Har jag fattat galoppen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mamma L

Har jag fattat galoppen?

Inlägg av Mamma L »

Hallåj,

Har skrivit förut och haft lite funderingar runt SHN kuren, som jag tänker "köra" igång med om ca 1 vecka, nu vill jag bara ha bekräftat att jag greppat alla punkter vad gäller genomförandet, så att allt blir perfekt :thumbsup: ( min lillkille är nu precis 3 månader )

Redan nu har jag börjat använda mig av en del verktyg såsom buffning för att lugna killen om han är ledsen/arg när jag lägger honon i sängen för att sova natt.
Är han lugn när jag lägger ner honom markerar jag bara helt kort med solfjädern, att nu är det natt och går ut.

Jag har även vagnat honom för att han ska somna vid dagslurarna.
(slutar alltid innan han somnar och låter vagnen stå still ca 10 minuter för att han ska hinna somna ordentligt).

Har också börjag tänka enligt standardmodellen vad gäller mattider men killen sover oftast väldigt korta stunder på dagarna, tyvärr.
Gav för första gången idag tillägg för att se till att han är riktigt mätt (har tänkt erbjuda det efter jag har ammat till varje mål.)

Som sagt har jag tänkt vänta ca 1 vecka med att sätta igång och har då tänkt använda mig av ramsa också, säger nu ramsan när vi går in i sovrummet för att den ska sätta sig.

Har satt ett schema som ger killen 10 timmars nattsömn + 5 timmars sömn dagtid, fördelade så det passar de vanor han har visat redan nu. ( ser det som den största utmaningen att få till dagslurarna eftersom han idag sover ca 3 1/2 timme sammanlagt på en dag, vilket jag vet är alldeles för lite )

Nätterna var helt ok en kort period, då han somnade ca 20.30 och vaknade först nån gång mellan 03.30 och 04.00, åt och somnade om till ca 06.00 men nu är de tillbaka som de var förut d.v.s , somnar 20.00, vaknar ca 01.00, äter ca 30 min, somnar, vaknar igen ca 03.30, äter och bökar därefter mest hela tiden fram tills hans underbara pappa :heart: går upp med honom vid 07.00 (sover bara av och till under den här perioden)

Första natten räknar jag med att jag får lov att buffa en hel del för att få honom att somna om, då han är van att få mat och även köra ramsan så att den sitter. (buffa tills han är lugn och avslappnad, i kombination med ramsan, ändra tonläge utefter hur han svarar, gå ut med ramsan + ca 2 st ramsor utanför dörren, lyssna av hur han reagerar, gå in igen om skriket stegras i ställe för att mattas av, buffa och ramsa igen o.s.v)

Andra natten ska man väl bara buffa i nödfall, men är det ok att buffa en hel del även andra natten om ramsan inte tar? för killen ska ju inte skrika! Har lite svårt att tro att det bara ska räcka med att ramsa (jag vet att jag måste jobba på attityden :wink: )

Tredje natten ska man bara behöva använda ramsan förhoppningsvis och uppvaknandena ska ha blivit färre?
(kan tillägga att jag redan nu också använder mig av tillrättaläggandet)

Kan man solfjädra andra och tredje natten om man tycker att det behövs? Eller gör man för mycket då?

Utanpå detta avser vi att följa schemat vi har spikat, se till att han ligger i sin vagn hela den tiden man bestämmt att han ska sova på dagen, även om han antagligen bara sover 20 minuter, vagna om det behövs och ta upp honom när luren är slut.

Har inte heller missat skrattet före gonattet (tillämpas redan nu)

Skulle vara så jättetacksam för tips och påminnelser från nån som är en fena på allt detta, har verkligen pluggat på men kan säkert ha missat något och jag vägrar att misslyckas med detta :twisted: nu ska det bli ordning på torpet :!:

Detta blev en väääääldigt lång fråga, hoppas att nån orkat läsa :oops:
Linda mamma till Felix -97 Lisa -99 och lille Liam April -05
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Jag tycker att det känns som om du har koll på läget.
Få honom lugn och våga/vilja somna och somna om är det viktiga. Det är ok att buffa dag (natt) två, men det är bra att vänt lite längre än första natten. Det är också ok att solfjädra (och buffa) natt tre ch fyra, men då ska det vara kris och det ska göras kort, kort.

Vad gäller dagarna så är det samma verktyg och metod som gäller för att få till längre sovpass. Som det är nu så tror han att han har sovit färdigt eftersom han har blivit upplockad (gissar jag) när han har vaknat. Om du väljer att vagna istället för att buffa på dagen så går ju det jättebra.

Du kommer att fixa detta hur bra som helst.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Mamma L

Inlägg av Mamma L »

Hej och tack så jättemycket för svar :D

Ja, nu känns det som att detta kommer att greja sig, jag hoppas verkligen det i alla fall då jag märker hur mycket gladare han är när han sovit bra.

Kan förresten tillägga att han har sovit 2 st 2,5 timmars pass + en liten 15 minuterslur idag (känner väl på sig att mamma och pappa har något i görningen :wink:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, LO :D

Men kära nån, mamma L - lilla älsklingen är för liten för ramsan :!: Den kan du inte använda som "enda" verktyg, alltså att ta över efter de andra (buffande, vagning). Den kan du bara smyga in bakvägen när han just håller på att somna eller har somnat, men den kan så att säga inte stå för sig själv på flera veckor än :!:

Du kan hjälpa i ro genom att vagna, eller du kan buffa med lilla älsklingen i spjälsäng (eller för all del också i vagn), eller du kan växla (konsekvent så), men det viktigaste är och förblir att han är mätt tillräckligt, verkligen får i sig så mycket mat som någonsin går (och som du tycker verkar mer eller mindre huvudlöst :shock: ) och att han därmed står sig utan problem sina tio timmar natt.

Jag skulle föreslå att du lägger Lathunden på hyllan tills vidare och läser in dig på Lille Ludvig, 3,5 mån, och annat du hittar under "SHN - kuren - så här kan det gå till", samt givetvis - det allra bästa - SOVA HELA NATTEN, boken, där du har mängder med frågor och svar kring sådant som kan kännas aktuellt allt eftersom.

LYCKA TILL!
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma L

Inlägg av Mamma L »

Kära Anna!

Tack för ditt svar!

Min tanke var nog inte att enbart använda mig av ramsan utan att buffa/vagna och använda mig av ramsan.

Det vi hittills har gjort, är att säga ramsan vi tänkt använda oss av när vi går in i sovrummet för att lägga killen. Bara helt kort, "gonatt lille gubben, nu ska du sova", för att han ska känna igen orden och förknippa dem med att det är sovdags.( vi har alltså inte använt ramsan som ett verktyg än ) Har vi gjort fel där? :oops:

Jag trodde nog att det var ok att använda ramsan om 1 vecka när vi tänkte köra igång med att få killen att sova hel natt ( han är då exakt 3 månader & 11 dagar )
I exemplet med lille Ludvig 3 1/2 månad används ju ramsan? :?

Jag har läst sova hela natten boken (som för övrigt är helt suverän) och har förstått det som att man kan köra kuren på så små barn som 3 1/2 månad med ramsa?

Jag har som jag skrev i min fråga erbjudit gossen tillägg efter varje mål fr.o.m för nån dag sedan, men han grinar verkligen illa när han får flaskan och har fått upp det lilla han fått i sig nästan varje gång.
Det är ju svårt att veta om han får i sig tillräckligt med bröstmjölk men jag försöker verkligen att få i honom så mycket det bara går under en timme vid varje mål.

Kan säga att han faktiskt de senaste 3 dagarna har sovit 2 st 2 eller 2 1/2 timmes pass/dag + ett kortare pass mot kvällen, så det verkar verkligen ha lönat sig att mata enligt standardmodellen :D

Men nu är det ju nätterna kvar och framför allt vargtimmen som vi hoppas att komma tillrätta med under kuren.
10 timmars sammanhängande nattsömn är jag säker på skulle göra våran solstråle ännu soligare :P

Lovar att läsa på ännu lite till innan nästa vecka :shock:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Jag förstår, missuppfattade tydligen det du skrev om att låta ramsan ta över enligt Lathunden andra eller senast tredje natten. Det är alltså det som inte fungerar på ett så litet barn. Man måste kanske vagna lite (kortare och kortare) respektive lägga tillrätta och hålla en kort solfjäder eller markera med några korta buffningstag, för att hjälpa lilla älsklingen i ro, ett bra tag framöver. Ramsan, orden, förslår inte ensam förrän bortåt fyramånadersgränsen.

Det du gör nu är säger godnatt och det kan man verkligen göra i samband med läggningen :lol: Men om detta är ramsan du tänkt dig arbeta in ska du nog försöka hitta på en mera rytmisk, som går att säga i diverse tonfall och öka reespektive minska tempot på. En som du kan stampa takten till :lol:

Det låter finfint med hans stadiga dagslurar, skönt långa, och jag antar schemat är utarbetat så hans hela sömnbehov täcks med de tio nattimmarna sedan :D Pris och beröm för fint jobb :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mamma L

Inlägg av Mamma L »

Kära Anna! Tack för svar.

Körde i går kväll igång med att hjälpa lillkillen att sova sin 10 timmarsnatt utan mat.

Gick faktiskt över förväntan.
Somnade dock lite för tidigt enligt schemat, kl 19.00 istället för 20.00 (gick bara inte att hålla honom vaken)
Såg dock till att han vaknade för att få sig ett gott skratt och läggas vaken i sängen, kan säga att jag buffade max en halv minut (kanske det också i onödan, han var inte det minsta ledsen, men som besked resonerade jag)

Han vaknade sedan första gången kl 01.45, då han är van att få mat, fick buffa av och till under ca 30 minuter, sov sedan till 04.00 då han också brukar äta, då somnade han bara till korta stunder och buffning behövdes några gånger fram till 05.00 då vi fick "göra morgon" p.g.a att han somnade redan 19.00.

Dagen har också gått bra, förutom att han har varit löjligt trött :sleep: När vi skulle väcka honom efter första luren och vi busade på allt vad vi kunde öppnade han inte ens ögonen men log ett milsbrett leende ändå :D

Så kan man väl sammanfatta hela dagen, vi har fått kämpa för att hålla tiderna och för att han inte ska somna vid bröstet o.s.v men det var vi ju inställda på :D

I kväll (läs Lördag) somnade han kl 20.00, fick buffa bara för att ge besked (bara några sekunder), gick ut och han somnade utan ett knyst, vaknade dock till efter ca 10 minuter och jag fick gå in och buffa mycket kort i två omgångar.

Nu ser jag faktiskt fram mot natten och hoppas att det ska behövas ännu mindre för att han ska somna om inatt :P

Fortsättning följer...... :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"