Jag har läst så mycket på forumet nu så att jag verkligen ser framför mig hur bra det kommer att bli. Tack för all inspiration och alla tips. Vi tänkte börja kura på måndag kväll med vår lilla Ivar och men behöver hjälp och råd från er. Jag ammar honom fullt enligt Standardmodellen (vilket kanske är fel nu när han är 5,5 månad?) och enda målet som fylls ut extra är kvällsmålet.
Bör jag ge honom mer mat för att han skall sova på natten? På dagarna sover han bra.
Såhär ser vårt schema ut.
07.00 Godmorgon, amning, blöjbyte
c:a 07.15 ensamlek
c:a 07.45 pyjamas av och kläder på
08.10 amning
09.00 - 09.45 Sover i vagnen (45min)
10.45 amning
11.45 amning
12.00 - 14.00 Sover i vagnen (2h)
14.00 amning
15.00 amning
16.00-16.45 Sover i vagnen (45min)
17.00 amning
17.40 gröt 1 hel portion
18.40 amning, saga, skrattet till godnattet
19.00 Läggs han i vagnen och somnar efter ett par minuter
Sen kommer olika kvälls scenarion men det börjar luta åt 2-3 amningar den ena vid 23.00-24.00 och den andra runt 03.00-04.00 om det inte kommer någonting vid 02.00. Däremellan kan han vakna ofta eller några gånger. Kan ev. somna om när jag lugnt vagnar honom ... men oftast inte. Har börjat med en drapå blöja efter tips från brorsan. Tack vare den har han inte vaknat vid 6 pga. blöt blöja utan jag har fått väcka honom vid sju!
Vi tog bort nappen och ändrade till magläge för Ivar för 2 veckor sen så nu vet vi att det sitter vilket känns toppen! Vi dock har "fastnat" i vagnträsket. Fördelen är att jag kan röra mig "fritt på stan" när han sover. För dags passen tar det c:a 2 minuter att somna med hjälp av vagningen.
Första natten utan napp stod jag i 2,5 timme och vagnade. Första timmen enligt instruktions DVD:n och sen bara för att hjälpa honom att somna. Nu tar det bara några minuter men då vet man inte från dag till dag om han kommer att vakna inom närmanste 20 eller 45 min eller sova de närmaste timmarna innan nattköret börjar. Senaste veckan har testat och låtit honom vakna själv efter lunchpasset. 2 ggr har han sovit en extra timme, alltså i 3 timmar och då har natten blivit bättre. Vet inte om det har berott på att jag har varit ute och gått och han då velat sova vidare men sömn verkar föda sömn.
I och med vagnen känns det enkelt att vagna honom för att han skall komma till ro. Men jag vill verkligen att han skall kunna sova själv i sin säng både dagtid och på nätterna. Dock är jag lite orolig för buffningen då jag vet att han kommer att protestera fruktansvärt vilt.
I Sova Hela Natten boken står det "1-4 omgångar buffning", vad menas med en omgång?
Ivar sover i vårt rum då hans blivande rum ligger i andra änden av huset, vilket känns som ett aldeles för stort steg att ta nu. Hur kan vi göra för att han skall känna att han är ostörd? Räcker det med avskärmning mellan hans säng och vår?
Nu måste jag sova innan natten börjar. Imorgon ska jag plugga vidare inför starten på måndag!