Dags att börja sy, sticka och virka?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Nu har jag sytt kanalerna på mina gardiner (4 paneler). Nu ska de bara upp, nålas fåll, ner och fållsys. Det fixar jag nog i eftermiddag, när maken och Vera ska gå på bio. (Mamma Mu :D )

Sedan har jag ett knäppt projekt som INTE är mitt. Maken drömmer om att ha drapperi för vår "bio-TV". Motordrivet :roll:
Vi har inte kommit på något riktigt bra sätt att få upp det på, men det lutar åt karborreband på en plastskena...
Tyg finns, kardborreband finns, plastskenan hänger på plats, men jag är så OMOTIVERAD :?
Men det får nog ändå göras snart, så jag kan tjata lite på honom att göra sånt som jag vill att han ska fixa. Våra garderobsdörrar t.ex. De har inte suttit uppe sedan... kommer faktiskt inte ihåg, men typ julas...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Idag har vi haft garderobsrensningar och maken fick ihop en hel kasse full med skjortor "som han inte ville ha längre". Vaddå, inte vill ha längre, sa jag. De är ju i princip helt nya :shock: ! Då visade det sig att strl M är i minsta laget och att min käre make flyttat in i strl L :heart: . Mer att krama! Sen betyder det att jag har jättefina tyger att sy pojkskjortor av och små förklädesklänningar. Min stelhet börjar ge med sig och imorgon är det jag som sätter mig framför symaskinen :D .

LO: Här blev det också Mamma Mu på eftermiddagen. Det var första gången Maja var på bio och hon älskade det förstås. Fick köpa popcorn (även det första gången) och åt så att hon slukade en halvliter vatten, med akut kissning på hemvägen som följd. :heart:

Hur har helgen för er andra sett ut?

/Ottilia
Mamma till flicka född 040903.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Har jag satt upp gardinerna för fållinig - JA :thumbsup:
Har jag nålat upp för att få rätt längd - JA =D>
Har jag tagit ner gardinerna igen - NEJ :oops:
Om jag har fållat är ju onödigt att fråga :roll:

Får se hur länge de hänger där då innan jag får tummen ur igen ](*,)

Biobesöket var lyckat, hon lekte bio hemma till bollibompa också, så lycklig så hon nästan blev generad :D :oops: :lol:

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Halloj!

Jag har faktiskt haft en hysterisk syhelg. Fast jag hade kaos med mamma och pappa på besök och allt. Och jag som har kurs på tisdag och borde sitta med den istället.

Så jag har sytt....just det! En sprundtröja! :lol: Nu börjar jag få riktig snits på det här mönstret. Jag gör alla olika och idag testade jag att kanta sprundet som beskrivs på Gekko (tror jag). Man lägger sprundelarna 180 grader från varandra och kantar in. Sen gör man en liten söm i sprundbotten för att få lite v-ring sådär. Det blev faktiskt jättefint! :oops: :D

Sen har det blivit två andra Ottobre-mönster. Velourklänning med ficka fram och tryckknappar i axlarna och därtill velour-byxor i brunt. Och inte bara till min lilla flicka utan även till brorsdottern, 5 månader (som förresten sov hela natten av sig själv i förrgår! :wink: :lol:). Visst har du sytt den byxan också, ÅsaB? Lite skum tyckte jag nog. Jag är så van vid att det bara är två delar till barnbyxor, här var det 4! Och på små storlekar var det inte lätt att se vad som var vad. MAMMA sydde fel så vi fick slänga ett par! (Och så gjorde jag precis samma fel lite senare.... :roll:) Sprätta overlock-look-alike på velour? Nix pix!

