Kurdag 3

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Det här tycker jag låter toppen. Egentligen hade hon ju bara ett uppvak mellan ca 04 och 04:40. Där fick hon lite svar på sina frågor verkar det som om man tittar på resten av morgonen. Ett gnöluppvak som hon fixade själv och sen en glad pratmorgon.
Fortsätt framåt stadigt och fint, och backa långsamt så Nora kan göra framsteg.

Lycka till :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
lillbusan1

Inlägg av lillbusan1 »

:D Nu har ytterligare två nätter gått sedan jag skrev senast (natt 10 & 11).

Förra natten tog det 50 min innan Nora somnade, frågade mycket och argt hela tiden för att plötsligt tystna. Fick nog lite för mycket påminnelse under denna tid :oops: . Vaknar 21.40 samt 01.26 men somnar av sig själv.
03.30 till 04.30 Gnölar och skriker i omgångar, ramsar vid 3 tillfällen. Går in och lägger tillrätta vid ett tillfälle. Sover bra mellan 04.30 och 07.00. Frågar högljutt, ramsar samt vagnar kort vid ett tillfälle (blir mycket arg när vagnen stannar, vagnar inte mer). Somnar 07.15, väcker glatt 07.30.

Denna natt som gick tog pappa och Nora fick sova ganska bra enl. rapport. Dock vaken från 06 till väckning 07.15 med mycket arga frågor :x

Daglurarna funkar ganska bra, även om det ibland tar lite tid för henne att somna. (Första luren nu på morgonen sa hon inte ett knyst utan bara somnade med en upplysningsramsa samt bekräftelse).

Har lite frågor och funderingar :wink:

:arrow: När hon vaknar vid 06-tiden är det svårt att få henne att somna om, vad kan vi göra (ofta är hon riktigt arg vid den tiden)?
:arrow: Hur gör vi när vi ska ställa om till vintertid?
:arrow: Har någon ett bra tips på schema för en 4 mån? Vi skulle vilja ha natt mellan 19 och 07 samt bara 3 sovperioder under dagen (den första sovperioden skulle passa vid 09, då vi lämnar storasyster på dagis).

:heart: :heart: :heart:
Mamma till: Elsa 060308 & Nora 080623
cissii

Inlägg av cissii »

Hej :D

Morgontimmarna är ett vanligt problem. Här är det extra känsligt med för mycket trafik, eftersom det är så nära morgonen. Barnet kan lika gärna tro att dagen har börjat, om det springs för mycket in och ut. Så extra sparsamt här. Arg är ju "bra" i motsats till ledsen då vill säga. Helst tyst och sovande, men man ju inte få allt :wink:
Det finns ju några morgontimmesexperter här på Forumet, kanske någon av dom känner sig manade att svara här?
Jag klistrar in en bra åtgärdeslista nedanför hursomhelst.

Eftersom ni inte har en stensäker sovare ännu, så kan det ju vara lämpligt att skjuta på schemat med en kvart i taget när tiden ändras.

Finns en tråd på Klistrade favoriter med massa schemaförslag, titta där.

C
Världens Bästa Barn
cissii

Inlägg av cissii »

1) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna(inte med hjärtat utan med öronen ) Hur låter han? Om han blir ledsen ger du en betryggande ramsa och låter honom sedan vara. Om han fastnar i sitt klagande så gå in EN gång och solfjädra tills han blir sömntung, tryck till och sedan ut med ramsan. Lyssna av och ge ev påminnelse/bekräftelse vid behov. Stoppa in öronpropaprna och försök somna om. Låt en väckarklocka ringa prick 7, låt honom stänga av den och gör GLAD morgon.

2) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna av. Stegras hans protester, sätt på musik utanför hans rum i en volym som överröstar hans protester. Mozart brukar vara populärt. Sänk volymen allt eftersom hans protester avtar. När han tystnat och somnat så stänger ni av musiken. Gör som ovan med glad morgon.

3) Pangramsa vid första pip. Avvakta, avvakta och lyssna. Stegras hans protester, gå upp och gör ljud i huset. Då hör han att ni finns där och ni tar bort er överkoncentrationen på sonen. Kryp i säng igen när han somnat. Gör som ovan med glad morgon.

Bestäm vad som passar er och följ det benhårt i 4-5 mornar så sover han nog snart förbi tidigare morgontiden. Se detta som en minikur där er uppgift är att besvara sonens frågor på ett betryggande sätt som ger honom signalerna att "det är precis så här det ska vara nu".
Världens Bästa Barn
lillbusan1

Inlägg av lillbusan1 »

Ytterligare några nätter har gått. Går väl hyfsat bra tycker vi. :D
Hade ett rejält bakslag inatt dock.... är det normalt :?: Inatt var natt 8 på uppföljningsveckan och Nora vaknade mycket oftare än tidigare nätter och lyssnade inte på ramsan alls. Daglurarna går bra, men tyvärr föll jag föga och började vagna henne vid den sista kvällsluren igår, har jag förstört allt nu :oops: :?:

Hon har fortfarande inte sovit hel natt. Vargtimmen är fortfarande lite besvärlig, hon vill inte riktigt lyssna mellan 06 och 07.30.

Hoppas att det går bra för er andra som är mitt inne i kurandet :)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej lillbusan1 :D

Vill ni så tycker jag ni kan ändra schemat nu. 3 dagslurar brukar vara utmärkt. Med 12-timmarsnatt återstår alltså 3,5 timmar att fördela på dagen. 45+2+45 kanske kan vara något? Jag skulle göra det nu när vintertiden ändå kräver viss justering.

Ja, bakslag är helt normalt. Det vittnar många om.

Såklart du inte har förstört något! Tänk på det hela som en process som stadigt går framåt, men inte alltid raka spåret. Det hänger inte på enskilda lurar eller vagningar. Det viktiga är att man stegvis och målmedvetet backar ifrån verktygandet och överlämnar mer och mer åt barnet självt.

Och, som sagt, jag hade tagit bort 4:e luren nu...
lillbusan1

Inlägg av lillbusan1 »

Hej och tack för svar Tinis! :D

Nu har vi avslutat uppföljningsveckan på våran "omkurning". Vi tycker att det går hyfsat, även om vi fortfarande inte fått någon "hel" natt. Det svåra för oss är kvällsläggningar och vargtimme fortfarande. Igår blev Nora jätteledsen efter läggning och det tog ca 40 min att få henne att somna :( . Vargtimmen har blivit bättre, mindre skrik och mer gnöl och dessutom kortats ner från 2 timmar till ca 30- 60 min.
Vi har inte justerat schemat ännu... trots ditt råd. Vi resonerade att det var bra att det fick sätta sig lite bättre först. Läggningarna på dagen funkar utmärkt :D fär det mesta.
När vi justerar schemat ska vi då behålla alla andra tider och bara ta bort och korta ner sovlurarna eller ska vi flytta tiden hon sover också :?: Menar alltså att vi ska ta bort en em/kvällslur och korta ner fm luren till 45 min. Det kan ju då bli väldigt lång tid för Nora att hålla sig vaken mellan em lur och nattsovning :!: :?:

Hoppas någon förstår vad jag menar... det blev lite snurrigt :?
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Nu vet jag inte riktigt hur ni har resonerat, men om du vill ha 12-timmars natt så är ett klassikt schema 12, 45, 2, 45. Som jag förstår så vill du ha morgon 7.30 om jag tittar på ditt schema. Ett förslag är då

7.30 vakna
7.45 mat
9.30 sova 45 minuter
11.15 mat
12.15 sova 2 timmar
14.45 mat
16.30 sova 45
17.45 mat
19.00 bad, nattslurk och bus

Detta är ju bara ett förlsag men då ser du ungefär hur lurarna bör ligga så att liten inte blir för trött. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
lillbusan1

Inlägg av lillbusan1 »

:D Hej och tack Ida för ett bra schemaförslag!

Jag har ytterligare några funderingar. Det har snart gått en vecka efter uppföljningsveckan och vi har ännu inte fått någon hel natt. Däremot sover våran lilla tjej oftast från 21.30 till ca 05 eller 06 på morgonen. Har fortfarande problem med läggningar som tar upp till 1 h av argt och ibland ledset skrik samt vargtimme med övervägande argt skrik.
Dock har de senaste 2 nätterna varit jätteoroliga för lilla Nora :cry: . Inatt vaknade hon jätteofta (med början vid 24-tiden) och frågade argt och gnölade om vartannat, jag lät henne mest vara och hon somnade om de flesta gånger själv.
Min undran är om detta är normalt så här sent i processen? Vad kan det bero på?
Ska jag ramsa mer eller låta henne vara?
Är orolig för att ändra schemat på dagen eftersom det funkar ganska bra på dagarna nu, men planen är att vi ska ändra i helgen när vi båda är hemma och inte måste passa dagistider och dyl. :?

Just nu behöver jag lite peppning av någon vänlig själ för att kunna se målet!!! (det känns verkligen som en tillbakagång att hon vaknar nästan varje timme). Jag vet att jag bara kan ge henne förutsättningarna för att sova och inte sova åt henne, men mitt tålamod tryter emellanåt :oops:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

När en sådan här liten prinsessa vaknar så ofta funderar jag på matintaget. Hur ser det ut?
Du nattar i senaste laget, jag tror att läggningarna blir lugnare om hon får somna tidigare. En timmes stök tyder på en övertrött dam.
lillbusan1

Inlägg av lillbusan1 »

Tack för svar! :)

Denna natten blev också stökig, lilla Nora var vaken till stor del mellan 02 och 05. Vad har hänt? Det var ju verkligen på väg åt rätt håll innan :?

Jag tror att matintaget är tillräckligt, hon äter vid 6 tillfällen enligt det schema vi följt hittills (lite tätare mål på em/kväll). Dessutom får hon puré (dock bara liten mängd än så länge) vid 10.30 samt gröt på kvällen innan sista ammningsslurken. Hon kräks en del under dagarna, men det har hon gjort sedan hon föddes. Tyvärr tar hon inte nappflaska, så ersättning och/eller välling funkar inte.

Ang. läggningen så ska vi tidigarelägga det en timme enligt det nya schemat som blir

07.30 morgon
07.45 mat (ammar)
9.30 sova 45 min
11.15 mat (smakportion först, ammar direkt efter)
12.15 sova 2h
14.45 mat (ammar)
16.30 sova 45 min
17.45 mat (ammar)
19.00 nattslurk (gröt + ammning)
19.30 sova natt
Ser det okej ut? :roll:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag vill stuva om lite bland målen.

Gröten ska hon få till middag. En full portion. Och ingen amning på det. Låt brösten vila tills kvällslurken. Och du kan nog öka på lunchen också. Jag håller fortfarande en slant på maten jag.
lillbusan1

Inlägg av lillbusan1 »

Tack för svar TorpSara! :D

Nu har det gått några nätter till och de har sett ganska olika ut, ibland vaknar hon ofta men somnar om av sig själv och ibland vaknar hon kanske bara 1 gång innan vargtimman men har svårt att komma till ro av sig själv. Jag kan inte riktigt se något mönster i hur natten blir. Vargtimman inträffar väldigt olika varje natt. Oftast är hon vaken mellan 06.30 och väckning vid 07.30 men inatt var det betydligt tidigare, ca 03-04. När vi pangramsar på morgonen verkar hon bara bli mer ledsen än arg.

Vi ger henne nu gröt vid middagstid och ammar då inte alls som du tipsade om. Får dock inte i henne en full portion ännu, hon börjar spotta och fräsa och gråta efter ungefär 2/3 portion. Till lunch lyckas vi ungefär få i henne en halv burk puré och jag ammar då efteråt.

Det nya schemat tycker vi funkar bra i övrigt och hon somnar fortare på kvällarna nu. Vi är ganska nöjda med att lilla tjejen ändå gjort mycket framsteg även om det går några steg fram och några tillbaka ibland. :roll:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Precis så är det. Du får inte glömma att det är en process som leder fram mot målet. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
lillbusan1

Inlägg av lillbusan1 »

:heart: Tack för svar!
Det är skönt att bli påminnd om att det är en process, för jag börjar ibland misströsta för att framstegen sker så långsamt:oops:

Natten till igår var ett rejält steg tillbaka. Nora somnade vid 20.50 efter 20 min argt frågande, vaknade igen efter ca 40 min och var arg och ledsen om vartannat. Sedan fortsatte natten ungefär likadant, vaknade med ungefär 1-2 timmars mellanrum och hade svårt att somna om. Rullade över på rygg ca 5 ggr och blev arg. Det blev mycket ramsande och tillrättaläggande den natten.

Inatt var en strålande natt. [-o< . Nora somnade på ca 5 min och sov fram till 06.10 då hon först pratade lite och sedan frågade argt tills vi gjorde morgon 07.15. Vi har svårt att få bukt med vargtimmen fortfarande (har dock inte testat Mozart då vi helst inte vill att storasyster ska vakna).

Jag har en fråga angående daglurarna.
:?: Ska man alltid ramsa x4 + bekräftelse när man lägger dem (har gjort det hittills)?
ex. Idag somnade Nora direkt jag la henne i vagninsatsen. Gav då bara bekräftelse när jag ställt henne på plats ute. Skulle jag gett upplysningsramsa och bekräftelse?
:?: Kan man någon gång sluta att ramsa och bara lägga ner dem eller ska man fortsätta med ramsan resten av livet? :?
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"