Trenätters-kuren på 2,5 månaders bebis

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Bonving

Trenätters-kuren på 2,5 månaders bebis

Inlägg av Bonving »

Hej,
Min son är 11 veckor gammal och jag har försökt genomföra Trenätterskuren, men med mindre lyckat resultat. Detta schema har jag fastställt som är anpassat efter min sons tidigare rytmen och hans storebror Oskar 22 månader som går på dagis 09-15. Har genomfört Sova hela natten på Oskar när han var 4 månader och det har funkat kalas!! Han sover 19-07.

Linus, 11 veckor
06:00 Mål 1, vaken 1,5 h
07:30 Sova 2h
09:30 Mål 2, vaken 2 h
11:30 Sova 2,5h
14:00 Mål 3, vaken 1,5 h
15:30 Sova 1,5 h
17:00 Mål 4, vaken 1,5 h
18:30 Sova 2 h
20:30 Mål 5, vaken 1,5 h
22:00 Sova 8 h

Dagarna går kalas och han sover sina pass väl. Ngn gång får jag vagna, men oftast går det helt smärtfritt. Han får bröstet direkt när han vaknar och en påfyllnad innan han skall sova enligt standardmodellen. Trasslet kommer på natten. Vi har nu kört i 8 nätter och vi har fått vagna från och till mellan kl. 02-06 vilket har varit mkt tufft.... Den bästa natten sov han till 04 och vagnades från och till under en timma för att sedan somna om vid 05 och sova till 06. Annars har det varit väldigt mkt vagnande mellan 02-06. Vissa nätter känns det som om han inte har sovit någonting under dessa timmar!! Vad gör vi för fel?? Vi vagnar enligt beskriven vagningsteknik, men vi får honom inte att somna om någon längre stund. På sin höjd har han somnat om 45 min, men blir oftast bara tyst ngn minut. J
ag försöker få i honom så mkt mat jag kan på dagarna, men han vägrar tyvärr ta flaska. Så jag kan inte fylla på med ngt stadigare på kvällen vilket jag gärna skulle göra. Det känns som jag har lite mjölk kvar i brösten då och han skulle behövt ngt stadigare. Annars har jag mkt mjölk och han äter på ca 10 min. Jag känner att han har ätit väl från bröstet under dessa 10 minuter och han vill absolut inte ha mer även om jag trugar. Har faktiskt provat ge honom majsgröt på kvällarna, men han vet inte riktigt vad han skall göra av den och mkt åker ut... :-) Han är en stor kille, väger nu 6,3 kg och ligger 2 steg över normalkurvan på vikt och längd.

- Har ni några bra tips på hur jag kan få till nattsömnen?
- Har ni några bra tips på hur jag får honom att ta flaska?
- Skall jag sluta med påfyllnadsslurk nu när han är 11 veckor, eller när slutar man med det?
- Är mitt schema fel tänkt? Är det bättre att han har 12h natt men med ett nattmål? Hans bror sover som sagt 19-07 och på dagen 12-13:30 (22 mån).
- Har läst att jag borde köra 2-2 istället, men jag har tufft att hålla honom vaken bara 1,5 h på morgonen...

Oerhört tacksam för svar och tips!! :-) Börjar bli trött nu efter att ha varit uppe många nätter i sträck....
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och välkommen till späda och små! :lol:

:idea: Du får gärna underlätta för mig att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum och gärna veckan du bar till också, då blir det lättare att ta hänsyn till "korregeringar" i mina svar! :lol:

Jag kan säga direkt, att nattmålet kl. 22 och sen sova till 06 är inte riktigt rätt tänkt för en 2,5 mån tyvärr. :cry:

I BB står det att det första målet som faller bort är 01 målet, sen faller 22 målet bort och sist faller 04 målet bort, just av den anledningen att vargtimmen är den tid som är jobbigast för de små. :wink:

:arrow: Så lägg in nattmålet 04 och ha natt mellan 20-04 så kommer det fungera bättre skall du se. :wink:

Fungerar schemat för er kan ni fortsätta ha det så här, men min erfarenhet är att nätterna under andra månaden vill börjas tidigare och tidigare och att sista luren blir mer och oftare 45 min.

Här är en länk på SM översikten som jag har skrivit ihop med lillamolntuss. Och där har du även jättebra schema förslag, de flesta är det som min son hade. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=45

Jag skickar även med mina mjölkökningstips så du kan öka BM lite mer inför amningarna. :wink:

Jag har ökat min mängd flertalet gånger och det jag gör är:

- Vila extra mycket (så mycket det går när man kan med barn :roll: )
- Dricker mycket (vatten, mjölk, lättöl och amningste - INGET coffein)
- Äta mycket fett och ofta (äter gärna direkt efter amning när barnet sover. Typ 5 ggr/dag)
- Pumpar direkt efter varje amning några min samt pumpar extra på kvällen när Tor lagt sig. Gärna länge och 2 gånger om jag orkar.
- Dricka LuzernTe i några dagar - 1 vecka. Sedan amningste

(finns även bra te på www.minimundus.se )

Det jag pumpar serverar jag i flaska
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bonving

Inlägg av Bonving »

Hej Tors Mamma!

Tack för fantastiska tips!! Så mycket bra info du skickade mig, det uppskattar jag verkligen!

