Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Oj, här var det visst lugnt! Trodde att jag skulle få läsa flera sidor, men så var visst inte fallet! Fast det är ju också helt okej. Alla måste inte sitta hopkurade över symaskinen, så som jag gör just nu!

Om ni visste vilket flyt jag haft! Sedan i söndags har det blivit en mössa, ett par långkalsonger, ett par mjukisbyxor, en matchande tröja och så ett par babybyxor till nyskruttet, som ligger lugnt och stilla i mitt inre. Nu tänkte jag, innan sonen vaknar, ta och klippa i allafall en del av mönsterdelarna som skall bli den berömda åkpåsen en gång för alla! :D

Har uppdaterat en del på bloggen, men den kommer att rassla till ändå lite mer om någon dag eller två.

Vi hörs, kära vänner! Kram// Åsa - mer manisk än någonsin!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jo, ÅsaB, jag funderar också lite på det där om olika maskiner och vad man har dom till. Men jag kan inte påstå att min kastande stretchsöm är sådär jättebra. långsam och lite strulig. Och så skulle jag gärna ha tätare kastningar och klippta kanter då... :roll: Och inte har jag våffelsöm eller andra roliga dekorsömmar heller.

Men jag måste fundera ut vad det är för behov jag har. Vill ju gärna ha lite snygga fållar. Vad jag har förstått så går det en skiljelinje i pris om maskinen klarar täcksöm eller inte (typ tvillingnålssöm). Men borde man inte komma ganska långt med flatlock, som jag tycker är dekorativ och snygg? Även billilga overlockmaskiner verkar ha denna. Och så kan man ju sy tvillingnål med vanliga maskinen. Eller är det något jag missar?

Jag har också varit ganska produktiv på sistone. Flera par muddbyxor och några nya tröjor. Jag har en ny favorit: Raglan! Mycket snabbare än vanliga tröjor och kul att leka med olika tyger och muddar. Jag lägger strax upp på bloggen. Min landskapströja blev väldigt bra men jag glömde att fota den innan den blev present till en liten tjej i helgen. Men det blir säkert en till inom kort!

ÅsaB, vad fina grejer du har gjort! Det randiga tyget verkar underbart! Och du, när man blir mer fanatisk än vanligt, då börjar det definitivt att närma sig förlossning. Båda mina gånger har jag fått en överjordisk överskottsenergi på slutet. Uppbådande av kraft, liksom... :lol:

Kramar!
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

åååh vad underbart att få gå in hos er och se allt vackert - jag behöööver det idag! :D TACK! :heart:

Jag har mått dåligt i veckan. Orkar inte förklara, vill man så finns det i bloggen. Har dock en sanslös inspiration just nu och idéerna sprutar så ikväll tog jag mig an maskinen och en sedan länge planerad tröjslakt... Inser att tröjan inte räcker till den hängselbyxa jag planerat så jag får modifiera lite... men det gick! Och så var resåren slut... men då kom stortjejjan med en gammal kjol där midjeresåren var ok - klippte ur den och mätte, sku' räcka till både ben och midja! Vilket flyt!

Trodde jag ja...

Inte en enda söm är snygg

På många ställen är det t.o.m små fina trasselnystan på undersidan som dekor,
ingick inte i min modifiering :roll: nej

jag vill ha en ny symaskin

en egen

som är min

som fungerar

:cry:

/Fjällmor
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Har du smörjt maskinen?
Har du kollat över- och undertrådstryck (heter det så?)...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tack /LO

Jag har inte ens en bruksanvisning och maken minns inte ens var han fått maskinen ifrån.
Jag har googlat men inte hittat så värst mycket. Det är en hugin. Jag kan inte hugin...

Jag vill ha min gamla husqvarna tebax :!:

(eller, en overlock...)

:oops: :roll: 8-[

/Fjällmor
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Tack Tinis - vad snäll du är! Själv är jag faktiskt jättenöjd, fast jag måste göra om de dimblå byxorna. Resåren är för lös och midjan har hamnat för högt upp. Fast å andra sidan slippter jag sprätta - jag kan bara ta saxen och klippa av utan att det gör något. Men jag kan varmt rekommendera de där randiga tygerna från E-slöjd, som finns i enfärgat också. Tygerna är FANTASTISKA, mjuka, följsamma och inte svåra. Det är väl det där med interlock som gör det - vad det nu innebär... Ottilia, du vet säkert? Är det liksom att det är dubbelstickat, tyg?

Nu sitter jag annars och klurar med min åkpåse. Jag har ju utgått från ett mönster och gjort om, så att det inte är ben utan påse, men också knäppning på sidan istället för rakt fram, så att kotten skall kunna ligga på magen utan allt för mycket som trycker på magen. Jösses, vilka djupa veck jag lägger pannan i stundtals! Men jag får nog ihop det till slut. Det är jobbigt och spännande på samma gång. :D

Min maniskhet är tyvärr nog inte alls ett tecken på att förlossningen är på gång, för sådan här blir jag ALLTID! :shock: Men samtidigt lägger jag kanske på ett extremt extra kol, i och med att tiden verkligen rusar ifrån mig - samtidigt som jag HAR tid, när Walle sover eller är på dagis. Normalt skulle jag aldrig kunna vara så hysteriskt effektiv och egentligen är det nog lika bra. Fast det är vansinnigt rolig att kunna gå loss i sin maniskhet för en gångs skull. Och jag avslutar alla projekt och har faktiskt också gjort planerade sådana och inte bara tusen andra saker, som jag brukar. Men efter åkpåsen och omsydda mjuksibyxor skall jag nog pausa lite ändå. Datorn och hemsidan måste få sitt!

