Hur får man nu mig sova hela natten..?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Gäst

Hur får man nu mig sova hela natten..?

Inlägg av Gäst »

Go'morgon!

Gossen sover så fint så fint, och jag är så glad så glad... Nu finns bara en liten skönhetsdetalj att åtgärda: nämligen att få mig pckså att "sova hela natten". Så här är det... :
Vi flyttade lille man tillbaka in till oss nu när kuren sitter - han är bara tio veckor och lite väl liten för att sova själv tycker jag och mannen - innan sov han i vagnen i sitt eget rum med öppen dörr in till oss (alldeles,alldeles bredvid..). I vårt sovrum finns hans vagga, och sover så gärna i den, inga problem. Han skall sova natt mellan halv tio och klockan sex, dvs åtta och en halv timme. Mennn:
Klockan fem börjar han smacka ljudligt på handen, böka runt i sängen, en och annan "öh,öh" hörs, och så, men det verkar inte som om han är vaken...? Och han skriker inte. Men all denna aktivitet precis bredvid min säng håller mig vaken, och det slutar med att när han skall upp vid sex eller tio i ifall marginalkvarten behövs - så har vi: en soligt glad kille, och en zombietrött-mamma, som halvsover sig igenom klockan sex matningen. Hur kul är det? För honom, menar jag? (Jag har löst det nu genom att sova genom hans första morgonlur, men egentligen skulle jag inte vilja..)
Ska jag nu behöva flytta tillbaka honom in till sig - tycker att det är så tidigt för honom att sova helt själv! Vad säger veteranerna?

:) Päivi B.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Nu är det han som stör dig, men snart är det du som stör honom :evil:

Varför ändra en ordning som fungerade så fint :?: Har ni honom "alldeles intill" med öppen dörr - och man kan ju alltid gardera med babywatch om man vill envisas med att bli störd :lol: :lol: - (andningslarm har du väl :?: :!: ) - så finns väl ingen anledning att lägga honom så nära er säng :?:

Små barn behöver också (övervakad) privacy :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

Ja, det var ju inte jag som envisades, utan mannen i mitt liv... Men, han har ju också vaknat nu under tre nätter, och det är han som skall till jobbet, så jag får väl övertyga honom, och flytta sonen tillbaka in till eget rum. Så tyckte jag också att jag läste någonstans att du, Anna, hade tyckt att så här små bebisar är lite väl små att sova själva. Men, om risken är, att han blir snart orolig över fakta att jag är vaken, så: inget snack, ingen diskussion: han har ett eget rum alldeles intill vårt!
Det är faktiskt väldigt trevligt att kunna diskutera sådana här saker med er som har lite mer erfarenhet! Tack Anna, skall nu övertyga sonens fader om det lämpliga med flytt tillbaka till eget rum...

:) Päivi

P.S. ja, jag har andningslarm. D.S.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Rätt så :D Pappa kan kanske inte tänka sig att HAN stör (inom en snar framtid) men be honom smaka på den tanken :roll:

Jag förespråkar att små barn flyttas ut ur sängkammaren vid senast fem månader. Det betyder inte att de dessförinnan ska ligga klistrade intill mammas säng (eller ännu värre, vid hennes bröst :shock: ). Man kan skärma av, bjuda på ett hörn lite ifrån :!: Man får också komma ihåg att på min spädbarnsmammetid fanns varken andningslarm eller baby watchers. Jag sprang upp nätterna igenom för att kolla att lilla barnet andades :?

Så nära och med öppen dörr och larm föreligger inga andra "problem" än ömsesidigt eftertraktad husfrid :lol: :lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"