Kurdag 3
-
lillbusan1
Kurdag 3
Hej!
Har börjat kura min dotter som är 3,5 mån. Maken har tagit de första två nätterna och nu är det dags för mig att ta över. Natt 1 var min man inne 26 gånger och vagnade och ramsade. Natt 2 blev bättre, hon somnade ca 20.45 efter ca 15 min vagnande och sov i princip till 03.00 med lite ljud vid ett par tillfällen men somnade om själv. Sedan var hon vaken mer eller mindre mellan 03 och 05.40 för att sedan sova gott fram till väckning kl 07.30.
Schema (natt 20.30 till 07.30)
07.30 väckning +ammning
09.00 sova 1,5 h
10.30 Äta
12.00 Sova 2 h
14.00 äta
15.30 sova 45 min
16.15 äta
17.45 sova 45 min
18.30 äta
20.00 extraslurk
20.30 nattning
Nu till mina frågor: 1. Är schemat ok? 2. när slutar man vagna och går över till buffning? 3. Ska vi buffa denna tredje natt i vagnen istället för att vagna? 4.Hur vet jag att ramsan gått in? 5. Kan man lägga tillrätta för mycket?
Skulle gärna få kontakt med någon dipl. kurare i Göteborg!
Desperat mamma med strulig 3,5 mån älskling!
Har börjat kura min dotter som är 3,5 mån. Maken har tagit de första två nätterna och nu är det dags för mig att ta över. Natt 1 var min man inne 26 gånger och vagnade och ramsade. Natt 2 blev bättre, hon somnade ca 20.45 efter ca 15 min vagnande och sov i princip till 03.00 med lite ljud vid ett par tillfällen men somnade om själv. Sedan var hon vaken mer eller mindre mellan 03 och 05.40 för att sedan sova gott fram till väckning kl 07.30.
Schema (natt 20.30 till 07.30)
07.30 väckning +ammning
09.00 sova 1,5 h
10.30 Äta
12.00 Sova 2 h
14.00 äta
15.30 sova 45 min
16.15 äta
17.45 sova 45 min
18.30 äta
20.00 extraslurk
20.30 nattning
Nu till mina frågor: 1. Är schemat ok? 2. när slutar man vagna och går över till buffning? 3. Ska vi buffa denna tredje natt i vagnen istället för att vagna? 4.Hur vet jag att ramsan gått in? 5. Kan man lägga tillrätta för mycket?
Skulle gärna få kontakt med någon dipl. kurare i Göteborg!
Desperat mamma med strulig 3,5 mån älskling!
Mamma till: Elsa 060308 & Nora 080623
-
ilindstrom
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Kanske har ni låtit er inspireras av lille Ludvig, 3,5 mån, i Internationella Sova hela natten-boken? Det är alltså det tidigaste man kan kura ett litet barn, eftersom ramsan inte direkt gör nytta förrän (tidigast) då. Yngre barn söker bara ansiktet till rösten.
Så visst kan ni fortsätta, och pris och beröm för vacker start
1. Schemat ser jättebra ut. Följ det minutiöst. Och det blir inte alldeles lätt de första dagarna. Tänk på att Rom inte byggdes på en dag, men se så ståtligt det blev =D>
2. En sak i taget. First things first. Nu gäller det att sätta tiderna.
3. Nej.
4. Du lär dig lyssna. Lyssna av. Och då gäller det att inte ha för bråttom. Det är inte meningen att du ska få tyst på henne till varje pris, så att hon aldrig får säga ett pip. Folk måste få lov att reagera. Lär dig avvakta, länge nog för att förstå henne, innan du ingriper igen
5. Ja, man kan göra det mesta för mycket. Tänk dig för. Tillrättaläggandet är en serie distinkta signaler till lilla barnahjärnan att all aktivitet upphör. Vi vill inte tjata. Vi vill tala om
Senast redigerad av annawahlgren den ons 15 okt 2008, 18:40, redigerad totalt 1 gånger.
