dagslurarna kommer att trilla på plats de också.
kram, Malin
Malin, mamma till
Ivar
född 080605 (SHN vid 5,5 månad)
Emma
född 110806
Tyra
född 140421 (SHN vid 5 månad)
Ivar
Emma
Tyra
-
mammaMalin
Re: 3dje natten
Tänk om jag hade fått reda på det för 2,5 månad sen. Tack TorpSaraTorpSara skrev: Nej, produktionen ställer om sig till efterfrågan, det som minskar nu är ju bara nattmjölken som inte längre behövs. Jag ammade inte på nätterna efter Edvard fyllt tre månader, men helammade ändå dagtid. Du behöver bara amma som du vill/brukar så kommer du ha så mycket mjölk du vill ha, så länge du vill.
På BCV fick jag rådet att intensiv amma Ivar för att han skulle följa viktkurvan så jag ammade honom i massor inkl. vartannan timme på natten. Innan sov han bra på nätterna men efter 2 veckors intensivammande var han helt ur rytm....
kram, Malin
Malin, mamma till
Ivar
Emma
född 110806
Tyra
Ivar
Emma
Tyra
-
TorpSara
Re: 3dje natten
mammaMalin skrev:På BCV fick jag rådet att intensiv amma Ivar för att han skulle följa viktkurvan så jag ammade honom i massor inkl. vartannan timme på natten.
-
mammaMalin
Hur gör jag nu?
Hej!
Är inne på kurdag 8 och har sprungit rakt i famn på det klassiska problemet som Anna skriver om.
I söndags natt vaknade han efter en timmes sömn, det lät som att han drömde något och vaknade av det, sen på grund av snuvan kunde han liksom inte komma till ro och blev bara argare och argare. Det tog en timme innan han tystnade helt och somnade. Han skrek och var tyst om vartannat och jag ramsade, var inne ett par gånger och bytte det vikta örngottet under hans huvud så att det inte skulle vara dyblött där han låg samt buffade och la tillrätta. Tillslut tog jag fram damsugaren då min man inte trodde på att ha radion på. Jag damsög och min man ramsade som svar till Ivar när han protesterade. Vet inte om det var damsugandet eller ren uttröttning som gjode att han somnade om.
Imorse vaknade han kl.05.00 vilket han inte gjort sen vi började kura. Han låg väldigt nöjd och sög på handen lät det som. Tänkte att han kanske skulle somna om av sig själv men 05.24 började han protestera. Jag gick ut ut vårt gemensamma sovrum och började att ramsa. Gick in 2 ggr och la tillrätta när han protesterade som mest. 06.00 satte jag på radion och började fixa med disken i köket. 06.30 hade han tystnat helt och somnat om. Vet inte heller här om det var mitt pysslande i köket eller ren uttröttning som gjorde att han somnade om. Han hade ju då varit vaken i 1,5 timme. Vi väckte honom strax efter sju då det var godmorgon.
Idag på lunchpasset (som skall vara 2h sömn) vaknade han efter 40 min och somnade om först efter 35 minuters protesterande.
Jag tänkte jag skulle passa på att vila och göra lite annat när han vilar men det är lite svårt då jag måste hålla vargen borta med en massa ljud.
Nu har jag ingen disk kvar att skramla med när jag diskar. Att spela på pianot funkar ibland men det gör jag helst dagtid med tanke på grannarna. Vad gör jag för fel?
Vi ramsar som svar, stökar omkring så att han vet att vi är här, håller tiderna, ger massor med mat. Hans ställe och borg är hans säng (som vi i och för sig introducerade nu i helgen efter att ha legat i vagnen i nästan en månad) men vi "räddar honom" aldrig därifrån. Attityden har jag, säkerheten kan jag och tryggheten likaså.
Dagens ljuspunkt är förmiddagspasset som han somnade på efter bara en protest.
Hur och vad ska jag göra nu?
Är inne på kurdag 8 och har sprungit rakt i famn på det klassiska problemet som Anna skriver om.
Jag tänkte jag skulle passa på att vila och göra lite annat när han vilar men det är lite svårt då jag måste hålla vargen borta med en massa ljud.