Nu skall jag gå och lägga mig. Jösses - klockan är visst nästan halv tolv! Fast jag fick sovmorgon idag, det är nog därför jag inte har sovit i flera timmar redan!

Kram// Åsa

Och Fjällmor - jag lider med dig! Du bara MÅSTE ha en ny maskin!
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Stilla

Inlägg av Stilla »

Ooooo jag som nästan var på väg att köpa en hugin... kanske ska låta bli det, för din beskrivning, Fjällmor, låter som min gamla knäppa symaskin... Nästa vecka hoppas jag komma mig till stan, då ska jag gå till en symaskinsaffär! Hoppas jag... :roll:
Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Här sprutar det ut grejjer... Oj vad produktiva ni är! :D Jag har nyligen återhämtat mig från chocken av att börja jobba igen :shock: . För även om jag bara jobbar 50% så ska det köras bil till jobbet, det skall hämtas och lämnas och det ska piffas upp eftersom jag ska ut bland folk... :lol: :lol: Tröttsamt helt enkelt!

Tinis, ska kika in och se om du hunnit uppdatera, för oj vad du hunnit med att sy!

ÅsaB, superfina saker på bloggen. men är du verkligen så full av energi hela tiden? :roll: Då vill jag anställa dig efter föräldraledigheten, så att jag hinner undan lite... :wink: Nu är det ju verkligen nära. Hoppas att skruttet tittar ut snart! (Eller kanske inte... Du har säkert en massa kvar som skall fixas :heart: .

Fjällmor, jag håller med LO. Prova att smörja upp den med vanlig symaskinsolja. Damma av den invändigt och kolla så att det inte sitter någon gammal tygbit och trilskas någonstans. Annars så låter det som att trådspänningen inte är rätt, då blir det små fågelbon lite här och där. Men det är inte lätt att kolla spänningen och sånt när du inte har någon instruktionsbok. Hugin är inte kända för att tillverka de mest kvalitativa maskinerna heller, så kanske att tomten kan komma med en ny? :heart:

Kika gärna in i bloggen för att se söta Meja och Fjällmorbilder!

Kram Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Ottilia! Du får inte jobba så mycket så du inte hinner sy vet du! :wink: Fina nya grejer i bloggen!

Stilla, hoppas du hittar något bra. Symaskinen (och dammsugaren) blir som en extra familjemedlem... :lol:

ÅsaB, vi följer påsen med spänning!

Fjällmor, vart tog din gamla maskin vägen? Sönder? Och åh, så fina ni är i Ottilias blogg!

/LO, några muddjeans på gång?

Så, nu har jag lagt ut lite nytt på min sida. Inte bara kläder den här gången...

Keep it up, girls! :wink: :lol:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nä, inget sug just nu (och inget mönster...). Men kanske snart...
Behöver just nu vila när Ivar sover, då jag haft rejält ont i ryggen ett tag.

Det glömde jag, men svärmor borde ju ha massor med mönster...

När blev dammsugaren en familjemedlem :? ? Jag känner knappt min ;)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

någon här med erfarenhet av brother-maskiner...?

:)

/Fjällmor
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Fjällfolket skrev:någon här med erfarenhet av brother-maskiner...?

:)

/Fjällmor
stryk denna :wink:

Jag och maken har pratat, jag tittar på nya maskiner.
Vi har egentligen inte råd...

men...

ibland måste man ändå.

Så, gammal Husqvarnaböna som jag är vänder jag genast blicken ditåt - någon här som kör på en emerald..?

/Fjällmor (som kanske får en av tomten :heart: )
Gäst

Inlägg av Gäst »

Kanske säger mer om mig, /LO, men min dammsugare står ständigt framme och behöver därför ha hög WAF (Wife Acceptance Factor) som man säger i teknikvärlden jag jobbar i :lol:.

Fjällmor, hoppas hoppas du får dig en ny symaskin!

Nu såg jag att jag fått kommentare i min blogg. Wow! Så ouppmärksam jag varit då! TACK för härlig uppmuntran. Jag har försökt kommentera både Ottilia och ÅsaB men fastnat på att man måste skapa användarnamn på Blogspot. Så är det va? Jag har lätt för att ge upp vid sådant motstånd 8) :oops:

Alltså, jag är såååå Ottobre-frälst. Nu damp nya tidningen ner och det var bara till att köpa gummitråd och försöka sig på den underbara smock-rynkningen som fanns i många mönster i den tidningen. Återkommer om resultatet, men provsömmen gick bra i alla fall. Nu ska här skapas rysch-pysch till dottern som annars mest får pratiska, unisex-kläder. Det här hade jag svårt att stå emot.

Det blir nog en hel del syande i helgen eftersom maken är borta till stor del. Då brukar jag hänge mig. Ni andra då?

Kram Tinis
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tinis skrev:Kanske säger mer om mig, /LO, men min dammsugare står ständigt framme och behöver därför ha hög WAF (Wife Acceptance Factor) som man säger i teknikvärlden jag jobbar i :lol:.
Hm. Min hänger i en garderob. Där tar min städerska fram den varannan vecka. Och DET är skönt - när man kommer hem ;) Men det var en parentes i sydiskussionen.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Härligt Fjällmor! Ibland är det bättre att investera i något nytt! Har dessvärre ingen erfarenhet av Emerald. Men jag diggar verkligen Husqvarna när man ska ha en vanlig maskin. Lycka till!

Tinis: O nej, inget bloggerkonto behövs. Kryssa bara i rutan "Anonym" lite längre ner, så går det fin-fint att lämna kommentarer! Jag är också Ottobre frälst, men har inte hunnit testa något ur den nya.

LO: Städerska? Wow! :D

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"