Krångliga läggningar, HJÄLP!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Idacha

Krångliga läggningar, HJÄLP!!

Inlägg av Idacha »

Nu startar jag en ny tråd för jag vill ha så många inputs som möjligt på detta. Min andra tråd heter: "funderar på att kura min dotter".

Jag kurade min dotter för 2,5 veckor sedan. Kurningen gick som smort och nu sover hon samtliga sovpass samt i princip hela nätter. Hon äter bättre och är mycket gladare dagtid. Dessutom har hon gjort mängder med nya framsteg. Det händer något nytt varje dag just nu.

Men ett problem kvarstår: läggning. Från början var det bara kvällen, men nu börjar läggning dagtid också krångla. Jag försöker busa och skratta som bara den inför varje läggning, men hon som annars så gärna skrattar blir bara stirrig i blicken eller ledsen när jag busar inför läggning. Sen lägger jag henne. Jag har ett stort leende på läpparna, hon är nöjd fram till att jag lägger ifrån mig henne. Sen hinner jag inte ens börja ramsa förrän skriken kommer. Och sen skriker hon allt mellan tio minuter och som ikväll 25 minuter, nästan utan paus. Jag ramsar, jag ramsar ännu högre och gånger åtta, men hon hör inte ramsan överhuvudtaget känns det som.

När jag tror att hon nog är på väg att somna brukar jag också bekräfta för att hon verkligen ska förstå vad ramsan betyder. Men det har ju inte gett någon som helst effekt. Ibland undrar jag om ramsan är meningslös, men faktum är att vaknar hon till nattetid och inte somnar om och jag ramsar så tystnar hon nästan direkt. Dagtid vaknar hon i princip aldrig, bortsett från om vi är iväg någonstans och jag förflyttar vagnar. Då brukar ramsan också ta rätt så dåligt.

Så snälla någon; vad ska jag göra?? Vad kan hennes skrik betyda? Jag hör inte frågorna? Jag hör bara att hon låter ledsen? Ja och kanske lite frågande? Behöver jag dra ner på antalet sovtimmar (hon är åtta mån och sover 14 h 35 min)?? Ska jag börja om och buffa länge tills att hon nästan somnar, vid läggning?? Har prövat att gå in och buffa eller vagna när jag tycker skriket har blivit för olidligt, men det gör bara att hon blir lugn när jag gör det, så fort jag slutar skriker hon lika mycket... På det 25 min som det tog ikväll ramsade jag nog sammanlagt sju gånger samt var inne och buffade en gång... Det här är den värsta läggningen hittills. I början av kuren tog det ca 5 min dagtid att somna och tio minuter kvällstid... Vad har hänt??? Är det åttamånadersångest?? Är det för mycket nya intryck?? Är det att hon lär sig så mycket nytt just nu??? Ska jag backa och inte ramsa alls eller ska jag ramsa mer??? HJÄLP!

Det här blev långt.. Men hoppas någon orkar läsa och kan hjälpa mig. Känns inte kul att det förnärvarande känns som jag kör någon skrikmetod på henne :(

Tack på förhand/Hanna
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Jag tror att du ska hålla dig till samma tråd för att det gäller samma barn, så att man har bakgrunden. Men kanske att någon kan flytta över den sen...

Jag tycker det låter som tydlig åttamånadersångest. Det som gäller då är att verkligen hålla tiderna och svara med verktygen på ett betryggande sätt så att rutinerna blir en säkerhet i allt som förvirrar i denna ålder.

Om du söker på 8-mån-ångest så kan du få jättebra tips på hur du ska hantera detta. Tex vara ute mycket på marken och mycket social delaktighet. Du kan göra så mycket som möjligt på golvet så att hon kan tanka trygghet när hon behöver. Stötta och vara en trygg pelare att luta sig mot.

Din lilla osäkerhet som kommit av att det helt plötsligt är såhär med läggningar känner hon säkert av i all den osäkerhet hon känner själv nu. Koppla på den där självsäkra attityden så ska du se att hon känner sig tryggare. "Ja mamma vet att marken gungar just nu, men jag vaktar som jag alltid gör så ingenting att oroa sig för". 8)

Det står mycket om det i BB också.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Idacha

Inlägg av Idacha »

Hej Bluna!!

Tack för ditt svar. Det var värmande :heart:

Jag ska arbeta vidare med den sociala delaktigheten och ge henne mängder med närhet dagtid. Ja, och så självklart plocka på mig SJÄLVSÄKERHETEN igen. :wink:

Det är inte lätt. Tyvärr är jag en person som lätt blir osäker och som dessutom har vrålsvårt att inte visa det...
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup: :heart:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:thumbsup: :heart:
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Precis som bluna skriver så är det bästa att skriva i samma tråd så att hela bakrunden finns. Så nu fortsätter vi i den gamla tråden och stänger den här. :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"