Amadeus och en himla massa frågor
-
TorpSara
-
TorpSara
Förlåt.
Jag är så ledsen för er skull och din skull. Jag vet att det är en föga tröst, men solen kommer att gå upp igen. Det lovar jag. Det som hjälpte mig i min sorg för ett år sedan var framförallt att våga vila lite i de ljusa stunder som livet ändå alltid erbjuder. Utnyttja dem för att samla kraft för de mörkare, när sorgen kräver sitt.
Varmaste kramar!
Jag är så ledsen för er skull och din skull. Jag vet att det är en föga tröst, men solen kommer att gå upp igen. Det lovar jag. Det som hjälpte mig i min sorg för ett år sedan var framförallt att våga vila lite i de ljusa stunder som livet ändå alltid erbjuder. Utnyttja dem för att samla kraft för de mörkare, när sorgen kräver sitt.
Varmaste kramar!
-
Lua
-
Antonias mamma
Jag var nog lite otydlig i mitt inlägg. Det är ju alltså just en tidigareläggning som vi kämpat med de sista veckorna. Det var då jag försökte börja få honom att somna kl.20 istället för 22 som detta kaos började.
Vi lägger honom ca kl.20 varje kväll nu men han sover alltså bara en kort stund innan han börjar med dessa otaliga uppvak och vi får vagna var och varannan minut i flera timmar.
Vi lägger honom ca kl.20 varje kväll nu men han sover alltså bara en kort stund innan han börjar med dessa otaliga uppvak och vi får vagna var och varannan minut i flera timmar.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
-
Antonias mamma
Ännu ett försök till tidigare kväll gick om intet.
Amadeus var vaken 18-19.45. Då var han proppmätt och supertrött. Lades i vagn och somnade. Vaknade efter 20 min. Vi vagnade. Och vagnade. Han har ännu napp vid insomningen, men då han nu bara spottade ut den och skrek trots allt vagnade så jag jag till sist upp och matade. Men istället för att det skulle söva honom var han bara klarvaken efteråt, trots mörker och tystnad.
Jag fattar ingenting.
Anyone?
Amadeus var vaken 18-19.45. Då var han proppmätt och supertrött. Lades i vagn och somnade. Vaknade efter 20 min. Vi vagnade. Och vagnade. Han har ännu napp vid insomningen, men då han nu bara spottade ut den och skrek trots allt vagnade så jag jag till sist upp och matade. Men istället för att det skulle söva honom var han bara klarvaken efteråt, trots mörker och tystnad.
Jag fattar ingenting.
Anyone?
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
-
TorpSara
-
Antonias mamma
Han sover 1½ + 2 + 1½ h på dagen, och sen är han vaken 1½-2 h sista passet. Och så blir det ju då ett 20 min. sovpass till varje kväll fast det inte är meningen, eftersom vi aldrig lyckas få honom att somna om.TorpSara skrev:Har du kläm på ungefär hur mycket han sover på dagarna? Hur länge är han vaken innan natten?
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
-
TorpSara
Yepp - there you have it, vågar jag lova, jag också. Bekräftelseramsning alltsåTorpSara skrev:Bov. 8) Jag skulle vilja ha in minst två timmar. Aldrig mindre. Hellre 2,5. Ska det in en 20-minutare så ska det vara dryga tre inalles.Antonias mamma skrev: sen är han vaken 1½-2 h sista passet.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Antonias mamma
Och Amadeus protesterar =;Ewa skrev:Yepp - there you have it, vågar jag lova, jag också. Bekräftelseramsning alltsåTorpSara skrev:Bov. 8) Jag skulle vilja ha in minst två timmar. Aldrig mindre. Hellre 2,5. Ska det in en 20-minutare så ska det vara dryga tre inalles.Antonias mamma skrev: sen är han vaken 1½-2 h sista passet.:thumbsup:
Det GÅR inte! Första tröttskriken kommer efter 1 h. Det skovet lyckas jag få att gå förbi med olika knep men då han efter 1½ börjar skrika igen av trötthet är det enda som hjälper att lägga honom platt på mage och vagna. Det är det enda som får tyst på honom. Och det heter ju att man inte ska vänta tills dom svimmar av utmattning heller - så... hur gör man då
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
-
kattklo
Minska ner på sömnen någon av lurarna?
Så kan ni ha kvar korta kvällar (hade vi med Allan tills han orkade ha dem längre) men han kanske "gör natt" när han ska?!
Sen kan ni ju trycka lite extra på nattnings-rutinerna. Vaaaaarmt bad, smörja, pyjamas, gos, skratt, nattslurk.... Så han verkligen ser vad som komma skall.
/katten
Så kan ni ha kvar korta kvällar (hade vi med Allan tills han orkade ha dem längre) men han kanske "gör natt" när han ska?!
Sen kan ni ju trycka lite extra på nattnings-rutinerna. Vaaaaarmt bad, smörja, pyjamas, gos, skratt, nattslurk.... Så han verkligen ser vad som komma skall.
/katten
...och/eller väcka efter exakt precis 20 min och fortsätta programmet. Såsom det beskrivs i BB. Så gjorde jag med båda. Och 20 min räckte för att få upp orken till att slurka i sig lite till - och bjuda på ett litet smil också för den delen.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06 
-
Antonias mamma
Nåja - nu har jag haft Amadeus vaken i 2 h 45 min det sista passet!!!
Han somnade sedan snällt men surprise surprise - vaknade efter 20 minuter...
Har just vagnat alltså och det lär nog bli samma citkus som vanligt innan klockan är tolv... 
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
Hej!
Kan han vara mogen för ett stadigare kvällsmål?
Just i den där åldern ca 3,5 mån. om jag räknat rätt, så sportade vår son med nåt liknande. Han var svår att söva med bara bröstmjölk, så jag ammade, ammade, gav ibland flaska, tills han äntligen somnade, för att vakna efter 45 min., och mera ammande, ammande. Han började också vakna på natten för att äta. Då införde jag kvällsvällingen (majsvälling), och efter det somnade han mycket tidigare på kvällen och sov hela natten.
Kunde det vara så att det inte är mängden mat som är lösningen nu, utan kvaliteten på maten, dvs. att han sku behöva stadigare mat? Bara en tanke...
Kram från oss,
Sara
Kan han vara mogen för ett stadigare kvällsmål?
Just i den där åldern ca 3,5 mån. om jag räknat rätt, så sportade vår son med nåt liknande. Han var svår att söva med bara bröstmjölk, så jag ammade, ammade, gav ibland flaska, tills han äntligen somnade, för att vakna efter 45 min., och mera ammande, ammande. Han började också vakna på natten för att äta. Då införde jag kvällsvällingen (majsvälling), och efter det somnade han mycket tidigare på kvällen och sov hela natten.
Kunde det vara så att det inte är mängden mat som är lösningen nu, utan kvaliteten på maten, dvs. att han sku behöva stadigare mat? Bara en tanke...
Kram från oss,
Sara
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum