Min son är 11 veckor gammal och jag har försökt genomföra Trenätterskuren, men med mindre lyckat resultat. Detta schema har jag fastställt som är anpassat efter min sons tidigare rytmen och hans storebror Oskar 22 månader som går på dagis 09-15. Har genomfört Sova hela natten på Oskar när han var 4 månader och det har funkat kalas!! Han sover 19-07.
Linus, 11 veckor
06:00 Mål 1, vaken 1,5 h
07:30 Sova 2h
09:30 Mål 2, vaken 2 h
11:30 Sova 2,5h
14:00 Mål 3, vaken 1,5 h
15:30 Sova 1,5 h
17:00 Mål 4, vaken 1,5 h
18:30 Sova 2 h
20:30 Mål 5, vaken 1,5 h
22:00 Sova 8 h
Dagarna går kalas och han sover sina pass väl. Ngn gång får jag vagna, men oftast går det helt smärtfritt. Han får bröstet direkt när han vaknar och en påfyllnad innan han skall sova enligt standardmodellen. Trasslet kommer på natten. Vi har nu kört i 8 nätter och vi har fått vagna från och till mellan kl. 02-06 vilket har varit mkt tufft.... Den bästa natten sov han till 04 och vagnades från och till under en timma för att sedan somna om vid 05 och sova till 06. Annars har det varit väldigt mkt vagnande mellan 02-06. Vissa nätter känns det som om han inte har sovit någonting under dessa timmar!! Vad gör vi för fel?? Vi vagnar enligt beskriven vagningsteknik, men vi får honom inte att somna om någon längre stund. På sin höjd har han somnat om 45 min, men blir oftast bara tyst ngn minut. J
ag försöker få i honom så mkt mat jag kan på dagarna, men han vägrar tyvärr ta flaska. Så jag kan inte fylla på med ngt stadigare på kvällen vilket jag gärna skulle göra. Det känns som jag har lite mjölk kvar i brösten då och han skulle behövt ngt stadigare. Annars har jag mkt mjölk och han äter på ca 10 min. Jag känner att han har ätit väl från bröstet under dessa 10 minuter och han vill absolut inte ha mer även om jag trugar. Har faktiskt provat ge honom majsgröt på kvällarna, men han vet inte riktigt vad han skall göra av den och mkt åker ut...
- Har ni några bra tips på hur jag kan få till nattsömnen?
- Har ni några bra tips på hur jag får honom att ta flaska?
- Skall jag sluta med påfyllnadsslurk nu när han är 11 veckor, eller när slutar man med det?
- Är mitt schema fel tänkt? Är det bättre att han har 12h natt men med ett nattmål? Hans bror sover som sagt 19-07 och på dagen 12-13:30 (22 mån).
- Har läst att jag borde köra 2-2 istället, men jag har tufft att hålla honom vaken bara 1,5 h på morgonen...
Oerhört tacksam för svar och tips!!