laddar inför kurning på måndag

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
mammaMalin

laddar inför kurning på måndag

Inlägg av mammaMalin »

Hej!
Jag har läst så mycket på forumet nu så att jag verkligen ser framför mig hur bra det kommer att bli. Tack för all inspiration och alla tips. Vi tänkte börja kura på måndag kväll med vår lilla Ivar och men behöver hjälp och råd från er. Jag ammar honom fullt enligt Standardmodellen (vilket kanske är fel nu när han är 5,5 månad?) och enda målet som fylls ut extra är kvällsmålet.
Bör jag ge honom mer mat för att han skall sova på natten? På dagarna sover han bra.

Såhär ser vårt schema ut.
07.00 Godmorgon, amning, blöjbyte
c:a 07.15 ensamlek
c:a 07.45 pyjamas av och kläder på
08.10 amning
09.00 - 09.45 Sover i vagnen (45min)
10.45 amning
11.45 amning
12.00 - 14.00 Sover i vagnen (2h)
14.00 amning
15.00 amning
16.00-16.45 Sover i vagnen (45min)
17.00 amning
17.40 gröt 1 hel portion
18.40 amning, saga, skrattet till godnattet
19.00 Läggs han i vagnen och somnar efter ett par minuter

Sen kommer olika kvälls scenarion men det börjar luta åt 2-3 amningar den ena vid 23.00-24.00 och den andra runt 03.00-04.00 om det inte kommer någonting vid 02.00. Däremellan kan han vakna ofta eller några gånger. Kan ev. somna om när jag lugnt vagnar honom ... men oftast inte. Har börjat med en drapå blöja efter tips från brorsan. Tack vare den har han inte vaknat vid 6 pga. blöt blöja utan jag har fått väcka honom vid sju!

Vi tog bort nappen och ändrade till magläge för Ivar för 2 veckor sen så nu vet vi att det sitter vilket känns toppen! Vi dock har "fastnat" i vagnträsket. Fördelen är att jag kan röra mig "fritt på stan" när han sover. För dags passen tar det c:a 2 minuter att somna med hjälp av vagningen.

Första natten utan napp stod jag i 2,5 timme och vagnade. Första timmen enligt instruktions DVD:n och sen bara för att hjälpa honom att somna. Nu tar det bara några minuter men då vet man inte från dag till dag om han kommer att vakna inom närmanste 20 eller 45 min eller sova de närmaste timmarna innan nattköret börjar. Senaste veckan har testat och låtit honom vakna själv efter lunchpasset. 2 ggr har han sovit en extra timme, alltså i 3 timmar och då har natten blivit bättre. Vet inte om det har berott på att jag har varit ute och gått och han då velat sova vidare men sömn verkar föda sömn.

I och med vagnen känns det enkelt att vagna honom för att han skall komma till ro. Men jag vill verkligen att han skall kunna sova själv i sin säng både dagtid och på nätterna. Dock är jag lite orolig för buffningen då jag vet att han kommer att protestera fruktansvärt vilt.

I Sova Hela Natten boken står det "1-4 omgångar buffning", vad menas med en omgång?

Ivar sover i vårt rum då hans blivande rum ligger i andra änden av huset, vilket känns som ett aldeles för stort steg att ta nu. Hur kan vi göra för att han skall känna att han är ostörd? Räcker det med avskärmning mellan hans säng och vår?

Nu måste jag sova innan natten börjar. Imorgon ska jag plugga vidare inför starten på måndag! :D
Malin, mamma till
Ivar :heart: född 080605 (SHN vid 5,5 månad)
Emma :heart: född 110806
Tyra :heart: född 140421 (SHN vid 5 månad)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tycker att det är bra att ha fast mat i magen när man börjar. 5-6 månaders brukar vara ena hungriga enar. Vad tror du om att börja med lite gröt? Är han intresserad?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Oj, kära nån! Välkommen hit ska du ju vara! Och du ger ju redan gröt! :oops:

Inte ett rätt där i mitt svar. Jag tror det kommer att gå utmärkt, men tycker han om mat kanske det är läge att införa lite trevliga pureer till lunch ändå? Du har tätt mellan målen. Låt det gå minst tre timmar mellan. Nu är han så stor att varje sm-mål ska hållas inom 45 minuter.