Dessutom har jag då testat hängselbyxorna ur Baby Cool. Dom blev rent ut sagt apdåliga! Stor och klumpig överdel som gick ut mot axlarna och inte alls satt bra! Men jag hade ett stretchigt manchestertyg, och kanske tål inte mönstret att tyget växer på bredden. Vad tror du Ottilia?
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Tinis: Härligt att sprunden blir bra nu! Så sant som det är sagt... Övning ger färdighet. :D
Dessutom har jag då testat hängselbyxorna ur Baby Cool. Dom blev rent ut sagt apdåliga! Stor och klumpig överdel som gick ut mot axlarna och inte alls satt bra! Men jag hade ett stretchigt manchestertyg, och kanske tål inte mönstret att tyget växer på bredden. Vad tror du Ottilia?
När jag sydde BabyCool byxorna sydde jag i tunt jerseytyg. Inte heller det bästa tygvalet, men det var till en 6 månaders och de blev jättefina. Kommer ihåg att jag fick köra med mellanlägg över bröstet fram och bak, för att det skulle bli lite styrsel. Men generellt så måste jag säga att BabyCool kläderna upplever jag bli stora i storleken. Plusset med BabyCool är att det är lättsytt. I like! :wink:

Har du mönstret till Gynthers Sy till barnen-hängselbyxor? Det har jag inte testat än, men jag vet att många använder sig av det mönstret.

Idag ska symaskinerna dammas av och jag ska sy upp ett par mössbeställningar! Tjohoo vad jag är glad!

/Ottilia
Stilla

Inlägg av Stilla »

/LO skrev:Har jag satt upp gardinerna för fållinig - JA :thumbsup:
Har jag nålat upp för att få rätt längd - JA =D>
Har jag tagit ner gardinerna igen - NEJ :oops:
Om jag har fållat är ju onödigt att fråga :roll:

Får se hur länge de hänger där då innan jag får tummen ur igen ](*,)
Man lär kunna fålla gardiner med silvertejp eller eltejp eller så :lol: :lol: :lol: Oj nu svor jag visst i kyrkan :lol: :lol: :lol:
Ottilia skrev: Idag ska symaskinerna dammas av och jag ska sy upp ett par mössbeställningar! Tjohoo vad jag är glad!
Härligt!

Stilla
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hejsan hoppsan!

Den sjuke sonen är fortfarande sjuk. Innebär brist på nattsömn för hela familjen! :( Men idag är pappa H hemma med honom, så jag är tillbaka på jobbet. Med ont i halsen...

Tinis - Jo, jag har sytt de byxorna, de bruna i velour med blommor på ena benet. Det var inte något krångel alls, de flesta mönster jag utgått ifrån har varit av samma karaktär: ett framstycke och ett bakstycke, som man sedan klipper gånger två. Däremot sydde jag inte resårkanal, utan en mudd, för det tycker jag är lättare. Blir byxorna lite låga i midjan gör det just inte någonting. Sedan tycker jag att det för mindre barn borde vara mer bekvämt. Snygga blev de i allafall! Finns ju med på bloggen - de svarta med små blommor på ena benet.

Fördelen med sjuk son och att stanna en dag hemma från jobbet är att sonen har en långlur mitt på dagen! :wink: Då knåpade jag i lugn och ro ihop en sovpåse till knyttet i magen! Mönstret är från Stoff och Stil och har omlott-ringning i halsen, som jag tycker blir lite sådär bra. Känns som att en smalaxlad baby kommer att se lite 80-talig ut. Nu är påsen lite i största laget hur som helst, så nyfödd blir det inte läge att använda den. Den skall bara läggas upp, men jag måste kolla hur lång den skall vara. Har en Polarn-sovpåse hos min syster, som jag tänkte jämföra med. Kul var det hur som helst och gick jättefort! Walle skall sedan få en hyfsat matchande pyjamas, för det behöver han verkligen.

Jo, jag tar det lugnt! Påbörjade inte nästa projekt, även om jag skulle kunnat. Skall vänta lite. Andas... :D
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
Gäst

Inlägg av Gäst »

Just det, dom byxorna, ÅsaB! Nej, inte konstiga kanske, men bakstyckena var mycket bredare än framstyckena. Tyckte jag var lite lustigt. Men dom blev bra, absolut! Mudd var ju ett jättebra tips! Ska jag absolut göra nästa gång.

