Behöver peppning nu!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tessan
Kontakt:

Behöver peppning nu!

Inlägg av Tessan »

Hej på er
Emmas schema sitter ganska bra tycker jag själv och även hon ;-)

Som det ser ut idag är det:
07.30-9 Mat och lek
9-11.30 Sova
11.30-13 Mat och lek
13-15.30 Sova
15.30-17.30 Mat och lek
17.30-19.30 Sova
19.30-22 Mat och lek inkl bad och 20 minuterslur.

Vi har nu stött på patrull. Emma har svårt att somna in på dagarna, tar oftast ett par vagningar/buffningar innan hon somnar in ordentligt. Ibland kan det ta upp till en timme innan hon sover. Nu har jag buffat sen nio och hon har ännu inte kommit till ro riktigt. Vad kan detta bero på? Är det jag som är för osäker ännu eller är mitt schema kanske galet?
Jag tycker att efter mina anteckningar som jag gjorde första sex veckorna att detta var ungefär hennes rutiner.
Jag går ofta ut på promenad med henne när hon sover, kan det vara så att jag har vant henne vid att vagnen ska vara i rörelse när hon ska sova?
Det borde inte vara så tycker jag eftersom hon ändå sover minst ett pass inomhus (i vagnen eller hennes säng) + att natten tillbringas i hennes säng.

Sen har jag ytterligare ett undran. Vi ska ju inte ha morgon förrän kl 7.30 men allt som oftast vaknar hon kl 6-6.30 och vill inte somna om. Pigg som en mört.
Ska jag kanske tidigarelägga hennes första mål till 6, försöka hoppa över nattmålet kl 4.00-4.30 som ibland blir 4.30-4.50 och istället få henne att sova 22-06? Hon är nu 7 v och 2 dagar.
Som det är nu vaknar hon vissa nätter flera gånger, men somnar om efter att jag har buffat och ibland utan det. Är det något jag borde oroa mig för eller är det "normalt" att nattsömnen inte sitter helt ännu?
Kan man använda verktyg som solfjäder när hon är så här liten?

Många funderingar blev det ;-)
mvh Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Oroa dig inte. Det är det värsta du kan göra. Vår uppgift är att lugna. Inte ytterligare oroa.

Håll tiderna (tills du bestämmer dig för att ändra, så att hon får sina åtta timmar natt, men vingla inte fram och tillbaka). Man får ha tålamod. Det är vid tvåmånadersgränsen först som man kan märka den stabilitet du efterlyser. Men bara om man tveklöst, och lätt och säker på handen, håller fast vid det man bestämt sig för att genomföra, håller det och ger det tid att "sätta" sig, så att barnet till slut blir sin egen lilla klocka.

Ibland får man hjälpa så små barn att somna om. Det är ingenting konstigt med det. Man ser bara till att ens insatser blir så absolut korta som någonsin är möjligt. Och att man GÅR sin väg mellan varje "varv". Vi talar max två minuter åt gången, i regel mindre än en halv. Men kanske igen och igen, dock så sällan som möjligt!

Visst kan du i samband med tillrättaläggandet trycka till en smula efteråt (=solfjädern). Men buffande/vagning är effektivare om och när det gäller att lugna ett så litet barn. (I kombination med mätt mage förstås :lol: )
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tessan
Kontakt:

Så bra att jag inte är ute och cyklar då!

Inlägg av Tessan »

Jag har varit deppig väldigt länge efter förlossningen men för två veckor släppte det. Igår kände jag också att hur många gånger det än tar innan jag och Emma är i land med standardmodellen så är det den enda rätta för att få henne att må som bäst.

Alltså med det menar jag att tidigare har jag blivit ledsen när hon har vaknat för tidigt osv. Igår vaknade hon 1,5 tidigare än enligt schemat på sin kvällslur och jag buffade väl totalt 20 gånger (men gick därifrån mellan varje) men det gjorde mig ingenting. Jag kände bara att jag skulle hjälpa Emma att somna om, det var det viktiga! :D :D :D :D

Liten undran över detta med att målet ska intas på en timme. Jag har svårt att få Emma att ta bröst två. Hon gallskriker. Är inte van med det, jag lugnar henne vid bröstet eller uppe på axeln lätt men när jag försöker "tratta" in vårtan är det kört. En gång av tio börjar hon efter ca en kvart att suga i kanske tjugo sekunder för att sen släppa. Sen håller vi på så en bra stund. Har du något tips på vad jag kan göra för jag vet att hon är hungrig. Ger jag henne flaskan så äter hon.... Har jag skämt bort henne månntro med flaskan?? :roll:

/Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"