Hej igen!
Tänkte att jag kunde berätta hur våra eftermiddagar o kvällar ser ut om det kan hjälpa fram en lösning:
15:30 Hämtas från förskolan, går oftast direkt hem (åtminstone under "mörkermånaderna") Vi kan dröja oss kvar på förskolans gård.
16:00 Oftast hemma fr förskolan
16:00-17:30 Han får "vila" genom att antingen titta på film eller som nyligen spela pedagogiska datorspel. Jag ser nu på klockslaget att denna "vila" kanske är lite väl lång...??

Undertiden kan jag sitta på golvet och läsa dagstidningen eller så tar jag hand om lite tvätt och plockar med lillebror (som inte sitter still och tittar på film..) samt lagar maten (med lillebror).
17:30 Hela familjen äter middag
18:00 Bolibompa
18:30 TV:n stängs av och hela familjen umgås i och med att kvällsrutinerna sätter igång: dusch/bad varannan kväll, bus, läsa bok
19:15 båda barnen ligger. Lillebror somnar bums och storebror, ja ni vet ju vad som händer......
Hm....när jag nu ser klockslaget för "vilan" så känner jag att SÅ länge brukar det inte bli, men det beror nog främst på att vi kanske inte alltid är hemma 16.00, men i alla fall 16.15..... Faktum är att vi tidigare begränsade "vilan" till ca 45 min just för att det inte skulle bli så mycket filmtittande. OBS! "Vilan" innebär inte att han ligger ned eller att han sover, utan att han sitter still (är ett mycket aktivt barn annars).
När han förrut inte fick titta på film ända fram till middagen, så började han leka nere hos oss eller uppe på sitt rum. Det kändes "sundare".....
Min man och jag turas om att hämta på dagis 15.30, den som inte hämtar barnen är alltid hemma 17.00 (och kan sitta någon timme med jobbuppgifter efter det att barnen lagts).
Jösses vad mycket jag skriver

! Kan det vara så att grabben är för "understimulerad" kl 19 och inte "färdig" med sin dag och det är därför han vill prata så mycket just vid läggning samt leka av sig lite till?
Jag känner på mig att ni kommer att svara JA på min fråga

......
//Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06