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-
lillbusan1
Hej och tack för svaren!
Tyvärr var situationen här hemma så desperat så vi inte kunde vänta till nästa vecka då Nora fyller fyra månader. Jag har blivit sjukskriven pga sömnbrist som i sin tur orsakat en depression, så min man är nu hemma paralellt. Våran lilla tjej vaknade varje timme sista två veckorna innan vi startade kuren och kunde bara somna vid bröstet eller liggandes på min mage. Kunde sova två pass under dagen a´3h
Jag kände inte att jag kunde vänta passivt på att det skulle vända som de sa på BVC.
Min första natt (kurens tredje) blev stökig
. Somnade efter 10 min vagning, vaknar efter ca 1h, vagnar 5 min. Sover 3h 20 min och är sedan vaken mer eller mindre mellan 01 och 03.20. Under denna tid försökte jag att bara ramsa utanför dörren utan effekt, hon började bara skrika ännu mer. sover sedan mellan 03.20 och 06.30 och håller sig vaken ända till uppvaknandet kl 07.30.
Jag hoppas att nästa natt blir bättre....
Jag kände inte att jag kunde vänta passivt på att det skulle vända som de sa på BVC.
Min första natt (kurens tredje) blev stökig
Jag hoppas att nästa natt blir bättre....
-
annawahlgren
lillbusan1 skrev:Jag kände inte att jag kunde vänta passivt på att det skulle vända som de sa på BVC.
"Det finns flera skäl till att jag rekommenderar Sova hela natten-kuren för små sömntrasslare från just fyra månaders ålder. (Uppåt finns ingen åldersgräns, som vi snart ska se.)
• Ramsan går lättare hem hos fyramånaders barn än hos de riktigt små, som söker ansiktet till rösten.
• Friska och fullviktiga fyramånaders barn är fullt i stånd att sova gott i tolv timmar utan påfyllning av mat.
• Sugbehovet har avtagit markant. Fyramånaders barn behöver ingen napp i någon form.
• Fyramånaders barn kan vända sig, inte bara från mage till rygg utan också från rygg till mage, vilket ger dem rörelsefriheten att välja den sovposition de föredrar.
• Sist men inte minst: det tar sin lilla tid att – om du ursäktar ordvalet – bygga upp ett sådant kaos av sömnbrist och desperation, att föräldrarna inte står ut längre. Fyramånaders barn, som fjättrats i överlevnadsångesten alltsedan exodus, står inte heller ut längre. Hit men inte längre börjar gälla för alla parter. Nu är det inte bara föräldrarna som söker hjälp. Barnen i sitt kaos gör det också. Trodde någon att små fyramånaders barn av sig själva, med tiden, snart, i natt, i morgon natt, nästa natt igen, kanske … skulle börja sova bättre, bevisar barnen alltmer påstridigt motsatsen. Du som har läst kapitlen om lugnet, säkerheten och njutningen förstår varför."
lillbusan1 skrev:Jag hoppas att nästa natt blir bättre....
Jag förstår att du är helt slut som artist - som människa. (Det är alla som kurar, om det kan vara en tröst för ett tigerhjärta.) Och måste få en ändring till stånd så att ni kan få sova, alla tre. Men det betyder inte att SHN-kuren är en knapp som man kan trycka på så sköter den sig själv, ungefär som en diskmaskin som tar hand om disken åt en
Men det kan inte hjälpas. SHN-kuren är en process. Den kräver stor och konstant lyhördhet, fingertoppskänsla, målmedvetenhet (sade hon för tredje gången
Förstår du
Har du boken
Om inte, rekommenderar jag dig och er att snarast införskaffa den (se förstasidan)
Här ska alltså inte "försökas". Här ska inte accepteras något "utan effekt". Här ska inte läggas någon skuld på barnet ("hon började bara skrika ännu mer"). Barnet ställer frågor, förvirrad in i ryggmärgen. Och hon kan inte gärna fråga på annat sätt än genom att skrika. Vad svarar ni på detlillbusan1 skrev: Under denna tid försökte jag att bara ramsa utanför dörren utan effekt, hon började bara skrika ännu mer.
