Funderar på att kura min dotter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Idacha

Inlägg av Idacha »

Wohooo!! Inatt sov Ida elva timmar i sträck. 11!!!!! :sleep: \:D/

Underbart för lilla mamma som njöt av att kunna gå och lägga sig själv i lugn och ro klockan halv tio på kvällen och läsa en god bok innan sovdags. Fast jag vaknade ca varannan timme natten igenom i alla fall. Skadad :?:

Nu sover hon förmiddagsluren. Tog ca tio minuter innan hon somnade och nu gjorde hon lite gnällljud, men det där får hon sköta själv. Jag ska ta tag i disken i köket.

Jag gör som du sa Malin och stannar hemma idag.
Ida 20080221- kurad september 2008 och sover gott än idag :)
Lucas 20120222
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Go Ida, go Ida \:D/ =D> \:D/

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Idacha

Inlägg av Idacha »

Kom på att jag har två frågor:

Snart närmar sig Ida åtta månader och då ska hon ju bara sova 14 h (sover 14 h o 35 min) idag. Hur ska jag gå tillväga då? Nu sover hon 12-45-1,5-20.

Hur gör man när vi byter till vintertid? Då kommer ju Ida sova 18-06 istället för 19-07, inget vi vill direkt. Då hinner inte pappa träffa henne efter jobbet och 06 är tidigt att kliva upp tycker jag.
Lucas 20120222
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du, Idacha, och pris och beröm :-({|= Lyckliga lilla barn, som får sova så gott O:) :sleep:
Idacha skrev:Hmmm.. här smög det sig in ett inlägg från Anna som jag inte tror var menat till mig. Well, well hoppas hon upptäcker det :) :o
Alldeles riktigt, det var menat till AnnaS- 78 - som gick in och svarade dig alldeles i början, när du startat din tråd (sid 1). Så det var högst avsiktligt.

Kring 8 mån är det läge att skära ner till 3 lurar. 45-minutaren på f m kan bli en 20-minuters (brukar inte vara helt populärt i början, men det ger sig på 3 dar! Om du bestämmer dig för det). 20-minutaren kan du lite flexibelt under en övergångsperiod ersätta med en (exakt) femminutare, när det är läge. Den faller sedan ifrån helt, men det blir senare.

Vintertiden motar du lämpligen i grind genom att använda marginalkvartarna ett par dagar innan och sakteliga förskjuta det hela.

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Idacha

Inlägg av Idacha »

Tack för ditt svar Anna!!

Känner mig hedrad av att få ett svar direkt från dig :lol: :heart:

Och tacksam för att du har klurat ut denna metod.

Nu är det inplanerat i kalendern vilken dag vi ska sätta igång att förskjuta sömnen inför vintertiden.

Ha det så bra så hörs vi kanske igen.

MVH//Hanna
Lucas 20120222
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:heart: :lol: :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Idacha

Inlägg av Idacha »

Ännu en bra dag tillända. Lilltjejen sover och vi har precis ätit en god middag.

Några funderingar har jag dock. Har lite problem med skrattet till go´nattet både dag som kväll. Ofta är hon så trött när det är dags för att sova (oavsett om det gäller kvällen eller dagslur) att det är stört omöjligt att få henne att verkligen skratta. Annars har hon spontanskrattat en massa idag och gnällt rekordlite. Men just inför långluren blev hon superduperledsen typ en kvart innan läggtid. Och nu när hon skulle sova för natten kämpade vi jättemycket för att få henne att skratta, men hon log mest och fnissade lite lite lite. Sen var hon glad och nöjd när hon flög ner i sängen, men så fort hon låg ner började hon skrika och sen gnällde, gnydde och skrek hon omvartannat i en kvart innan hon somnade.

Funderar på om det är jag som är stressad inför läggningen som påverkar??