Mitt förslag:

07.00 Godmorgon, amning, blöjbyte
09.00 - 09.45 Sover i vagnen (45min)
10.45 Amning (+ ev smakis)
12.00 - 14.00 Sover i vagnen (2h)
14.00 amning
16.00-16.45 Sover i vagnen (45min)
17.30 gröt 1 hel portion
18.40 amning, saga, skrattet till godnattet
19.00 Läggs han i vagnen och somnar efter ett par minuter
mammaMalin

Inlägg av mammaMalin »

Tack :lol:
Inspirerad blev jag och satte igång med en potatismorotsmos och han var hur nöjd som helst, fick i honom drygt 1/2 deciliter.

Tack för hjälpen med måltiderna, jag tyckte att det kändes lite ofta m amningen. Om jag påbörjar SM-målet 07.00 så skall det vara avslutat 07.45 om jag förstått rätt. Det innebär att han precis hinner leka klart (30 min) och så mat igen, eller? (bäst att dubbelkolla) :)

Hur är det med buffningen. Skall jag börja med den eller kan jag fortsätta med vagningen istället när jag kurar honom? Jag vill ju att han skall sova lika bra i sängen. Hur lång är en omgång buffning som det står under "Bekräftelsen" i SHN boken? En omgång är det 1-2-3-4 m höger m 1st tryck m vänster?

Nu ska jag plugga vidare i boken. Tack för att ni finns som stöd!
Malin, mamma till
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Jag räknar en omgång buffning för varje gång jag buffar lugn och måste jag jag gå in igen så räknar jag det som en omgång.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Gör lite som du känner med maten, som det passar er. Bara det avslutas inom 45 så.
I den där åldern körde jag allt i ett svep (10-15 min per bröst tog det kanske) och det gick utmärkt. Det beror lite på hur glupska de är. :roll:
mammaMalin

Inlägg av mammaMalin »

Han har redan börjat sova bättre sen jag introducerade mat vid lunchen också. Sov 7 timmar i sträck utan hjälp från oss igår natt. Jag kunde inte vänta med kurningen utan började kura redan ikväll. Än så länge känner jag mig hur peppad som helst. Han har vaknat upp en gång sen in somningen men jag var där snabbt. Återkommer med rapport och antagligen massor med frågor imorgon. :)
Malin, mamma till
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Ser fram emot rapport!
Lycka till i natt!
Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
mammaMalin

första natten

Inlägg av mammaMalin »

Första natten:
Började kurningen vid läggning igår och än så länge har det gått lättare och varit roligare och mer stimulerande än vad jag hade kunnat hoppas på. Nu börjar jag istället fundera på att jag faktiskt har ställt till det för honom. Det är väl klart att han inte kan somna om om han känner att jag är i närheten och har en massa god mjölk att bjuda på. Jag börjar fundera på om kurningen istället gäller mig och för att min mjölkproduktion skall gå ner under natten så att min son skall få sova ostört...

Med min man peppandes i andra rummet när vi la honom vågade jag tillslut att sluta med vagnings tekniken och bara köra med påminnelserna. Jag trodde inte mina öron när han efter bara 5 minuter började lyssna på dem. Då hade jag ändå stått och vagnat i c:a 1 minut, gått iväg lyssnat kommit tillbaka vagnat osv. i 30 minuter.

Efter läggningen och ett uppvaknande en timme senare tänkte jag att när morgonen närmar sig med vargtimmen då kommer det att bli mycket jobbigare. Men här sitter jag nu och klockan är precis slagen 06.00 och det har bara varit lättare. Han har än så länge bara vaknat till 2ggr under sena natten/morgonen och han sover riktigt bra.

