Schema 1 år (11,5 h sömn på natten)

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
JH

Schema 1 år (11,5 h sömn på natten)

Inlägg av JH »

Hej alla! :D

Vi börjar fundera på om det är dags för Elsa att bara sova 1 gång om dagen.. :-k

Hon sover fortfarande som hon ska på dagen (1,5h + 45 min), men är inte särskilt trött när det är dags för lurarna och det tar lång tid för henne att somna. När hon väl somnat så sover hon dock tiden ut för det mesta. Hon har nästan alltid vaknat lite före morgon (som är 06.30), men nu vaknar hon ibland 1h-45 min för tidigt.

Hon sover "bara" :D 11,5 timme på natten, så att bara ha en lur på 1,5 timme innebär alltså att hon får 13h sömn per dygn och inte 13,5, som hon borde. Är dock tveksam till att hon kommer att sova 2h i sträck eftersom det aldrig har funkat förut (Jag VET ,"attityd", men ändå... :oops: :twisted: ) .

Hur har ni andra gjort som inte har 12 timmars sömn på natten? När och hur drog ni ner till 1 lur?

Undrar också NÄR era barn sover när de bara sover en gång, samt när ni lägger lunchen. Känns som att man måste ändra matschemat också om man bara har en lur...
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
lilla morran

Ang. sömnen

Inlägg av lilla morran »

Hej,

När vår tjej var runt 1 år så märkte vi att hon blev svårare och svårare att söva på kvällen. Hon blir arg och vill inte alls gå och lägga sig.
Det har blivit lättare sedan hon bara sover 1 gång under dagen men vi har fortfarande våra duster på kvällen ibland.

Kanske kan du ha hjälp med hur vårat schema ser ut.

Frukost vid 7:30
Lunch 12:00
Sömn 12:30 - 14:00, 14:15 ibland.
Mellanmål 15:00
Middag 18:30
Natt 20:00

Vi har märkt att hon inte äter lunchen om vi lägger ett mellanmål på förmiddagen så vi tog bort det!
Hon äter lagad mat till lunch och middag, samma mat som vi äter. Vi försöker peta i henne leta mer mat nu på kvällen så att vi kan sluta med vällingen som hon dricker ibland.
Det kanske ser lite sent ut att äta middag vid 18:30 men det är den enda tid som funkar för oss med jobb och sånt och jag tycker att hon skall få äta med oss! Det hon ser att vi lagar och provsmakar, det ska hon också provsmaka :lol: Och det vi äter det äter hon :lol:

Sedan vi började med att sova en gång på dagen så har hon blivit mycket gladare! Förut så sov hon 20 minuter åt gången, aldrig längre! Snacka att hon var gnällig innan läggdags! Visserligen så lade hon sig tidigare då men det var en pärs att hålla humöret uppe på henne.

Jag märker att man ibland blir lite "hemmablind" man kör på som man alltid har gjort utan en tanke på att dom faktiskt växer och blir äldre! Och så när dom försöker säga oss något genom att skrika t ex så tycker vi att dom blivit jobbiga att söva :lol: :oops:

Jag tror det kommer att gå jättebra med bara sömn en gång om dagen!
Tro på dig själv.
Kram
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Nu vet jag ju inte när eran första lur ligger, men ett förslag är att skjuta fram den till lite senare ifall du ska ta bort den andra luren.

Mitt schema har varit (och är fortfarande)
8.00 Vakna
12.00 lunch
13-15 sova middag.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
JH

Inlägg av JH »

Tack för svar!

Ja, vi har nu bestämt att skjuta på morgonluren 30 min och lägga en 20 min på em. Körde 20 min på em för ett par veckor sedan, men efter en vecka så utvärderade vi och kom fram till att gå tillbaks til 45 eftersom hon knappt gick att väcka efter 20 min. Men det var kanske fel beslut...

Nu blir schemat
06.30 morgon
10.30 sova 1,5 timme
15.40 sova 20 min
19.00 natt

När vvi sedan kör på en lur blir väl den då 11-12.30. Jag tycker då att det är svårt att veta var man ska lägga lunchen.... Eftersom hon äter frukost så tidigt så känns 12.45 väldigt sent, eller?
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Hej, Jenny!

Tänkte precis råda er till en 20-minutare på e.m. Den faller bort av sig själv sen.

Kan ni inte ha välling på morgonen och sen en andra frukost kl.8.30 (gröt)?
Lunch kl.12.30 o s v.

Lycka till!

/ Mamman till sonen :D
camilla

Inlägg av camilla »

Vi började med 1 lur i måndags och det gick bra till en början, vi har bara 11 tim natt och 2,5 tim dagslur vilket fungerade bra de första dagarna men nu de senare har de vaknat 30-60 min för tidigt vilket inneburit att de blivit väldigt trötta på kvällen. Har inte lagt dem tidigare för det eftersom jag vill få ordning på det så jag håller på att kämpa med omsomning osv tills de lärt sig att de ska sova 2,5 tim.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
JH

Inlägg av JH »

Tack för tips mamman! :D

Så får det nog bli. Vi har ju redan en extra fukost, men den ligger nu mer i samband med vällingen. Alltså först välling och sedan lite gröt för att fylla på. Men när det blir dags för en lur så gör vi nog som ni, lägger en stor portion lite senare!

