Torra, eksemiga kinder - tips någon?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Gäst

Torra, eksemiga kinder - tips någon?

Inlägg av Gäst »

Hej!

Abbes kinder ser inte roliga ut. Röda, fnasiga, torra, flammiga. Det blir liksom större och större område. Vi har smort med Dermanords babysalva, utan resultat. Börjar även komma litelite på armarna :?

Fukteksem? Kanske.

Vad göra?? Har frågat bvc-sköterskans telefonsvarare också :lol:, men den hade inget bra svar.

Tips på salva/kräm? Något jag kan "smörja inifrån" med?

Kram J
kiki

Re: Torra, eksemiga kinder - tips någon?

Inlägg av kiki »

JennyH skrev:Vad göra?? Har frågat bvc-sköterskans telefonsvarare också :lol:, men den hade inget bra svar.

Tips på salva/kräm? Något jag kan "smörja inifrån" med?
:twisted: Telefonsvarare, borde verkligen gå på kurs i nariga kinder :lol:

SMÖR, Rapsolja i stora doser kanske, sempers magdroppar verkar ju funka för alla möjliga symtom :wink:

Kristina
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
Nancy

Re: Torra, eksemiga kinder - tips någon?

Inlägg av Nancy »

JennyH skrev:Abbes kinder ser inte roliga ut. Röda, fnasiga, torra, flammiga. Det blir liksom större och större område.
:? Är Abbe och Lani släkt :?:

Ser att du fått förslag från kiki. Jag undrar om man kan använda tipsen även till en lite yngre bebisvariant :?: Eller är det salva som gäller :?: Vill jättegärna ha tips jag också.

Sorry om jag kapar din tråd Jenny :heart:

Nancy
Ewa

Inlägg av Ewa »

Med kallare årstid kan vi ju alla bli lite torrare. Men - hur är det med Abbes mage, undrar jag genast ändå? För de tu (mage och hud) hänger ju alldeles osvikligt ihop. Är det som tidigare så är väl inte smör att rekommendera. Men definitivt rapsolja. Och man kan även hjälpa på med mycket omega 3, också bra för huden. Antingen Eye Q eller mycket fisk (eller både ock). Den enda kräm vi använder är ju GalactoBase och det är den enda som jag tycker ha fungerat. För OSS i vart fall. Dermanords hjälpte inte ett dugg, dessvärre. Och jättenattljusolja (som GalactoBase innehåller) är ju bra för huden, oavsett.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: eller MorEpa :lol:
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
K-ina

Inlägg av K-ina »

Hej!

Jag har precis köpt en hemgjord salva av en bekant. Den innehåller ringblomma och mitt eksem har läkt ut! På en gång....! Hon sa att den är jättebra till barn så nu har jag börjat smörja Gustav med den också. Han har haft eksem runt munnen som försvunnit av sig själv, men han är fortfarande torr och narig.

Jag googlade. Här kan man köpa liknande salva:

www.ringblommans.se
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Edvard har ju alla eksem som tänkas kan och hans nariga kinder fick vi bukt med när han fick sova på en stor linneservett. :D Mjukt och fint mot kinden. (Note to myself, de har just kommit tillbaka. :roll: )
Bästa smörjan tycker jag är Borago by CCS. Innehåller väldigt mycket mer GLA( braig fettsyra) än Galactobase och just på eksemen gör det all skillnad. :thumbsup:

Resten behandlar jag just nu med en ohelig soppa av hemlandade oljor (raps, shea, gurkört), lanolin och kokosfett. Återkommer om resultatet... [-o<
Gäst

Inlägg av Gäst »

Åh tack för alla svar Kiki, Ewa, K-ina och TorpSara! Nancy, du är välkommen att trådkapa HUR mycket du vill, speciellt när det gäller min guddotter :heart: :D!