När hon verkligen får sina för henne nöjaktiga svar, då reagerar hon med lättnad. Äntligen och till slut. Och börjar sova som folk. Men inte förrän då. Det är dit du / ni ska hjälpa henne. Hon har väntat länge på den hjälpen, men det betyder inte att hon genast kan ta till sig den som pålitlig och säker. Ni måste ÖVERTYGA henne om att det ni gör verkligen ligger i hennes intresse, inte bara - eller alls - i ert / ditt (för att det är synd om DIG / er).
Förstår du
Så läs på. Fladdra inte bara omkring på forumet. Det är ovedersägligt viktigt att ni bägge två förstår alltsammans, ni som kurar; förstår på djupet, förstår teorierna bakom kuren - de som ger den rätta Attityden av självklarhet och därmed kraften att genomföra arbetet så som det ska göras.
LYCKA TILL
-
lillbusan1
Hej igen...
När jag skrev det förra inlägget hade min attityd fått sig en törn... jag tyckte inte jag lyckats att mota vargen under natten.
Vi har båda läst boken, dock bara en gång
men tycker ändå att vi förstått teorin bakom och hur viktig attityden av självklarhet är. Det är tyvärr jag som pga sömnbrist och depression inte alltid har kunnat förmedla denna attityd och det lugn som varit nödvändigt för att stilla lilla Noras frågor och överlevnadsångest.
Natt 4 gick dock detta utmärkt, jag kände mig stark och lugn. Nora vaknade många gånger men somnade mycket fortare om vid vagning och ramsning än tidigare natt
. Så jag känner mig nu mycket stark och laddad inför uppföljningsveckan.
Nora sover på rygg i ett mörkt och avskilt rum. Äter massor under dagarna, kräks dock upp en del. Vagningen har vi tränat på innan vi startade och tycker det funkar bra.
En ytterligare fråga: Om man vill övergå till magläge, när passar det att ändra?
Tack för att Du utvecklat denna metod för oss sömntörstande barn och vuxna

När jag skrev det förra inlägget hade min attityd fått sig en törn... jag tyckte inte jag lyckats att mota vargen under natten.
Vi har båda läst boken, dock bara en gång
Natt 4 gick dock detta utmärkt, jag kände mig stark och lugn. Nora vaknade många gånger men somnade mycket fortare om vid vagning och ramsning än tidigare natt
Nora sover på rygg i ett mörkt och avskilt rum. Äter massor under dagarna, kräks dock upp en del. Vagningen har vi tränat på innan vi startade och tycker det funkar bra.
En ytterligare fråga: Om man vill övergå till magläge, när passar det att ändra?
Tack för att Du utvecklat denna metod för oss sömntörstande barn och vuxna
-
lillbusan1
Ny fråga!
Hej igen!
Undrar bara när och om man kan byta från ryggläge till magläge under kuren? Vi håller på att kura våran Nora (snart 4 mån) och har precis påbörjat uppföljningsveckan, men upplever att hon vaknar ganska ofta (ffa under vargtimmarna), somnar ganska lätt om, men behöver fortfarande vagnas (hon är nog inte mogen för att somna med bara ramsa ännu???!!!). Lyckades dock somna om ca 3 gånger i natt helt av sig själv
Hoppas Nora snart ska få sova sina hela nätter 
Undrar bara när och om man kan byta från ryggläge till magläge under kuren? Vi håller på att kura våran Nora (snart 4 mån) och har precis påbörjat uppföljningsveckan, men upplever att hon vaknar ganska ofta (ffa under vargtimmarna), somnar ganska lätt om, men behöver fortfarande vagnas (hon är nog inte mogen för att somna med bara ramsa ännu???!!!). Lyckades dock somna om ca 3 gånger i natt helt av sig själv
-
lillbusan1
Tack för snabbt svar!