Jag hade redan hittat dina schemaförslag och tänkt införa 20-07. Blev så glad när jag sedan fick svar av dig :D

Jag förstår att jag nu skall ge maten inom en timma och inte en påfyllnadsslurk. Erbjuder du båda brösten då vid ett mål?

Tack på förhand!
Mamma till Linus, född 080831 (7 dagar för tidigt född) och Oskar född 070201 (10 dagar för tidigt född).
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej igen, ja jag ammade båda brösten. En del kan köra med mat på B1 påfyllning på B1 paus och sen köra 2x B2. Men jag fick köra båda brösten i ett svep. Här måste man se till hur barnet är. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Bonving

Inlägg av Bonving »

Ok, jag provar mig fram.

Har du några tips på hur jag kan få Linus att ta flaskan. Hans äldre bror tog flaskan direkt så där hade jag inga problem. Har försökt med olika flaskor, ersättning, pumpad brösmjölk, haft honom tätt intill mig enligt så AW beskriver, haft honom på mina ben, provat med lite vaniljpulver i ersättningen (en gammal sägen tydligen), men det är bara bröstet som gäller.

Alla tips är välkomna då jag gärna skulle vilja kunna ge flaskan på kvällen så han får i sig ngt mer stadigt.
Mamma till Linus, född 080831 (7 dagar för tidigt född) och Oskar född 070201 (10 dagar för tidigt född).
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, det lättaste är ju oftast att man erbjuder flaskan när de är riktigt hungriga. Är de extra trilska så kan SusanDs sätt fungera, hon gjorde så här...
SusanD skrev:Ser att man ropar på mig och min ooooootroliga kunskap att omvända flaskovilliga ersättningsbarn. :wink:

Här hemma försökte jag först överlåta det hela åt Pappan vilket visade sig vara fel väg att gå för han var så blödig att han roade ungen tills tuttarna behagade komma hem. Sån är han (och jag älskar honom gränslöst :heart: ).

Jag kopplade på attityden och sen erbjöd jag flaskan med ersättning, varsågod och ät lilla barn. Trugade och fick kanske i 10 ml, sen var det stopp. Då fick Sigge-bus lägga sig i vagnen och ta fm-luren med tom magen. Hårt kan livet vara ibland. Somnade gjorde han, sur och lite hungrig. Väckte och erbjöd flaskan med ersättning och han åt. Smart kille, först testa om man får något ännu godare och när det inte går så äter man det som serveras.

Hm, visst kändes det hårt att skjutsa ut honom att sova utan mat i magen men han överlevde ju utan problem. Gott hull gjorde att han stod sig ändå men visst var han hungrig.

Dessutom är det faktiskt så att lille Gos-Ian inte har något val för ont i magen ska han ju inte behöva ha. Så förklara spelreglerna tydligt för lilla prinsen och kör sen på.

Kram Susan
Tor 2006

Bonving

Inlägg av Bonving »

Hej,

Tack för alla fina tips! Har ytterligare en fråga som jag hoppas kunna få svar på.
Jag startade igår med att tillämpa ditt schema för 3-månaders-bebis dvs 12-45-2-45 och nattmål kl. 04. Dock hade jag problem med att få min son att ta nattslurken kl. 18:30. Han äter jättelite. När jag sedan lägger honom, så är det som att han fattar att det inte blir mer mat och efter trugande så tar han och äter mer. Detta leder till att han har somnat in för natten nästan en halvtimma senare dvs 19:30. Självklart kan jag starta denna procedur redan vid 18:30 och därmed få honom att sova 19. Jag upplever heller inte att han äter jättemkt till nattslurk, dvs inte lika mkt som han äter de andra målen.

Är det fel att ge honom en påfyllning när jag lägger mig vid 22-tiden? Jag har gjort så tidigare och lyft upp honom, ammat och lagt tillbaka honom i vagnen.

Det känns bara som att det är så lite mat som han skall stå sig på ända till 04 eller har jag fel?

Tack på förhand!
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, nu är ju din lilla inte 3 mån än men absolut skall de klara 8-10 timmar utan mat. Har man då natt exempelvis 19 så är det ju faktiskt bara 9 timmar till nattmålet. All tid innan vagnar man förbi. VIsst vaknar den lilla 15-20 min innan är det ok att mata, men inte före. :D

Ja, huvudmålen för dygnet är 4 mål och en "kvällsslurk" just SLURK är ordet här. Man erbjuds att fylla på det man möjligtvis har missat under dagen. Vilket kan variera från 20 ml till 220 ml. Så det är bara att erbjuda. Mer kan du inte göra.

Mitt förslag är att du pumpar BM innan du går och lägger dig och serverar som "Nattmackan" om det är så att du är orolig för natten. Så gjorde jag. :wink:

Tänk på att ämnesomsättningen håller på och sjunker och runt 4 mån har de små precis samma ämnesomsättning som en vuxen och därmed är också behovet att äta på natten = 0. Bra va! :D 8)
Tor 2006

Bonving

Inlägg av Bonving »

Tusen tack! Jag tror jag ger en nattmacka ett tag framöver och sen blir det full Sova-hela-natten-kur när han är 4 månader. Körde detta som sagt på hans äldre bror och det funkade kalasbra, så vi har underbara läggningar varje kväll och han sover som en prins fram till sju.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"