Nattslurken?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
cecgus

Nattslurken?

Inlägg av cecgus »

Kanske kommer här en lite "dum" fråga men... Jag sitter och planerar för ett schema för min 6 månaders tjej som jag troligtvis kommer att kura snart. (Läser boken för fullt just nu!). :D
Jag är lite undrande över den sk. nattslurken. Kommer den precis i anslutning till läggningen eller när skall den ges? Jag tänker på sådana saker som tandborstning osv. Hur kan en bad, skoj och nattslurks ordning se ut?

Idag ger jag sista målet (gröt) till Hanna kl 18:30 och sedan badar vi, pyjamas på och därefter busar vi en stund. Jag lägger sedan för natten 19:00 och då somnar hon inom ett par minuter. Skall jag ändra på det bara för att klämma in en nattslurk? (Jag planerar för en 12 timmars natt 19:00-07:00)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Om du ammar nattslurk skulle jag ta gröten till middag och sedan amma sist på kvällen.
typ:
middag
bad
pyjamas
nattslurk
tandborstning
bus
nattning

Hur ser schemat ut i övrigt?
cecgus

Inlägg av cecgus »

Jag ammar inte alls längre. Hanna har inte varit intresserad av att ta bröstet de senaste 2 veckorna! Hon bara föser bort det och gråter. Det tar förodligen för lång tid innan maten kommer...

Mitt tänkta schema är följande:
07:00 Glatt uppvaknande med skoj och stim! Välling 100 ml
08:00 Måltid 1, Grötfrukost
08:30-09:15 Sova, 45 minuter
10:00 Mellanmål, Frukt, rivet äpple/päron
11:00-11:45 Sova, 45 minuter
12:00 Måltid 2, Lunch (1 dl grönsakspuré + kött/fisk och dessert)
13:00-14:30 Sova, 1½ timme
15:00 Måltid 3, ½ avokado/fruktkräm/smörgås + 150 ml mjölkersättning
17:00-17:20 Sova, 20 minuter
18:30 Måltid 4, Gröt med katrinplommonpuré
18:45 Kvällsrutin, Bad, mys och bus
19:00 Läggning, Sova för natten, 12 timmar

Vad tror ni?
cecgus

Inlägg av cecgus »

Nu har jag snart läst färdigt boken, men skall läsa lathunden ett par gånger till. Har bestämt mig för att kura Hanna med start nästa söndagkväll, när våra stora barn (13 och 16 år) går till sin mamma i 14 dagar, så nu har jag drygt en vecka på mig för pepping och förberedelser.
Hannas pappa har sagt att han skall läsa boken, men det tror jag först när jag ser det! Jag är inställd på att köra hela kuren själv eftersom jag inte tror att han kommer att ta det på allvar. Han klarar inte att följa scheman och göra saker på bestämda tider så jag tror att han kommer att stjälpa mer än att hjälpa. :wink: :roll:

Nu har jag gjort lite fler modifieringar av schemat och vill gärna ha synpunkter på det eftersom jag vill hinna introducera/pröva det innan kurstart:

07:00 God morgon med glatt uppvaknande och skoj och stim!
07:15 Måltid 1, Grötfrukost
08:00-08:45 Sova, 45 minuter
10:00 Mellanmål, frukt, rivet äpple/päron
(11:00-11:20 Sova, 20 minuter) Ibland verkar hon behöva denna lur!
12:00 Måltid 2, Lunch (1 dl grönsakspuré + kött/fisk och dessert)
13:00-14:30 Sova, 1½ timme
15:00 Måltid 3, ½ avokado/fruktkräm/smörgås + 150 ml mjölkersättning
16:00-16:45 Sova, 45 minuter
18:00 Måltid 4, gröt med katrinplommonpuré
18:30 Kvällsrutin, bad, mys och bus
18:45 Nattslurk och mera bus, Välling 100 ml
19:00 Nattning, Sova för natten 12 timmar

Hanna somnar som sagt redan av sig själv inom ett par minuter på kvällen. Hon är van vid att jag säger god natt, ramsar ut ur rummet och lämnar henne. Hon sover fram till ca. 23:00 och då hon vaknar och frågar. När hon får nappen, :!: :oops: , somnar hon snabbt om igen samtidigt som jag ramsar ut ur rummet. Sedan sover hon ibland ända till 05:00 då hon frågar igen. Samma procedur som ovan och hon sover lite till, men vill gärna vakna tidigare än 07:00.
Det som "oroar" mig mest just nu är att jag skall ändra på en nattningsprocess som redan fungerar toppen. Hanna har aldrig sovit på mage men alltid med sin lilla napp.

Jag har även en fråga kring bekräftelseramsan. Skall det vara ramsan x 4 eller bara ramsan, en gång, utan upprepning? (Jag tycker att ramsandet verkar svårast... :? )
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Jag tycker schemat ser fint ut om man ute sluter 20 minutre kring 11, och kanske flyttar lunch luren till 12.30 eller så. När hon sover 12 h non-stop på natten kommer hon klara sig bra utan den. Känner du att hon absolut behöver en powernap så klockar du efter 5 min och väcker.

07:00 God morgon med glatt uppvaknande och skoj och stim!
07:15 Grötfrukost
08:00-08:45 Sova, 45 minuter
11.00 Lunch
12:00 - 13.30 sova 1,5 h
14:00 Mellis
16:00-16:45 Sova, 45 minuter
17:00 Måltid 4, gröt med katrinplommonpuré
18:30 Kvällsrutin, bad, mys och bus
18:45 Nattslurk och mera bus, Välling 100 ml
19:00 Nattning, Sova för natten 12 timmar

Så här kan ett schema för en 6 månaders se ut, då har man ca lika mycket vakentid mellan sovpassen och lika mycket "hungertid", men detta är bara ett exempel.

Min gubbe läste inte heller något, men nu när han sett hur det funkar så förespråkar han shn bland vänner och bekanta, så det kan lätt ändra sig! :lol:

Hon kommr anabbt att köpa magläget ( kom ihåg att man kan kura på rygg/sidan om man så vill) och tutten glömmer hon på 1 natt - om du gör det!

Vad spännande det ska bli att få följa er på vägen! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
cecgus

Inlägg av cecgus »

Tack för ditt svar.
Jag flyttar lunchen till 11:45 och luren till 12:30, så klarar hon nog att hålla humöret uppe. :wink:

Jag undrar dock fortfarande över bekräftelsen... Skall det vara ramsan x 4 eller bara ramsan, en gång, utan upprepning? 8-[ :?

Två frågor har även dykt upp beträffande lurarna på dagen:

Om Hanna vaknar tidigare än vad schemat säger och hon inte vill somna om, trots att jag ramsar som en tok, skall hon ändå ligga kvar i vagnen tills "tiden gått ut"? Ex. hon skall sova 12:30-14:00 men vaknar kl. 13:15. Skall hon ligga kvar i vagnen till kl. 14:00 då eller skall jag ta upp henne tidigare

Vilket är bäst, enligt er erfarenhet, att lurarna sker i sängen eller i vagnen? (Jag har aldrig "vagnat" Hanna och tänkte att det kanske därför är lättare att ha henne i sängen de första dagarna även när hon skall tupplura! Hon somnar iofs. av sig själv i vagnen redan nu, fast på rygg eller sidan...)
Cilla, mamma till Hanna född 080522
Elle

Inlägg av Elle »

Hej cecgus och varmt välkommen till Forumet :D
cecgus skrev:Jag undrar dock fortfarande över bekräftelsen... Skall det vara ramsan x 4 eller bara ramsan, en gång, utan upprepning? 8-[ :?
Under första och andra natten/dagen säger man bekräftelsen separat när barnet tystnat som en sista bekräftelse att juvelen kan somna gott. Bekräftelsen sägs då i fyra verser, dvs precis som ramsan, men i lite lugnare tempo och avsluta mjuuuukt. Under natt 3 kan man börja "baka in" bekräftelsen i ramsan eller ev påminnelseramsa genom att gå ner i tempo de två sista verserna och avsluta mjuukt. Det gör du när du märker att juvelen tystnar medans du ramsar/påminnelseramsar.
cecgus skrev:Om Hanna vaknar tidigare än vad schemat säger och hon inte vill somna om, trots att jag ramsar som en tok, skall hon ändå ligga kvar i vagnen tills "tiden gått ut"? Ex. hon skall sova 12:30-14:00 men vaknar kl. 13:15. Skall hon ligga kvar i vagnen till kl. 14:00 då eller skall jag ta upp henne tidigare
Ja, hon ska ligga kvar i vagnen tills luren är slut. Du ger henne förutsättningarna till att sova hela luren, men om hon sedan ligger och snackar eller filosoferar en del av den, ja det är upp till henne :wink: Det handlar ju om att lära juvelen när hon ska sova och då måste man hålla tiderna. Du ska inte "ramsa som en tok" utan endast om hon behöver hjälp=är ledsen. En nöjd unge vertygar vi aldrig.
cecgus skrev:Vilket är bäst, enligt er erfarenhet, att lurarna sker i sängen eller i vagnen? (Jag har aldrig "vagnat" Hanna och tänkte att det kanske därför är lättare att ha henne i sängen de första dagarna även när hon skall tupplura! Hon somnar iofs. av sig själv i vagnen redan nu, fast på rygg eller sidan...)
När man kurar är det lättast att ha en och samma sovplats. Sedan när schemat sitter och lurarna sker utan uppvak, ja då kan du byta sovplats utan problem.