Nu får jag lite dåligt samvete för att han inte har fått sova såhär bra tidigare. Får lite hjälp under dagen som närmar sig alltmer så att jag får några timmars sömn på och laddar sen för nästa natt. Ser med blandad förtjustning fram emot den. Tänk om det fortsätter såhär eller om han totalvägrar...

(lite senare)

Sammandrag från natten:

18.50 Skrattet till godnattet
19.00 Puss&godnatt, vagnar & ramsar - han gnyr oroligt
Vagnar och ramsar, lyssnar och börjar om....
19.30 Vågar släppa taget efter peppande från min man och påbörjar
påminnelserna istället
19.35 Han lyssnar!!!!
19.44 Bekräftelse x4 (+ Mozart i bakgrunden)
------
20.34 vagnar + ramsar + vagnar + ramsar
20.37 Påminner & väntar i c:a 30 sekunder (X ggr)
20.46 (han tystnar)
20.47 Bekräftar x4
20.49 Påminner
20.51 Bekräftar x4
------
02.17 Beskedet
Påminner 14 ggr m ca 30 sekunders mellanrum beroende på hans svar.
Tänkte precis gå in och lägga tillrätta då hans svar avtar i styrka
02.33 Bekräftar x4 - får ett knorrande svar
------
05.18 Beskedet (endast 10 drag m vagnen denna gång!)
Påminner 3 ggr- halvhjärtat gnyende som svar
05.23 Bekräftelsen x4 - får ett knorrande svar
------
06.33 Beskedet
Påminnelser 2st
06.38 Beskedet
Lät honom sedan vara då han faktiskt låg riktigt nöjd i vagnen.
06.45 Nyttjade marginalkvarten och gjorde godmorgon medan han vad glad :)

Jag har hunnit maila vänner långt borta med, jämföra elpriser, koka potatismorotsmos för veckan, dricka 1,5 liter te mm. Helt galet! Håller tummarna för att nästa natt blir minst lika bra. :)

Jag har haft lite lågmäld men klassisk musik utanför hans rum under hela natten. Borde jag ta bort den för nästa kväll eller?
Malin, mamma till
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Bra jobbat med kurens första natt =D> ! Låter som ni redan fått till en kommunikation och börjat "sätta" ramsan, jättebra! Nu ska du bara se framåt och tänka på alla skön sömn han kommer att få framöver, ingen skada skedd! Om du vill ha lite tyst musik ska du ha det tycker jag.

Kram Emma
mammaMalin

Inlägg av mammaMalin »

Åh, vad jag har läst och inspirerats men jag trodde aldrig att jag skulle bli så euforisk när jag själv fick uppleva detta!!! Jag har varit ute och skottat på uppfarten nu på morgonen, helt galet vilken skön glädje jag har i kroppen. Ivar var jättetrött när jag väckte honom men när han väl vaknade till sken han upp som en solstråle med härligt rosiga kinder.

Min man lät mig sova fram till 2 inatt, vilket var välbehövligt, så han tog första gnyendet vid halv ett. Jag var lite orolig att Ivar skulle protestera mera eftersom jag inte var där som förra natten men det var inga problem.

Redogörelse från Natt 2:
18.50 Skrattet till godnattet
19.00 Besked m. vagning
Påminner (x4) X ggr
Han protesterar mycket, efter 8 minuter ökar tiden mellan protesterna
19.19 Bekräftar (x3)
---------------------------
00.36 Gnyr och vaknar till
Ramsar (x4) 1ggr -> gnyr till
Bekräftar x3
02.34 Gnyr och vaknar till
Ramsar (x4) 2ggr
Bekräftar x3
05.46 Gnyr
Ramsar (x4) 1ggr
Bekräftar x3
06.14 Vaknar
Ramsar (x4) 5ggr
06.18 Bekräftar x3
07.04 Godmorgon!!!!
(jag höll på att glömma bort tiden i väntan på att han skulle vakna...) :D

Häftigt!!!
Malin, mamma till
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Bra jobbat, vilken härlig rapport! Och du fick väcka också, kan inte bli bättre! Nu tar ni verkligen ledningen och visar att ni ligger steget före och uppfyller alla hans behov. Tänkte bara på bekräftelsen, den brukar man också säga fyra gånger precis som ramsan.