Undrar också om vårt schema är ett problem?? (finns inlagt på s3 el 4 i denna tråd)

Sen är jag lite orolig över att hon inte får i sig tillräckligt med mat.
Hon äter som följer:
7:00 Ammar båda brösten länge vid uppvak.
8:00 En portion gröt.
11:30 En liten burk mat samt en liten burk frukt (detta måste alltid trugas i, gillar inte nya smaker)
14:30 100-150 ml ersättning
17:30 En portion gröt samt en halv liten burk frukt.
18:30 Ammar nattslurk, men hon är inte speciellt intresserad.

Flertalet av måltiderna måste trugas i henne. Bortsett från morgonammningen som hon slukar som hon aldrig har fått mat :lol: Ska jag, om hon inte vill äta maten till exempel, erbjuda annat eller får det vara då??

Tacksam för svar och lite pepp så jag kan sjuta några fler vargar :? :)
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Förlåt, sida två finns mitt schema på.
Lucas 20120222
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag tycker att mattiderna ser bra ut. men att hon äter lite lite vid måltiderna. Får hon en egen sked att hålla i? En skorpa samtidigt? Lite plockmat och du slevar in vid sidan? Då brukar det slinka ner mycket mer mat. Sedan kan du ju fylla på med ersättning så att magen blir proppmät. :wink:

Angående skrattet till godnattet så får ni inte överkoncentrera där heller. Det som brukar vara superpoppis här att bli lyft ovan för mammas/pappas huvud och gnuggad med deras huvud i magen. :wink:

Hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
Idacha

Inlägg av Idacha »

Ska pröva din skrattvariant imorn :lol:

Hon får alltid en egen sked att hålla i. Ska pröva med en skorpa bredvid också. Eller en majskrok kanske... Problemet är att om hon inte velat äta så vill hon inte heller ha ersättning sen. Då blir det som att hon vägrar att bli matad av mig, vad jag än erbjuder.

Jajaja, på med attityden inför morgondagen så hoppas jag att det går bättre. Hon bör ju bli hungrig tillslut nu när hon inte kan tanka extra mat nattetid.
Lucas 20120222
duggan

Inlägg av duggan »

Hur går det för er? :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Idacha

Inlägg av Idacha »

Åh, det går så bra!!
Hon gnölar fortfarande vid varje läggning både kväll och dag men max tio minuter och inte värre än att mammahjärtat tål det :lol:

Matandet går sådär. Är fortfarande lite orolig att hon får i sig för lite mat. Idag har hon hittills ammat båda brösten och ätit en portion gröt till frukost samt ätit åtta istärningar majs- och bönpuré samt halv burk päronpuré och 20 ml ersättning. Tre majskrokar har också slinkit ner. Tycker det känns trist att jag måste truga ner all mat.. :( Men det ger sig väl efterhand.

Igår var hon i alla fall på sitt allra bästa humör. Tolv timmars natt, men ett kort uppvak halv sju. För första gången hängde och klängde hon inte på mig hela tiden när vi var på öppna förskolan. I natt vaknade hon första gången klockan sex och det tog 45 min innan hon hade somnat om. Tror det var mitt fel lite.. Trafikerade med lite för många ramsor samt en onödig vändning.

Jag är så lycklig över att vi båda kan sova gott nu i alla fall :lol:
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Jag har några funderingar. Tycker ju att allt har gått så bra så bra.. så då börjar man ju bli petig :lol:

Läggningarna kvällstid går allt sämre, upplever jag. Är det vanligt att det blir lite bakslag på det viset?
Det började med att läggningarna tog typ tio min.. Nu ikväll har det tagit över 15 min. Vi kör med skrattet till go´nattet och sen flyger hon ner i sängen. Där är hon nöjd tills vi släcker och jag vänder henne till magläge. Då börjar protesterna i form av knorr och småledsna skrik (inget förtvivlat). Jag ramsar ut efter en kort solfjäder. Sen brukar jag låta henne knorra och skrika lite medan jag lyssnar på musik och plockar med disken efter middagen. Jag hör att hon har vänt sig till rygg (händer varje kväll) eftersom skriken låter annorlunda då och då brukar jag gå in och vända henne till mage igen. Ikväll ledde till svordomar och förbannade skrik. Jag påminnelseramsar också några gånger. Trafikerar jag för mycket??

