Kurdag 3

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

:arrow: Du ramsar alltid gånger 4, men den separata bekräftelsen plockar du bort då hon tystnar på den vanliga ramsan.

:arrow: Japp ändå tills examen dags! :wink: Helt seriöst, se ramsan som en underbart verktyg som skänker underbar trygghet in i sömnen, jag har en 26 månaders som jag glatt ramsar än, men farmor lägger ca 2 dagar i veckan och hon säger ingenting, kanske go natt eller så, men det går lika bra, men detkänns skönt att kunna använda ramsan som verktyg OM det skulle behövas någon natt eller så, det anser jag iaf!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
lillbusan1

Inlägg av lillbusan1 »

Hej och tack Duggan för svaret!

Natten till igår var i princip en hel natt :D . Nora vaknade endast en gång redan en timma efter läggning, men somnade om av sig själv. Ingen vargtimme hade hon heller :shock: . Inatt vaknade hon mer igen och var vaken lite längre period på morgonkvisten då det krävdes ramsa.

Jag skulle vilja ha hjälp med hur jag förändrar schemat. Det är 30 min för mycket sömn (eftersom hon nu är 5 mån och behöver 15 h sömn). Hon är ofta strulig på sista luren (trots att hon är trött så vaknar hon ofta efter 20-30 min).
Schema nu:
19.30-07.30 Natt
07.45 ammar
09.30 sova 45 min
10.30 mat (puré + ammning)
12.15 sova 2h
14.30 ammar
16.30 sova 45 min
17.30 mat (hel portion gröt)
19.00 Nattslurk (ammar)

Hur tar vi bort 30 min utan att rucka för mycket på de andra tiderna :?:
:) Tack på förhand
Mamma till: Elsa 060308 & Nora 080623
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vid 5 månader hade jag 45+1,5+45 så jag skulle plocka bort en halvtimme på långluren.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
lillbusan1

Inlägg av lillbusan1 »

Hej igen!

Tack emma80 för svaret.
Skulle man kunna ändra den sista luren istället? :?
Skulle gärna ha 2h kvar mitt på dagen om det går. Min egen idé är att korta ner sista luren till 20 min, men det kanske blir för länge för lilla Nora att vara vaken så länge innan hon får sova natt?
Är det dummt att ha för mycket sömn planerat? Det funkar nämligen ganska bra just nu, då Nora är väldigt förkyld och har feber.

Tack för ett jättebra forum och tack alla ni som ägnar er åt att svara på våra oändliga frågor. [-o<
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Nej, du behöver aldrig plocka bort sömn om det inte behövs, så kör på det schemat ni har tills du märker att det strular någonstans.
Och visst kan du kapa eftermiddagsluren. Vi har alltid älskat (minst!) två-timmars långlur, och gör så fortfarande!
lillbusan1

Inlägg av lillbusan1 »

Jättetack för snabbt svar! :D

Vi gör nog som du säger. Behåller 15, 5 h dygnssömn ett tag till, hon sover ju inte riktigt 12 h natt ännu och är nu dessutom krasslig. Innan flrkylningen så var hon lite strulig just vid den sista luren, men igår somnade hon utan protester vid alla tre lurar och även på kvällen (mycket ovanligt, brukar ta allt mellan 15 och 40 min att söva på kvällen).

Har du eller någon annan något bra tips på vad man kan göra när de små liven hostar mycket. 5 mån bebisar kan ju inte få hostmedicin. :roll:
duggan

Inlägg av duggan »

Jag brukar lägga en balja med varmt vatten under sängen och jag inbillar mig att fuktig luft lindrar.
lillbusan1

Inlägg av lillbusan1 »

Hej allihopa!

:shock: Har nu snart hållit på att kura våran Nora i 2 månader (tiden går fort). Självklart är det stor skillnad mot när vi började och i stort sett känner vi oss nöjda, även om processen fortsätter :) . Totalt har vi fått 3 hela nätter och kanske lika många med uppvak utan ingripanden. Vi undrar lite kring hur vi går vidare när vi hållt på så länge?

