Ställer sig upp i sängen!! - 7 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Divegirl

Ställer sig upp i sängen!! - 7 mån

Inlägg av Divegirl »

Hej
Jag har en son som är 7 mån och mkt motoriskt aktiv och tidig. Kryper och står upp med stöd utan problem. Han hade kolik fram tills 4 mån ålder och sömnen har alltid strulat!!! Nu börjar det bli kris i familjen (där pappa har flyttat ut fr sovrummet). Vi är ganska trångbodda, så lillen och jag sover nu i sovrummet och far i vardagsrummet... Lillen vaknar ca 5-10 ggr per natt och vi är en mkt trött familj!!!
Han sover på mage, men så fort han vaknar till, sätter "krypreflexen" in och han sätter sig upp el ställer sig upp i sängen. Jag lägger tillbaks honom på mage, men han skjuter direkt rygg och jobbar sig upp. Detta kan upprepas 50-80 ggr innan han äntligen somnar!! (jag skojar inte). Att hålla fast el buffa (går inte) honom med tvång känns fel. Ofta hamnar han i min säng vid 2-3 tiden och jag ammar honom till sömns :oops:
Orkar snart inte mera!! Pappan jobbar mkt och jag får klara allt på natten själv.
Vet inte om jag fixar en riktig kur > 4-5 nätter..
Har läst SHN boken och önskar att jag kunde få det att funka. Hur gör jag?? Binder snart fast lillen i sängen...

Vårt schema ser ut så här:
06.20 Vaknar
07.00 Ammar
08.30 Han sover i 45 min
10.00 Gröt
11.30 Sover i vagnen - ca 45 min
13.00 äter barnmat
15.00 Sover 30-45 min
17.00 Gröt
18.00 Ammar
19.00 sova natten

Snälla hjälp mig! Kan man kura i Jämtland fortfarande??

//Mia
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Hej!
Vetr inte om man fortfarande kan kura i jämtland... men hemma kan man - och du, du orkar! Alternativet (att fortsätta att vakna 5-10 ggr/natt) är mycket jobbigare!! Det lovar jag dig! Själv började jag inte kura förrän min son var 10,5 månader och jag gick bokstavligen på knäna. Jag var så eländig och trött efter att i 6 månader tänkt att det skulle lösa sig av sig själv, men det gör det inte! (Han sov sina första 4 månader bra). Eftersom jag började kura så sent så var även mitt barn väldigt långt fram motoriskt och han lärde sig att gå i samma veva. Vet precis hur hopplöst det kan kännas att hålla ner en motsträvig liten pojke - men ska den som ger sig. Det är ju faktsikt som Anna skriver i boken - man använder inte mer våld än när man ska spänna fast en ovillig pojke i bilbarnstolen eller vagnen - men då finns det ju inget alternativ - då måste man. Och för att kunna sova gott på natten så måste man också och man vet ju själv vart gränsen går! Alternativet är att du vagnar honom istället - då är han ju fastspänd. Säkert kommer han protestera lite i början - men det går snart över när han lärt sig vad som gäller. Själv buffade jag och de gånger det inte ville sig riktigt, gick jag ut med ramsan i alla fall och påminde utanför dörren ibland gick jag in och lade till rätta igen och upprepade proceduren. Den fjärde natten sov mitt barn ca 11 timmar!! Det hade aldrig hänt förrut.

Angående hans många akrobatiska träningsmoment under natten: Låt honom vara - kan man ställa sig upp själv kan man också lägga sig ner. Att lägga ner gång efter annan ger den lille uppmärksamhet och energi. Jag tror inte han skulle hålla på lika länge om det inte var för att han fick uppmärksamheten från dig - vilken säkert väcker honom ytterligare - kanske han faktiskt skulle lägga sig till ro på egen hand efter en liten stund om du gav honom chansen?? Om du gör kuren ska du ju in och lugna direkt han börjar lägga solfjäder och göra ramsan. - Du ska se att han väldigt snart kommer komma till ro bara med ramsan och bara du är konsekvent.

Jag kan inte nog rekomendera dig att kura - för mig har kuren inneburit att jag fått livet tillbaks. Min reltion med >Tors pappa har åter blivit så bra som den var innan all sömnbrist och tilldithörande gräl och konflikter. DEN FUNKAR!! Bara man kör 100 %, slutar med napp och mat på natten och stenhårt håller sig till verktygen.

Har du orkat med skrik de första 4 månaderna och sedan ständiga uppvak så orkar du kura också - i synnerhet med siktet på det efterkommande - nämligen att få sova hela natten lång!!!

Lycka till!
Kram
Tor - 07 11 28 - högt älskad och beundrad!
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

föresten glömsde skriva: en 7 månaders ska ha mellan 14,5 och 15 h sömn per dygn så jag tror att din lille herre behöver ha en lur som är lite längre. Räkna själv ihop och stäm av. Kram
Divegirl

Tack för ett snabbt svar!

Inlägg av Divegirl »

Ska läsa på mer innan jag vågar starta kuren. Vi har gjort ngr halvhjärtade försök med SHN tekniken när lillen var 5 mån (tog desvärre upp honom natt 2 då jag inte orkade vagna om och om i gen - tröttheten tog ut sin rätt och jag var nästan suicidal)
Även kört med 5 min metoden (vilket var fruktansvärt). Lillen skrek i 2-3 timmar utan att somna... :oops:
Känns som om jag gjort allt fel - han är väl helförvirrad efter detta??