Lycka till!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
cecgus

Inlägg av cecgus »

Ok, jag förstår! Då kör jag även lurarna i sängen under de 4 första dagarna.

:arrow: Jag har läst lite olika råd beträffande mörkläggning av rummet på dagtid... Skall det vara mörkt i rummet även under lurarna på dagen när hon skall sova eller skall det vara ljust för att markera att det är dag? :?

:arrow: Ofta händer det att Hanna tar gott och väl 30 minuter på sig för att somna under dagtid. Skall hon då bara sova 20 minuter, så att man håller sig inom marginalkvarten och kanske lägga in en powernap (5 minuter) senare istället? (när det gäller en 45 minuters lur alltså :wink: )

En sak till :oops:

1:a natten; Skall jag lägga Hanna tillrätta (på magen, armar upp och benen ner) varje gång jag går in i rummet, jag misstänker nämligen att jag ibland kommer att hitta henne på rygg när hon frågar, eller bara om hon behöver buffas?
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Jag skulle mörklägga även på dagen men ha ljud utanför så att man ändå gör skillnad mellan dag och natt. Om hon ska sova 45 minuter men tar en halvtimme på sig att somna så ge en 20-minutare. Försök att inte ge några 5-minutare nu under kuren. Allt för att hon ska ha en chans att lära sig tiderna.

Om du tror att hon vänt sig till rygg och blir störd av det så kan man bjuda på en vändning, du kan ju också gå in när hon sovit i 10 min och se hur hon ligger och då vända tillbaka till mage. Men om hon inte är ledsen skulle jag vara sparsam med att rätta till läget, hon får välja själv. Öva mycket dagtid så att hon lär sig att vända sig själv.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
cecgus

Inlägg av cecgus »

Tack för svaret Emma. Jag vet dock inte riktigt om jag fattade vad du menade beträffande magläget... :?

Under första natten skall jag väl gå in till Hanna vid minsta pip, eller har jag missuppfattat det? Skall jag då buffa/solfjädra henne varje gång och sedan ramsa ut ur rummet? Om hon skall buffas/solfjädras varje gång måste jag ju lägga över henne på mage om hon vänt sig till rygg förmodar jag. Om jag inte skall buffa/solfjädra henne när jag går in förstår jag inte varför jag skall gå in. Syftet med att gå in är väl att hon skall bli lugn utan att jag talar med henne utan endast ramsar, på vägen ut.

Känner mig lite förvirrad och värre lär det väl bli ju närmare nästa söndag jag kommer. tack för att ni finns. :D :heart:
cecgus

Inlägg av cecgus »

Heej! :( :roll:
Jag läser i boken och är fullständigt övertygad om att sova hela natten kuren tillsammans med min övertygelse kan hjälpa min älskade lilla unge att sova bättre. Just nu känns det dock som om att jag bara blir mer och mer osäker. Jag vill vara peppad inför Hannas kur på söndag, men just nu känner jag mig bara förvirrad. Vet inte om jag kommer att klara av att genomföra kuren ensam. Jag vill ge Hanna alla de rätta förutsättningarna för att kunna sova så mycket som hon behöver och få möjlighet att njuta av sin tillvaro. Hannas pappa är verkligen inget stöd och jag upplever att han mest irriterar och gör mig osäker. :x

Nej, nu skall jag skärpa mig och istället peppa mig själv ännu mer. :wink: Jag har några funderingar som jag undrar om ni kan hjälpa mig med!? :?