Nu har jag gjort färdigt lilla brorsdotterns present: Bruna velourbyxor med tillhörande förklädesklänning (också ottobre). Därtill två tröjor: En rosamönstrad, lite retro med SPRUND :wink: och en uggletröja med knäppning i axeln (eget påhitt för att slippa SPRUND igen och igen...). Båda tröjorna med brun kantning.

Jag är nöjd. Nu hoppas vi att det passar.

Tinis :D
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Alltså... Tinis... Att du över huvudtaget hinner sy just nu är för mig en gåta... Många bollar i luften verkar inte vara något större bekymmer! :D

Jag har sytt en hel del på sista tiden, måste uppdatera bloggen också. Men det har bla blivit ett par vuxentröjor, babyhjälmar, väskor och snuttefiltar.
Mitt nästa projekt är muddjeans (Tack ÅsaB för ivrig inspiration!)

Ha en skön lördag alla!

kram Ottilia
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Åh, jag var på torget idag, det står en man där med jättebilliga sybehör. Knappar, dragkedjor, resår, kantband, sytråd etc. Blev sugen på att starta något projekt, men jag köpte bara tre trådrullar (1000 m polyestertråd, 50 kr för tre) och några knappar (8 små blå för 5 kr, totalt)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej vänner!

Förkylningen börjar lugna sig. I onsdags, när jag var hemma sjuk själv, tänkte jag: "Nu skall jag sova en stund, sedan kan jag sy i flera timmar!"

Nog. Sov i evigheter.

Men dagen efter sydde jag klart sovpåsen till nyknyttet (skall bara ha en grön snodd att sno ihop påsen nertill med) och började på ett par pyjamasbyxor till storebror. Fast jag märker ju att huvudet inte funkade som det skulle, för jag har nog sytt på kanalen, som resåren skall ligga i, lite knasigt. Nåväl, får måtta på sonen och se. Fast å andra sidan kommer man undan med lite av varje när det är sovkläder, tycker jag. Det är ju inget man visar upp direkt. Men jag är hittills nöjd ändå.

Fast sedan har tiden inte riktigt räckt till. Imorgon är det städdag på dagis, så då går hela dagen. Dessutom har jag uppdaterat min hemsida för första gången på evigheter, sånt skall ju också göras! Bättre sent än aldrig har jag publicerat att vi skall ha barn nummer två - om ungefär fem veckor!! :shock:

Tack Ottilia för att jag har inspirerat! Du var ju en stor del i att det blev muddjeans till att börja med!! :D
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Idag har jag haft en riktig sydag, härligt så det förslår! :D Har sytt två par byxor i strl 1år och sytt klar en beställning som blivit lite liggandes. Så nu känner jag mig nöjd!

ÅsaB:
Tack Ottilia för att jag har inspirerat! Du var ju en stor del i att det blev muddjeans till att börja med!!
Ja Åsa... Nu får du kika in i bloggen och lämna betyg. Du som syr så coola barnjeans. Väntar med spänning på att få höra din dom. :wink:

Ha en bra dag alla! /Ottilia
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Du gör så fina saker Ottilia! De där snurrsockorna du visar, var hittar man recept jag menar mönster på dem? Skulle jag vilja ha...
:heart: Kram Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

SÅÅÅÅÅ SNYGGA!!!! Vilka enormt fina fickor du hade gjort! :D Jag blir jätteinspirerad!

Symaskinen har vilat en knapp vecka. Imorgon kommer mäklare för vädering av lägenheten, så det är städastädastäda som gäller. Men på fredag går pappa H HLR-kurs, så då tänkte jag nog plocka fram maskinen igen och sy klart sonens pyjamas. Sedan är det åkpåsen som gäller och därefter får vi se. Skall bli jätteskönt att bli ledig snart (tio dagar kvar!), för då kan man ju lägga en dag på sömnad, en på datorn, en på att var ledig osv.

Tio dagar. Tio ynka dagar... :D
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Stilla: Du har pm!

ÅsaB: Phu... :wink: Tack för berömmet!
Åh vad skönt det låter att du bara har 10 dagar kvar att jobba. Hoppas att de går riktigt fort!

kram Ottilia
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"