Är det inte bättre om pappan tar första natten (han förknippas ju inte med tutte och mys i sängen)?
Ska vi vagna honom natt 1-4 (då tar han sig inte upp på samma sätt) Dock lite rädd för att han skall ta sig ur vagnen. Sele??
Det här med solfjädern - som jag förstår det innebär det att man håller ned barnet ??? - tills det slappnar av??

Det som är viktigt tycks vara:
1. Var konsekvent (vilket jag misslyckats med)
2. Imobilisera barnet (så att han inte kan fara runt) = solfjäder
3. Ramsan skall ta över (kan man köra med samma ramsa som innan??)
4. Aldrig ta upp barnet (what so ever)
5. Sluta amma på natten

oj oj. Hur skall jag orka med detta. Vet att första nätterna blir ett ren h..vete.
MissSoofi

Inlägg av MissSoofi »

Inte redan i tanken värja sig för det som komma ska - du skriver - "oj oj oj hur ska jag orka med detta" och det är helt fel inställning för att lyckas. Det viktigaste av allt (du nämner själv ett par saker men glömmer det allra viktigaste) är attityden av självklarhet. Du får aldrig, ALDRIG, ömka barnet i något avseende. Inte i tonen på din ramsa inte i sättet du buffar eller gör solfjädern. Du ska vara bestämd så att du förmedlar trygghet till barnet. Verktygen ska indirekt säga till barnet "det är så här det ska vara nu, mamma har koll på läget och vet vad som är bäst för dig" inte "så ja lilla gubben ta och sov nu ett slag det behöver du, snälla somna nu" då blir barnet osäkert - mammas sinnestämmning smittar av sig - din lukt utsöndrar stress om du känner stress - så anamma attityden och kör hårt och koncist! Visa vem som sitter bakom ratten!

Att du provat 5 minuters metoden går ju tyvärr inte att ändra på - om du hade en ramsa som du använde under den tiden råder jag dig att byta. Kanske bör du faktiskt byta oavsett eftersom det nu ska bli en helt ny situation med helt nya verktyg - så han verkligen får en fräch start, men det bestämmer du ju naturligtvis själv.

Den som är mest påläst och mest konsekvent och tål mest klagan bör ta de första två nätterna. Det är sant att mamma förknippas med boppe och mys - så ja, kanske pappa ska engagera sig och läsa på ordentligt och anamma rätt attityd inför kurstarten - möjligen underlättar det avvänjningen av mat på natten - men det är inte säkert - om pappa aldrig annars varit med om omnattning kanske det bidrar till ytterligare protester - känn efter och stäm av. Viktigast är att den som kan kuren bäst också är den som tar de första två nätterna.

Om ni väljer att vagna ska ni absolut spänna fast den lille - annars kommer ni inte kunna sova eftersom ni kommer oroa er för att han ska klättra ur vagnen. Magläget kanske försvåras i vagnen eftersom han är lite äldra - men det finns rymliga selar (har jag förstått har ingen själv) som man kan köpa till och som tillåter ett luftigt magläge och ändå håller barnet kvar i sängen. Vidare om ni väljer att vagna ska ni göra det under hela kuren - det vill säga under kurens första 4 dygn och under uppföljningsveckan. Däerefter kan ni börja justera lite. Det bästa är om ni via solfjäder och buff (det kan ibland ta upp emot en timme första gången man buffar för att få barnet att fatta galoppen, lägga sig och låta sig buffas - men sen tar det aldrig så lång tid mer) ändå kan ha nätterna i sängen i och med att han är så pass stor och motoriskt långt fram. Han har ju mer rörelsefrihet i sömnen på det viset och det främjar också sovandet.

Angående det du tycker dig ana att vara viktigast: Att vara konsekvent - ABSOLUT! Viktigast bredvid attityden av självklarhet.
En del av konsekvensen ligger i att aldrig lyfta upp barnet ur sängen utan lugna det på plats! (via buff och solfjäder - solfjäder handlar inte om att imobilisera barnet annat än för stunden - det är en markering som hjälper barnet till lugn och insikt om att det ska sova - inget verktyg för att inte låta barnet röra sig efter det att solfjädern släppt. En korrekt solfjäder innebär att man med ena handen högt upp på barnets rygg och med utspärrade fingrar håller överkroppen och alternativt huvudet på plats (med hjälp av två av fingrarna)) medan den andra gör det samma med underkroppen via ryggslutet - då man buffar gör man solfjädern uppe och buffar nere.
Vidare - ja, ramsan ska ta över - helt helt och hållet under tredje natten - de mer handfast verktygen får då bara användast vid absolut kris och för att bryta en ihängande klagan - om man då måste verktyga så gör man det bara helt kort för att marjerea - ALDRIG ÖMKA BARNET! - det är inte ett dugg synd om barnet - det vill sova, det behöver sova - och det behöver mamma också för att orka med.

Att sluta amma eller ge annan mat på natten är ju en förutsättning för att sova hela natten - äter gör man på dagen - på natten sover alla som grisar! Så enkelt är det och lillen är så pass gammal nu att nattmål är helt onödigt. Se till att han får ordentligt med mat innan sänggåendet för sen blir det inget mer förrän det är morgon.

Inte bara för dib, utan för din gosses skull bör du göra kuren. Han behöver sova precis som alla andra människor, stora som små, och jag lovar dig att både du och guldklimpen snart kommer vara gladare och mer energifyllda versioner av er själva. Men läs på precis som du skriver så du vet vad du sysslar med då det är dags!

Lycka till och kram
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"