Jag kurade min dotter för 2,5 veckor sedan. Kurningen gick som smort och nu sover hon samtliga sovpass samt i princip hela nätter. Hon äter bättre och är mycket gladare dagtid. Dessutom har hon gjort mängder med nya framsteg. Det händer något nytt varje dag just nu.
Men ett problem kvarstår: läggning. Från början var det bara kvällen, men nu börjar läggning dagtid också krångla. Jag försöker busa och skratta som bara den inför varje läggning, men hon som annars så gärna skrattar blir bara stirrig i blicken eller ledsen när jag busar inför läggning. Sen lägger jag henne. Jag har ett stort leende på läpparna, hon är nöjd fram till att jag lägger ifrån mig henne. Sen hinner jag inte ens börja ramsa förrän skriken kommer. Och sen skriker hon allt mellan tio minuter och som ikväll 25 minuter, nästan utan paus. Jag ramsar, jag ramsar ännu högre och gånger åtta, men hon hör inte ramsan överhuvudtaget känns det som.
När jag tror att hon nog är på väg att somna brukar jag också bekräfta för att hon verkligen ska förstå vad ramsan betyder. Men det har ju inte gett någon som helst effekt. Ibland undrar jag om ramsan är meningslös, men faktum är att vaknar hon till nattetid och inte somnar om och jag ramsar så tystnar hon nästan direkt. Dagtid vaknar hon i princip aldrig, bortsett från om vi är iväg någonstans och jag förflyttar vagnar. Då brukar ramsan också ta rätt så dåligt.
Så snälla någon; vad ska jag göra?? Vad kan hennes skrik betyda? Jag hör inte frågorna? Jag hör bara att hon låter ledsen? Ja och kanske lite frågande? Behöver jag dra ner på antalet sovtimmar (hon är åtta mån och sover 14 h 35 min)?? Ska jag börja om och buffa länge tills att hon nästan somnar, vid läggning?? Har prövat att gå in och buffa eller vagna när jag tycker skriket har blivit för olidligt, men det gör bara att hon blir lugn när jag gör det, så fort jag slutar skriker hon lika mycket... På det 25 min som det tog ikväll ramsade jag nog sammanlagt sju gånger samt var inne och buffade en gång... Det här är den värsta läggningen hittills. I början av kuren tog det ca 5 min dagtid att somna och tio minuter kvällstid... Vad har hänt??? Är det åttamånadersångest?? Är det för mycket nya intryck?? Är det att hon lär sig så mycket nytt just nu??? Ska jag backa och inte ramsa alls eller ska jag ramsa mer??? HJÄLP!
Det här blev långt.. Men hoppas någon orkar läsa och kan hjälpa mig. Känns inte kul att det förnärvarande känns som jag kör någon skrikmetod på henne
Tack på förhand/Hanna