Amadeus och en himla massa frågor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

här är en till siestafamilj..typ alla...fortfarande...8)

vilket gillas av mamman :wink:

/Fjällmor
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hur går det för er allihop :?:

:heart: Kram från Nancy
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Nancy skrev:Hur går det för er allihop :?:

:heart: Kram från Nancy
Tack Nancy för natt du frågar :heart:

Jag hinner inte alls med någon datortid nu - inte ens för min egen tråd.
Jag är hos pappa 2-4 h varje dag. Jag har Amadeus med mig, ammar och sköter honom där och sen sover han i vagnen. Och så springer jag in och ut och vagnar alltid efter det första 45-skarvet. Sen hem och laga mat till kvällen om inte Jonas gjort det.

Ja, detta skulle förstås inte vara möjligt över huvudtaget om Jonas inte vore ledig från jobbet nu. Men han kan inte vara ledig från jordbruket så det är ett himla pusslande och passande ändå.
På kvällen när vi fått dom båda i säng (ca 21.30) så är det dags för mig att ta itu med tvätt, strykning, mangling och städning. Allt som jag annars kunde göra undan de timmar jag är hos pappa. Någon tid till att maila, surfa, gå på promenad, leka med Antonia, höststäda i trädgården, ta vara på alla äpplen vi fått, vila, planera matsedeln för veckan eller göra några egna projekt finns ju inte.

Ska nog försöka införa schema för Amadeus då vi går över till vintertid (han blir 2 mån. imorgon men vi väntar alltså en vecka till). Har dock inte hunnit göra några anteckningar alls över hans tider.

Amadeus mår dock bra och i måndags var vi på 2 mån. kontroll. Han väger nu 5,4 kg och är 57,6 cm. Läkaren var imponerad av hans fysik - hur stark han är i både benen och nacken. Han försöker ta sig framåt redan, går upp på armbågarna och står med spända ben och har hälarna i golvet när man håller i honom. Han bär sin egen vikt, det är bara balansen som saknas!!!
De som träffar honom säger också att han verkar äldre än han är.

Läkaren, som är den samma som jag själv gått till, var väldigt lättad och glad av att se vårt samspel och han konstaterade att Amadeus nog var den tröst jag behövde och att han verkar väldigt harmonisk och välmående med tanke på hur JAG mår. Jag känner också att han är min livlina och att vi har något speciellt. Skulle jag mista honom skulle jag gå under, den saken är säker.

SM funkar ganska bra nu och då han var 6 veckor vagande vi bort första nattmålet. Häll på i fem nätter och ändå ville det sig inte riktigt så jag höll på att ge upp då vi efter en vecka bara fått till 6 h natt två gånger. Men så plötsligt en natt när jag slog upp ögonen första gången av hans ljud, visade klockan på 05.15. Då hade han sovit 8 h själv och jag sa "ÅJ" så högt att Jonas vaknade. Han gjorde om det natten därpå, men nu har två nätter varit lite sämre igen. Men han sover natt ungefär 21.30-7.30 med ett nattmål.

Hoppas ni också har det bra - jag hinner aldrig läsa någon annans tråd mera...

:(
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Antonias mamma

... och bilder vet du ju var dom finns :wink:

www.sandsdrommar.com
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vad glad jag blev över att få höra av er!
Du vet att tiden kommer tillbaka, eller hur?
Förra hösten, då vi hade ett elände av sällan skådat slag, så insåg jag att jag var tvungen att tänka om lite. Äpplen får vi nya varje år, vi som har trädgård, och jag kunde ju handla ett kilo vid behov. Projekten )de oändliga för oss på landet i hus) finns kvar till senare. En trädgård mår bara bra av att inte höststädas och man kan (i undantagsfall :wink: ) ha ostrukna kökshandukar och omanglade lakan.
Jag insåg att det ligger förbluffande mycket i uttrycket "vad gör det om hundra år, när allting kommer kring". För en höst av oskördade äpplen påverkar ju ingen om hundra år, men en separation, en osörjd pappa, eller en mamma som är så upptagen av sina egna tillkortakommande att hon inte orkar se sitt barn, DET gör skillnad om hundra år. Så det har blivit min ledstjärna i bland när tiden inte räcker till, för det gör den ju inte. Då får man prioritera efter de sju dvärgarnas devis. För det kommer tid för äpplen och projekt också. Så småningom.