Vissa nätter kan hon vara vaken upp till 2 h (vaknar kring 02 eller 03 tiden), hon är arg och ledsen om vartannat och det är svårt att veta när och om ramsan tar. Igår natt gnölade (skrek argt ibland) hon till och från mellan 02 och 03 och jag gjorde inget. Hon somnade då om. Skulle jag gett en upplysningsramsa?

De gånger jag buffat henne (kanske inte alltid bara vid kris) så blir hon bara mer ledsen efteråt. Somnar ibland efter buffning men oftast för att hon då skrikit så länge att hon är helt slut (min egen tolkning). :?

Hur gör vi när hon är arg och har skrikit i ca 1 h men ramsan inte tar :?:
Ska jag undvika buffa helt, eller bara när hon är helt förtvivlad (inte arg) :?:

Ursäkta för ett långt utlägg, men jag hoppas att någon orkar svara! [-o<
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

lillbusan1 skrev:De gånger jag buffat henne (kanske inte alltid bara vid kris) så blir hon bara mer ledsen efteråt. Somnar ibland efter buffning men oftast för att hon då skrikit så länge att hon är helt slut (min egen tolkning). :?
:D Du måste nog inse, vid det här laget, att du stjälper mer än hjälper :shock: Stör, på ren svenska. Kan också kallas överkoncentration :roll:

Det är en konst att lära sig låta små barn vara i fred.

Hon ska inte buffas efter två månader, no way :!: Hon ska respekteras - vem kan inte bli förbannad för att man vill sova / somna om men inte genast kan :?: - och hon ska bemötas med förtroende: du ger henne förutsättningarna (mycket mat på dagarna, frisk luft och rörelsefrihet och umgänge och hela glada apparaten) och resten litar du på att hon fixar själv. Hon har fått allt hon behöver. Du kan inte sova åt henne.

Så om och när hon sätter igång på småtimmarna med nya oroliga frågor respektive förb-de reaktioner på utebliven ro - gå INTE in. Det kan du göra efteråt, när hon sovit i tio minuter (inte tjugo) om du vill kolla att allt är som det ska. Då stör du henne inte. Sätt på lite trevlig musik - Mozart, Strauss - eller gör allmänna husljud en stund så hon hör att någon står med bössan laddad och helgar hennes nattfrid. Men prata inte, ramsa inte ens (om hon inte låter verkligt olycklig). Det hela behöver avpersonifieras. Det är dina egna orosvargar som kryper över tröskeln - fortfarande. Ibland ända in till sängen :roll: så BORT med dem :!:

Bestäm dig för att ÅÅÅ så underbart - i natt kommer vi alla att sova som grisar, liksom varenda natt framöver i evigheten :!: Och gå och lägg dig med det mantrat i skallen. Hemligheterna med SHN-kuren är två:

:arrow: Förtroende för barnet.
:arrow: Attityden av självklarhet, som bl a säger att om inte du / ni ifrågasätter barnets goda nattsömn, gör inte barnet det heller.

Gud la mörker över jorden om natten och både människor och djur gick till vila. Sådan var tanken, och sådan är praktiken :wink:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lillbusan1

Inlägg av lillbusan1 »

:heart: Tack Anna för det peppande svaret! :heart:

Ja, det är nog min attityd av självklarhet som ibland vacklar. Det är bara ibland så ofantligt jobbigt att höra skriket (även det arga) under så långa perioder under natten. Men nu ska det bli andra "bullar" :lol: Jag ska uppdatera mig lite genom att läsa boken igen också.

Inatt var en bra natt för lilla Nora och jag behövde bara ramsa vid ett tillfälle då hon vaknade ledsen vid 22.30. Vaknade vid några fler tillfällen men somnade av sig själv efter lite gnöl.