Camilla: Jag känner igen det du beskriver från när vi drog ner från 3 till 2 lurar. Första dagarna sov Elsa 2 timmar på fm istället för 1,5 som innan. Jättebra, tänkte jag, då behöver hon inte sova så länge på em. Men efter ett par dagar var hon tillbaks till 1,5 timme (längre än så har hon aldrig sovit på dagen, inte ens när hon var nyfödd!!!) ochjag gav upp försöken att få henne att sova längre :evil: :oops: :roll:

Idag har vi kört första dagen med nya schemat. Har funkat ok, men det var vääääldigt svårt att väcka henne efter 20 min på em. Nån som känner igen detta? Hon fick också somna 30 min före vanlig tid för natten eftersom hon var JÄTTEtrött redan vid 18. Men det är väl bara att köra på! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Plutten är 1 år om ca 1 vecka och hans schema ser ut på följande sätt:

07 God Morgon och välling
09.30 Gröt med frukt
10-ca 11.45 Sova
12 Lunch
15/15.15 Em-lur 45 min
16.30 middag
18.30 nattslurk
19 Sova

Ser inga tecken på att behöva ändra än. Nu under semesterveckorna har vi ibland behövt söva i vagnen på em-luren och det har tagit tiiiiiiid.

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Sitter och slappar lite (man har ju ett kurat barn :wink: ) och läser runt bland trådarna... :D .

Plutten blir ju 1 år på tisdag :D och han visar inga som helst tecken på att inte behöva ha 2 lurar. Är detta konstigt? Han somnar rätt snabbt också så jag ser inga skäl till att ändra på schemat. Han har ju sin morgonlur kl 10 och sover nästan alltid 1,5 h (ibland lite längre, ibland lite kortare). Visst skulle han kunna vara vaken längre, men eftersom han somnar så snabbt så måste han ju vara lagom trött då eller hur? På em lägger vi honom kl 15 alltså ca drygt 3 h efter det att han vaknat från fm-luren och han somnar då också :shock:...

Det är ju inte varje lur han somnar pladask, men ändå så pass ofta att jag inte ser något skäl att ändra hans sovschema.

Frågan är ju hur man hade gjort om han skulle börjat på dagis vid 1 års ålder för där har man väl bara 1 lur eller hur?

Synpunkter? Erfarenheter?

Kram Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej Kristin! :D

Inget konstigt alls! Jag hade kvar 2 lurar tills tjejerna var 1,5 år.
Krånglar det inte, så kan man ju bara köra på som vanligt :wink:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hejsan!

Ser att du har fått flera svar, men svarar på:
Idag har vi kört första dagen med nya schemat. Har funkat ok, men det var vääääldigt svårt att väcka henne efter 20 min på em. Nån som känner igen detta?
Maja, 11,5 mån, sover 1,5 på fm och 20 på em sedan ett bra tag tillbaka. Hon är 9 av 10 ggr svårväkt på 20 minutaren. Ett par ggr då hon sovit dåligt på långluren, har vi låtit henne sova längre, men då vaknar hon efter 23-24 minuter ändå. :wink:
När hon får sova 20 min. på em somnar hon lätt som en plätt till kvällen. Gör som du säger; kör på bara!

Har samma funderingar som du gällande det här med en lur och vart lunchen bör hamna. Vårt schema idag:

06.00 Godmorgon och välling
09.00 Gröt och frukt.
09.30 Sova 1,5 h.
12.00 Lunch
14.30 Sova 20 min.
15.30 Middag
18.15 Välling
18.30 Godnatt 11,5h.

Känns redan som att vi bör skjuta på vår långlur minst 30 min. Sista veckan har det tagit riktigt lång tid för henne att somna. ("hallå" till mig själv... Det är väl ett tecken om något? Ibland måste man skriva saker och ting för att fatta själv... :wink: ). Som du själv skriver så handlar det ju om att skjuta fm luren framåt och låta den korta luren så småningom falla bort.

Lite om hur vi gör!

Hälsn. Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
JH

Inlägg av JH »

Tack för alla svar! :D
Vi körde 1,5 h + 20min i ca 2 veckor och det funkade superbra. Vi kände dock att det skulle vara ok för Elsa att bara sova 1 gång om dagen så efter 2 veckor så sköt vi fmluren framåt och tog bort sista luren. Det funkar jättebra! Till på köpet har hon slutat med sina tidiga morgnar (har nästan alltid vaknat mellan 15-30 min för morgon. Vårt nya schema är nu (om någon är intresserad :D ):

06.30 morgon + välling
08.30 gröt
11.00 sova 1,5 timme
12.45 lunch
15.00 litet mellanmål
17.00 middag
18.20 välling
18.45 godnatt

Vi la henne 15 min tidigare än vanligt de första dagarna efter att vi tagit bort en lur och vi har fortsatt med det eftersom det ger henne nästan 12 timmars natt istället för 11,5. Hon kan dock fortfarande bli trött och kinkig vissa kvällar, så vi funderar på att skjuta första luren ytterligare en halvtimme framåt... :-k
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hääärligt att höra att det gått så pass bra! Schemat ser ju toppen ut och vi kommer att hamna på något liknande vad det lider. Så för mig var det av högsta inresse att få se schemat :D

Hälsn. Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"