Amadeus och en himla massa frågor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Ja Sara, jag ser fram emot att införa både välling och potatis - inte minst för att få ner spyandet lite. Men han är ju inte 4 mån. före den 17.12, och där går ju gränsen enligt vällingpaketen i alla fall... Eller???
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, kanske för vällingen och gröten, men jag tycker inte att gränsen går där för "smakisar" snälla smakisar som avocado, päron, sötpotatis, majs, katrinplommonpure/juice vid behov, mosad VÄLMOGEN banan, fänkål, palsternacka, morot osv... Så börja försiktigt med smakisar tycker jag, men visst även majsvälling eller risvälling kan funka, vänta med havrevällingen till 4 mån. Så tänker jag. Främst om man verkligen har behov och vill. :wink:

Blanda gärna smakisar med pumpad BM, kallpressad ekologisk rapsolja så skall du se. :wink: (om du inte pumpar så blanda med ersättning)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

Antonias mamma skrev:Men han är ju inte 4 mån. före den 17.12, och där går ju gränsen enligt vällingpaketen i alla fall... Eller???
:heart: Lucine fick risvälling då hon var 3,5 mån. Hon är dessutom född i v.38 så om man skall vara extra petig var hon ännu yngre :wink:

Det var kärlek från första slurken och vällingkärleken var så stark så hon livnärde sig nästan enbart på denna dryck till knappa året (fast då hade vi avancerat till stadigare vällingsort) 8) :lol:

:heart: Kram från Nancy
Saara

Inlägg av Saara »

Förr inte så väldigt många år sen stod det 3 mån. på förpackningarna :wink:
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
ab73

Inlägg av ab73 »

Undvik gluten så går det nog bra. Du kan ge risvälling eller majsvälling till att börja med. och vanlig potatis började jag med vid knappa 4 mån.

Kram :heart:
Mamma till fartfylld son född i dec 05
Antonias mamma

Romanen fortsätter...

Amadeus blir 4 mån. nästa vecka. han har 15½ h sömn på schemat och läggs för natten kl.20 men vaknar ALLTID efter 20 min. Efter detta får vi vagna av och till i 2½ h innan han ger sig.

Detta problem uppstod då han var ca 2½ mån. och jag tidigarelade läggningen från 22 till 20. Vi har alltså inte kommit någonstans på 6 veckor och jag står inte ut mer. Jag trodde att man SKULLE införa tidigare läggning vid 2 mån. men nu idag läste jag i nya BB i kapitlet om 3-4 månaders barn att det då är lagom att korta av kvällarna...

Fel blev det hur som helst och frågan är vad vi ska göra nu. Ska vi kämpa vidare med detta evighetsvagnande eller ska vi ta upp honom efter 20 minutaren och ha sena kvällar ännu en tid innan vi försöker igen?

PS Vällingen gjorde INGEN skillnad och sista vakenpasset är nu alltid 2½ h - 3 h långt.

www.sandsdrommar.com
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej igen!

Han är ju rätt stor nu - har du hans schema så blir det lättare att råda, tycker jag.

Kram Ewa :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Antonias mamma

Ewa skrev:Hej igen!

Han är ju rätt stor nu - har du hans schema så blir det lättare att råda, tycker jag.

Kram Ewa :heart:
Japp, så här ser det ut.

Natt 20-07 (11 h)

7.00 Mål 1
8.30-10.00 Lur (1½ h)
10.00 Mål 2
12.00-14.00 Lur 2 (2 h)
14.00 Mål 3
16.00-16.45 Lur 3 (45 min)
17.00 Mål 4
19.30 Nattslurk
20.00 Sova natt

www.sandsdrommar.com
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Ja, schemat ser ju bra ut. Vad består målen av?

Som jag kan se det så är det
1) hunger - även om du inte tror det
2) (o)vana
som gör att han vaknar.
Eller en kombination.

Vad göra då? Jag, som själv haft två hungriga typer här hemma, hade haft så mycket mat på programmet (puréer och gröt) som bara går ner. Dvs mat vid lunch, gröt vid middag och välling till nattslurk.

Och sen hade jag avvaktat i 1 vecka. Vaknar mannen fortfarande efter 20 min hade jag infört ramsan. För då vet man att han är mätt och go. Och kan med lugn och säkerhet ge besked om att - varsågod - nu var det sovdags.

Så hade JAG gjort.

Kram på dig :heart:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Antonias mamma

Tack för svar! :heart:

Menar du Ewa att jag kan införa mat vid TVÅ mål redan nu, och direkt, samtidigt :?: Han blir 4 mån. nästa vecka och då tänkte jag införa puré vid lunch. Gröt från 4 mån. finns inte här.

Ren och skär hunger är det nog inte - han brukar inte få ner just nåt om man tar upp för att fylla på då han vaknar efter 20 min. Men kanske olindrad överlevnadsångest som kvarstår. Men mest tror jag på nappen, det faktum att vi måste vagna redan vid läggningen för att lugna honom samt en väletablerad ovana.

Kur JA - så fort jag får hjälp av Sagalinda som lovat komma efter jul. Men jag undrar - får vi bort detta uppvak ändå???

www.sandsdrommar.com
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag tror också på ovana, absolut. Edvard och jag var dödsdjupt i vagningsträsket innan MrsTall ryckte upp mig. :roll: Vi införde dunkt i handtaget, inte skak, men rytmiska dunkningar. Så få som kunde komma i fråga. Och en storstilad backning på det. För det blir ju protester, gud bevars. De åtgärdades med prat och musik. På tre dagar, för hos oss var det daglurarna, så slutade han skarva och kunde somna hyfstat bra själv.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"