Kanske dum fråga för det talar väl för sig själv kanske... Men man blir så osäker när man står där. Jag upplever att knorret är mindre intensivt dagtid, även om hon knorrar då med. Dagtid sover hon på rygg i vagnen ute. Tror dock inte att ryggläge är lösningen. Jag tror att det är bäst att lägga på mage först, men kanske ska jag låta henne vända på sig sen och låta det vara så :? :?: :?:

Well well, vill ju bara att hon ska somna glad liksom.

En annan fråga är att hon vid läggdags krånglar en massa med sista amningen, nattslurken. Hon har då ätit gröt kl. 17, sen lite fruktpuré vid 18 när vi äter middag och sen försöker jag amma vid 18:30. Det är som att hon vill amma, men ändå inte. Hon kastar sig mot bröstet och suger, sen slänger hon bak huvudet och försöker sätta sig upp samtidigt som hon verkar bli sur för att hon har släppt bröstet och så håller vi på så där.. Inget mysig och rofyllt. Var likadant vid amningen i morse. Mjölk har jag, för trycker jag så sprutar det. Någon idé om vad det kan vara och hur jag ska göra? Vill ju att hon ska vara ordentligt mätt vid läggnin.

Oj oj, det här blev långt. Hoppas någon har något svar.
Lucas 20120222
Idacha

Inlägg av Idacha »

Vill puffa lite för min ovanstående fråga. Känner att jag behöver tips inför kvällen. :D
Lucas 20120222
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej hej!
En annan fråga är att hon vid läggdags krånglar en massa med sista amningen, nattslurken. Hon har då ätit gröt kl. 17, sen lite fruktpuré vid 18 när vi äter middag och sen försöker jag amma vid 18:30. Det är som att hon vill amma, men ändå inte. Hon kastar sig mot bröstet och suger, sen slänger hon bak huvudet och försöker sätta sig upp samtidigt som hon verkar bli sur för att hon har släppt bröstet och så håller vi på så där..
Nu är inte jag amningsexpert, men jag tycker (m tanke på hur mina barn skulle ha tänkt o reagerat under deras amningstid) att det är för tätt mellan matandet.
Det där beteendet m att kasta sig över bröstet o så fort mjölken kommer bli arg o spotta ut bröstet låter precis som om hon e mätt men vill ha närhet, o mysigt att suga på mammanappen, men inte direkt vill ha mjölk.
Testa istället att ge fruktpure efter gröten o amma sen innan du lägger henne.

Testa oxå att även om hon blir arg o irriterad av det, ligga på mage ett tag. Spring inte in m en gång. Hon är ju så pass stor att hon kan vända sig själv t mage. Ge henne chansen att göra d själv, annars e ju risken att du får ränna där hos henne i flera månader bara för att hon rullar över på rygg, o då blir d ju inte riktigt 12 h sömn för någon av er. (man måste väl passa på nån gång själv oxå :wink: att sova länge alltså)

Sen tror jag att du o jag har samma problem m attityden... Den vill inte riktigt infinna sig o d e inte lätt när man gör hela jobbet själv o inte har någon som peppar o uppmuntrar lr hjälper t hemma. (Nu vet jag ju inte om d e riktigt så hos dig, men du skrev iaf att du kör kurandet på egen hand...)

Sen har jag samma problem m nattningen, att d tar längre o längre tid. Min son blir dessuton ledsen o gråter när jag ramsat mig ut o låtit honom vara ett tag. Jag har svårt att få till skrattet innan läggning, lite dålig tidsplanering så d blir kort om tid innan, o dessutom en storebror som konstant ropar "mamma, mamma" o tar nästan all uppmärksamhet...

Hur som helst tror jag att attitydförändring skulle hjälpa oss båda.
Lycka till /Ummusab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"