Lycka till idag!
Kram Emma
mammaMalin

Inlägg av mammaMalin »

Hej Emma80!
Tack för svar. Jag trodde att jag skulle börja skära ner på Bekräftelsen med 1ggr per dag så att den tillslut ligger inbakad i Påminnelsen. Fast sen läste jag också att man kan förlänga Påminnelsen med 2 st Bekräftelser utan något mellanrum.

Hur ska jag göra på dagarna när jag lägger honom i vagnen för att ta en promenad? Ska jag lägga honom hemma i hallen och köra hela proceduren med besked, påminnelse och bekräftelse för att sen ta promenaden när han har somnat eller hur gör jag?

Nu gäller det att vagna honom så lite som möjligt. Är det ok när jag lägger honom för natten att jag vagnar mindre och mindre för varje kväll (idag 10 drag istället för gårdagens 20 drag) eller ska jag sluta med vagnandet ännu snabbare? Jag kanske inte borde ha vagnat alls när jag la honom nu?
[Oj oj nu börjar tröttheten ta ut sin rätt.]
Jag vagnade honom även lite kort när jag la honom på dagen, det kanske jag inte borde ha gjort heller, eller? Jag vill inte fastna i vagnandet utan jag vill så som möjligt kunna lägga honom i hans säng för natten/dagen istället.

När jag la honom för dagpassen idag tog det ca 5 minuter innan han somnade. Är det ok?

Nu hör jag att han har vaknat men jag hoppas på att han somnar om då han ligger och stökar lite i sin bädd. Jag ska ju sova denna natt med beredskap vilket borde innebära att jag skall reagera på något som faktiskt väcker mig som gnäll el mutter och då svara med ramsan..... Nu somnade han igen.
:lol:

kram Malin
Malin, mamma till
mammaMalin

3dje natten

Inlägg av mammaMalin »

Tredje natten har varit över förväntan. Jag var lite nervös när jag gick och la mig på soffan. Tände lampan ett par gånger för att kontroll läsa boken ett par gånger. Vaknade när min man kom hem från träningen men jag somnade om. Vaknade sen av att Ivar gnydde en ytterst kort gång. Vaknade sen (hade ju ingen tidsuppfattning) av att Ivar hade vaknat, tänkte att nu börjar det... Försökte kolla klockan genom mina suddiga linser och till slut ser jag tiden, klockan var fem i halv sju. Helt otroligt!!!

Hur gör jag där? Han var nöjd och glad men jag ville inte att han skulle bli för pigg utan hade hoppats på att han skulle somna om. Gick in efter ett tag och la till rätta + solfjädern och började sen att ramsa vilket ledde till besvikelse från honom. Han försökte somna om men kunde väl inte. Jag gav upp kvart i sju och gick snabbt in när han inte protesterade och gjorde godmorgon.

Det känns som julafton idag, jag har ätit frukost och läst tidningen i pyjamas och känner mig lite utvilad. Ivar ligger på golvet och leker nöjt.

Sen har jag en fråga ang. ammningen men det kanske är fel forum. Inatt hade brösten vant sig så jag vaknade inte pga dem. Men i och med detta avtar väl produktionen. Kan jag motverka det utan att intensiv amma?

kram, Malin
Malin, mamma till
TorpSara

Re: 3dje natten

Inlägg av TorpSara »

mammaMalin skrev: Men i och med detta avtar väl produktionen. Kan jag motverka det utan att intensiv amma?

kram, Malin
Jag svara på det här, mornarna ger sig snart. En pangramsa vid första pip, innan de hinner vakna riktigt brukar vara effektivt.

Nej, produktionen ställer om sig till efterfrågan, det som minskar nu är ju bara nattmjölken som inte längre behövs. Jag ammade inte på nätterna efter Edvard fyllt tre månader, men helammade ändå dagtid. Du behöver bara amma som du vill/brukar så kommer du ha så mycket mjölk du vill ha, så länge du vill.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"