Vi ramsar som svar, stökar omkring så att han vet att vi är här, håller tiderna, ger massor med mat. Hans ställe och borg är hans säng (som vi i och för sig introducerade nu i helgen efter att ha legat i vagnen i nästan en månad) men vi "räddar honom" aldrig därifrån. Attityden har jag, säkerheten kan jag och tryggheten likaså.
Hur och vad ska jag göra nu?
Malin, mamma till
Ivar
Emma
född 110806
Tyra
Ivar
Emma
Tyra
-
mammaMalin
behöver verkligen hjälp
Hej!
Har jag misslyckats helt? Tycker inte att ramsan hjälper, känns bara som att det tar då det har gått en timme och då är det väl mer av ren utmattning från honom än av ramsandet. Nu är hans röst klen och hes av allt protesterande efter allt protesterande.
Vaknade 02.48 av att han ligger och suger på handen ganska nöjd, tio minuter senare börjar han klaga över att ingenting händer. Jag var där direkt, la tillrätta och ramsade mig ut. Gick därefter in ett otal gånger mellan ramsandet för att lägga tillrätta då han har börjat att åla sig bakåt i sängen. 03.26 bekräftade jag honom och 03.45 bekräftade jag honom igen då första bekräftandet bara föjdes av påminnelser. Jag satte på fläkten och började fixa med köket runt tio över fyra.
Kan detta ha att göra med att jag aldrig hinner väcka honom under hans 45 minuters pass då han alltid verkar vakna efter 35 minuter?
Ska jag fixa i köket dygnet runt för att han ska känna sig trygg? Åh, nu önskar jag bara att jag får väcka honom kl.7, vilken dröm det vore!
Kan någon hjälpa mig?
Har jag misslyckats helt? Tycker inte att ramsan hjälper, känns bara som att det tar då det har gått en timme och då är det väl mer av ren utmattning från honom än av ramsandet. Nu är hans röst klen och hes av allt protesterande efter allt protesterande.
Vaknade 02.48 av att han ligger och suger på handen ganska nöjd, tio minuter senare börjar han klaga över att ingenting händer. Jag var där direkt, la tillrätta och ramsade mig ut. Gick därefter in ett otal gånger mellan ramsandet för att lägga tillrätta då han har börjat att åla sig bakåt i sängen. 03.26 bekräftade jag honom och 03.45 bekräftade jag honom igen då första bekräftandet bara föjdes av påminnelser. Jag satte på fläkten och började fixa med köket runt tio över fyra.
Kan detta ha att göra med att jag aldrig hinner väcka honom under hans 45 minuters pass då han alltid verkar vakna efter 35 minuter?
Ska jag fixa i köket dygnet runt för att han ska känna sig trygg? Åh, nu önskar jag bara att jag får väcka honom kl.7, vilken dröm det vore!
Kan någon hjälpa mig?
Malin, mamma till
Ivar
Emma
född 110806
Tyra
Ivar
Emma
Tyra
-
mammaMalin
Ny dag - nya krafter
Förutom första vakenpasset som började 02.48 inatt följde nästa snabbt på efter nästan 55 minuters snarkande.
04.38 slutade han snarka (lite täppt i näsan) han och började suga på handen, jag körde en pangramsa och började sen ramsade för honom
04.56 gick jag in och buffade i 3 minuter. Tänkte att han skulle ha möjlighet att somna om lite snabbare den här gången.
05.08 tystnade han och fick en bekräftelse senare följt av påminnelser
05.15 bekräftelse igen
05.40 besked m. buffning
05.43 bekräftelse (äntligen tyst) - här la jag mig på soffan med en kudde över huvudet för att slippa höra hans andetag...
........
06.10 Pangramsa följt av påminnelser och besked
06.30 gav jag upp och bad min man ta in vagnen igen. Ivar kom till ro nästan direkt han kom ner i vagnen
07.15 godmorgon (med marginalkvarten)
Han har sovit i sängen varje pass sen i fredags kväll (förutom en vända på stan i söndags). Introducerade jag sängen för tidigt? Han har sovit i den förut men sen knappt en månad tillbaka har det varit vagnen då jag har föredragit vagnandet framför buffandet. Det har kännts toppen att ha honom sovandes i sängen. Det enda som har krånglat lite är att han ålar sig bakåt och jag har hittat honom arg liggandes på tvären i sängen och andra gånger med fötterna mot spjälskyddet och ribborna.