Kramar! :heart:

/Sara
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack för rapport :heart: Förstår att tillvaron måste kännas stressig (och säker ohållbar) emellanåt. Kloka ord från TorpSara. Jag passar på att ta till mig en rejäl dos TorpSaraklokheter jag också.

Kram från Nancy
Antonias mamma

Tack Torpsara för kloka ord :heart: . Jag håller med, och försöker tänka likadant. Men...

De sista kvällarna med Amadeus har också varit jobbiga. Han verkar plötsligt inte förstå skillnaden på natt eller dag. De nätter han sovit 8 h pass förr sov han 22-06, och åt då sitt nattmål ca kl.6 alltså. Men efter det var det omöjligt att få honom att somna om, trots kolmörker. (Innan detta har han tagit morgon ca kl.8.)

Nu har han strulat rejält på kvällarna också. Då han var 1½ mån. började han självmant följa ett liknande kvällsschema som det AW stipulerat med 3 h vakentid och en 20 min. lur mitt i. Men nu fortsätter han att vakna om och om igen efter att vi lagt honom för natten, vilket brukar vara kring kl.21. Och jag lovar - han ÄR proppmätt.

Igår lade jag honom kl.21, trött och mätt. Han vaknade efter 5 min. Vagnade. Samma igen efter 20 min. Omöjlig att söva om. Vägrade ta nappen, bara skrek. Fick mer mat. Lades igen efter rap och kel. Somnade. Vaknade efter 20 min. och spydde. Och så fortsatte denna cirkus fram till kl.01!!! :shock:

Då sov han sina 8 h igen men hur sjutton ska jag få honom att sova 11 h natt med nattmål istället för att hålla på så här :?:

www.sandsdrommar.com
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Anna,

Lite tröst kanske men jag tycker det låter som om ni är inne i 7-8 v ökningsperioden nu. Då är det oftast precis så här struligt i ett tag, så försök att mata på, om du måste så pumpa, gör min nattmacka eller ge en nöd 5 min lur och mata på, vänta inte på att han skall vakna och säga att han behöver mer utan ge 5 min mata halvsovandes lite lugnare unge. Kanske även med pumpad BM om så krävs. NÅgra kan man faktiskt vända till rygg i vagnen och sen mata på liggandes i sömnen för att de skall sova vidare.

Ställ framhjulen på telefonkataloger så huvudändan kommer upp ordentligt, då gör raparna det lite lättare också.

Hoppas det blir bättre snart. Ät fet mat och vila (jo, jag vet det sämsta möjliga just nu...) så mycket du ändå kan. :) Drick luzern te.

KRAM PÅ DIG! :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Antonias mamma

TorsMamma skrev:...försök att mata på, om du måste så pumpa, gör min nattmacka eller ge en nöd 5 min lur och mata på. Ät fet mat och vila (jo, jag vet det sämsta möjliga just nu...) så mycket du ändå kan. :) Drick luzern te.
Que :?: Nattmacka vaddå? Alltså, jo, jag vet att jag läst om detta någonstans förut men då var det ju inte aktuellt för mig så jag kollade aldrig upp det då. Kan du förklara?

Och beträffande kvällsamningen - där är jag chanslös :( . Det är nog flaska för hela slanten efter en omgång från varje bröst. Luzernté finns inte att hitta over here men jag dricker annat amningsté (med fänkål, kummin, anis, bockhornsklöver och nässlor) 3 gånger om dagen och pumpar sent på kvällen - det är enda gången jag har tid. Men eftersom han själv aldrig tar sig tid och ork (?) att suga loss mer mjölk och således öka produktionen på rätt sätt, så har brösten inte hängt med i ökningen. Han tar en omgång från vardera bröst, inte mer. Då jag erbjuder igen blir han förtvivlad och hur jag än följt råden i BB angående barn som vägrar äta, så blir det inte annorlunda. Direkt han får flaskan så drar han dock i sig 80 ml så nog är det den han skriker på då.

I dagsläget äter han ca hälften från mig, hälften från flaska. Men det är inget jag har resurser att göra något mer åt nu än vad jag redan gjort.

