Hej!
Jonatans mamma: Här e vårt schema: (nu är barnet 11 månader btw)
08.00 väcker
08.15-09.00 frukost serveras (gröt med fruktpuré)
09.50 (ca) välling
(jag testade en dag att göra tvärtom: välling först o gröt innan kl 10, men han var för trött då, han orkade inte sitta o äta gröt så jag bytte tillbaka till det vi hade från början)
10.00-10.45 vila under vagnspromenad (idag började jag med att korta ned den luren t 20 min, så han sov mellan 10.25 o 10.45)
*(efter vilan lek på marken lr i lekpark m mamma o storebror)
12.15 lunch (har jag med marginalkvart tidigarelagt från 12.30 för att han ska hinna bajsa

)
13.00-14.30 vila (och här är det stora problemet... har han väl somnat sover han LÄTT 1,5h, säkert mer)
15.00 mellis (välling)
*(minst 1h utevistelse m krypande på marken o lekande i lekparken)
18.00 middag (funderar på att flytta den till 17.30 i o m tidsomställningen t vintertid då jag ändå tänker flytta schemat 30 tidigare- passar då på att flytta 1h alltså så att hela nattslurken ska gå ned)
19.50 (ca) nattslurk (välling)
20.00 go'natt
Malin: ja, skrattet är nog det jag tror är problemet. Han är jättesvår att få att skratta. Han föredrar helt klart sina plastleksaker framför en skojig mamma....
På kvällen går det bra. Även om han inte skrattar jättemycket så går det bra. Nu somnade han efter ca 20 min o klag o gnöl. Lite upprördhet som jag påminnde bort o sen var det inte mer med det.
Vid middagslur ser det ut som följer:
Kl 10 ut i vagnen o sova medan mamma leker m storebror.
10.45 ca väcker jag o när han vaknat till (10 min) tar jag upp honom så får han oxå leka.
11.45 ca går vi hem
12.15 lunch (från det att vi kommer hem till matdags hinner jag inte mer än byta blöja o värma/laga mat så då leker barnen själva där de vill i hemmet- oftast köket där jag är)
12.45 lunchen avslutas
Kvarten som är kvar t läggning änvänds t blöjbyte o lite lek (5 min kanske) men eftersom jag har 2, o storebror vill såklart att jag även ska leka m honom, så det tar mycket av de korta 5 min innan lillens läggning.
Storebror kan skratta o ha kul åt att jag leker m lillebror, han vill ju vara med själv, men han kan skratta åt vår lek, men lillebror e nog för liten för detta. Han skrattar inte o har kul åt när jag leker m storebror. (T ex brukar vi jagas, båda älskar det. Jag säger: "lillebroooooooor, nu kommer jag o TAAR dig!!!" varpå storebror tjuter av spänning o kryper iväg som om det vore honom jag jagade. Men när jag gör samma med storebror sätter sig lillkillen o tittar på, lr kryper iväg o leker m nåt annat). Jag försöker leka mest m lillebror precis innan hans läggdags, men då blir store lite ledsen.
Det här har jag jättesvårt att hantera, jag vet inte hur jag ska dela på mig för att ge båda 100% uppmärksamhet tills dess att lillebror är stor nog (om det är problemet) att leka TILLSAMMANS med oss.
Vad gäller mörker så kör jag samma som på natten, men med dagkläderna på o en filt ist för täcket. Sista 2 dagarna har jag lagt honom utan byxor så han inte ska bli för varm o tro att det är natt....
Så det är alltså riktigt mörkt därinne. Jag tänkte att han kanske störs om jag lämnar dörren på glänt, dessutom är det lättare för storebror att hålla sig från att gå in om dörren e igendragen.
Just det: Jonatans mamma skrev:
Kan det vara sa att ni har för kort vakenperioder mellan lurarna?
Grejen e att han sover inte alla sina timmar som han "ska": Igår kväll somnade han som idag på 20 min. Sen vaknade han kl 06.30 imorse o somnade om kl 07.50 så jag lät honom få 20 min. (Det är inte alltid som han vaknar så här mycket för tidigt, men det händer då o då)
När jag gick ut m honom för att sova i vagnen idag kl 10.15 somnade han kl 10.30 så jag gav honom 20 min vila.
Sen lade jag honom kl 13 o han somnade efter mycket om o men, o gråt o skrik, o en smärre katastrof

kl 13.35, trots att han borde varit jättetrött o somnat på stört... Eftersom han sovit så lite lät jag honom sova 45+20 min t 14.40. O han var supertrött när jag väckte honom... vilket i sin tur gjorde honom gnällig under em. Nu somnade han som sagt efter 20 min o lite klag o gnöl, men han var absolut inte ledsen o grät lr så, som mitt på dagen.
Nu blev det här jättelångt, hoppas ni har tid, och oxå kan se det jag inte ser.
Tack för att ni vill hjälpa oss!!

/Ummusab.