Varför vaknar han och ligger filosoferar mitt i natten för att sen inte kunna somna om?
04.38 slutade han snarka (lite täppt i näsan) han och började suga på handen, jag körde en pangramsa och började sen ramsade för honom
04.56 gick jag in och buffade i 3 minuter. Tänkte att han skulle ha möjlighet att somna om lite snabbare den här gången.
05.08 tystnade han och fick en bekräftelse senare följt av påminnelser
05.15 bekräftelse igen
05.40 besked m. buffning
05.43 bekräftelse (äntligen tyst) - här la jag mig på soffan med en kudde över huvudet för att slippa höra hans andetag...
........
06.10 Pangramsa följt av påminnelser och besked
06.30 gav jag upp och bad min man ta in vagnen igen. Ivar kom till ro nästan direkt han kom ner i vagnen
07.15 godmorgon (med marginalkvarten)
Varför vaknar han och ligger filosoferar mitt i natten för att sen inte kunna somna om?
Malin, mamma till
Ivar
Emma
född 110806
Tyra
Ivar
Emma
Tyra
-
mammaMalin
Nu har jag inte läst hela tråden
. Men om han ligger och snackar så låt honom vara! Du kan inte sova åt honom, bara ge förutsättningarna. Lite mindre koncentration på honom och om han är vaken eller inte, är han vaken med nöjd kan du inte göra mera. Det är upp till honom om han vill sova eller filosofera på sin sovtid.
Gå till dina 18 kor istället.
8)
Kram Bea
Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
mammaMalin
Vaknar han mitt i natten så skulle jag låta honom ta uppvaket själv tills jag hör att han börjar fråga. Då påminnelse och sedan husljud som du gjort eller musik. Bekräftelse vid tyst. Vaknar han i bargtimmen skulle jag välja något av dessa:
Pangramsa och tyst
Pangramsa och husljud
Pangramsa och musik
Pangramsa och tyst
Pangramsa och husljud
Pangramsa och musik
Mamma till solstrålen Elsa
född okt -07
och livsnjutaren Ellen
född april -11
och livsnjutaren Ellen
-
mammaMalin
-
mammaMalin
Tack för tipset Bluna.
Han har fått sova i vagnen sen igår morse och det går mycket bättre. Vi väntar med sängen då han tydligen trivs bäst i vagnen. Får gå över till sängen på kvällarna när detta sitter som berget, 45 minuters passen funkar i sängen.
Han vaknade till en gång på lunchpasset (som skall vara 2h) och tre gånger under natten, alla gångerna körde jag med en pangramsa och sa sen ingenting mer. Han accepterade det och somnade om.
Har jag gjort rätt med pangramsan om jag inte påminner och inte bekräftar?
Bara 4st "Godnatt lilla Ivar sov så gott" så fort han börjar protestera?
tack för allt stöd!
kram
Han har fått sova i vagnen sen igår morse och det går mycket bättre. Vi väntar med sängen då han tydligen trivs bäst i vagnen. Får gå över till sängen på kvällarna när detta sitter som berget, 45 minuters passen funkar i sängen.
Han vaknade till en gång på lunchpasset (som skall vara 2h) och tre gånger under natten, alla gångerna körde jag med en pangramsa och sa sen ingenting mer. Han accepterade det och somnade om.
Har jag gjort rätt med pangramsan om jag inte påminner och inte bekräftar?
Bara 4st "Godnatt lilla Ivar sov så gott" så fort han börjar protestera?
tack för allt stöd!
kram
Malin, mamma till
Ivar
Emma
född 110806
Tyra
Ivar
Emma
Tyra
-
mammaMalin
kvällarna strular
Hej!
Efter en månads frid hemma började han att vakna efter en timmes sömn för natten, alltså kl.20.00. Det tog oss nästan 2 veckor innan vi insåg att han faktiskt var hungrig, då hade vi testat allt med verktygen. Följande kväll fick han 2 portioner kvällsgröt och han sov som en stock. Därefter har vi varit ute och rest vilket måste ha inverkat för trots mer mat har det inte givit någon effekt efter det. Tillbaka efter julledigheten och hemma igen hoppades vi på att det skulle lösa sig. Men icke. Det har slutat med att jag senaste 7 dagarna gett honom di eller flaskan för att han skall komma till ro vilket han gör och somnar sedan snällt om för natten.