Nu ska vi se till att det blir lugna nätter framöver så att vi alla kan njuta av en härlig jul (förhoppningsvis en vit) i Stockholm. Det blir första gången vi reser och sover borta sedan kurstart.
:santa:
Kramar/ Britta :sleep:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

lillbusan1 skrev::heart: Det är bara ibland så ofantligt jobbigt att höra skriket (även det arga) under så långa perioder under natten.
:D Tack för varma ord! Det arga skriket kan du inte göra mycket åt. Folk måste å¨lov att reagera. Men du kan överrösta milt och lugnt med skön musik och / eller husljud.

"Långa perioder" vill vi inte ha. Du måse lugna och betrygga, men det ska göras sakligt. Glöm inte det :!: På natten händer ingenting. På natten sover alla människor som grisar. Punkt :!: Det är det självklara budskapet.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
lillbusan1

Inlägg av lillbusan1 »

Hej igen :D

Har lite funderingar kring vårat schema. Som följer;
07.30 Godmorgon + ammning (vaknar ofta innan så får komma upp 07.15 de flesta dagar)
09.30 sover 45 min
10.30 Mat
12.15 sover 2 h
14.30 ammar
16.45 sover 20 min
17.20 Middag
19.00 Gröt
19.30 sova natt

Nora är nu snart 6 mån och har inplanerat 15 h och 5 min sömn per dygn (sover dock inte hela nätter ännu). Hon har vant sig att få mat ganska omgående efter hon vaknat, men vi skulle vilja skjuta på lunch till ca 11.30 så att vi alla äter samtidigt. Hur gör jag bäst? Ska jag ge ett mellanmål innan eller efter första luren?

Ytterligare en fundering :roll:
Hon blir ganska arg och till slut ledsen på natten när hon hamnar på rygg eller sidan och vi har varit inne och lagt tillrätta ett par gånger varje natt den senaste veckan. Hon somnar då ganska snabbt om, men det känns som att vi inte borde behöva ingripa nu när vi kurat i 2 mån. :roll:
Vad säger ni :?:
duggan

Inlägg av duggan »

Kan hon vända sig dagtid? Annars kan ni träna mycket magläge på golven under dagtid och hjälpa till att finjustera vändningstekniken, kan hon inte vända sig själv kan man behöva vända, men annars kan allt ramsan få jobba lite :wink:

Man kan ha uppemot 4h mellan mållen så egentligen skulle du bara kunna skjuta fram lunchen en timme. Du märker ju hur hon klara sig, och verkar hon behöva någon skulle jag inför frukost nr 2, ca 8-15, el 8.30 men lite smörgås osv.

//Malin
lillbusan1

Inlägg av lillbusan1 »

Tack för snabbt svar Duggan!

Hon kan vända sig både från mage till rygg och rygg till mage på dagtid och har kunnat det ett par veckor. Det är därför lite konstigt att hon inte gör det av sig själv på natten tycker jag/vi. Vi brukar ofta avvakta och se vad som händer när hon vaknar, men efter 30-45 min blir hon oftast ledsen efter att ha varit arg en bra stund. När vi lagt tillrätta på mage så somnar hon ofta väldigt snabbt. Ramsan kör vi naturligtvis innan vi går in och lägger tillrätta, men den har inte haft effekt när hon har legat på "sniskan".

Ska testa att bara skjuta på lunchen. Hon brukar dock vara ganska hungrig redan vid 10.30 så vi får se om vi kanske måste införa en 2:a frukost.
duggan

Inlägg av duggan »

Ni får prova er fram med målen, man brukar hitta en gyllene väg tillslut :wink:

Bjud på en vändning med ledsamheter, om då gårdu in under tystad och vänder och ut - som om du aldrig varit in - hon gjorde det själv typ :wink:

Se det som en lite utvecklingsfas, snartkommer hon på att vändningarna kan hon lösa på natten, is i magen! :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"