Därför tycker jag att du ska sätta ramsan, börja få en dialog med dottern så som jag svarade ovan här. Om hon skriker ledset när du jobbar så går du naturligtvis in och lugnar men går med ramsan och bekräftar. Du ska ha sista ordet.
Ska jag vara övertydlig då och buffa vid minsta pip med påföljande ramsa, även dagtid för det är ju dagarna som varit knepiga, det blir verkligen vid pip för ledsen är hon inte, bara arg ibland och då ska man inte ramsa?
Eller MÅSTE ramsan föregås av något rogivande? Som Anna W skriver: "För barnet associerar ramsan mycket snart till ligga stilla-sova-somna om, därför att den brukade avsluta tillrättaläggandet, buffandet, solfjädern eller vagnandet - vilket/vilka av kurens rogivande verktyg som alltså föregick den."
För isåfall förstår jag nu äntligen varför jag haft svårt att få henne att lyssna på ramsan, eftersom buffning o.s.v. är kristilldelning och kriser sällan uppstått här.
Kommer kanske inte ifrån buffningen före ramsan, får tänka som om det var "första natten" nu på dagtid och buffa vid minsta pip, ramsa, hon skriker upp sig ilsket, tystnar, bekräftelse. Ska jag ramsa innan bekräftelse (ihopdraget) eller bara bekräftelse? Måste för säkerhets skull fråga, kanske har missuppfattat; bekräftelseramsan ska inte vara samma ord som ramsan utan mer ett konstaterande att hon är på rätt väg (att somna)?
Jo, ramsan ska följa på nått rogivande, men det kan hon ju kanske fixa själv. Det måste inte vara du som handgripligen hjälper henne. När hon kommer till ro, oavsett hur, så bekräftar du, precis som du skriver. Men med samma ord. En extra omgång x4 med mjuk och bekräftande ton.
Jag kom på det oxå ja.. Ok. Tror poletten äntligen trillat ned hos mig. Tack snälla! På fm-luren nu så buffade jag iaf 3-4 ggr (d var ju innan poletten trillat ned!), ramsade ut, argskrik vid ramsan, tystnade men ej tillräckligt för bekräftelse, argskrik igen, buffning, ramsade ut, argskrik, tyst, bekräftelse, sover!
Precis, nu har du förstått helt rätt. Gör så idag. Sedan är det meningen att du och lillan ska bolla ramsan fram och tillbaka precis som jag skrev tidigare.
Andra dagsluren idag; direkt argskrik vid läggning, kort buffning typ mindre än 1/2 minut, ramsa, fortsatt skrik några sekunder, tvärtyst, bekräftelse och sover!
Ramsan är verkligen A och O i detta
Och samma attityd hela vägen igenom 8) .
Likaså bekräftelsen - ställer hon 50 frågor, ska du ge henne 51 svar .
Det här gå så bra så .
Du, skriv gärna in din dotters födels under "Profil" och sen under "Signatur" i menyraden här ovanför, så är det lättare för oss att ge dig tips under tidens gång då vi lättare kan hitta ålder på din dotter direkt, istället för att behöva leta i tråden .
Din signatur kommer alltid automatiskt att lägga sig sist i dina inlägg
Lycka till
NINA
Lisa för själen kom december 2007.
Mors lilla Olle kom juni 2010.
Hej hej på er.. Så här går det; bebisen följer schema o sover det hon ska. Men upplever tyvärr att hon fortfarande inte lyssnar på ramsan; jag har verkligen prövat enligt konstens alla regler. Om det är mycket argskrik som stegras vid läggning så blir det fortfarande några få buffar, solfjäder o sedan ramsa/bekräftelse inbakat, är det gnäll eller små argskrik får hon gnälla/skrika av sig o så bekräftar jag när hon lugnat sig o håller på att somna.. Att lugna henne med ramsan funkar dock fortfarande inte.. Men jag fortsätter.
Vaknar ofta men inte jämt vid 5-6 (ska vakna 6.45), ibland lite gnäll och småskrik, då ramsar jag, någon gång buffat, men lika ofta jollrar hon bara lite o somnar om av sig själv.
Känns på det stora hela mycket bra, framför allt att hon sover sina dagslurar mycket bättre mot tidigare då hon vaknade stup i kvarten.
Hon verkar dock ändå lite trött ibland på dagarna mot slutet av vakenpassen, kan bli lite gnäll o svårt att få henne glad. Svårt med 5 minuters powernaps eftersom de då skulle infalla strax innan ett sovpass.. Någon som kan kommentera schemat (finns överst i denna tråd), ska jag ändra något/lägga till sömn? Vill ogärna ändra tiden för nattsömnen då det passar så bra m våra andra tider.
Har läst och läst igen om ramsningen, inte minst era inlägg här.. Blir ändå rådvill nu igen efter 1,5 v och hon fortfarande inte lyssnar. Flera säger ju att man inte ska ramsa när de är arga/protesterar och eftersom hon alltid bara gör det vid läggning (eller lugn, aldrig ledsen) så får jag ju inte tillfälle att öva ramsan om jag följer detta. Nu har jag ju iaf använt ramsan för att jag vill kunna använda det verktyget om hon blir ledsen och frågar, men ingen dialog alls och jag har verkligen försökt enligt konstens alla regler. Noga med bekräftelse så hon får den ju alltid den vägen. Hur ska jag göra, när ska jag ramsa?
Egentligen inget problem kanske? Tänker att det kanske är såhär eftersom hon sovit i princip hela nätter sedan hon var drygt 2 månader, även sovit sina dagslurar men under promenad eller vagning till sömns. Hon VET verkligen att hon ska sova men vill oftast inte på dagarna för det är roligare att vara vaken? Och då protesterar hon och ramsning går ej fram..