Hur som helst - igår kväll lade jag honom kl.20.15 (utan napp denna gång) och sin nya vana trogen vaknade han igen efter en kort stund. Men då låg maken och läste på sängen bredvid för att passa, och efter x antal vagningsomgångar, inom en halvtimme, kom till slut en rap upp och efter det var det lugnt. Han sov till 5.30 - så nog kan han bara han hittar den rätta sömnen :D .
Men att det ska vara så svårt att få upp raparna... :x

www.sandsdrommar.com
Elle

Inlägg av Elle »

Här kommer receptet på "nattmackan":
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12225

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Antonias mamma

Ok, Tack! Men här i Finland använder vi ju färdig ersättning på tetra - jag har aldrig ens sett pulver tror jag :oops: Och det är ju just ersättning han får varje kväll - pumpad bm är som sagt en bristvara pga vår situation.

Men jag tror inte heller det hänger på maten - i natt sov Amadeus från kl.20.15 till kl.6 och sen efter "natt"-målet vidare till kl.8.30 då jag vaknade och väckte de tre övriga som alla försovit sig :lol:
Duktig gosse :!: :heart:

www.sandsdrommar.com
Elle

Inlägg av Elle »

:D :sleep:

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
mammamiia

Inlägg av mammamiia »

Antonias mamma skrev:Ok, Tack! Men här i Finland använder vi ju färdig ersättning på tetra - jag har aldrig ens sett pulver tror jag :oops:
Både Tutteli- och NAN-pulver finns nog i hyllorna bredvid tetraförpackningarna här i Finland! :)
Antonias mamma

mammamiia skrev:Både Tutteli- och NAN-pulver finns nog i hyllorna bredvid tetraförpackningarna här i Finland! :)
Jo, jag anade nog det men jag har ju aldrig tittat efter utan bara valt det bekvämaste alternativet... :oops: :roll:

Och se där - en till Österbottning :!: :wink: Vi blir fler och fler :!:

www.sandsdrommar.com
Antonias mamma

Imorgon blir Amadeus 3 månader.
För 3 veckor sedan begravde vi pappa.
Idag fyller jag 31.

På skänken i vardagsrummet står både kondoleanskort, blommor och -ljus, blandat med doppresenter och nu också födelsedagspresenter. Firar jag? Nej. Det räcker med att jag har åldrats 10 år de senaste 2 åren.

Jag skriver för att situationen med Amadeus är ohållbar. Ovanpå all sorg, som jag aldrig får släppa ut, kämpar vi med helt vansinniga kvällar för hans del. Dagarna funkar superbra. Han matas med bröst + flaska enligt SM, men orkar ännu inte vara vaken mer än 1½ h i taget. Sover på det 1½-2½ h. Har inte infört fast schema än pga det kaos som varit, men dagarna ser ändå ungefär likadana ut med 3 dylika lurar samt en kortlur på kvällen.

Fram tills för 3 veckor sedan var också nätterna superbra. Vi vagnade bort första nattmålet vid 5-6 veckor, och bara nån natt efter började han självmant sova 8-9 h natt utan mat. Natten inföll då ca 22-06. Då åt han och sov sen vidare ett par timmar till.

För några veckor sedan början han dock strula med nätterna och också kvällarna. Han kommer inte i ro för natten, hur vi än försöker vara konsekventa och ge besked. Efter en kortlur på 20 min. på kvällen blir han igen trött efter ca 1 h. Läggs proppmätt, men kan inte somna utan vagning (vilket han gör på dagarna varje gång). Då han sedan somnat sover han 2, 5 eller 20 minuter - för att vakna igen och vara klarvaken. Vi vagnar som tokiga för att få honom sova vidare, men efter 2 h brukar vi bli tvungna att ta upp och ge påfyllning. Han KAN inte sova verkar det som. Skriker om han tappar nappen - spottar ut den då han får den. Och ger man mer mat så börjar en spycirkus utan like.

Denna rumba brukar pågå fram till ca kl.23 varje kväll. Vem av oss som är mest slut då kan man bara gissa. Sen vaknar han mellan 1-2 och ska ha mat. Vagningen biter inte mera där heller - det är stört omöjligt. Och JA - jag KAN vagna :wink: .
Nattmål igen kring 4-5 och så morgon kl.7 - ofelbart.

Han är för liten för en kur ännu, men jag orkar inte en månad till på detta sätt. Varför är kvällarna så svåra för honom och hur ska vi ta oss ur detta - NU :?:

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"