Har nu fixat ett andningslarm så att vi kan byta över till mage. Hoppas att hon blir mer bekväm och inte vaknar lika ofta. Tyvärr börjar vi vara ganska slitna både min man och jag eftersom hon vaknar så ofta fortfarande (i natt är natt 3 i uppföljningsveckan), så vi måste ladda riktigt ordentligt för att vi ska orka med. Jag har skickat ett mail till Cissi och hoppas att vi ska få lite stöd och hjälp med hur vi ska gå vidare.
Jag förstår att vi inte är de enda som har det tufft med sömnlösa nätter och man får kraft i att läsa alla andras historier, men just nu skulle jag verkligen behöva personligt stöd.
Många kramar till alla andra som går igenom samma sak och även till er eldsjälar som ägnar er åt att hjälpa oss! 
Har nu fixat ett andningslarm så att vi kan byta över till mage. Hoppas att hon blir mer bekväm och inte vaknar lika ofta. Tyvärr börjar vi vara ganska slitna både min man och jag eftersom hon vaknar så ofta fortfarande (i natt är natt 3 i uppföljningsveckan), så vi måste ladda riktigt ordentligt för att vi ska orka med. Jag har skickat ett mail till Cissi och hoppas att vi ska få lite stöd och hjälp med hur vi ska gå vidare.
Jag förstår att vi inte är de enda som har det tufft med sömnlösa nätter och man får kraft i att läsa alla andras historier, men just nu skulle jag verkligen behöva personligt stöd.
-
annawahlgren
Det man då förstår är att lilla barnet inte heller orkar längre.
Kuren ger livet, det värt namnet, tillbaka till er alla. (Vad gäller lilla barnet kan man dock knappast säga "tillbaka" eftersom lilla trötta älsklingen egentligen aldrig varit där
Då gäller det att inte göra det för svårt för sig (eller svårt alls). Lägg barnet på mage
Misströsta inte. Med ett mål för ögonen orkar man med det mesta. Men det krävs förstås att man står bakom Beslutet helt och fullt enligt sin egen inre, absoluta övetygelse.
Och det kan du. Jag begär inte stor entusiasm. Jag begär bara enkel och skär förvissning om att detta är RÄTT för er alla
-
lillbusan1
Lillan fick äntligen sova!
Tack Anna för svaret...
Ville bara meddela att magläget var strålande för våran lilla tjej
{|= precis som du redan visste.
Natt 7
Hon somnade 20.55 efter 25 min solfjäder och sov sedan ända till 04.55 utan en enda fråga.
Många uppvaknanden mellan 05 och 06 och även mellan 06.30 och 07.30, men på det stora hela en strålande natt. Fick vagna några gånger för att lugna men kunde snabbt gå ut med ramsa och bekräftelse.
Har nu fått ny energi för att även fixa så att vargtimmarna ska bli lugnare för lilla Nora.
Många kramar till alla
Ville bara meddela att magläget var strålande för våran lilla tjej
Natt 7
Hon somnade 20.55 efter 25 min solfjäder och sov sedan ända till 04.55 utan en enda fråga.
Många uppvaknanden mellan 05 och 06 och även mellan 06.30 och 07.30, men på det stora hela en strålande natt. Fick vagna några gånger för att lugna men kunde snabbt gå ut med ramsa och bekräftelse.
Har nu fått ny energi för att även fixa så att vargtimmarna ska bli lugnare för lilla Nora.
Många kramar till alla
-
annawahlgren
-
lillbusan1
Jag har lite ytterligare frågor....
Natten som gick (natt 8 på kuren) fick lillan sova ganska bra, vaknade 02, 03 och 05 i princip och somnade ganska snabbt med vagning
. Dock tycker vi inte att ramsan "tar" fortfarande. Hon frågar mer och mer och högre och högre de gånger vi ramsar utanför. Börjar ofta skrika direkt vid läggdags även om vi fått henne att skratta innan hon lägger sig. Solfjädern gör att hon börjar skrika ännu mer. Vi är rädda att fastna i vagnings-träsket men det verkar vara det enda som funkar just nu. 