1. Under första natten skall jag väl gå in till Hanna vid minsta pip, eller har jag missuppfattat det? Skall jag då buffa/solfjädra henne varje gång och sedan ramsa ut ur rummet? Om hon skall buffas/solfjädras varje gång måste jag ju lägga tillbaka henne på mage om hon vänt sig till rygg förmodar jag. Syftet med att gå in är väl att hon skall bli lugn utan att jag talar med henne utan endast ramsar, på vägen ut.

2. Är det samma procedur på dagtid under 1:a dagen?

3. Hon är väldigt förtjust i sin napp och håller den ofta i sin lilla hand och leker med den. När hon skall sova kommer hon alltid till ro med en gång om hon får den. Jag är orolig för att det kommer att bli jättejobbigt när hon upptäcker att hon inte får ha den längre. För jag förmodar att hon inte skall ha den alls, inte på dagen, natten, i bilen, inte någonsin mer...

//En lite osäker första-gångsmamma!
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

1. Under första natten skall jag väl gå in till Hanna vid minsta pip, eller har jag missuppfattat det? Skall jag då buffa/solfjädra henne varje gång och sedan ramsa ut ur rummet? Om hon skall buffas/solfjädras varje gång måste jag ju lägga tillbaka henne på mage om hon vänt sig till rygg förmodar jag. Syftet med att gå in är väl att hon skall bli lugn utan att jag talar med henne utan endast ramsar, på vägen ut.
Precis så ska du göra. In vid minsta pip och lugna henne. Hon ska vara helt lug och sömntung, men inte sova när du går ut me ramsan. Om hon ligger på rygg när du kommer in så vänder du henne snabbt till mage.
2. Är det samma procedur på dagtid under 1:a dagen?
Ja även dag ett så ska du buffa eller vagna henne helt lugn innan du går med ramsan.
3. Hon är väldigt förtjust i sin napp och håller den ofta i sin lilla hand och leker med den. När hon skall sova kommer hon alltid till ro med en gång om hon får den. Jag är orolig för att det kommer att bli jättejobbigt när hon upptäcker att hon inte får ha den längre. För jag förmodar att hon inte skall ha den alls, inte på dagen, natten, i bilen, inte någonsin mer...
Nej hon behöver inte nappen längre. Hennes sugbehov är inte så stort som när hon var riktgt liten. Så nappen kommer hon glöma redan första natten jag lovar. Livet blir så mycket lättare utan nappen. Min personliga uppfattning är att barn ska få utrycka sina känslor utan att få en napp instoppad som en ljudtämpare. :wink:

Lycka till på söndag och vi finns här som stöd. Det vet du, hoppas jag.

kram :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
cecgus

Jag behöver råd!

Inlägg av cecgus »

I onsdagsnatt slog Hanna uppvakningsrekord. Innan midnatt hade hon hunnit med närmare 10 uppvak. I min desperation började jag att buffa henne runt två på natten. Hon lugnade ner sig efter ca 10 minuter och somnade faktiskt efter att jag ramsat x4. Resten av natten hade hon endast 2 uppvak ( som jag avhjälpte med buff och ramsa) varav det ena var 06:40! Eftersom jag hade bestämt mig för att börja kura nu på söndag blev natten till torsdag ett litet mentalt genombrott som jag så väl behövde. Ännu mer övertygad om att kuren är rätt för Hanna bestämde jag mig för att inte vänta till på söndag utan köra igång redan som igår!

Hanna är sedan två månader tillbaka van vid att jag ramsar henne och hon somnar alltid själv på kvällen. Jag har följt ett schema i väldigt strikt i drygt två veckor och även lurarna fungerar redan bra. Det som nu skulle bli nytt för henne var buffandet, solfjäder, sova på mage och vara utan napp! Hennes pappa och jag är långt ifrån överens om att "kura" henne. Hade han fått bestämma skulle hon få sova i vår säng, med napp tills hon själv väljer att sova ensam... Hur som helst körde jag igång igår kväll, fylld av attityd och säkerhet. Följande hände:

18:55 Besked, buffade ca. 5 min, snabb solfjäder och ramsade ut x 4.
19:00 Frågor, in och buffade ca 5 minuter, ramsade x4, bekräftade x 4.
19:05 Hanna sover. På mage. Utan napp! :D
19:30 Hanna vaknar och frågar väldigt argt!
Mellan 19:30-20:05 ömsom buffade jag, gav besked och solfjädrade.
20:05 Ramsade ut x 4
20:07 Bekräftade x 4
20:10 Hanna sover igen!
21:05 Litet gnyande, jag solfjädrade en kort stund, ramsade ut x 2 bekräftade x 2.
21:07 Hanna sover igen
22:55 Lite gnöl, somnar själv om direkt!
03:47 Hanna vaknar och frågar. Jag buffar kort (4 ggr) och ramsar ut x 4. Hanna frågar igen och jag ramsar igen x 4. Gnöl och sedan TYST!
03:51 Bekräftar, mer gnöl och sedan tyst!
03:53 Samma som ovan!
03:55 Bekräftar igen! Hanna Somnar.
04:00 Hanna vaknar till och frågar igen. Jag går snabbt in och buffar kort, ramsar ut x 4. Mer frågor, jag ramsar x 6. Frågor och gnöl. Jag ramsar x 4.
04:05 Frågorna kommer stötvis och hon skriker upp sig. Jag går in och buffar.
04:13 Ramsar ut x 4. Frågor och gnöl
04:15 Ramsar x 4, Frågor och gnöl
04:17 Hanna tar ny fart och jag går in och buffar och solfjädrar.
04:20 Ramsar ut x 4, hon hör inte och jag går på nytt in och buffar och solfjädrar. Nu är hon jättearg!
04:25 Hannas pappa kommer ner och förstör allt jag arbetat upp under de senaste 30 minutrarna. Han klarar inte av att höra Hannas gråt som han uttrycker det. Mitt självförtroende får en kraftig törn och för att få Hanna lugn ger jag henne nappen!!! :oops: :( :cry: Hanna tystnar och blir genast lugn.
04:35 Bekräftar, Hanna somnar.
06:45 Hanna vaknar och gnyr. Jag ger ett snabbt besked, solfjädrar och ramsar ut x 4. Tyst!
06:50 Vill inte riskera att Hanna skriker upp sig utan gör glad morgon! :lol:

Under dagen har alla lurarna fungerat perfekt. Hon somnar till ramsan och sover de tider hon ska.
Jag och den ömme fadern har grälat kraftigt idag och vi bestämde att han skall sova hos en polare under de nätter som jag skall kura för han klarar inte av att "behandla" sin dotter så här. :evil: :roll: MEN, saken är den att han kan inte "flytta" förrän på söndag. HUR GÖR JAG NU?

Är allt förstört nu? Ska jag börja om på söndag, eller :!: :?: Jag skulle vilja fortsätta det jag påbörjat redan ikväll, men för att förhindra att Hannas pappa bryter ihop så skulle jag vilja kunna ge henne nappen på natten om hon vaknar. Kan jag vänja henne av med nappen i ett senare skeda av kuren dvs. under söndagnatten eller tycker ni att jag skall börja om helt och hållet på söndag när jag är själv med Hanna :?:

Jag behöver era råd nu, inte få veta vilken taskig inställning Hannas pappa har. Det vet jag nämligen redan... :(
Lou

Inlägg av Lou »

Hej,

jag är själv mitt i kuren. Allt går bra, men jag har också fått sköta det själv. Min kille kom med skeptiska kommentarer och sade "peppande" kommentarer som "Det där hjälper inte ett dugg" när jag ramsade. Jag känner mig fortfarande arg. Nu är han ju mer positiv eftersom det är uppenbart att det funkar, men han har fortfarande inte läst boken och tycker att det är irriterande när jag pratar om mat och tider. Ja, ja, suck. Hur som helst - det gick bra att göra det själv (än så länge i alla fall). Du kommer också att klara det!

Jag skulle föreslå att han lägger sig så långt ifrån er som möjligt i lägenheten/huset med öronproppar och att du fortsätter där ni är nu i kuren. Och att du får honom att svära på att inte lägga sig i. Varför ska du vika undan och få det ännu mer jobbigt och påfrestande (alltså flera dagars kur och osäkerhet). Som sagt, det finns öronproppar som är riktigt bra, det borde väl duga? Men om han är helt omöjlig och vägrar öronproppar så vänta till söndag. Eller om du tror att det kommer att utlösa ett jättegräl under själva kurningen.

Lycka till!!! :D
cecgus

Inlägg av cecgus »

tack för dina ord! Jag är mest orolig för hur resulatet kommer att bli om man drar ut på kuren. Hur det påverkar Hanna liksom. :roll:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"