kur i full gång!!aktiviteter på dagen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Smyger bara in lite kort. Vad ni är kloka alla tre i den här tråden :heart: . Vanesa vilken kanonhjälp du får =D> . Nu ska jag inte störa mer. Smyger ut :wink:

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej Vanesa! :D

Schemat ser bra ut tycker jag. :wink:

Inte har ni sabbat något :wink: . En gång är ingen gång så ibland kan det bli lite annorlunda. Vi försöker att hålla schemat så gott det går sånna gånger. Jag vet inte riktigt hur ni gjorde, men du beskriver det som att han hade svårt att somna om i vagnen. Var det hos kompisarna eller påväg hem? Om det var så att ni var påväg hem så tycker jag det inte behövs somna om förren man är hemma, om han inte vill själv förstås. Men man kan låtsas att de sover (om han bara är tyst). :wink: Tex om ni skulle åka hem och hade lagt honom hos era kompisar. Lyft upp honom (säg inget) och lägg honom i vagnen med skynke för, sätt i bilstolen med skynke för, lägg i vagn med skynke för och slutligen lägg i säng och då ramsar ni ut.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Oj! Det var längesen jag skrev... Jo, jag ska förklara hur det gick till.
Han somnade i bilen, efter ganska mycket gnäll när kl var 19.30 ungefär. Så fort vi var framme vid 20-tiden så vaknade han, vi lade honom i vagnen och gick in till våra kompisar. Och körde in honom direkt i ett mörkt rum, men han somnade inte om på 1,5 timme!! :? Han skrek och skrek och skrek. Jag ramsade och ramsade men det hjälpte inte, till slut fick jag alltså gå in och vagna honom, ända till sömns, för så fort jag slutade skrek han hysteriskt. Jättehemskt var det... :( Speciellt för jag hade skrytit så mycket i förväg om hur bra han sov... :oops: När vi hade ätit färdigt och skulle hem till svärmor och sova så gick det bra. Han vaknade när vi förflyttade honom till bilen och somnade inte om, men så fort vi kom hem (tar bara 5 minuter att köra däremellan) och jag lade ner honom i resesängen så sov han gott!! Så jag tror att det är vagnen som är problemet. Han somnar inte med ramsa i vagnen utan jag måste köra honom fram och tillbaka, att jag inte fattade det snabbare!!! :oops:

Men men, ingen kur sabbad i alla fall. Han är jätteduktig varje dag... Jag har i alla fall lärt mig hur jag ska göra med vagnen nästa gång. Man kanske ska kura honom i vagnen också?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Ok jag förstår. :wink: I det fallet hade jag nog försökt åka tidigare så att man kan göra nattningen där. Ev tagit resesängen och lagt i den. Men det är klart att han kan somna i vagnen (om han ligger bekvämt) med ramsa!

Vill du så kan du ju göra en liten vagnkur. Då går du efter lathunden, första dagen (om du nu kurar på dagen vid en viss lur tex) så vagnar du vid minsta pip. Alltså: Skriker han går du dit och vagnar, slutar när han tystnar, går ifrån med ramsa. Skriker han igen så går du dit och vagnar, slutar när han är tyst, går med ramsa. Det kan bli några vändor första gången men ge dig inte! En sådan gång kan du även bekräfta när han är tyst och lugn. Andra dagen kör du med mer ramsa och sedan tar ramsan över helt. Han är ju redan kurad så jag tror inte det tar många dagar innan det sitter. :wink: Och glöm inte tyg över vagnen så att synintryck inte stör.

Kram Bea
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Jo, vi kunde tyvärr inte åka tidigare eftersom min man slutar jobba vid 17.00. Så det var lite surt. Tänkte inte på att ha resesängen upp till våra kompisar eftersom vi inte skulle vara där hela kvällen. Alternativet hade ju kanske varit att ta en liten runda i med barnvagnen så han hann somna innan vi gick in till våra kompisar.
Kura i vagnen låter som en idé. Ska fundera på det. Få se när jag orkar bara :wink:

Kommer med en fråga till när jag ändå är igång. Han somnar inte alls med detsamma på mogonluren. T.ex så lade jag honom precis vid 9.30 och jag hör att han fortfarande är vaken och klockan är snart 10.00. :?

Men frågan är det här. Är det för tidigt att ändra till en lång lur om dagen? Jag funderar på detta eftersom han är bjuden på massor med 1-årskalas hos hans kompisar, som alla är äldre än honom. Alla kalasen är planerade till kl 13 eller 14 (precis mitt i hans eftermiddagslur). Första kalaset är nu på söndag och sen så ska han på minst ett kalas per vecka fram tills han själv fyller år.
Man kan ju inte tacka nej till sådant bara för att han ska sova... Jo, teoretisk sett kan man, men jag vill ju gärna att hans kompisar kommer på hans kalas när det är hans tur :wink:
Tänkte att nu på söndag låta honom sova en lång lur vid 11.30, 2 timmar om han så vill, och se hur det fungerar. Fungerar det bra så fortsätter jag med det. Fungerar det inte så får jag se vad jag gör...
Tips??
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Ursäkta att du fått vänta med svar. :( :wink:

Om han inte somnar på morgonluren så kanske han är beredd att byta till en långlur. Du kan ju låta honom sova 2 timmar om han behöver.

Angående kalasen så hade jag nog sagt att vi kommer lite senare om det skulle vara så att det var precis mitt i luren. Annars kan man ju låta en dag bli lite annorlunda.

Kram Bea
TinasDag
Kontakt:

Inlägg av TinasDag »

Dagge började krångla med fm luren så vi kör numera bara en mellan 12-14 och det går SUPER! Mycket utevistelseoch social delaktighet både för-eftermiddag så är det inga problem :thumbsup:
Kram :heart:
:heart: Vetgiriga semlan Dag :heart:
född 071105, kurad i Gastsjön aug. 2008
:heart: Ingrid som kan själv! 090826 :heart:
http://dahlin.bloggproffs.se
Vanesa

Inlägg av Vanesa »

Vi har bytt till en lur nu. Fungerar jättebra :D . Han sover från 11.30-13.30 så alla måltider har behållt sin plats. Han vaknar inte sådär tidigt på morgnarna längre och han strular inte när han ska sova... Så får man så mycket tid tillsammans!! :thumbsup:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Härligt! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"