Hej alla! Nu har jag ett till problem.
Jag är på dag 3 i uppföljningsveckan o lillkillen har gått o blivit anti sovrummet.
Vi gör inte mycket annat där än "sover" honom, så så fort jag går in där, även i annat ärende blir ha ytterst tveksam t att följa m. Tills han ser att vi skulle leka m bollen, lr nåt annat.
Kanske är felet skrattet t go'nattet? Jag är inte världens skojigaste roligaste mamma, tyvärr, men jag försöker!
Så nu har jag iaf försökt leka m honom i hans sovrum, o göra annat också, men d tycks inte hjälpa iaf.
Vad gör jag för fel?
Idag vet jag att han åt väldigt lite t lunch o d e förmodligen d som håller honom vaken fortf. efter 30 min. (annars somnar han på max 20)
Idag dessutom, skriker han högt. Inte klagar lr gnäller alltså, utan skrik o gråt (hungern förmodligen). Men jag kan ju inte gapa åt honom när han ska äta, lr? O när d blir så här, kan man fylla på då m välling lr annat, lr lär jag honom då att man inte behöver äta mat för man får ju välling t slut ändå?
O hur ska jag göra om det (förhoppningsvis aldrig) inträffar igen att han forft e hungrig när han ska sova?
Nu ramsar jag iaf m "oj vad skönt o sova"-attityd o försöker tänka att d går över, som om han inte alls skrek o va ledsen, allt för att han inte ska påverkas av vad jag sitter här o "tror" o "tänker".
T läggandet iaf: Jag försöker skoja o busa in i d sista: "Go'natt lampan, sov gott!" Så får han banka lite (tänkt som en klapp, men jaja, ok då) sen släcker jag odrar igen dörren, o bubblar jag honom i halsen lr magen (brukar framkalla fnitter åtminstone) ända ner i sängen. Men han kan liksom inte tycka d e roligt för han e så koncentrerad på att han ju måste läggas DÄR, på DEN platsen o DÅ kan man ju INTE skratta, "Vad tror hon eg, min mamma?"
O sen kommer han av sig.
Första 2 dagarna o nätterna gjorde jag tvärtom: jag lade först o gick o stängde o släckte sedan, men då hann han skrika upp sig redan innan jag släckt lämpan, jag har ju läst att man ska hålla sig t ett sätt, men d funkade ju inte så jag ändrade. Fel?
(nu har han somnat förresten efter en halvtimmes skrik o gråt- vilket inte lär göra läggningen lättare nästa gång *suck* )
Jag brukar ta upp honom m en gång på morgonen, så sängen sover han bara i. Jag har här på forumet läst om ensamlek i sängen på en fast tid (exvis morgonen om d ska va i sängen antar jag), men jag har inte fattat riktigt hur man gör o inför (har lånat barnaboken idag på bibblan så jag ska läsa där.) Kan detta göra sängen t en riktigt trevlig plats för honom, lr blir d ännu mer fängeslevistelse nu när han redan "tycker illa" om sängen? Han tycker om att bli upptagen på morgonen o så leker vi o busar lite innan frukost, men e d bara för att han e van vid att d ska vara så?
Dag 2 i kurningen blev d samma sak, men då var d för långt mellan lunch o middagslur så nu har jag lagt in en t frukost o flyttat fram lunchen t 30 min innan läggdags.
Men hur gör jag för att läggningen (alltså själva nedstoppandet isängen) inte ska bli kopplat t ett traumatiskt insomnande
Tacksam för tips o råd!!
/Ummusab