Är hon fortfarande för liten för att kunna ta ramsan
(Fyller 4 månader denna veckan.) Hur gör vi för att avveckla vagnandet effektivt
Hur länge ska man vänta med att köra ramsan eller gå in (om hon börjar bli hysterisk ):?:
Jag är helt inställd på att hon ska få sova en hel natt någon gång denna veckan och ska göra allt jag förmår för att förmedla lugn och säkerhet....
Kram till alla och ett extra tack till Anna för att du tålmodigt svarat på mina inlägg

Natten som gick (natt 8 på kuren) fick lillan sova ganska bra, vaknade 02, 03 och 05 i princip och somnade ganska snabbt med vagning
Är hon fortfarande för liten för att kunna ta ramsan
Jag är helt inställd på att hon ska få sova en hel natt någon gång denna veckan och ska göra allt jag förmår för att förmedla lugn och säkerhet....
Kram till alla och ett extra tack till Anna för att du tålmodigt svarat på mina inlägg
-
annawahlgren
Det låter som om du är på väg att vakna till liv igen - underbart
Nej, hon är inte för liten för att kunna ta ramsan, men det är du / ni som måste se till att den når fram. Gör den alltså mycket högre än ni tycker verkar klokt. Gör den mer rytmisk än den värsta poplåt. Gör den gladare och hurtigare och mera ihopdragen och stunsigare än ni någonsin kommit i närheten av
Och låt den få sista ordet. Alltid.
Överlag tycks det mig som om du har en smula bråttom. Otålighet har inte sin plats i kuren.
Ska man solfjädra, gör man det länge nog, dvs tills barnet verkligen är stilla, andas lugnt och är sömntungt i hela lilla kroppen. (Om man inte bara markerar, förstås, vilket är en annan historia.) Man kan inte bara konstatera att "Nehej, hon börjar bara skrika ännu mer." Hon ska över tröskeln. Det kan ta vad som helst mellan 5 och 15 minuter för en så här liten person första gången / gångerna. Och solfjädern ska vara en helt tyst, statisk mjukpress.
När du vagnar, tänk ut, inte in. Du håller på att fastna och det är lätt gjort, men resultatet är ju bara att man lär lilla barnet att det ska vagnas och vagnas och vagnas, annars kan man inte somna / inte sova - annars är det något fel
Den ömme fadern behöver nog inte thailändsk massage heller halva (eller hela) nätterna, även om han nog skulle estimera det
Ur Barnaboken 25 år (som är på ingång):
-
lillbusan1
Har nu genomfört natt 9, men tolkat det lite som kurnatt 2 eftersom vi skulle sluta vagna och låta ramsan ta över
Så här blev natten:
Nora somnade 21.20 efter tillrättaläggande samt solfjäder (ställde väldigt mycket frågor vid solfjädring, tog 50 min innan hon slappnade av).
03.57 Gnölar, ramsar x6 inkl bekräftelse, frågar med alla sina röstresurser efter bekräftelseramsan. Solfjäder 3min för att lugna. 04.05 tyst
04.12 Gnölar, ramsar x6, skriker, ramsar x 6, skriker ytterligare, solfjäder 10min, ramsa ut, skriker, vagnar
1min, ramsar ut, skriker högre, solfjäder + bekräftelse. 04.40 tyst
06.50 gnölar, somnar själv
07.05 pratar glatt till 07.15 då vi gör morgon
Bra natt för Nora trots att hon gillar att vagnas, mycket frågor under vargtimmen
Hur länge bör vi köra samma schema innan vi kan justera?
Tack Cissi för goda råd

Så här blev natten:
Bra natt för Nora trots att hon gillar att vagnas, mycket frågor under vargtimmen
Tack Cissi för goda råd