Ewa
Abbes mage har varit helt okej sedan vi återinförde mjölk i kosten 1 oktober. Det är däremot ungefär då som eksemen blossade upp, nattsömnen blev värre igen (trots regelrätt kur), samt en förkylning som ännu inte gått över (mer än 5 veckor!!) började. Så från igår är han återigen mjölkfri, så får vi se vad det ger. Tyvärr också fiskfritt om han får bestämma själv :?. Vilket han inte får, men han spottar ut allt som smakar fisk :x

TorpSara:
Jag funderar på linfröolja som jag har i kylen, men sen läste jag att linfrön innehåller cyanid om man äter i stora mängder (hur stora?). Vet du om det gäller linfröolja också?
Lycka till med den oheliga soppan :lol:!

Nancy
Rapsolja och osaltat smör kan du blanda i ersättningen till Lani utan problem. Salvorna antar jag är helt ok också för en minibebbe.

Så, strategi till att börja med blir magdroppar och rapsolja i maten, samt Borago-salva, eftersom den finns på samma inköpsställe som magdropparna :cool:.

Kram Jenny och Abbe (som är såååå förbannad över att inte komma framåt, han är så nära men knäcker inte koden...)
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Vi blev av med eksem när vi:

1) tog bort komjölk (vilket också av en strålande matsmältning och starkare immuförsvar, vi har faktiskt inte ens varit snuviga sedan dess)

2) började med kallpressad linfröolja i morgonsmoothien

Komjölken tog vi bort just för att få bukt med mage och förkylningar, eksem försvann av bara farten.
Om man väljer att se eksem som ett tecken på att något inte står rätt till, en födoämnesallergi eller brist på fina fettsyror, till exempel, kan det vara lättare att motivera sig att felsöka. Och du verkar ju själv misstänka ett samband med mjölkintroduktionen.

Du har allt att vinna på att prova att ta bort den igen. Blir kinderna mindre torra på ett par veckor, så har du ju svaret! :wink:

Lycka till, Jenny!

Kram
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nya mamman: det var faktiskt när jag läste ditt inlägg om att ni tagit bort mjölken som jag fattade beslutet :D!

Jösses vad mycket vi lär oss av Abbe, härhemma. Mjölkfri kost, eksem, att kura sitt eget barn... :lol:.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag håller tummarna för att Abbes kinder snart är rosiga och mjuka igen! :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack Jenny :wink: :heart: Jag trodde kanske inte heller att du skulle ta illa upp men ibland ägnar jag mig åt lite falsk blygsamhet :roll: 8) :lol:

Imorgon skall jag som steg 1 köpa Borago-salva på Apoteket, den TorpSara föreslog.

Passar på att fråga: Hur gör man med insmörjning av torra/röda kinder då det är kallt och bebisen sover sina pass ute i vagn :?:

Hoppas att Abbe snart är bättre :!: :D

Kram
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

JennyH skrev: Tyvärr också fiskfritt om han får bestämma själv :?. Vilket han inte får, men han spottar ut allt som smakar fisk :x
Hur är det med fiskoljorna, exempeövis EyeQ o.s.v. Kan man ge dem till små-bebbar under året :?:

Jag ha raldrig haft det där fisk-hatar-problemet hos mina barn. De älskar fisk :lol:
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

*frieda* skrev: exempeövis
Bråda tider :oops: :lol: Exempelvis ska det stå...
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nancy:
Är inte säker på vad du undrar med din fråga. Men jag vet att man inte ska använda salva med vatten i när det är kallt ute. Om du smörjer vid varje blöjbyte, när du ändå gör skötning? Eller strax innan du lägger ut henne? Så blir det maxat skydd för kinderna? :heart: :D

*frieda*:
Nej, jag fattar inte heller vad han har emot fisk - resten av familjen äter fisk typ...jämt! Men vi serverar fisk till honom någon gång i veckan ändå, än så länge bara burkmatsvariant. Kanske är äkta vara han vill ha :roll: :lol:?

EyeQ har jag tänkt på, men jag är sån att jag köper på mig piller och tabletter som sen blir stående i skåpet. Glömmer. Linfröolja däremot har jag varit bra på att komma ihåg, men blev osäker när jag läste om cyanidinehåll i linfrön.

(TorpSara, om du läser - vet du om det är ok med linfröolja till bebbar, och vuxna?)

NyaMamman:
Om du läser! Hur snabbt efter mjölkstopp märkte du förbättring på eksem :?:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"