Igår var jag och tränade så min man fick ta vår son vilket var toppen. Han körde bara med ramsa och någon buffning och vår son accepterade det denna gång. Ikväll funkde det inte. Han blev verkligen jätteledsen. Min man ramsade och jag spelade piano för att föra ljud... Jag kan ta att han protesterar men inte att han blir ledsen. Vi har tappat spåret känner jag nu och behöver hjälp tillbaka.
Sen har jag en annan fråga. Han har aldrig sovit sina 45 min på fm och em utan vaknat efter ca 30-37 minuter. Den enda väckning jag har fått göra är vissa lunchpass som är 2h. Mornarna vaknar han likaså på egen hand, strax efter att min man går upp (då han egentligen ska sova 30 min till). Hur kan jag bryta denna trend? 1 av sju gånger vaknar han dessutom halv fem och somnar om 1,5 timme senare... Brorsan min tipsade om att jag skulle väcka honom och då efter 20 minuter på fm och em samt efter 1,5h på lunchpasset samt lite tidigare än tänkt på morgonen. Hur länge bör jag göra det för att han ska förstå att det är jag som väcker honom och inte han själv? Han behöver ju trots allt 14,5h sömn nu och som det ser ut nu kommer vi inte upp i det.
Såhär vill jag att det ska se ut (mattiderna och läggningarna funkar)
07.00 godmorgon, amning
08.00 gröt
09.00 - 09.45 sov
11.30 lunch + fruktmos
12.00 -14.00 sov
14.30 gröt + fruktmos
16.00 - 16.45 sov
17.30 middag
18.30 välling + amning (här drar det oftast ut på tiden och tystnaden lägger sig kring 19.20...)
19.00 skratt & sov
Tacksam för hjälp!!!
Efter en månads frid hemma började han att vakna efter en timmes sömn för natten, alltså kl.20.00. Det tog oss nästan 2 veckor innan vi insåg att han faktiskt var hungrig, då hade vi testat allt med verktygen. Följande kväll fick han 2 portioner kvällsgröt och han sov som en stock. Därefter har vi varit ute och rest vilket måste ha inverkat för trots mer mat har det inte givit någon effekt efter det. Tillbaka efter julledigheten och hemma igen hoppades vi på att det skulle lösa sig. Men icke. Det har slutat med att jag senaste 7 dagarna gett honom di eller flaskan för att han skall komma till ro vilket han gör och somnar sedan snällt om för natten.
Igår var jag och tränade så min man fick ta vår son vilket var toppen. Han körde bara med ramsa och någon buffning och vår son accepterade det denna gång. Ikväll funkde det inte. Han blev verkligen jätteledsen. Min man ramsade och jag spelade piano för att föra ljud... Jag kan ta att han protesterar men inte att han blir ledsen. Vi har tappat spåret känner jag nu och behöver hjälp tillbaka.
Sen har jag en annan fråga. Han har aldrig sovit sina 45 min på fm och em utan vaknat efter ca 30-37 minuter. Den enda väckning jag har fått göra är vissa lunchpass som är 2h. Mornarna vaknar han likaså på egen hand, strax efter att min man går upp (då han egentligen ska sova 30 min till). Hur kan jag bryta denna trend? 1 av sju gånger vaknar han dessutom halv fem och somnar om 1,5 timme senare... Brorsan min tipsade om att jag skulle väcka honom och då efter 20 minuter på fm och em samt efter 1,5h på lunchpasset samt lite tidigare än tänkt på morgonen. Hur länge bör jag göra det för att han ska förstå att det är jag som väcker honom och inte han själv? Han behöver ju trots allt 14,5h sömn nu och som det ser ut nu kommer vi inte upp i det.
Såhär vill jag att det ska se ut (mattiderna och läggningarna funkar)
07.00 godmorgon, amning
08.00 gröt
09.00 - 09.45 sov
11.30 lunch + fruktmos
12.00 -14.00 sov
14.30 gröt + fruktmos
16.00 - 16.45 sov
17.30 middag
18.30 välling + amning (här drar det oftast ut på tiden och tystnaden lägger sig kring 19.20...)
19.00 skratt & sov
Tacksam för hjälp!!!
Malin, mamma till
Ivar
Emma
född 110806
Tyra
Ivar
Emma
Tyra